Nimistä

Meillä on vain pojalle nimi valmiina sillä semmosta meille lupailtiin ultrassa. Etunimi tulee ilmeisesti mieheni suvusta ja toinen nimi on isäni ja isoisäni toinen nimi. Pojalle sukunimeksi tulee siis äidin eli minun sukunimi vaikka naimisissa olemmekin. Sillon kun menimme naimisiin olisin halunnut ottaa yhdistelmäsukunimen, mutta sillon tiedustelin asiaa ja tässä tapauksessa lapsen sukunimeksi tulisi automaattisesti mieheni sukunimi. Näin on päätetty siksi, että mieheni sukunimi on varmaan joka kolmannella suomalaisessa (hieman liioiteltuna) ja omaa vain kourallinen.
 
Meille on poika tulossa ja oikeastaan kaksi nimivaihtoehtoa olemassa. Meidän nimivalintaa rajoittaa se, että sen täytyy sopia sekä suomalaiseen että englanninkieliseen puheeseen. Haluan lisäksi nimen olevan sellainen, että kirjoitetaan niin kuin lausutaan, ettei sitä aina tarvi olla tavaamassa. Ollaan viime viikot jo kutsuttu masuasukkia meidän ykkösnimellä, mutta katsotaan nyt kun vauva saapuu, että tuntuuko nimi vielä oikealta.
Tytölle meillä olisi ollut useampiakin nimiä, joista molemmat pidämme, mutta ne jäävät varastoon odottamaan jos joskus tulevaisuudessa.
 
Jos mun vauva olis ollut tyttö niin hänestä olis tullut Vilja Sofia tai Lilja Sofia, Mutta kohtuu varmasti siellä ultrassa se pippeli näkyi, eli pojan nimiä olen nyt sitten yrittänyt pähkäillä, mulla kun ei ole toi lapsen isä kuvioissa mukana, niin olen itsekseni päätynyt kahteen eri nimeen, molemmat on erittäin perinteisiä suomalaisia nimiä, kumpikin viittaa meidän mytologiaan. Toinen nimi on kummassakin sama, ja sekin viittaa meidän mytologiaan. Silti nämä nimet on tavallisia, eikä kahdesta edes heti hoksaa sitä yhteyttä.
 
Meille on lupailtu tyttöä joten olemme nyt keskittyneet vain tyttöjen nimiin. Aluksi meillä oli yksi etunimi tosi pitkään, mutta kun aloimme selailemaan nimipäiväkalenteria niin löysimme toisen paremman etunimen. Pidin ensimmäisestä vaihtoehdosta kovasti, mutta en tykännyt siitä, että se oli todella yleinen, varmaan TOP10 listan kärkikolmikossa. Tämä uudempi suosikkinimi on selvästi harvinaisempi ja vanhempi ja tykkäämme siitä nyt todella paljon. Jos vauva on tyttö ja näyttää nimenmuikaiselta niin luulen, että hän saa tämän kauniin suomalaisen nimen. Toinen nimi on vielä mietinnässä, mutta jos emme keksi mitään hyvää niin laitamme minun toisen nimeni joka on aika perinteinen suomalainen toinen nimi.

Synnärin lappuihin pitää laittaa myös pojalle nimi. Ennenkuin saimme tietää sukupuolen niin meillä oli 3 hyvää etunimeä pojalle ja yksi toinen nimi joka on mieheni isoisän nimi. Yksi suosikkinimemme on pari vuotta sitten kuolleen kissani nimi joten en ehkä haluaisi käyttää sitä vaikka muuten nimi on ehkä ykkössuosikkimme. Toinen suosikkinimemme on käytössä jo serkkuni pojalla. Tosin emme tapaa kuin sukujuhlissa, mutta jotenkin sekin vähän mietityttää. Jäljelle jäävä vaihtoehto kelppaa sitten sairaalan lappuihin mutten tietä haluaisinko sitä kuitenkaan käyttää jos vauva olisikin poika.
 
Nimien miettiminen on musta ollut ihanaa. Meille on poika tulossa ja oli vaikeampi keksiä hyviä kuin jos olis tulossa tyttö. Me alettiin miettiä miehen kanssa heti kun saatiin sukupuoli selville. On nyt useampi vaihtoehto tiedossa. Tärkeää on miltä poika näyttää!

Mulle kävi yks päivä vähän saman tyyppisesti kuin syysmamilla. Oma mummini arvuutteli mkä olisi hyvä nimi ja sopisi juuri meidän sukunimen kanssa. No eka arvaus oli se mitä ollaan mietitty eniten. :D En myöntäny mitää, vaikka olisin voinut, koska mummin muisti ei oo enää niin terävä. Tämmösissä hänelle tärkeissä asiossa saattaa kuitenkin yllättää ja muistaa hyvin. On nimittäin hänen ensimmäinen lapsenlapsenlapsi tulossa. :angel13
 
Kuudes:Yksi noista pähkäämistäsi tyttönimistä tulisi olemaan meidän tytön etunimi.. :)
 
Täälläkin ollaan jo päätetty pienokaisen nimi :love017 Toivotaan vaan, että nimi sopii hyvin tulokkaalle. Itse puhumme jo maha-asukista tällä nimellä, mutta muuten ollaan pidetty salassa :) Eilen kyllä juuri juttelimme miehen kanssa, että miksihän sitä nimeä pitää salata :think005 Onko muut vielä miettinyt tulevia ristiäisiä tai nimiantojuhlia? Itse olen niistäkin jo "stressanut" aika ajoin :laughing002
 
Meillä ainakin salataan nimi mm. sen takia, että jos sen kertoo etukäteen, tulee helpommin "kielteisiä kommentteja". En siis halua, että kukaan vaikuttaa tai yrittää vaikuttaa meidän päätökseen :) Siis jos kertoisin vaikka äidilleni, että ollaan ajateltu tällaista nimeä...niin häneltä saattaisi hyvin helposti lipsahtaa, että "eihän tuo nyt käy! Eikös parempi olisi vaikka..."

Yksi nimiehdokas on valmiina tytölle ja pojalle. Tytön nimi on alunperin mun keksimä ja pojan nimi miehen :) Välillä omatkin mietteet tosin vaihtelee noista. Tällä hetkellä on taas vähän epävarma olo siitä pojan nimestä, mutta toisaalta en osaa enää keksiä uusiakaan ideoita...
 
Täällä meni ykkösnimi vaihtoehto harkintaan: sukulaisen koira oli nimetty samalla nimellä! :angry1 Tosin näitä sukulaisia nyt nähdään vaan kerran vuodessa, joten oon kuitenkin yrittäny puhua nimen puolesta.... Harmittaa. No, onneks on toinenkin nimi vahvasti ollu esillä, ja ollaankin näiden kahden nimen väliltä yritetty miettiä päätöstä
 
Täällä tiedetään jo hyvinkin etunimi!:) Sen kyllä tietää myös kaikki muutkin kaverit ja sukulaiset :D Hyvin on suomalainen nimi pojalle. Etuna tietenkin etten tunne yhtään saman nimistä. Sepä olikin vaikeaa nimen mietinnässä, koska tietää jonkun kautta jonkun samannmisen.
 
Täällä kans tyttöselle pari nimiehdotusta valmiina.. katsotaan miltä vauva näyttää ja minkäoloinen on :) :Heartred
 
Meilläkin on nimi, toista ja kolmattakin nimeä myöten, jo tavallaan päätetty, mutta tosiaan odotellaan siihen asti että lapsonen päättää tulla ulos maailmaan ja nähdään näyttääkö hän nimeltään :) Siksi ei etukäteen olla kerrottu, että jos oma mieli muuttuukin sitten kun se nyytti on kainalossa. Muuten todennäköisesti ei salata nimeä enää sitten kun se oikeasti on varma, ainakaan sitä ihan ensimmäistä/kutsumanimeä.

Ristiäisiäkin on tullut mietittyä kun oma sukuni asuu meistä kaukana ja haluaisin hyvissä ajoin antaa tietoon ristiäispäivän, että heidän olisi mahdollista järjestellä se viikonloppu vapaaksi. Seuraava vaihe olisi varmaankin päättää pappi ja kysyä sopiiko hänelle joku niistä päivämääristä, joita olemme kaavailleet. Jos natsaa, niin sitten voisi lyödä ajankohdan lukkoon ja antaa se tiedoksi, vaikka varsinaiset kutsut lähteekin varmastikin vasta myöhemmin.
 
Juu, me taidetaan pitää nimi salassa ristiäisiin asti, kun kaikkinsitä niin utelee ja kyselee, vähän jännitystä elämään :D Meidänkin pitäis tuo ajankohta päättää, jotta kaikki pääsisi paikalle sillä osa tulee ulkomailta ja kaikki vieraat muualta kuin missä asumme. Ajateltiin, että tulee etelästä tai pohjoisesti niin ollaan tässä puolessa välissä :)
 
Täällä on nimiehdotukset vielä mietintäasteella. Poikaa odotellaan ja alkuraskaudesta olisin halunnut jonkin erikoisemman nimen. Nyt jotenkin pehminnyt ihan todelliseen perinnenimeen. Minun ja mieheni ukit kun ovat olleet samannimiset, niin toisaalta se olisi molemmille sellainen hieno perinnejuttu ja kun sukunimi on perisuomalainen, niin ei siihen oikein istu mikäänn Luca tai Nico tms...
Odotan jonkinlaista ahaa-elämystä lapsen synnyttyä. Ihminen on aina jonkin nimen näköinen. Itsellä kun on erikoisempi nimi, jota vihasin lapsena ja siedän aikuisena, niin toisaalta perusnimessä olisi puolensa.

Lilli: Sulla on kiva nimimerkki :smiley-bounce016
 
Meillä on myös nimet valmiina, jos vauva nyt sitten todella on poika niinkun vähän lupailivat ultrassa :) Eli koska lapsi saa minun sukunimeni (että sukunimi säilyisi), päätettiin että tasapuolisuuden nimissä mies päättää sitten etunimet. Ihan kivat nimet hän kyllä keksikin, kelpaavat ainakin minulle. Toinen nimi tulee mieheni toisen nimen mukaan ja kolmas nimi mieheni paapan toisen nimen mukaan. Kummastakin suvusta jotakin! :)

Ja mitä tulee ristiäisiin, niin täytyy myöntää että minua ne ainakin stressaavat melkoisesti jo! :D On niin paljon mietittävää, päätettävää ja järjestettävää. Ja eniten päänvaivaa aiheuttaa nuo erikoisruokavaliot, varsinkin gluteeniton. Ja kun ikähaitarikin on laaja.
 
Meillä oli tytön nimi päätetty jo hyvissä ajoin, ja tyttö tuli ja ihan avoimesti ollaan alusta asti nimi kerrottu kaikille, ja kyllä moni on sanonut että on kyllä ihan nimensä näköinen :smiley-bounce022 Sairaalassakin oli mukavaa kun hänen tavaroissa luki oma nimi (hoitajat olivat kirjoittaneet! :love2 ) eikä meidän sukunimi + tyttö, niinku virallisissa papereissa lukee.

Aiotaan antaa vain 2 etunimeä, se on meidän nimen erikoisuus kun nykyään tuntuu että kaikki saavat 3 nimeä :happy112Tai kyllähän tässä vielä kerkeää kolmannenkin nimen keksimään, kun ei ole vielä rekisteröimispaperi tulleet

Oli vielä jotenkin mahtavaa, kun kätilöllä oli sama toinen nimi kuin mikä vauvan toiseksi nimeksi tulee!
 
Elenna, minun kälylle kävi juuri kuvaamallasi tavalla. Eli heillä oli molemmille mieleinen nimi tulevalle lapselle mielessä ja se oli melkein ainoa joka tuntui hyvältä. Sitten hän meni kertomaan sen äidilleen, joka kauhisteli, että eihän sellaista nimeä voi antaa. En tiedä miten heidän sitten käy, antavatko sen nimen kuitenkin vai keksivätkö jotain muuta.
 
Niinpä, kyllä ne äidit ja muut sitten tottuvat siihen nimeen, kun se on annettu :) Meillä kans annetaan vain kaksi etunimeä, eli pojalle on etunimi+toinen nimi ajatuksena ja samoin tytölle myös.
 
Meillä on ollut sekä pojalle että tytölle nimet valmiina jo muutaman vuoden, eli paljon ennen kun vauvaa on edes toivottu. Pojalle etunimeksi miehen toinen nimi ja toiseksi nimeksi miehen etunimeä vastaava nimi. Molemmat nimet suomalaisia, tuttuja, mutta eivät yleisiä. Tytölle ruotsinkielinen, lyhyt etunimi ja pitkä toinen nimi. Tytön nimet eivät ole millään tavalla kummankaan suvusta lähtöisin. Sukunimeksi tulee minun sukunimeni, sillä mieskin on jo sanonut, että kun menemme naimisiin, haluaa minun sukunimeni (miehen sukunimi todella yleinen, minun sukunimeni kulkee vain meidän suvussa koko maailmassa, meitä on yhteensä ehkä 15kpl).

Ristiäisiä on täälläkin jo suunniteltu, lähinnä paikkaa , vieraslistaa ja sen semmoista. :)
 
Mulle tarjottiin mahdollisuutta pitää ristiäiset Rymättylässä, vanhassa maatalossa johon mun ystäväperhe muutti. Siellä on iso ja avara sali joka on kun luotu ristiäisiin :)
Sairaalan esitietolomake täytetty eilen ja nimiehdotukset nyt sit laitettu. Voi olla että vaihtuu vielä, jos poika onkin tyttö tai jos poika ei vaan yhtään näytä nimeltä.
 
Takaisin
Top