Nimi juttuja

Rupesin miettimään tota Ang1:n nimi ongelmaa ja huomasin, että mun lapsuuden paras ystävänihän on juuri sen niminen, että tulee toi KAK- lyhenne. Enpä ollut sitä aikaisemmin tajunnut, eikä ollut varmaan kukaan muukaan. K.K. on oikein hyvät nimikirjaimet.
 
Meillä oli alussa tosi vaikeaa nimien kanssa, mutta sitten löysin yhden kuvan mistä mä tykkään kovasti ja mies tykkää kans. Sitä ei olla vielä lyöty lukkoon, mutta olen päättänyt käyttää hieman "naisellisia keinojani"[:D] ja uskon, että asia saadaan lyötyä lukkoon. Koska sitä mä nyt haluan, että saatas se nimi päätettyä.
 
Kiitos Jiu, Happy73 ja Pajunkissa [:)] Nyt heti tuli parempi fiilis, kai sitä ihan turhaan kelailee kaikkia turhia kauhuskenaarioita, ja nää hormonit on kyllä semmoiset että oon nykyään ihan pimee kaikissa tämmöisissä..

Nyt vaantoivotaan että poika näyttää siltä että nimi sopii [:)]
 
Tiedän erään pikkupojan jonka kirjain-yhdistelmä on oikeesti EVVK. Noh, sille ollaan vaan naureskeltu siskoni kanssa jonka kavereiden poika on kyseessä. Koko nimi on kyl oikeesti nätti, jos nyt pojan nimee nätiks voi ees sanoo [:)]

Meilläkin on nimi saatu valittuu valmiiks jo oikeestaan pitkän aikaa sitten, tytön nimi mulla on ollu mietittynä jo monta vuotta, tosin sekin vähän muuttu matkalla, ja joutu hyllylle rakenneultran jälkeen. Nyt vaan toivotaan että nappula syntyessään sit näyttää nimensä kaltaiselta tai on edessä iso nimi-ongelma... Oli meinaan pikkasen vaikee löytää sellanen nimi mikä kävis molemmille, isäntä hylkäs melkein suoriltaan kaikki muut nimet mistä minä tykkäsin paitsi sit tään johon tykästyin kun hän sitä esitti, ja ite en ollu tätä nimee ees hoksannu [:)]
 
Nimen valinta on kyl niin vaikeeta et huh huh.. Onneksi ollaan päästy miehen kanssa yhteisymmärrykseen tytön sekä pojan nimistä. Pojalle nimeen tulee miehen puolen suvusta.
Näin tässä muutama kuukausi sitten unta ja unessa meillä oli ristijäiset.
Unessa sanotttiin tytön nimi niin laitetaan se tytön toiseksi nimeksi.Tytön ensimmäinen on syntynyt vaihtoehtoja pyöritellessä.
Pojan ja tytön nimet on tavallisia. Nimet voi vielä muuttua jos tuntuu ettei vauva ole nimen näköinen

 
Mä olin aluks ihan innoissaan nimijutuista,tiesin paljon kauniita nimivaihtoehtoja tytöille ja pojille mutta sittenkun saatiin tyttölupaus niin menin lukkoon... Ja jossain vaiheessa luovuin sit kaikista "liian" suomalaisista nimistä sillä haluan kuitenkin että lapsi saa isän puolelta nimen joka sopii myös suomalaiseen ääntämiseen eli lausutaan niinkun kirjotetaan yms. No nyt meillä on kuitenkin muutama hyvä vaihtoehto mutta haluan kuitenkin nähdä lapsen ennen nimenantoa:)Meillä on miehen kanssa yhteiset lempparinimet nyt mutta hän pitää enemmän sellasesta nimestä joka löytyy jo serkultani. Läheisiä ei olla kyseisen serkun kanssa mutta jutellaan netissä kuitenkin joskus ja hänen isänsä (eli enoni) kanssa ollaan paremmissa väleissä. Nimi ois muuten  ehkä ihan etunimimatskua munkin mielestä mutta mietin vaan että miten eno siihen reagoi.. ei se nyt suoraan mitään sanois sen tiiän mutta huolettaa sekin vaan että mitä se siitä vois ajatella.

Mitä te ajattelisitte jos teidän serkku antaisi sun nimen lapsellensa? Ottaisitteko enemmän matkimisena kun kohteliaisuutena? Muita ajatuksia?:)

Kyl huomaa et hormonit on sekasin kun normaalisti en välittäis muiden mielipiteistä näin paljon... mut onhan se nimi tärkee asia .:D
 
Mun mielestä saman nimen antaminen on kohteliaisuus. Sillä niinhän sitä sanotaan, että "ei nimi miestä pahenna, jollei mies nimeä." Pätee myös naisiin. On harmillista, että joku hieno nimi on mennyt minulle "pilalle" sillä tavalla, että satun tuntemaan jonkun sen nimisen, joka on antanut nimelle ikävän assosiaation. Jotkut nimet oikein puistattavat sen takia, että niistä tulee mieleen tietyt ihmiset.

Jos siis serkun nimi on hyvä ja mieleinen, niin sen antaminenhan tarkoittaa sitä, että serkku on kantanut nimensä hyvin, ja enokin tehnyt aikoinaan oivan ja kauniin valinnan.
 
Jos meille olisi tullut tyttö olisin antanut juurikin kahden serkkuni nimet hänelle. Ihan vaan sen takia että he ovat mulle todella rakkaita ja tärkeitä, melkein kuin siskoja. Ja myös siksi että toinen heistä menehtyi jokin aika sitten täysin yllättäin.
Kysyin jopa serkkuni, menehtyneen, lapsilta että voinko antaa kyseisen nimen jos on tyttö kyseessä. Halusin heidän vahvistuksen, jos esim. he olisivat halunneet joskus antaa sen nimen. Sain myöntävän vastauksen.

Eli, jos joku antaisi mun nimen lapselleen olisin todella otettu siitä.
 
Meillä isoveljen perheelle sattui samoin, että heidän hyvät ystävät antoivat saman nimen kun veljellä. Hassu tarina, että ristijäisissä tämä ystävä oli sylikummina ja saivat vauvan samaan aikaan ja kun pappi kertoi nimen niin sylikummin silmät pullistu melkee päästä. Selvis, että heillä oli just sama nimi valitti heidän vauvalleen, jota ei oltu vielä kastettu. Noh sitä ystävätär sitten harmitteli, ettäs mitäs nyt. Sanon hänelle, että enää ei olla yläasteella, että kun sulla on toi paita niin en voi ostaa sitä. Kyse on kumminkin jo valmiiksi mietitystä mielekkäästä nimestä. Se on tärkein, että vanhemmat saavat antaa vauvalle juuri sen nimen minkä haluavat.
 
Mulla oli vanhalla sukunimellä nimikirjaimet SDP ja sama on edessä sitten kun mennään naimisiin [:D] Meinattiin alunperin mennä muuten naimisiin nyt 10.10.10, mut se meni vähän ohi, ehkä 20.10.2010 [:)] Tarttis varmaan tehdä jotain...

Mulla on kans toi sama harmitus, että muutamat kivat nimet on joutunu ehdoton ei listalle ihan vaan siks, että tunnen jotain sen nimisiä ääliöitä. Mutta ehkä me saadaan aikaseks joku hyvä. En hirveesti oo päätäni rasittanu silläkään asialla vielä. Elän jossain ihme sumussa koko ajan. Siis ihan hyvällä tavalla [:)]
 
Me ollaan jouduttu hätäkastetta varten päättään jo nimet ja jos on tyttö niin se on emily ja jos poika niin eevert. Mutta eihän nuita ihan pakko oo laittaa sit varsinaisessa kasteessa, mutta olis suotavaa...
 
mä nyt mietin että taidan nyt paljastaa sen nimen mikä tulee olemaan kun saatiin se hiottua nyt valmiiksi.. eli tulee sittenkin kolme etunimeä, tähän asti oli että ei tule kuin vaan kaksi mutta siis meille tulee poika nimeltä Kalle Jouko Antero [:)] JOS hän siis suvaitsee näyttää pikku-Kallelta [:D]

kuiku ihanat nimet [:)]
 
Esikoisella on etunimenä minun toinen nimi, koska se tuntui meistä molemmista hyvältä. Olen aina ollut katkera äidille ja isälle siitä etteivät antaneet Johannaa minulle ensimmäiseksi nimeksi. Esikoinen on nyt siis Johanna Emilia (Emilia oli kaunis nimi meidän molempien mielestä, mutta ei löytynyt molempia mielyttävää toista nimeä). Toiselle lapselle olemme miettineet etunimeksi J-kirjaimella alkavaa nimeä ja ollaan löydettekin. Poika saa sen mikä olisi tullut esikoiselle jos olisi ollut poika ja tyttö saa sitten ainoan J:lla alakvan tytön nimen joka kelpasi molemmille.
 
Toinen nimi pojalle tulee isältä ja vaarilta ja tyttö saa isomummun toisen nimen.
 
Meillä annetaan siis van kaksi etunimeä. Olen minäkin miettinyt noita kirjain yhdistelmiä. Piti miettiä ettei vaan tule mitään huonoja väännöksiä niistäkään. Jotkut kivat nimet on hylätty siksi, että niistä tulee sukunimen kanssa helppoja haukkuma nimiä.
 
Oma etunimi on sellainen, että siitä ei varsinaisesti saa haukkumanimeä, mutta sitä ei kukaan koskaan muista oikein.
 
Kauniita nimiä olette lapsillenne valinneet. Meillä on ollut jo useampaan kertaan nimi "päätettynä", mutta sitten jonkin ajan kuluttua se onkin alkanut tuntua jollain tapaa huonolta ja sitten ollaan vaihdettu. Nyt jokin aika sitten mies heitti illalla yhden nimiehdotuksen, joka on nyt mulla mietinnässä. Lupasin rauhassa "maistella" nimeä. Ei tunnu ollenkaan huonolta, mutta vielä mun pohdinta ei ole valmis. Onneksi tässä on vielä aikaa. Jos hätäkastetta varten nyt olisi tarpeen antaa nimi, niin sanoisin tuon miehen ehdotuksen. Mielummin kuitenkin vielä vähän pohdin asiaa.
 

Nämä nimimietinnöt alkavat taas olla ajankohtaisia, vai onko kaikilla raskausaikana päätetty nimet? Minulle poika oli heti plussatestin jälkeen, kun selkä kipeytyi ja olin heti varma pojasta, vain ja ainoastaan Anselmi ja tuon haluaisin antaa oikeaksikin nimeksi, vaikka koko suku jo tunteekin vauvan Anselmina - en oikein käsitä miksi nimen miehen mielestä pitää olla kastetilaisuuteen asti piiloteltu salaisuus. Ja hänen mielestään pitäisi antaa joku "tavallinen nimi" - minusta Anselmi on sellainen. Edellisestä halusin Viljamia, mutta kun oli "miehen vuoro" päättää eka nimi niin tuosta tuli sitten vain kakkosnimi ja poika on Matti, silloin vääntö kesti ristiäispäivään asti ja ilmoitimme kastaalle papille nimen pari tuntia ennen ristiäisiä. Olen yrittänyt sanoa, että kun taas oli vaikea raskaus ja koko ajan sairaalassakin maatessani ajattelin olevani siellä vain "Anselmin" kanssa niin tuota nimeä ei aleta muuttamaan. Vääntäkää nyt tuolle meidän isännälle rautalangasta, että ANSELMI on vanha, hyvä suomalainen miehen nimi siinä kuin Mattikin. (Meillä kaikki nimet ovat vanhoja ja enemmän tai vähemmän suomalaisiakin: Kimmo, Elias, Silja, Matti)

Itseäni ainoastaan se tuossa mietityttää, että toisaalta voisi jatkaa tuota linjaa: Viisi kirjainta, jokaisella yksi"oma" kirjain ja ei R-kirjainta, jokaisella I-kirjain, jolloin tuon Anselmin sijaan nimeksi tulisi Antti tai Anssi. Että tällaista mietiskelyä.

 
Anselmi on hyvä nimi:) Ja ei nyt mitenkään ihan tommonen mikä on kaikilla,mikä on hyvä juttu:)

Meillä on sunnuntaina ristiäiset,ja nimi oli raskausaikana päätetty,mutta toista nimeä muutettiin vielä ku kaveri oli antanu lapselleen nimeks just ne mitkä meillä oli toisena ja kolmantena nimenä niin mun mielestä olis sit vähän hölmöä ku on niin samanlaiset nimet..Me ollaan pidetty salassa,tai no mitä nyt äitille oon lipsauttanu nimen,mutta ei sekään uutta toista nimeä tiedä;)
Eilen kävi pappi jo ja paperit kirjoteltiin,että kohta on leppiksellä virallisesti nimi,joskin kotona käytetään lukuisia lempinimiä joten varmaan koskaan tunnista omaa nimeensä:D
Me valittiin sellanen joka ei nyt ehkä ihan jokaisella ole ku en halua että päiväkodin ryhmässä on sitten sen 7 jannea,ja pihalta huudettaessa ei tule kaikki pihapiirin jaskat
 
Meillä nimi on ollut valittuna jo ennen kuin edes tiedettiin pysyykö matkalainen kyydissä. Tytön nimiä mulla oli kolmekin kappaletta siis yhdistetä...oli Sandra Tuulikki...Matilda Helmi Tuulikki...Tuulikki Sari Amanda..Ja pojan nimi oli yksi ainoa, jossa toinen nimi vaihtui kun pikku mies syntyi. Nimi on vierasperäinen (etunimi piti nimilautakunnasta kysyä ja hyväksyttää) ja ei tule kummankaan suvusta, niin halusimme. Olen ihan tykästynyt nimeen vaikka lapsena aina halusin suomalaisen nimen...mutta ehkä näin aikuisena sitten ajatukset muuttuu..meijän pojastu tulee "enkelipoika" nimen perusteella. 2 viikon päästä on ristiäiset. voisin tietyst paljastaa vaikka tiedän että joku tuttu voi käydä lukemassa...kun emme ole paljastaneet nimeä kellekään vielä...emoticon Eli nimeksi tulee
Rafe Garbriel.


joku puhui nimikirjaimista tuolla aiemmin...mun nimikirjaimet oli ennen kuin menin naimisiin jkr. että semmoista...nyt jks (ja ennen tuota jkr, olin jkk)
 
Kokeeko kukaan muu tätä nimenvalintaa oikeasti haastavaksi? Nimiäiset on meillä kahden viikon päästä ja vieläkin ollaan ihan huuli pyöreenä, että mikä hemmetti me keksitään nimeksi. Tuntuu, että mikään ei sovi pojalle. Mulla on nyt kaks, jotka voisin just kelpuuttaa, katotaan päästäänkö yksimielisyyteen. Paljon on kivoja nimiä, mutta eivät vaan kuulosta meidän pojalta. Eikä meillä siis ole mitään suuria vaatimuksia sen nimen suhteen, kunhan olis sellanen, josta tykätään ja mikä sopisi meidän pojalle.

Jotenkin hirveän iso vastuu valita toisen puolesta nimi :)
 
Kyllä se vaan meinaa nimi-asia aiheuttaa mullekin harmaita hiuksia. Meillähän oli jo nimi mietittynä valmiiks, ei kuitenkaan lukkoon lyöty just sen takii et pitää ensin nähä minkä näkönen lapsi on. Noh, nyt meilläkin on kahden viikon päästä ristiäiset, ja nimi pitäis "virallisesti" päättää, ja mä en ole enää yhtään varma et onko tuo poju sen nimen näkönen jota hälle ollaan aateltu. Mielessäni häntä kyllä usein tuolla nimellä ajattelen, mutta onko hän siltikään "sen nimen näkönen"... Vaikeeta on, ei siitä mihinkään pääse, pitää ottaa asia puheeks täs mahdollisimman pian isännän kanssa...
 
Takaisin
Top