Nimenantojuhlat/ristiäiset/muut juhlat

Joo tehdään, huoltajuudesta sovitaan samalla :) Meilläkin pitäis olla kaiken järjen mukaan nimi paperilla jo silloin, mut jos tää päättää tulla joskus 42+6 ja jokunen päivä menee synnärillä niin eihän tota ehdi hoitaa millään, pari kolme viikkoa menee yleensä kuulemma et on se isyyden tunnustuksen aika ja sit vasta voipi maistraattiin ilmoitella nimeä ja siinäkin voi kestää vielä. Kai se riippuu millaiset jonot kunnassa sinne sosiaalipalveluihin on.
 
Noniin, täällä lastenvalvojalla käyty ja nyt sitten ristiäisiä järjestämään :p Onneksi oli tosi rento sossutantta siellä virastossa ja eipä siellä muuta tarvinut tehdä kuin allekirjotella papereita :) Olin valmistautunu hirveeseen tenttaukseen :grin

Eilen askartelin ristiäisiin kutsukortteja ja laitoin sinne kutsun kirjekuoreen pienemmän kirjekuoren mukaan; jossa on pieni "lomake" missä on kolme täytettävää kohtaa:
1. Nimiarvaukseni
2. Mikä on ensimmäinen sanani?
3. Mikä minusta tulee isona?

Ideana siis on, että vieraat täyttäisivät tämän ja tuovat mukanaan ristiäisiin ja siellä luetaan ne ja nimen suhteen katsotaan onko kukaan arvannut :p Kuoret laitan talteen ja poika saa niitä sitten isompana katsella :) Kuoren päällä on selitys tälle hommalle :) Siitä tulee hetkeksi hauskaa ohjelmaa :)

Muoks. Niin ja kuoresta tietysti selviää kuka sen on täyttänyt...
 
Muokattu viimeksi:
Ihana idea ///e\\\!

Hauska juttu tuli mieleen lastenvalvojasta, meillä esikoinen syntyi ennen kuin mentiin naimisiin ja hänet piti käydä sitten tunnustamassa. Poika sai alkunsa hyvin pitkällisten hoitojen jälkeen ivf:llä ja kyllä siinä vähän lastenvalvojan naama venähti kun tuumattiin kysyttäessä isyydestä, että se pitäisi sitten tarkistaa naistenklinikan labrasta. Ei ihan uponnut meidän kuiva huumorintaju mimmiin :wink
 
Juu vähän noilla ton alan ihmisillä tuntuu olevan huumorintaju hukassa :P vois olla työpäivätkin hauskempia kun ei ottais kaikkea niin vakavasti :)
 
minusta tuo on ollut vähä typerä homma koko isyyden tunnustus... tai siis se käynti siellä. tuntuu, että ihan turhaa näin "normaali tilanteessa" siellä on käydä, kun avoparina ollaan yms. meiltä siellä vain kyseltiin, että kauanko ollaan asuttu yhdessä, tunnustaako mies olevansa lapsen isä ja asutaanko edelleen yhdessä jne.

kaksi kertaahan me ollaan siellä käyty ja viime ristiäisissä mentiinkin samalla naimisiin, niin nyt ei tarvi siellä käydä.

mää luulin, että sieltä pitää olla se päätös ennen kuin lapsen saa kastaa ja että se päätös pitää olla näyttää sitten papille ristiäisissä. mutta kun soitin papille silloin ristiäisistä ja mietittiin sopivaa päivää, niin sanoin että meillä on tuo isyyden tunnustus aika silloin ja silloin ja varmaan menee hetki ennen kuin sieltä päätös tulee. pappi sanoikin, ettei sillä paperilla ole hänelle mitään väliä, että ei hänen tarvitse niitä papereita nähdä, että sovitaan vain sellainen ristiäisaika kuin meille sopii.
 
Ninetsu, meille sanoi pappi esikoisen kanssa että hän tarvitsee jonkun spettarin (en muista oliko sit just tuo lastenvalvojan vahvistus?) että lapselle voi maistraattiin ilmoittaa isän sukunimen. Lienee pappikohtaista sitten. Mut hyvä et noin teillä, paljon käytännöllisempää! :thumright
 
Joo jos ristiäisten perästä aiotaan isän sukunimellä lapsi ilmoittaa niin sitä varten tarvitsee todistuksen :) Miehen esikoinen meni ekat pari kk äitinsä sukunimellä ja nimi vaihdettiin sitten kaikessa hiljaisuudessa, ristiäisissä ei sukunimeä mainittu kun vasta siinä ristiäisten alkaessa tajuttiin, että eihän siihen voi isän nimeä laittaa.
 
meillä ainakin on ristiäisistä lähtien ollut isän sukunimi lapsilla, vaikkei tuota paperia papille olekaan näytetty. ne isyydentunnustus päätöspaperit taitaa olla meillä kotona jossain edelleen kaapissa...
 
Voi perse mikä ahdistus tuli, kun tajusin, että pitäähän meidänkin ne ristiäiset pitää! Eikö niitä vois vaan skipata!!!??? Blaah, huoh, murrrrr :/ Mä olen niiiiin strssiherkkä ihminen ja kaiken pitäis aina mennä just niinkuin suunnittelen. Ja suunnittelijana en ole kovinkaan hyvä :D nimi on onneksi ainakin melkein varmasti päätetty, kummit kysytty. Saman papin haluan, kun esikoisella oli ja lähikirkossa halutaan pitää, itse kastamistilaisuus ja juhlat päälle. En jaksa kotona siivota niitä varten :D onneksi tyttö on vasta viikon ikäinen niin aikaa on n. 7 viikkoa vielä :D
 
No sullahan on Kviini suunnitelmat ihan selvillä! Mä vaihdan kummeja edelleen joka päivä mielessäni toisiin mahdollisiin ym. Mut sulla on jo kaikki, pappi valittu, kirkkokastajaiset päätetty ja kummit ym. Ja te ehditte vaikka toukokuulle järjestämään ne jos haluatte. Mä siirtänen ne heinäkuulle.
 
Täällä myös kummit hakusessa edelleen. Enkä minäkään haluaisi pitää kotona ristiäisi sen takia, kun pitäisi siivota (ja sillon kun tiedän, että vieraita on tulossa niin se siivoaminenhan on sitten ihan jotain muuta kuin se perusputsaus) ja meidän puulattioista ei irtoa lika sitten millään. Ne näyttää aina ihan karmeilta ja itseäni hävettää joka kerta kun vieraita tulee.
Mutta mies on sitä mieltä, että kotona ne olisi pidettävä..
 
Neida pistät sen miehen sit siivoomaan jos kerran juhlat on pidettävä kotona :)
 
Niinhän se pitäisi pistää, mutta kun tiedän että miehen siivoaminen on ihan eri asia kuin minun siivoaminen :wink Eikä siinä siivoamisessa muuten mitään olisikaan, mutta tosiaan nuo lattiat on murheenkryyni. Silloin kun ostettiin tämä talo, oli täällä lakatut lattiat. Mies halusi että hiotaan ne niin saadaan siistimmät. Minä olisihan halunnut uuden lakan hiomisen jälkeen, mutta mies halusi julkistentilojen öljyä. No, öljyä sitten laitettiin ja senhän tietää millaiselta ne lattiat sitten näyttää kun on kaksi keskikokoista koiraa talossa. Pinnat on ihan naarmuilla ja kaikki lika on imeytynyt lattian pintaan. Kodinhoitohuoneen lattiaa ei hiottu ja se on niin helppo putsata, riittää kun vähän pyyhkäisee sitä lakattua pintaa. Muualla talossa saisikin sitten juuriharjan kanssa hinkata eikä mitään tapahdu. Olen jopa ehdottanut, että vedetään laminaatti tähän päälle, mutta se on miehelle ehdoton ei. Se haluaisi mieluummin hioa lattiat uudelleen ja laittaa sitten sen lakan. Mutta minä en siihen hiomiseen lähtisi, koko talo pitäisi ensinnäkin tyhjentää tavaroista (sitä hiomapölyä löytyy edelleen kolmen vuoden asumisen jälkeen aina jostain) ja se oli niin rankkaa hommaa että sanoin jo silloin kun ensimmäisen kerran näitä hiottiin, että oli sitten viimeinen kerta.
Olen nyt miettinyt, että olisikohan siitä tv-shopin H2O-mopista mihinkään tässä tapauksessa :grin

Tämä nyt meni ohi virallisen aiheen, mutta saa nähdä mihin tulokseen tulemme sitten ristiäisten suhteen. Uusitaanko lattiat, saako ne jollain puhtaaksi vai pidetäänkö juhlat jossain muualla. Jännitäviä aikoja elämme sen suhteen..
 
me kans päätettiin, että pidetään ristiäiset seurakuntatalolla. tuli jotenkin tosi helpottunut olo, meillä kun tuo yläkerran remontti on edelleen kesken, kun mies ei vain kerkeä sitä tekemään. ja tosiaan pojat nukkuu alakerran ainoassa kamarissa ja minä ja mies ollaan nukuttu vuoden verran nyt olohuoneessa. ja nyt piti tunkea vielä vauvan häkkisänky ja hoitopöytäkin olohuoneeseen, meillä nyt sohva on metrin päässä tv:stä, ei paljoa viitsi mitään tekstillistä ohjelmaa sieltä katsoa... olohuone on ihan TÄYNNÄ, tilaa ei vain ole.
mietein jo, että äkkiähän tuon häkkisängyn ja hoitopöydän väliaikaisesti tunkisi tuonne poikien kamariin (ristiäisten ajan pitäisi vain oven olla KIINNI). ja meidän sänky on kahdesta 80cm sängystä + yhteinen petari, niin äkkiä nekin ruuvaa irti toisistaan ja veisi ristiäispäiväksi johonkin jemmaan.

mutta sitten meillä on tätä muuta tavaraa ihan kamalasti, enkä tiedä mihin niitä tunkea... joten paljon, PALJON helpommalla pääsee, kun järjestää ristiäiset jossain muualla! anoppikin kyllä ehdotti, että ristiäiset voisi pitää heillä, mutta jotenkin en vain lämpene asialle...

onhan tuo seurakuntatalo vähä iso paikka pitää ristiäiset, kun vieraista tulee ehkä 15 henkeä + me ja pappi. että noin parikymmentä henkeä olisi yhteensä. mutta kyllä me nyt niin vain tehdään, että ne järkätään siellä jos se vain seurakunnan puolesta on mahdollista. :)
 
Ameeba: saattaa vaikuttaa siltä, että kaikki on valmiina, mutta... MUTTA!! :D

Nimi: oon alkanut epäröimään etunimivalintaa.. Liekkö hormonipäissäni :D
Pappi: olis joo kiva saada sama, kun oli esikoisella, mutta ei kukaan ole häntä kysynyt ja tämä suhteellisen suosittu ja kiireinen pappi. Ei vOida kysyä, ennen kuin PÄIVÄMÄÄRÄ on päätetty, joten se on mahdotonta.
Päivämäärä: ei mitään havaintoa, kukaan ole asiasta mitään keskustellut tai miettinyt.
Lähikirkon varaaminen: kts.edelliset :D

Jnejne... Eli, ei, täällä ei ole mitään valmiina :D
 
Täällä on nimi päätetty, päivä päätetty, kakku yms. tilattu.. Pappi varattu, mutta ei ole vielä tullut vahvistusta asiaan :confused: josta tulikin mieleeni että voi prkl munhan piti muistaa soittaa siitä tänään :eek: no, jos huomenna muistaisin... noot! :grin Alkaa siis oleen hyvällä mallilla täällä muuten paitsi parilta kummiehdokkaalta pitäis vielä kysyä asiaa, yksi on jo suostunut :)
 
Kviini taidan skipata :grin Ei tää niin kivaa ole tää puhelimessa puhuminen ja yleinen häsläys :grin
 
Me ei enää edes keskustella vauvan nimestä kun ei kuitenkaan päädytä mihinkään lopputulokseen... Voiko sille antaa nimeks vaan vauva tai tyttö?
 
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty! Mä en oo uskaltanut varata pappia vielä vaikka haluaisin sen tietyn kun ei oo vauvakaan maailmassa vielä. Oisi ollut mukavaa lyödä päivä lukkoon ja ilmoittaa se lähisuvulle, mutta sitten tuli pelko jos käykin jotain tms....
 
Takaisin
Top