Neuvolan ravitsemussuositukset

Mäkin olen pitkälti käyttänyt omaa maalaisjärkeäni, mutta listerian kanssa en kyllä pelleile. Sitähän ei välttämättä edes tajua sairastaneensa, kun oireet voivat olla flunssan kaltaiset. Ja tavallisesti siitä ei ole sen suurempaa haittaa, mutta mä en kyllä pystyisi antamaan itselleni anteeksi sitä, että raskaus menisi kesken ja sikiöstä löydettäisiin listeria (se kai tutkitaan aina kohtukuolemien kohdalla?).

Syön sushia, mutta en kalaa sisältäviä (vähän tylsää, myönnän, mutta tämän lyhyen aikaa selviän näin). Eli merilevää en niin ehdottomasti karta, vaikka sekin on neuvolan kiellettyjen listalla, mutta kalan kanssa olen tarkkana.

Juustoista olen aina tarkistanut, että ovat pastöroidusta maidosta valmistettuja, kaupassa ovat kyllä avuliaita auttamaan. Eli vaikka ostaisi ihan juustotiskiltä kelmuun pakatun juuston, ovat kyllä ihan vaikka soittaneet juuston valmistaneeseen/pakanneeseen juustolaan, jos olen kysynyt asiasta ja eivät ole tienneet.

Zuvih, mistä näitä neuvolantätejä löytyy :). Terveelliset elämäntavat on ihan ok, mutta huh huh :).

Mursutartar, mun käsittääkseni tuore inkivääri on nykyään myös kiellettyjen listalla? Ilmeisesti sillä on todettu olevan jokin mahdollinen yhteys keskenmenoihin. Mä en uskalla syödä inkivääriä ollenkaan, kun pari vuotta sitten kun sain kaksi keskenmenoa putkeen, elettiin miehen kanssa jotain thai/intiailaisruokakautta ja käytettiin ruuanlaitossa todella paljon tuoretta inkivääriä... Luin tuosta yhteydestä vasta keskenmenojen jälkeen ja nyt en uskalla koskea koko inkivääriin.
 
Minäkään en ole alkanut listerian kanssa leikkimään. Harvinainenhan se on mutta murheellinen homma, jos kohdalle sattuu. Normaalisti söisin sushia ehkä 2 kertaa vuodessa - ajattelin, että voin ne pari kertaa jättää hyvin tältä vuodelta väliin. Syön vuoden  sushikiintiön sitten vaikka ensi kesänä täyteen. Joulupöydässä meillä oli onneksi paljon muutakin maistuvaa kalaa kuin sitä graavia. Jos homejuustoa tai fetaa on pakko saada, niin voihan sen syödä vaikka uunipaistoksessa. Listeriahan kuolee 70 asteessa.

Olen muutenkin koettanut noudattaa suosituksia - oman järjen mukana pitäen. Olen myös hankkinut joistakin asioista tuoreempaa tutkimustietoa kuin mitä neuvola tarjoaa. Toisin kuin (on-off-)listeriariskin sisältävissä ruoissa, monissa ns. kielletyissä ruoissahan haitallisen aineen määrä ratkaisee. Esim. maksaruokien osalta kannattaa suosia mieluummin broilerin- kuin sianmaksaa, koska broilerinmaksassa on huomattavasti vähemmän A-vitamiinia.

Inkivääriä en ole osannut niin pelätä. Syön ehkä kolmisen kertaa kuussa intialaista ruokaa - ja ainahan niissä taitaa inkivääriä mausteena olla. Monissa maissa inkivääriä nimenomaan suositellaan raskaana oleville, joten tuskin kohtuullisesta maustekäytöstä haittaa on.

Mitään jokapäiväistä villitystä noista hiukan arveluttavista ruoka-aineista en halua kuitenkaan itselleni kehittää. Monipuolinen ja vaihteleva ruokavalio lienee muutenkin paras.
 
Moro vielä!

Juu listerian kanssa ei missään nimessä kannatakaan pelleillä, sitä en missään nimessä tarkoittanut. Se on ihan hirveä juttu :( Mutta fakta on se, että jos sen saa varotoimenpiteistä huolimatta, niin kyseessä on vain älyttömän huono tuuri. Kaikkeen ei voi mitenkään vaikuttaa, sillä sen voi huonolla lykyllä saada melkein mistä vaan.

En minä  kaikista pahimpia riskijuttuja todellakaan syö (kylmäsavulohet, "oudot"juustot, pateet, mädit ym), ja olen vastuuntuntoinen noissa hygienia-asioissa, mutta rakastan sushia, enkä sitä voi itseltäni välillä kieltää (huom, sitäkin syön todella harvoin, ehkä kerran parin kk välein).

Näillä mennään ja katsotaan kuinka pitkälle päästään!
Tärkeintä on tietenkin pikku palleron hyvinvointi, edelleenkin :)

Hyviä vointeja kaikille!
 
Joku kyseli, että miksi nauvolassa kehotetaan antamaan lapsille rasvatonta maitoa kevytmaidon sijaan. Syy on varmasti siinä rasvan laadussa eli maidoissa ja maitotuotteissa on ns. kovaa rasvaa, toisinsanottuna tyydyttynyttä mikä on nimenomaan sitä "pahaa" rasvaa. Eri asia ois jos maitotuotteet sisältäs pehmeää eli tyydyttymätöntä rasvaa. Meillä suomalaisilla kun on kansansairauksina sydän -ja verisuonitauteja niin sen takia on varmasti neuvoloiden suosituksena tuo.. :)

Näistä suosituksista muuten, niin munki mielestä maalaisjärjellä pääsee pitkälle. Perusterve odottava äiti jolla ei oo verenpaineet korkeella tai raskausdiabetestä voi varmasti sillon tällön syödä noita kiellettyjäkin ruoka-aineita. Tietenki nuo listeria jutut on erikseen. Niitä en kyllä ainakaan ite syö. Niihin kun ei päde se kohtuullisesti sääntö, niin en uskalla riskeerata ollenkaan.
 
Klementiini: Kyllä Fetaakin löytyy pastöroidusta maidosta valmistettuna, ainakin Arlalla ja varmaan kotimaisillakin valmistajilla. Neuvolassa minulle sanottiin, että fetaakin voi syödä, kunhan tosiaan katsoo, että on tosiaan pastöroidusta maidosta tehtyä. Aura-juusto sen sijaan on kiellossa, mutta lieneekin kotimaisista juustoista lähes ainoa. 

Minäkin söin maksalaatikkoa jouluna pienen määrän, koska siinäkin puhdasta maksaa on melko vähän ja kun sitä ei nyt joka päivä syö suuria määriä. Onhan maksamakkarakin sallittua muistaakseni 30g/päivä. 
 
itse en niinkään noteeraa noihin ruokajuttuihin.! maksaa en ole ikinä syönyt, joten ei huolta. Itsellä ku on pienestä pitäen ollut maitoallergia, kaikki ruuat tehty veteen, niin en tosta maidostakaan noteerraa itseeni!Kalkki tablettia en saa enään nialastua, aluraskauden söin sitä, mutta sitten sen parin viikon jälkeen oksensin heti kun olin kalkkitabletin alas saanut, niin seki jäi siihen.! Katsotaan nyt mitä neuvolassa sanotaan keskiviikkona.....!Salmiakkia oon syönyt enemmän kun mitä pitäis. Äidin kanssa kun juttelin niin noi on senkin mielestä aika naurettavia, ei sillon ku minä synnyin niin ollut muusta kunnolla puhe kun listeriasta. Tupakin polttoa äitini ei lopettanut, ja söi tavallisesti kuin ennenkin, meidän kenenkään kohdalla, meitä kolme oli, ja ei sen vähä älyisempiä olla kun kukaan muukaan.! Sen verran katson mitän syön ,etten nyt koko ajan ``roskaruokaa`` syö. Ruoka-allergioista huolimatta yritän syödä terveellisesti, niinku aina olen syönyt. Niin ja hyvin olin kasvanut pikkuinen kun ultrassa kävin 20.12! :) 
 
Pelokas, kalkin saannista kannattaa pitää huolta, vauvalla ei ole hätää, mutta se ottaa tarvitsemansa kalkin sun luustosta. Mäkin joudun syömään kalkkia, kun en juo maitoa ja käytän hyvin vähän maitotuotteita. En myöskään pysty enää ottamaan kalkkitablettia, kun saa aikaan yökkäysreaktion, mutta ainakin noi mun syömät pureskeltavat kalkkitabut saa helposti veitsellä painamalla ihan jauheeksi, joten sekoitan vähäiseen määrään mehua tai puuroa tms. Samalla konstilla annettu alkuun meidän kahdelle maitoallergiselle pojalle :).

Ja fetaakin löytyy tosiaan pastöroidusta maidosta tehtyä, ihan aitoa kreikkalaista fetaa myös, ei vain salaattijuustoja.
 
jeps. kyllähän sitä pitäisi syödä. Ei onnistu että sekottaisin johkin ruokaan/juomaan. Sitäkin on joskus kokeiltu, mutta kun muutenkin oon huono nielaseen tablettia, saatika syömään ruokaa jos tiedän että sinne on tungettu jotain :s ihan pienestä pitäen ollut ongelmia!
 
Häh? Eikö valion auraa uskallakaan syödä raskausaikana? Olen pistellyt hyvällä omalla tunnolla joka raskaudessa kun neuvolan täti sanoi että valion fetaa ja auraa uskaltaa ihan hyvin syödä :O
 
Fetasta taitaa tosiaan olla ihan riskittömiäkin versioita - kiitos muistutuksesta! Meillä tulee enemmän syötyä kuitenkin fetaa paistettuna, esimerkiksi sellaisen uunijuures-fetapaistoksen muodossa. (Mies valmisti sitä minulle jo, kun menin ekaa kertaa hänen luokseen seurustelun alkuvaiheissa kylään - romanttinen ruoka sikäli.:-))

Maksaa minäkään en aiemmin syönyt juuri yhtään, mutta nyt olen miettinyt, miten saisin ravinnosta lisää rautaa, kun hemoglobiini on alkuraskauden aikana päässyt putoamaan rajusti (143->117). Olen sitten selvitellyt noiden rautapitoisten ruoka-aineiden turvallisuutta raskauden aikana. Aika vähän tulee maksaa silti syötyä. Rautapaukuista esimerkiksi tonnikala öljyssä (esimerkiksi c-vitamiinipitoisen appelsiini kera) on mieluisampi vaihtoehto.

Kalsium-pillereitä minunkin pitänee harkita. Aiemmin söin ison annoksen jogurttia joka päivä, mutta nyt olen kehittänyt ällötyksen sitä kohtaan (kuten mm. aiempaa herkkuani jäätelöäkin kohtaan). Maitoa en juuri sellaisenaan juo, joten kalsiuminsaanti jäänee mulla aika vähäiseksi nyt.
 
Takaisin
Top