Neuvolakuulumiset

rozie

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Kirjataanpas samaan ketjuun kaikki neuvolakuulumiset sitä mukaa kun niitä tulee. Helppo sitten vertailla eri neuvoloiden tapoja ja tietenkin pienten kasvua :)
 
Täällä ensimmäinen neuvola takana viime pe. Eipä siellä mitään erikoista jutustelua ja synnytyssairaalan miettimistä jne.
Hb 119
Pissa puhdas
RR 135/83 vähän jännitystä, mitä on aina

Tästä eteenpäin verenpaineet ja paino katsotaan itse neuvolassa ja merkitään neuvolakorttiin ja hoitaja laittaa ne sitten koneelle. Tosi kiva järjestely näin, niin varmasti tulee paremmat tulokset verenpaineissakin :D
Seuraava neuvola onkin sitten vasta rv17+
 
TOi on kyllä hyvä systeemi! Mulla kotona 115/70 max ni nlassa alhaisin oli 134/87 vaikka ei ees jännittäny, oli mukavia "tätejä" kaksin kappalein. Ainoo mikä siellä ei ollu mun kaveri, oli vaaka..
 
Eka neuvolakäynti oli tänä aamuna. Ei ollut paljon toimintaa. Juteltiin edellisestä raskauksesta ja synnytyksestä, sain pitkän kaavan mukaan luennon terveellisitä elämäntavoista, ruosta, juomasta, diabeteksesta jne. Tärkeitä asioita tietenkin, mutta tuntui että meni vähän yli.

Ei paljon muuta tehty, katsottiin sitten verenpaineet (117/70) ja HB (141!) :eek: Ja katsottiin kaikki lähetteet ultraan ja labraan ja neuvolalääkärille ajan. Lääkäri sitten kuulemma ultralla katsoo myös että kaikki on kunnossa. Vähän harmittaa nyt että maksettiin toi reilu 100€ siitä varhaisultrasta kun näköjään sama palvelu saa nykyään kunnalliselta puolelta. :angry1
 
Eka neuvola käyty 7+5. Hb 126, RR 118/72 (täti ärsytti :D). Mukaan sain vain vau-kierrevihkosen, meille tulee vauva -vihkosen sekä raskausajan ravintosuositukset. Seulontatutkimuksiin liittyvään verikokeeseen pitää mennä 15.5. ja samalla vien virtsanäytteen. Kutsu np-ultraan tulee sairaalasta sit aikanaan.

Seuraava käynti pitäis olla vasta rv 18, mutta mulla on jo rv 15, koska heinäkuussa ei ole toimintaa... Seuraavalla käynnillä kuunnellaan sydänääniä, käydään vaa'alla ja otetaan verenpaine. Pissasta testataan itsekseen jotain sitä ennen (multa meni vähän ohi, et mitä). Neuvolalääkäristä on sit joskus syksyllä. Ultralaitetta ei tädillä ole ollenkaan.
 
Mulla ei neuvolassa muuten otettu tota Hb:tä. Tänään sain testitulokset, Plv puhdas. Ulta on 31.5 eli n.3 viikkoa jännitystä. Nyt viikkoja 9+0. Mä meen seuraavaksi rv18 neuvolaan.
 
Jonsku kävin tuolta listasta lunttaamassa niin olet menossa kät.op synnyttää? Milloin olet saanut kutsun ultraan? Mä en nimittäin vieläkään ole saanut :/ ja mulla näköjään la vähän aikasemmin. Anteeksi ketjusta poikkeava viesti, ei toistu:happy118
 
Juu, olen menossa kättärille... Kävin 29.4 neuvolassa ja sit ultra kutsu tuli heti 3.5. Milloin sulla LA? Missä neuvolassa käyt?
 
Mulla oli ensimmäinen neuvola 26.4 ja Vantaalla asustelen. Ja LA neuvolan laskuissa 7.12. Eikä tänäänkään vielä kolahtanut postiluukusta kutsua. Ja kättäri merkattiin synnytys sairaalaksi ja sanoi että laittoi sinne samantien tiedot menemään
 
Täällä neuvola samoihin aikoihin eikä kutsua kättärille ole näkyny. Oiskohan siellä nyt joku surperruuhka tai sitten posti on syöny meidän molempien kutsut...
 
Varmaan täytyy ensiviikolla soitella ja kysellä mihin ultra kutsu on jäänyt, ystävänikin sanoi että oli saanut viikkoa ennen aikaa vasta postia :/
 
Mulla oli eka neuvola 8.5. rv 9+6, arvot oli Hb 149, RR 117/84. Verenpaine mulla saattaa näyttää mitä vaan, ainakin jos sitä joku lääkäri tms. mittaa, niin sydän hakkaa (mä jotenkin vaan aina jännitän noita tilanteita), mut nyt oli ihan kohtuullinen.

Lisäksi kuunneltiin sydänäänet, kun sanoin , että oon ollu vähän epäuskoinen, et onko siellä kohdussa edes ketään, kun on niin vähän oireita. Ja kyllähän ne sydänäänet sieltä kuului, sykkeeksi merkittiin 177.

Tänään ois tarkotus varailla ensimmäinen ultra-aika, joka tulee sit aika äkkiä, kun tänään ollaan jo rv 11 puolella. Meillä täytyy siis itse varata nuo ultrat.
 
Hienoa,että sydänäänet kuului. :) Itselleni tuli tänään kotidoppleri jolla sain sykkeet kuulumaan oikeelta puolelta alavatsaa mutta en vasemmalta,mutta luulen että ne taisi olla mun omat sydänäänet koska mun viikot on vasta 6+3,jotenka..täytyy ootella sinne varhaisultraan.

Terveisin: Toinen epäuskoinen.
 
Mä nyt olin hätäinen ja soitin sinne kättärille. Sanoivat että siellä on pari ennen mua aikaa vailla, mutta toukokuun lopulle menisi ja kirje tulee kohtapuolin postiin kun saavat jaettua nuo ajat. Eli mulla menee sit 12+ eka ultra
 
Täällä annetaan kans 12+ tai 13+ se aika, vaikkakin varataan ite. Vielä pitää pari viikkoa jaksaa oottaa..
 
eka neuvola takana 7.5 ja täytyy kyllä sanoa, että olin jotakuinkin pettynyt...(tai osasin jo odottaa ystävän vuodentakaisista kokemuksista jotain ...) mutta siis.......

Otettiin pissanäyte ja verensokeri ihan ok. ja kaikki oli ok. Hyvä niin.

Istuin siellä vastaanotolla 2 tuntia ja tämä n.60v. täti täytti koneelle kaikki, mitä ennakkolappuihin oli pitänyt täyttää, sitten hän järjestelmällisesti antoi mulle lappu kerrallaan "raskaus ja liikunta, ruokavalio, kielletyt ruoka-aineet" jne. jne.jne. ja ainoa, mihin keskittyi ennemmän, kuin muuhun oli se ennalta täyttämäni päihdekysely, johon olin merkinnyt ennen raskautta päihteidenkäyttöni... hohhoijaaa!oli siis kuitenkin ihan siellä alhaisimman tason puolella, mutta KOSKA en ollut merkinnyt vain yhtä vaihtoehtoa, vaan 2 eri vaihtoehtoa muutamiin kysymyksiin(koska tilanteet vaihtuvat vuoden aikana huomattavasti), niin ne piti väkisin käydä läpi, kunnes päätin, kumman haluan vastata! Taso ei kuitenkaan muuttunut, mutta se 1 numero oli saatava......
Sitten halusin kysyä lisäravinteista ja cociksen juomisesta, niin hän otti sen kielletyt ruoka-aineet lappusen ja vetosi vain siihen..... kysyin siis Herbalife-tuotteista- hän tyrmäsi suoraan ne, koska niitä ei myydä apteekissa eli niitä hänen mielestään ei ole tutkittu ja siksi ei myydä apteekissa......HALOO!!!
 
JATKUU
sitten kysyin, että onko parempi juoda se 1 limu ihan tavallisena sokericolana vai lighttina, koska aspartaamista olen lukenut paljon ja se on kai aikalailla myrkkyä...... vastaus: listassa lukee, että aspartaamia voi käyttää..........JUST.
sitten yritin vielä kysyä fetajuustosta, niin hän totesi vaan, että niin listassa nämä löytyy...... juup. eipä ihan sillä nimellä FETA löydy, vaan ne homejuustot ja muut......

Seuraava neuvola juhannusviikolla ja sitten kuulemma voidaan JO (?) kuunnella sydänääniä..... no kiva.

Mulle jäi vähän erikoinen fiilis koko neuvolakäynnistä......
 
Mitä mitä? Eikö fetajuustoa saisi syödä? Mä en ehkä tuu toimeen ilman sitä
 
Varmaan niitä herbalifeja koskee sama mikä jopa yrttiteetä, että ei kannata käyttää kkoska kasveissa on luonnostan paljon myrkyllisiä yhdisteitä jotka ei aiheuta mitään aikuiselle mutta ei olla mitenkään pystytty tutkimaan aiheuttaako ne jotain pienelle sikiölle koska niitä on niin paljon eikä kaikkia tunnetakaan.. kun luonnollinenhan ei kuitenkaan tarkoita turvallinen. Aspartaamista tosiaan siinä thl suosituksessa on et voi käyttää, mut silti ei jotenkin tee mieli..

TUo on kyllä jotenkin älytöntä et lappuun pitää saada yks vastaus :D Ehkä ohjelma ei anna laittaa kahta rastia? Mutta ei se nyt NIIN tarkkaa ole :D
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top