Neuvolakuulumiset

Tänään oli neuvola (toivottavasti viimeistä kertaa ennen synnytystä... )
viikkoja 39+4, paino tippunut 100 g viimeviikosta, turvotus plussalla, verenpainelukemat samat kuin viimeks eli 128/81, kohdunpohjan korkeus 36 cm, mikä siis laskenut 1 cm viime kerrasta ja sekin viittaa vauvan laskeutumiseen. Vauvan syke 135.
 
Mulla on ollut yksi kova sydämen tiheälyöntinen kohtaus, jonka seurauksena otettiin pään ct ja tehtiin laajat tutkimukset, kannoin Holteria vuorokauden, jolla sydämeni toimintaa tutkittiin. Sain lääkkeeksi vastaaviin tykytys kohtauksiin Propral-nimisen lääkkeen, joka alentaa pulssia. En ole koskaan turvautunut kyseiseen tablettiin, vaan olen tykytyskohtausten tullessa koittanut rauhoittua ja saada kehoa rauhoittumaan. Oon kovin lääkekielteinen tyyppi. Paniikkikohtauksinakin niitä tutkittiin, mutta jostain syystä se poissuljettiin eikä lääkitystä siihen aloitettu.
Lopetin tupakoinnin vajaa vuosi sitten ja se on varmasti parasta mitä itselleni voin tehdä. Kärsin ennen aamusykkeistä, jotka saattoivat pompahtaa yks kaks yli 160 ja olo oli sen mukainen. Savuttomuus helpottanut oloa. Nyt kuulemma raskausaikana sydämen lyöntitiheys nousee. Erityisemmin en ole nyt asiasta kärsinyt, mutta välillä syke nousee ihan kunnolla, vaikka mitään en tekisi.
Tämän vuoksi minulta otettiin nyt ekg, ja huomenna yliaika neuvolassa aion asiasta kysyä.
 
Neuvola takana rv 40+3
Sykkeet vauval +130-140
Liikkeet + ( tila alkaa loppuu)
Sf-mitya 134.5 cm . Puoli senttii isompi ku viimeksi
Verenpaineet ok
Hemppa 129 !! Jee se on noussu aikamoisesti..
Painoa tullu vajaa kilo lisää

Vauva oli nyt kiinnittyny.
Ens tiistaille varattiin neuvola kerta vielä
Toivon mukaa sinne ei enää.tarvi :sad001
Ja tuli kyl inhottava fiilis ku se alkp puhuu yliaikasuustarkastuksesta.
No viimeistään 2. Tai 3.9 on nyytti sylissä :angry1 :/ :)
Täti sanp et kaikki on tosi hyvin mulla ja vauvalla:)
 
marbles: mitkä viikot sulla on nyt menossa? :) mulle ainakin neuvolassa sanottiin, että toisilla voi nousta paino parikin kiloo viikossa näin loppua kohti. Että ei siitä kai huolestua tarvi.. :) ja turvotus voi olla osasyynä siihen painon nousuun..
 
Meille on kohta tulossa neuvolatäti kylään katsomaan poikaa. :)
Onneksi on tullut reippaasti maitoa, joten saa nähdä mitä ukkeli painaa tänään. Hän kotiutui painaen 3,7kg. Kovin on virkeä ja tyytyväinen vauva.. kerran yössä herättänyt ruokaillakseen ja seurustellakseen isin ja äitin kanssa. Eli eka kotineuvola aivan kohta. Jännää... :)
 
marbles: Mitkä päivät/viikot on menossa? Meille tuli vähän vastaava juttu eteen juuri tänään... (40+2), siksi kiinnostaa kovasti.

Neuvolaan siis päästiin jälleen kerran. Painoa oli tullut kahdessa viikossa kilo ja nyt olisi semmoiset 10kg painoa saavutettu! :) Neuvolassa kaikki oli oikein hyvin, sf-mitta pompsahti yläkäyrälle (terkka siis sama kuin aiemminkin ja mittasi tuon mitan kolme kertaa...), mutta eipä tuosta otettu sen suurempaa pulttia. Mun maha kun on kanssa kokoajan pinkeä ja vissiin lapsivettä on runsaasti, ni en ajatellutkaan että siinä nyt mitään häikkää voisi olla. Nyt terkka soitteli kuitenkin perään ja sanoi laittaneensa lähetteen polille kun kuulemma mun senttimäärät (153cm) yhdistettynä tuohon loppuraskauden yläkäyrään on ohjeiden mukaan syy polikäyntiin (jos siis sinne ehditään).

Itsellähän on taas viime ajat ollu sellainen kutina, että vauva on jo isohko ja mitenkähän sen saan ulos väännettyä. Noh, lääkärin suustahan tässä on tullu kuultua jo että "kyllä lyhyetkin synnyttää", "ahdasta lantioo ei oikeestaan ole Suomessa", "lantiot kuvataan vain perätilassa" ja "se ei sitten vaan kiinnity, jos ei mahdu tulemaankaan". Mukula ei todellakaan ole kiinnittynyt, pylly heiluu keskikohdan ja vasemman kyljen välillä edelleen. Laskeutunut on toki alemmas, mutta ei mitenkään erityisesti tuolla jalkovälissä tunnu. Siitä sitten vaan mietin, että huidellaanko nyt sitten siksikin pitkälle yli lasketun ajan, kun tuonne alas ei tule painetta..? Noh, ensi tiistaina seuraava neuvolakäynti ja mahdollisesti sitten polille jo ennen yliaikaisuuskontrollia...
 
marbles: Meillä siis on vissiin aivan sama tilanne :) Ja neuvolantäti sanoi, että ihan ohjeissa lukee tuo yläkäyrän + alle 155 senttisen äidin tarkastaminen. Meillä tosin poliajan pitäisi tulla viikon sisään, että en tiedä keritäänkö enää sinne. Nousseella painolla tuskin on merkitystä :)

Nythän sen sf-mitan olisi periaatteessa pitäny jopa vähän laskea! Mut mulla on kanssa tuo maha pullistunu entisestään eteenpäin, että varmaan tämä on vaan meidän lyhyiden oma juttu, kun eihän tuo selkä anna hirveästi tilaa vauvalle. Ja munkin maha on tosi jämäkkä, harjoitussupistuksen ja normitilankin erottaa vaan muutamasta kohdasta painelemalla... Vähän jäi vain häiritsemään, kun täti ihan perään soittelee ja sit oletin itse koko ajan että mun ja vauvan välisen kokoepäsuhtaepäilyn takia tuo ylimääräinen ultra olisi. Sit vaan aloin miettiin, että onko siinä nyt sitten jotain muutakin...
 
Meidän kotineuvola meni suht hienosti. Vauva sai hienot arviot hoitajalta.. ainoa vaan, että pitää huomenna käydä tarkistamassa bilirupiiniarvot sairaalassa.. sniff.. Ja paino oli laskenu noin 70g kotiutuspainosta. Eli tiheämpää syöttöä vaan... nimimerkillä: Tissien lataus käynnissä
 
Neuvola viikot 40+3 ja lääkäri ultras kun terkka epäili ettei vauvalla kaikki ok. Nyt asia tsekattu ja kaikki ok, kohdunsuulla ei muutoksia, vauvan painoarvio 3,6kg. Nyt vain odotellaan. Ens viikolle uus aika äitipolille ja sitten käynnistys jos ei muutoksia.
 
marbles: Kerrohan mitä ne sanoo? :) Muakin oikeestaan ärsytti eilen, kun kuuli että vielä pitäisi mennä ultrattavaksi... mut sitten sitä vaan lohdutteli itseään, että jos lapsi on iso, niin se kertoo pelkästään siitä, että sillä on edelleen lokoisat oltavat mahassa :) Ja äitejähän tässä ajatellaan, kun mietitään tuota mahtumista (oon siis aika varma, että pelkästään se on nyt syynä tuohon ohjeistukseen). Sektiohan voi olla edessä, mutta luultavasti päästään piinasta sitten aika pian :) Suunniteltu sektiohan on aina parempi kuin epäonnistunutta synnytysyritystä seuraava hätäsektio! Ja se mun pyytämäni synnytystapa-arvio ja paikkojen tsekkaus oli niin epämääräinen ja onneton käynti, että oon jo henkisesti valmistautunu vaatimaan sektiota jos vähänkään synnärillä näyttää, että homma ei etene.
 
hitsi ku olis kiva tietää tavallaa että minkäkokonen pirpana tuolla mahassa on.. Mut sit toisaalta on parempi olla tietämättä :D... jos se onki viel sen verra pieni et se viihtyy 2 viikkoa mahassa kasvaaksee :eek:
voi voi :D ja tais neuvolatäti tarkottaa sillä et kaikki on hyvin, et vaavi ei meinaa tulla viel pitkää aikaa ulos sieltä ! :O
 
Kade olen tuosta lääkärin tarkastuksesta!! Eilen just valitin miehelle, että yleensä en tykkää, kun ronkitaan, mutta nyt se olisi todella toivottua, kun ei se rv36 tarkastus paljoa paina näillä viikoilla ja haluaisi tietää tilanteesta edes hitusen enempi :sad001
 
Kyllä itelle kelpais kans vielä yks ylimääränen lääkärintarkastus, että tietäis missä mennään.. Viimeks katottu kohdunsuun tilanne rv 34 kokoultrassa, niin haluis taas tietää ollaanko tässä miten edistytty..
 
Normaali raskaudessa ultrat katotaan täällä vain viikoilla 12 ja 21, eli tosi vähän. Itellä on ongelmien vuoksi tsekattu jo kaks ylimäärästä ultraa ja on se aina rauhottanu mieltä.
 
Takaisin
Top