Neuvolakuulumiset

moikka 7 neuvola käynti takana 28.2

kohdunpohjan korkeus oli 29 eli pikka sen keskikäyrän ala puolel

paino +350g/viikko nyt oli ekaa kertaa menny yli elokuussa punnitun painon et nyt painan 300g enemmän ku elokuun punnitukses.

rr 127/77

pissa näyte puhdas

hemoglobiinia ei otettu ku ollu ain hyvä

liikkeet ++

syke 150

tarjonta kohtaan tuli kysymysmerkki kun ei neuvolatätikään tienny miten o ja aina ku sai otteen ni kaveri karkas. :) viime kerral oli poikki tilas. 19.3 mul o lääkäri ja jos ei oo pää alas päin ni äippäpolil täytyy men käymään. kaks viikkoa olis aikaa men oikeen päin vauvelin mut en itekkään tie täl hetkel miten o ku muljaa niin kovaa. :)

 
perjantaina oli 5. neuvola rv32+0

Pissa puhdas
Hb ei tällä kertaa mitattu
RR 114/78
Paino +350g/vko
Sf-mitta 30,5cm
Syke 155-170
Liikkeet ++
Tarjonta peppu edellä, ollut nyt jo viikon, mikä on poikkeuksellista, kun yleensä kuperkeikkaa heittää monta kertaa päivässä, kuulema tilaa kuitenkin tuntuu vielä olevan, eli ei syytä huoleen.

Seuraava neuvola kahen viikon päästä tasan ja sitten lääkäri pääsiäisen jälkeen ja siitä viikon välein neuvolat, jes :D
 
Tänään oli neuvola rv 33+3
Paino +200/vko
Virtsanäyte puhdas
Sf  31
RR 136/85 (pikkasen tuppaa nouseen toi verenpaine loppua kohi.. :P )
HB 118
Liikkeet ++
Syke +125
Tarjonta RT

Seuraava ois taas kahen viikon päästä. Apuva.. hirrveen nopeeta menee tämä aika.. emoticon
 
Eilen neuvola nro 9,  33+1

RR: 128/89 (Koholla!)
Hb: 131 (Viimeksi 140)
Painoa: + 850 g/vko (Yhteensä 10,2 kg)
Pissa: Valkuainen +/-
Tarjonta: PT edelleen
Sf: 31 cm Ympärys: 99 cm (mitataanko muilla ympärystä?)
Liikkeet: ++
Syke: + (140)

Sain komennon levätä (teen kotona töitä niin en suostunut ottamaan sairaslomaa) ja mittailla verenpaineita (epäily alkavasta raskausmyrkytyksestä). Myös pissaa pitää seurata kotona. Uusi käynti perjantaina.. Painoa oli nyt tullut reilusti, viimeksi vain 100 g kolmessa viikossa..

Kotona paineet on ollu nyt tosi ok. Mukana oli opiskelija joka teki kaikki jutut ja ainakin verenpaineen otti melkein heti kun tulin,oma th antaa hetken aikaa olla rauhassa ennenkuin mittailee. Pissassa edelleen se sallittu +/- proteiinia.

Eipä se auta kun huilailla, jospa ei pahemmaksi menisi..



 
Loppuraskauden neuvolalääkäri
36+2

Pissa puhdas (Uudessa neuvolassa pissanäyte tarkistetaan itse )
RR 124/78
Paino +859g/vko ( Koko raskausen aikana 17kg! Ei oo kiva :/ )
Syke +140
Liikkeet ++
Sf-mitta 32,5cm
Tarjonta RT


Tänään oli siis neuvolassa lääkäri, tehtiin sisätukimus + ultrattiin. Kohdunsuu olin pehmeä ja pituutta jäljellä 2cm. Vauvan painoarvioksi saatiin 2900g. Raivotarjonnassa on ja lääkäri sanoi, että vauvan pää on todella alhaalla. Lääkäri pystyi tuntemaan sen sormella sisätutkimusta tehdessä. Apua, tässä rupesi pelottamaan tuo yhdyntä, lääkäri ei siitä mitään sanonnut ja ei se varmasti ole mitenkään haitaksi vauvalle, mutta kyllä itsellä meni fiilikset. Uohdinkohan minä jotain vielä.. No kai tässä oli tärkeimmät :) Nyt alkaa viikon välein neuvolakäynnit ja ensi viikolla uuden neuvolatädin tapaaminen :)
 
 Eilinen neuvola 32+0

Pissa puhdas
RR 128/78
HB 128 (viimeksi 114)
Paino +405g/vko (lähtöpaino 63,1 kg, nyt 69,6 kg)
Syke +130
Liikkeet ++
Sf-mitta 28
Tarjonta viistottain? (Onneksi on aikaa vielä kääntyillä...)

Helpottunut olo taas kun sai kuulla että kaikki on hyvin! Näin ne vaan viikot vähenee kovaa vauhtia... =) 
 
Mä olin eilen menossa neuvolaan, kun lirahti jotain (kirkasta) nestettä reilummin. Neuvolatäti halusi sit lähettää mut Jorviin tarkistuttaa, ettei vaan lapsivettä tihku. No ei tihkunut. Mut päästiin kattelee vauvelia ultralla pitkästä aikaa! :) Tosin kasvoja ei näytetty ollenkaan, eikä myöskään sukupuolesta puhuttu mitään (tyttölupaus meillä siis on)... En kehdannut alkaa kyselee, kun tarkoitus oli vaan tarkistaa, että siellä on kaikki kunnossa.

Painoarvio 2229g, kuulemma vähän pienehkö, mut normaalin rajoissa. Kohdunsuu 2 cm ja ihan vähän sormelle auki. Tuli semmonen tunne, että hui alkaako siellä jo paikat kypsyä synnytystä varten!! Kun tammikuussa oli vielä ainakin se 3 cm ja paikat napakat. Mut ei se mitään, tänään eka mammalomapäivä! Onnea muillekin äitiyslomalaisille! :)
 
Tänään oli loppuraskauden neuvolalääkärikäynti.

Rv 36+2
Paino 75 kg (Raskauden alusta painoa tullut nyt yht. 17 kg => Terkut be:lle, samoissa painonnousulukemissa mennään! :))
RR 97/58
Hb 118 (oli mulle suorastaan huippulukema, kun oli pahimmillaan vain 84)
Sf-mitta 31
Syke 130 +
Liikkeet ++
Tarjonta RT
Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, pituutta 3 cm

Tällä kertaa sattui kohdalle tosi mukava lääkäri. Arvioi vauvan painoksi tällä hetkellä noin 2600-2800 g ja syntymäpainoksi, mikäli syntyy lähellä laskettua aikaa, 3400-3600 g. Arvioi myös, että ainakin näillä näkymin vauvan syntymä myös menisi lähelle tuota laskettua aikaa (joka siis 2.4.), koska kohdunsuu oli edelleen kiinteä ja kiinni ja pituutta 3 cm. Pystyi kuitenkin sisätutkimuksessa tuntemaan sormella vauvan pään ja sanoi sen olevan alhaalla ja tukevasti paikoillaan. Eli enää ei kuulemma pitäisi olla pelkoa siitä, että vauva kääntyisi perätilaan. Lohdutteli myös, ettei nää mun murehtimat alapäävaivat nyt niin pahoja ole kuin miltä musta itsestä varmasti tuntuu. :)

Eli murunen olisi siis "lähtökuopissa", mutta vielä pitäisi hetken aikaa jaksaa odotella...
 
Varpunen78 Ihana ja lohduttava kuulla, etten ole yksin :) <3 En kyllä enää jaksaa stressaa asian kanssa, koska raskaanahan tässä ollaan niin minkäs teet :) Kunhan vauva kasvaa tuolla hyvin niin ei huolta mistään <3 Olihan se alussa järkyttävää kun painoa nousi koko ajan ja itse kun en ole koskaan painanut yli 60 kg niin tuntui aika kamalalta :/ Toivotaan, että synnytyksen jälkeen saadaan nää raskauskilot imetyksen ja liikunnan avulla nopeasti poess :)

Onnea vielä kaikille hyvistä neuvolakuulumisista<3
 
Tänään kävin neuvolassa ku kasassa ois 33+5 ja ei ollu oma hoitaja paikalla, niin kävin toisella ja oli kyllä itseasiassa tosi kiva, ku kaikesta mistä se mun terveydenhoitaja on valittanu, niin tää oli vaan et kaikki on tosi hyvin ja ei nää oo yhtään huonot nää arvot sun muuta. Tuli tosi hyvä mieli, ku oon ressannu nyt nuista asioista aika paljon ja varsikin siitä tuli hyvä mieliettä paino ei ollu noussu paljon mitään, ku viimeksi se oli niin ressinä jo laittamassa mua uudelleen sokerirasitustestiin. Jospa se uttoi että on vähän yrittäny vähentää nuitaherkkujen syömistä :)

pissa puhdas
paino +280g/vko ja alusta asti tullu 12,2 kg
RR 134/81
Sf 31 cm
Syke +148
Liikkeet ++
Tarjonta RT
 
Tänään oli neuvola ja täti ei uskaltanu ees veikata pikkusen kokoo :-\ Rv 35+1 Painoa tullu +700g/vko Turvotus oli ++ (kädet tahtoo puutuu itestään ihan yhtä äkkiä kunon näpit niin turvoksissa) Paineet 122/79 Pissa oli puhas (niin kun aina) hemoglobiini 122 Sf 38cm (ihan hirveen iso luku) Raivotarjonnassa o,liikkeet ++ ja sykkeet 130-145 Seuraava aika on ens viikolla ja sen jälkeen oiskin ultra jossa arvioidaan käynnistyksen tarve/ ajankohta.
 
34+3

Hb 134
RR 124/74
Sf 32 cm Ympärys 101 cm
Tarjonta: PT
Paino: - 1,5 kg (kiitos raivoisan vatsataudin viikonloppuna) Nyt yhteensä 8,7 kg.

Edelleen sitkeästi istuu vaavi. Th oli aika epäileväinen että kääntyykö enää itse. Kääntöyritys viikolla 36 +. Ensi viikolla laitetaan lähete äitipolille. Siksi tuo kääntöryitys viikolla 37 että vauva on jo valmis syntymään jos synnytys kääntämisestä käynnistyy tai joudutaan hätäsektioon (esim jos sotkeutuu napanuoraan ts käännön takia).

Kyllä vähän vetää mieltä matalaksi tuo perätila. Oi voi..
 
Viime viikon käynnillä 34+5 alotin tapaamisen kysymällä, voiko se terkka vähän kokeilla, minkä kokonen vauva on sen mielestä. En oo ikinä ollu kovin herkkä ihmisten puheille, mut niin vaan on käyny, että viime kuukausien kommentit "Onpa iso maha, onko siellä kaks?" , "Apua, sää kohta räjähdät!" jne. ovatkin jääneet mieleen ja kasvaneet orastavaksi peloksi, että Goljattiako tässä pitäs kohta ruveta synnyttämään. Terkka kokeili ja totes, ettei se ny mikään pikkuruinen ole, mutta että mun kokoon suhteutettuna ei pitäs olla ongelmaa... Ens viikolla saa lääkäri sitten antaa oman arvionsa. Arvot: Hb 123 Verenpaine 117/63 Painonlisäys 0 (johtuu äitiyslomalle jäämisestä, ei tuu napsittua enää sokeria pitkin päivää, yht.tähän asti kuitenkin tullu 12 kg) Turvotus +/- Sf-mitta 31 Syke 130 Liikkeet normaalit Tarjonta rt2 Ihan hyvillä mitoilla siis vissiin mennään. :)
 

3.lääkärineuvola 37+1:

pissa puhdas

rr 113/70

painoarvio 3,4-3,5kg-> arvio laskettuna-aikana ultran mukaan n.4kg. Tosin sanoi, että reilut mitat otti ja käsikopelolla arvioiden oli enemmän 3kg luokkaa. eli painoarvio laskettuna-aikana 3,5-4kg. hui:) esikoinen oli 3,1kg.

kohdunkaula: pehmeä, sormelle auki ulkosuu, 2cm. sanoi että tyypillinen tilanne tässä vaiheessa ainakin uudelleen synnyttäjälle.

vettä normaalisti, liikkeet ++, virtauksia ei katsonut. istukka ok, vähän kalkkia.

sf ei mitattu.

voi kun vauva tulis pikkusta ennen laskettua aikaa niin ei menis ihan kauheen isoksi ja toisaalta olis jo tosi valmis tulemaan.

 
Tänään oli mulla toinen ja samalla viimeinen lääkärineuvola. Olen kyllä pikkasen katkera, kun monet täällä ovat saaneet vauvan painoarvioita, kommenttia lapsivedestä yms. Meidän neuvolasta ei moista infoa tipu. Ei yhtään kommenttia vauvan koosta, ultraa käytettiin n. 2 minuuttia, jotta lääkäri pystyi tarkastamaan tarjonnan. Vauva oli pää alaspäin, mutta ei vielä kuulemma kovin alhaalla eikä kiinnittynyt. Kohdunsuu sen sijaan oli pehmeä, ei kuitenkaan auki.

Lääkäri oli ihan mukava, mutta jäi harmittamaan, että nyt sitten joudun menemään synnärille ilman mitään tietoa siitä, minkä kokoista vauvaa alan synnyttymään. :/ Näin pienikokoiselle ensikertalaiselle tuolla tiedolla olisi ollut merkitystä. No, ehkä parempi etten edes tiedä... Vauvalla kuitenkin vaikutti olevan kaikki hyvin ja se toki on tärkeintä!

Nyt sitten vaan odotellaan... Huoh!
 
Eilen oli järjestyksessään 6. neuvolakäynti.

Rv (tuolloin eilen) 37+1
Paino 75 kg eli sama kuin viime viikon lääkärikäynnillä
RR 107/74
Hb ei mitattu
Sf-mitta 32
Syke 130-140
Liikkeet ++
Tarjonta RT niinku on ollu jo pidemmän aikaa...

Eli ei siis juuri muutoksia viime viikkoon. Seuravaa käynti jälleen ensi viikolla. 

be: Jep, ei stressata, ei! :) Vaikka ei tuo vaaka ole mullekaan tuollaisia lukemia vielä koskaan ennen näyttänyt. Huvittaa, kun painan nyt jo selvästi enemmän kuin hoikkarakenteinen mieheni, hih!
 
Ceelia kiva että teillä sentään on tuo ultramahdollisuus neuvolassa, meillä ei oo sitäkään, oon kyllä joka kerta vähän vinkunut lisätietoa vauvan koosta, tiestysti aika pintapuoleinen arviohan se tollei terkkarin käsikopelolla on, eikä se mitään painoa oo sanonut, lähinnä vaan että tuntuu pienehkölle, mitä se nyt ikinä tarkottaakaan, kun kumminkin ne nelikiloset vauvat ei oo enää mitenkää harvinaisia..

Hehe, täällä kanssa Varpunen ja be ennen pienikokoinen ja nyt sen 17 kiloa lihonut odottaja, aika kova kolaus oli kyllä itsetunnolle mennä miehen painosta ohi tuossa pariviikkoa sitten, toki täytyy muistaa ettei se mies oo kovin iso, että ns. normimieheen ois vielä matkaa :D

Huomenna neuvola ja sitten pääsiäisen jälkeen lääkäri, niitä jo innolla odottelen kumpaakin :)
 
Pakko kommentoida vielä tuota painoasiaa... Itsekin just tänään mietin, että jestas, mähän painan kohta yhtä paljon kuin mun mies... Ihan kamalaa! :p Ja kuitenkaan en syö paljoa enkä mitenkään mässäile pitkin päivää. Painoa vaan tulee. :/ Mulle on tullut about +14 kg. Enpä olis ikinä edes arvannut, että voisin painaa joskus näin paljon. On siinä sulattelemista! Osa on kyllä ihan vaan turvotusta, lääkärikin varoitteli, että kannattaa sitten ajoissa lopettaa sormusten käyttö. Vielä nuo on kyllä sormessa... :) Pitää hakea lisää tuoretta ananasta kaupasta tänään! 
 

Tänään oli neuvola 35+0

Paino +500g/Vko (ja alusta asti tullu 1,1 kg)

turvotusta ei oo

rr 128/86

pissa puhdas

hb 113 eli nyt joudun alottaan syömään rautaa

sf-mitta 32

syke +140

liikkeet ++

tarjonta kohtaan tuli vieläki ? 

mulla on ens tiistaina lääkäri ja katotaan saako selkoo et miten vauveli on masus jos ei saa ni laittaa lähetteen äippä polil. kaks isompaa möykkyä neuvolatäti kyl löytää mut ei osaa sanoo kumpi o pää ja peppu.sit kun tää masus lähtee ain liikkeel ku otetaan kiinni.sydän äänetki löyty eri puolilta ku vaihteli asentoo ja kun neuvolatäti paino vähän enemmä tost ylhäält ni tää hermostu kunnol nousi sykkeet korkeel ja kauhee vääntäminen. :)

sitä oon alkanu kans tressaan et jos ei oo pää alas päin et päädynkö sektioon vai yritänkö peppu edel kaverii ulos....tulee olee vaikee päättää jos semmost joutuu miettiin...

 
6. neuvola 34+0

Pissa puhdas
Hb123
RR 122/71
Paino +500g/vko
Sf-mitta 33
Syke 150
Liikkeet ++
Tarjonta pt

Vauva siis yhä sitkeästi väärin päin, ja yrittää seisoskella mistä johtuen venähtänyt tuo sf-mitta, sain nyt ekstra-ajan terkkarille puolentoista viikon päähän niin saa sit laitettua sen lähetteen äippäpolille vielä ennen pääsiäistä, kun lääkäriaika mulla laitettu pääsiäisen jälkeen ja enää ei ollut aikoja ennen sitä, mutta aika selkee tapaus niin kuulema terkkarikin saa lähetteen laittaa, jännäksi menee siis! Ulkokäännös ei pelota mutta sitten jos joudun miettimään synnytystä niin vähän kyllä hirvittäis esikoinen synnyttää väärin päin, tarkasti ainakin haluun tietää kaikki faktat ja miettiä myös sen mahdollisen sektion.. Ei auta kun odotella :)
 
Takaisin
Top