Neuvolakuulumiset osa 2.

Neuvola oli tänään :)
rv 34+4
(suluissa käynnin 31+5 tiedot :) )

pissa puhdas kummallaki kertaa
rr 84/59 kysy että huimaako :D ei huimaa :) (132/80)
paino +333g/vk yhteensä raskauden alusta 7,3kg
turvotus - (-)
Sf 31,5cm (29cm)
lapsvesi N
syke +150
liikkeet ++
tarjonta Rt II

Vauva on kiinnittynyt :)
 
Neuvolakäynti rv on 34+2. Suluissa edellisen neuvolan tietoja (rv32+2)

Paino -600g, (-500g), -1,6kg lähtöpainosta
RR 116/77 (111/70)
Hb 129 (ei mitattu)
pissa puhdas (puhdas)
turvotus - (-)
tarjonta RT
sf-mitta 31 (30)
syke +
liikkeet ++

Sf-mitta tuntu kauheen pieneltä vaikka onki kasvanu :) Toi tyyppi oli tosi hassusti mahassa ku kävin pötköllee siihen sängylle, terkkaki sano et maha näyttää ihan siltä ku ei ois raskaanakaan.... Ja kun yleensä toi maha törröttää pystyssä ku makaan :)

 
Oho mayday, sanosko ne neuvolassa mitään tosta että sun paino on vaa pudonnu? Sä oot sitten kunnolla laihtunu tän raskauden aikana! Ja syötkö sä rautaa ku sun hb on noinkin hyvä?
 
joo jännä nähdä että meidänkin porukoissa on painon pudottajia.. itellä meinaa lähtä järki ku joka kerta on tullu kiloja lisää. Aattelin pysyä siinä + 10 kg ja nyt on menty sen yli.. jos painoo tulee vielä samaa tahtia viimeset kuus viikkoa niin sitähän ehtii kertyä sen 13-14 kiloa --

Neuvola 4.8. (34+1)

paino +0,438 /vko (raskauden alusta +10,5 kg)
RR 116/70 (122/71)
pissa puhdas
Hb ei mitattu, ku oli viimeksikin niin hyvä (133)
SF 31.5cm (mennään vähän keskikäyrän yläpuolella mutta tasaisesti omalla käyrällä, jee)
tarjonta RT
syke 133-171 (!!!) tyyppi sai kilarit, ku alettiin tökkiä että mistäs ne sykkeet kuuluis parhaiten :D kauhia paukominen ja vääntyileminen :D rauhottu kuitenki pois lähtiessä :)
 
Ei tosta painosta oo mitään ihmeellistä sanottu, ne on sitä mieltä et vauva ottaa omansa ja kun vauva kasvaa niin eipä mitään huolta. Ja kun mulla oli painoindeksi raskauden alussa 27 ni mulla oli mistä lähteäkin Mut kyllä ite sitä miettii ku noita lukemia kattoo että outoa et voi tollee lähtee mut pääasia on et vauva kasvaa. Ja sitä ollaan miehen kaa naurettu et mulla jääki sit runsaasti kiloja "laitokselle"

Ja hempasta.... Ihan alkuraskaudessa se oli 141 ja kehuttiin et on hyvä kunnes se rupes tossa kesäkuussa laskee ja oli alimmillaan 106. Sillon sain terkalta kehotuksen syödä rautaa mut lääkäri ei siitä oikeen mitään sanonu. Päätin kuiteski ostaa rautajuomaa (Ferronolia vai mitä se oli) ja sit se heinäkuun puolella oliki jo taas noussu sinne 120:n hujakoille. Nyt pari viikkoa on ollu semmosia etten rautajuomaa oo juonu mut näköjään se on noussu silti
 
En ole muistanut viime neuvolan kuulumisia viel kirjoittaa niin kirjoitellaanpas nytten :)
Elikkäs neuvola oli viikoilla 31+6 ja sitä edellinen kerta 29+6 (net kirjoitan sulkuihin)

Paino     +0,8   (+3,2)
RR    107/67   (107/66)
Pissa  puhdas   (puhdas)
B-Hb      118   (120)
Sf              28  (27)
Syke 125-135 (140-145)
Liikkeet     ++  (++)

Raskauden alkupainoon on lisää tullu vain 2,9 kg. Mutta se alussa tipahti 4,7 kg. Eli yhteensä lisää tullu 7,6 kg. Että ei niin hirveesti vielä :)

Ens neuvola sitten 34+2 ja silloin samalla lääkärillä käynti :)
 
En olekaan käyny tällä foorumilla pitkään aikaan, ja pitää päivittää tietoja nyt kahden neuvolan osalta. Eli tässä tiedot tämän viikon käynniltä (34+0), ja suluissa tiedot edeltävältä kerralta (31+0).

Paino:   +2 kg edelliskäynnistä, yht. +5,2 kg raskauden alusta
RR:   112/62 (122/65)
Pissa:   puhdas   (jokin plussa, osoittautui aiheettomaksi)
B-Hb:   110 (105)
Sf:   29 (27)
Tarjonta: rt
Syke:   134-142 (150)
Liikkeet:   ++  (++)

Mistään muusta ei ole tullut sanomista kuin hemoglobiinista, mikä mulla on ollut koko ajan alhainen. Ensin otin vain yhden Retaferin (100 mg) päivässä, mutta Hb laski silti :/ Nyt kun syön kahta tablettia päivässä, tuo hemoglobiini on hieman noussut. Hyvin oon kuitenkin jaksanut, ei ole ollut väsymystä tai vastaavaa.

Seuraava käynti onkin sitten 18.8., ja se on neuvolalääkäri. Sen jälkeen vaihdan neuvolaa, kun olemme muuttaneet toiselle puolelle kaupunkia, ja lähineuvola on tuossa ihan talomme vieressä :) Synnytysvalmennukset sun muut ajattelin käydä vielä vanhassa neuvolassani.
 
Tiikerililja - Söin esikoisen kohdalla aluksi kans tuota Retaferia alhaiseen hemoglobiiniin. Ensin söin yhtä, ei mitään vaikutusta, hemoglobiini laski silti. Vaikka söin kahta ja välillä kolmeakin rauta-tablettia päivässä, niin silti hemoglobiini pysyi aika matalalla, 100-105.
Sitten vaihdoin Obsidaniin, kun Retafer paketti loppui, niin sitä tarvitsi ottaa vain yhden, niin hemppa alkoi nousemaan. Niin sitä olen nyt sitten syönyt tässäkin raskaudessa, kun se tuntuu olevan parempaa.
Obsidanihan on muistaakseni hieman arvokkaampaa kuin Retafer, mutta sitä Retaferia pitikin syödä paljon enempi ja silti ei auttanut... Ja ainakin täällä neuvolassa suositeltiin tuota Obsidania.
 
Tänään neuvolassa käyty viikkoja siis 34+4 ja laitan sulkuihi edellisen käynnin tiedot eli (32+3)

Paino:+1167 :S (+433)
RR: 118/71
Hb: 107 (105)
Pissa: puhdas (puhdas)
Turvotus: ++ (++)
Tarjonta: Poik. (pt)
sf-mitta 32 (31)
Syke: +130 
Liikkeet: ++ (++)

Viime neuvolassa toi 32+3 niin neuvola kyllä sanoi mulle että vauva on poikkitilassa, mutta kirjasi silti PT, en sit tiedä missä asennossa se oikeesti on ollut. Noh nyt oli kuiteski ainaski jossai iha ihme poikktila asennossa ja laittoki mulle lähetteen kättärille, jossa sitte ultrataan ja katsotaan, sielä saan kuulemma sit painoarvionki nyytille ;D Oma neukku oli sairaslomalla, joten mulle oli sijainen, niinku viime kerrallakin. Seuraava neuvola mulla on vasta rv 37+3. Lääkärineuvola olis sit rv 36+5 ,vissiin se sillo oli? :D Mutta jos se kättäri käynti tulee sille viikolle ku on lääkärineuvola niin ei kuulemma tarvitse mennä lääkärineuvolaan (mitä tosiaan toivon, koska en tykkää mun lääkärineuvolasta :/)
 
ninetsu: Samaa oon itsekin kuullu, ettei tuo Retafer olisi kovin tehokas. Meillä neuvolassa ei puhuttu mitään noista merkeistä, täti oli vain sitä mieltä että jatketaan samalla merkillä, kun ei ole mitään haittavaikutuksia tullut, lisätään vain tabujen määrää... Jos hemoglobiinille ei ole tapahtunut mitään seuraavalla neukkukäynnillä, niin voisin kyllä kokeilla tuota Obsidania.
 
Taas neuvola-reissu takana! Viikkoja nyt 34+6 ja suluissa edelliskäynti 32+6.

Paino: +850g/vko  (+650g/vko)
Turvotus: -  (-)
RR: 118/69  (109/69)
Pissa: puhdas  (puhdas)
Hb: 117  (110)
Sf: 30cm  (29cm)
Tarjonta: rt  (rt)
Syke: 145  (133)
Liikkeet: ++  (++)

Painoa on yhteensä tullut 8kg verrattuna ennen raskautta painoon. Ensimmäisestä neuvola-käynnistä 9,5kg, kun aluksi paino putosi. Olin silloin 2 viikkoa sairaana ja ruoka ei maistunut.
Ensimmäisessä raskaudessa näillä samoilla viikoilla painoin saman verran kuin nytkin, niin silloin siihen mennessä oli tullut jo 13,5kg ja nyt siis "vain" tuo 8kg.

Ja sf-mitta oli nyt tuon 30cm ja ekassa raskaudessa mitta oli jo 34cm. Että alan jo hiukan uskomaan, että tästä vauvasta tulisi paljon pienempi kuin esikoisesta... Mutta saa nähdä.

Nyt ei ollut niitä leukkareitakaan pissassa, kun tein kotona juuri ennen lähtöä huolellisen alapääpesun. Meinasin vielä suihkuttaa neuvolassa ennen pissausta, mutta ajattelin sitten että tuskin sitä valkovuotoa ihan niin tolkuttomasti tulee, jos olen kotona max 5min sitten pessyt, niin jätin siellä sitten suihkuttamatta.
 
Neuvola tänään rv 34+3, suluissa edellisen rv 32+5 tiedot!

Paino: 1kg (0kg,-mulle ei ole tullut kauheesti kiloja-yhteensä nyt tähän asti 5kg)
Turvotus: + (++)
RR: 137/77 (137/78)
Pissa: puhdas (puhdas)
Hb: ei otettu (125)
Sf: 32 ½ (31)
Tarjonta: rt (rt)
Syke: 150 (150)
Liikkeet: ++ (++)

Kaikki oli hyvin :) Se riittää meille! Oli ihanaa kun mieskin sai pitkästä aikaa kuulla sydämensykkeen :) Kyllä se aina liikuuttaa kun siellä se sykkii piilossa vielä hetken aikaa <3

 
Neukku takana, 35+0! (32+6)

Paino +420g (+-0)
RR 110/60 (100/60)
Pissa puhdas (puhdas)
Sf 31 (30)
Tarjonta RT
Syke +, Liikkeet ++

Kaikki kondiksessa ja ens tiistaina 16.8 sitten lääkärille! Vähän meinaa jo jänskätä!
 
Neuvola takana. Huh huh. Nyt viikkoja 34+6, laitan sulkuihin viime kerran tiedot jotka on viikoilta 32+3.
Paino +600(+-)
RR 114/69(118/66)
Sf 33 (32)
Tarjota RT (PT)
Syke 140 (145)
Liikkeet ++ (++)

Pissa puhdas (puhdas)
Eli kaikki niin kuin pitäisikin. Ja vaavi oikein päin. Viikon päästä onkin äitipolilla kokoarvio. Ja se vastaa viimeistä neuvolalääkäriä. Seuraava neuvola parin viikon päästä.
 
Voi pylly!

Kaikki on ollu tähän asti niinku pitääkin, mutta nyt...

Neuvolalääkäri 16.8. (rv 35+6)

Paino + 0,408/vko (+11,2 kg ekasta neuvolasta)
turvotus + (ei aiemmin!)
RR 125/71
Pissa: sokeria (ei aiemmin! mutta huomenna vien paastopissan josko oli vaan ennen lähtöä sipaistun tuoremehun vika)
Hb 136
SF 34 (jopas pompsahti!)
Tarjonta: rt
syke 160-180 (-> lähete kiireellisenä sikiötutkimukseen, kun oli viimeksikin koholla (133-171). Tällä kertaa ei edes laskenut vaikka ooteltiin. Toivottavasti johtuu vain rankasta hikasta...)
Liikkeet ++

Kohdunsuu pehmentynyt, kiinni, pituus 2 cm, lantio ok alatiesynnytykseen.

Aika sykkeen tarkisteluun yliopistolliseen sairaalaan pitäisi tulla viikon sisään. Onneksi sain säikyteltyä itteni netistä lukemalla että vois olla napanuoraa kaulan ympärillä tms...
 
hele81

oijjoi :( mut noi sokrut pisussa voi todella johtua vain mehusta,piän ainaki sen suhteen peukkuja! itellä nous esikon raskauden aikana kerran sokerit pissaan kun olin ennen polille menoo syöny jogurtin :D mull on kummaskii rasklaudes myös diabetes mutt ei silti oo kun ton yhden ainoon kerran tullu pissaan sokeria.
Hyvä että pääset nyt tarkistukseen! on se hyvä et ne kattovat et mik'ä siel masukilla on tilanne. Tsemppihali*
 
Hele81: Hui, kamalaa jännäillä viikko jotain tollasta tutkimusta ja jos ne on siellä neuvolassa vielä vähän säikytelly. Katoin neuvolakortista et munkin vauvalla on ollu vko 37 sykkeet siinä 150-170 mut ei se neuvolatäti mitään siitä sanonu. Toivotaan nyt kuitenkin että kaikki on hyvin!

Mulla oli tänään kans viikon kohokohta eli neuvola (aika tapahtumarikasta mun elämä tällähetkellä ) Viikkoja 35+2 ja varattiin ensviikon ma lääkärin aika ja siitä viikonpäästä ke neuvola. Laitan vaikka taas sulkuihin viime neuvolakäynnin tiedot (31+4)

Paino: n. 100g/ vko Yht: 4,9kg ekasta neuvolasta.
Turvotus: - (-)
RR: 112/68 (114/75)
Pissa: - (-)
Hb: 125 (ei otettu)
Tarjonta: Rt (Rt)
Sf: 29,5 (26,5)
Syke: + 130 ( Sama)
Liikkeet: ++ (++)

Terkka myös sano että vauva on jo tosi hyvin laskeutunu ja varsinkin pää tuntuu tosi alhaalla.. siltä se kyllä on viimepäivinä tuntunutkin!
 
Huuh, olipa nopiaa toimintaa!

Soittivat jo äippäpolilta että ylihuomenna tutkitaan tuo sykehomma. Onneksi ei tarvi odottaa kauempaa, kun oon niin luulotautinen esikoisen odottaja (ehdin jo tutkia mahdolliset korkean sykkeen syyt netistä). Taustatietoutta antamassa myös kaveri, jonka esikko korkeine sykkeineen oli kietoutunut napanuoraansa. Tyttö otettiinkin ulos paria viikkoa ennen laskettua aikaa.

No mutta mehän pärjätään kyllä!
 
Tänään oli neuvolalääkäri, RV36+6 (suluissa RV34+5). Nyt alkaa neuvolat olemaan viikon välein.

Paino: +370 g (+420 g), +9 kg raskauden alusta
RR: 139/87 (138/85)
Pissa: Puhdas (puhdas)
Tarjonta: RT (RT)
Syke: 130 (136)
Liikkeet: ++ (++)

Kohdunsuu oli vähän pehmentynyt ja lyhentynyt (pituus 2 cm), mutta kiinni. Toi pehmeneminen voi kuulemma tarkottaa nopeaa synnytystä, eli ei kannata jäädä kotiin pitkäksi aikaa kuulostelemaan suppareita tai vesien menon jälkeen. Hui, synnytys alkaa olla lähellä :)
 
Takaisin
Top