Neuvolakäynnit

KuperKeikka

Silmät suurina ihmettelijä
En tiiä onko muilla vielä miten ollu neuvolakäyntejä. Ite kävin tänään ekan kerran ja terkka meinas että la ois 30.9 vaikka yksityisen ultrassa meinas että se ois tuo 3.10. Saas nähä mikä se sitte oikeesti on ku käy siellä np-ultrassa, se on 12.3. Sokerirasitukseenki sain heti ajan, jippii!! Ärsyttää jo valmiiksi! Paineet ja hemoglobiini ok ja pissa puhdas...
Kaikki siis niin hyvin ku tässä vaiheessa voi olla
 

Meillä kanssa tänään eka neuvola vaikka viikkoja vasta 6+1.
Pissa ok.
Hemppa oli huikeat 152, eli en ihan heti varmaan tule tarviimaan rauta lisää ;).
Paineet oli 112/72.

Ihanin yllätys oli se et painan nyt vähempi, mitä kun rupesin odottamaan esikkoa. Ehkä sen takia oli huolissaan imetyksestä :o

Seuraava kerta onkin sitten ens kuussa.

 
Meillä oli eka neuvola ystävänpäivänä 14.2. Kaikki oli jo tuttua ekasta raskaudesta, joten terkkari kirjasi vain ylös perustiedot. Lähtöpaino valitettavasti enemmän kuin ekan raskauden alussa, vaikka synnytyksen jälkeen pääsin jo lähtöpainoon. Voihan joulumässäilyt ja siitä aiheutuneet kilot... :( Verenpaineet oli hyvät, muuta ei sitten vielä mitattukaan. Verikokeessa kävin ja siitä katsovat hemoglobiinin. Sydänääniä olisi ollut kiva kuunnella (viikkoja tuolloin tasan 7) mutta terkkari sanoi, ettei hän ole ikinä saanut niitä kuuluviin noin varhain, joten parempi ettei edes yritetä. Totta kyllä, niin ei tuu mitään turhia huolia. Kuukauden päästä seuraava aika, joka onkin lääkärineuvola. Niin, ja sinne kuukauden päähän pitäisi varata nt-ultraakin, kivaa! :)
 
Tänää oli ensimmäinen neuvolakäynti, viikoilla 8+4. Kaikki oli hyvin, pissa puhdas ja hemppa+paineet hyvät. Lasketuksi arvailtiin 29.9, mutta se varmistuu sitten ultrassa. Ens kuun lopussa olisi sitten lääkärineuvola.
 
meillä oli eilen eka neuvola, viikkoja tänään siis 8+0 ja tuo laskettuaikakin siirty vähän eteenpäin. Kaikki oli kunnossa, verenpaineet tosi alhaset ( 92/63) mut hemoglobiini oli ihan normi, ja muuten kaikki ok! :)

27.3 on ne seulontaverikokeet, ja samalla kuunnellaan sydänääniä! :)
 
Mulla oli eka neuvolakäynti tiistaina. Pissa puhdas, verenpaine ok 99/63. Hemoglobiinia ei mitattu, kun täällä se mitataan ainoastaan labrassa.

Np-ultra on 12.4., sokerirasitus viikkoa myöhemmin ja seuraava neuvola on toukokuun puolessa välissä. Seulontaverikokeet otetaan samalla, kun mennään tuonne ultraan :-)
 
Heippatirallaa!

Meillä eka neuvola käynti oli 12.3. ja hyvin meni.
Hb oli 120, eli sitä seuraavalla kerralla katsotaan tarkemmin.
Verenpaine oli 121/71 ja lähtöpaino mulla 56.3.
Arvioitu La on se 14.10.2012. 

Neuvola seuraavan kerran lääkärin kera 10.4.
 
Tänään oli toka neuvola.
Lukemista tuli taas paljon :) Pissa oli puhdas, verenpaine hyvä, paino laskenu muutaman kilon (hyvä). Sydänäänetkin saatiin pieneks hetkeks kuuluviin, mutta aika kauan niitä haettiinkin.
Yllätyksekseni tehtiin myös perheväkivaltatesti. Tosi hyvä, että siihen saa neuvolassa mahdollisuuden ottaa asia esiin niillä, keillä väkivaltaa missään muodossa esiintyy!
 
 Noniin.. ehdinhän minäkin merkkailla meitin neuvolan kuulumiset :).

Alkupaino ollut 58kg

12.3. Rv   9+1 
Hb 120,
verenpaine 121/71,
paino 56.3 kg.
Tässä harkittiin rautalisää.

 
 3.4. Rv 12+2 muuttui ultrassa 12.4 rv;ksi. 

10.4. Rv 13+4 
Hb 132,
verenpaine 124/67,
paino 57.2kg,
sydämensyke +155.
HB hyvä joten rautalisää ei tullut.


20.4. kävin muuten neuvolassa ja syke oli silloin 155-160, että kyllä vauhtia piisaa :D

Seuraava neuvola toukokuun puolivälissä.
 
Kävin tänään neuvolassa, olikin tällä kertaa nopea reissu :) Paino oli vielä vähän pudonnu, vaikka luulin, että se olis jo vähän noussu, kun on alkanu taas syömään. Verenpaine oli ok. Ens kerralla varataan aika sokerirasitukseen. Vauvan syke oli 145. Maha sais kyllä vähäsen kasvaa, ettei näyttäis vaan plösöltä :D
 
Hei! Mä en oo aiemmin kirjottanu tänne mitään, vaan lukenu :) mua vähän hämmästyttää miten vähän oon päässy neuvolaan. Asun tukholmassa ja täällä on näköjää ihan erilailla kaikki kun suomessa ! Mulla on nyt rv19+1 eilen oli rakenne ultra. Sitä ennen on ollut 1 neuvolakäynti se missä otettiin tiedot ylaös ja mitattii verenpaine jne ne perus jutut. Silloin se kysy jos haluun lääkärille ajan ja haluunko aikasen ultran kun on ensimmäinen raskaus, halusin ja se oli rv 10+3 mut siellä ne katto vaan et 1 sikiö. Sydän ääniä ei olla kuultu ollenkaan . Miten se menee suomessa ? Ensviikolla on onneks neuvola, vähän jännä olo, ihanku tääl ei paljoo välitetä miten sujuu :(
 
mul on kohta 16vk täynnä ja oon käyny 2x neuvolas, maanantaina seuraava, yhen kerran neuvvolalääkärillä ja niskaturvotusultrassa, missä katottiin ettei oo mtn riskejä kehitysvammasuuten tms.. ja joka neuvola kerralla kuunellaan sydänäänet-- vähän näyttää menevän eritavalla siellä :O
 


juku kirjoitti:
Mulla on nyt rv19+1 eilen oli rakenne ultra. Sitä ennen on ollut 1 neuvolakäynti se missä otettiin tiedot ylaös ja mitattii verenpaine jne ne perus jutut. Silloin se kysy jos haluun lääkärille ajan ja haluunko aikasen ultran kun on ensimmäinen raskaus, halusin ja se oli rv 10+3 mut siellä ne katto vaan et 1 sikiö. Sydän ääniä ei olla kuultu ollenkaan . Miten se menee suomessa ?

No meillä on alussa kerran kuussa neuvola, sit joskus lopussa 2 viikon välein ja olikohan vika kuukausi joka viikko. Joka kerta kuunnellaan sydänäänet, nyt kun ne yleensä on saatu kuuluviin. Alussa kun niitä ei saada kuuluviin, niin lähinnä mielenkiinnosta kokeillaan. Ensimmäinen ultra, mihin pääsee maksutta, on seulontakokeisiin osallistuville niskaturvotusultra. Paitsi jos raskaudessa on jotain epäilyttävää tai odottaja kuuluu johonkin riskiryhmään, voi päästä lääkärin lähetteellä jo aiemmin. Kaikille "pakollinen" ultra on rakenneultra, joka on viikoilla 18-22.

Neuvolassa katotaan joka kerta virtsanäyte, verenpaine ja paino. Ja sit kysellään kuulumisia ja kerrotaan ajankohtaisia tietoja. Jossain vaiheessa aletaan mittaamaan vatsanympärystä.
 
Nyt sitten listani päivitystä.

Alkupaino ollut 58kg

12.3. Rv   9+1 
Hb 120,
verenpaine 121/71,
paino 56.3 kg.
Tässä harkittiin rautalisää.

 
 3.4. Rv 12+2 muuttui ultrassa 12.4 rv;ksi. 

10.4. Rv 13+2 
Hb 132,
verenpaine 124/67,
paino 57.2kg, painon muutos +217
sydämensyke +155.
HB hyvä joten rautalisää ei tullut.


20.4. kävin muuten neuvolassa ja syke oli silloin 155-160, että kyllä vauhtia piisaa :D

10.5. Rv 17+4

Hb 126,
verenpaine 123/68,
paino 59.4kg, painon muutos +513
sydämensyke +143

Rakenneultrassa sikiön paino 337g eli Rv 20 mukaisessa painossa taulukon mukaan kulkee.

6.6. Rv 21+3

Hb 111, eli rautalääkkeet tuli
verenpaine 110/64,
paino 58.9kg, tippunu edellisestä
masumitta 18cm
sydämensyke +155

Mä olin lähtöpainoltani esikoisesta 65kg ja synnytin 72kg painoisena. Kaikki jäi sairaalaan synnytyksestä. Ny lähtöpaino 58kg  ja saa nähdä kuin muuttuu. Mä oon tälläne solakanpuoleine enkä veny/pauku paljoo kui masusta vaan vaikka makeeta syön ja muutenki.

 
sullapas on vähän painoa tullut :) mulla tulee helkutti päivässä tuon verran xD (no okei ei ehkä ihan päivässä kuitenkaan..)
 
No mulla tänään 23+1 ja kodin puntarin mukaan nyt +11kg
 
Neuvolassa jaksetaan huomautella kun nyt on tullut jo n.11kg, joista osa kyllä turvotusta. Saattaa myös vaikuttaa se että kuudennesta kuusta lähtien ollut selkä saakutin kipeä, enkä ole voinut liikkua niin paljon kuin normaalisti. Olen kyllä neljännestä kuusta lähtien pyrkinyt syömään terveellisesti, toki välillä tulee mielihaluja esim karjalanpiirakoiden, yms suhteen. Ahdistaa joka ikinen neuvolakerta, kun perusluonteelta muutenkin olen herkkä ja otan asiat itseeni helposti :/ Eka raskaus siis kyseessä, joten hieman epävarma kaikesta olen vielä. Mies yrittää kovasti lohduttaa että älä välitä, ei se neuvolatätikään mikään keijukainen ole. Ei silti paljon lohduta, onneksi ei kauaa tarvitse enää olla näin pallo vaan saa pikkuisen saattaa maailmaan :)
 
Mokkasuklaa, yritä olla välittämättä! Mulla on tullu +15 kg (nyt rv33) hyvin tasaisesti alusta lähtien, vaikka pahoinvoinnin vuoksi en voinu edes syödä mitään herkkuja eka kolmanneksen ajan ja vaikka rasvavarastoja oli jo entuudestaan :P eli ei tarttenu elimistön semmosestakaan huolehtia ja söinki ihan samalla tavalla. Neuvolassa ei oo puhuttu mitään. Ite oon kyllä ääneen painonnousua päivitelly. Kerran terkkari kysy, että käynkö lenkillä ja ku sanoin, että välillä ja välillä en niin kysy, että miksen välillä. Sanoin, että ihan rehellisesti sanottuna oon laiska. Siihen vaan naurahti. Täällä ei siis oo asiasta huomauteltu ja muutenki aivan ihana terkkari meillä.
 
Rv 30+2

Paino: 63,5kg
Painon muutos/viikko: 900g
RR: 132/76
Kohdunpohjan korkeus: 27cm
Tarjonta: rt
Sydämen syke: 140-150
Liikkeet: ++

Kaikki oli hyvin vaikka painosta vähä muputtiki :) Seuraava käynti onkin sitten kahden viikon päästä!  
 
Käynti neuvolassa 20.8 rv 32 Paino: 71,5 Muutos: 1,2kg/vk Symfyysi-fundus mitta: 27,5 (vähän alakanttiin) Vauvan syke 150 Liikkeet: ++ tarjonta: rt (ollut muuten viikoilta 25+5 alkaen rt) Hb: 106 Rr: 131/84, p. 110 Ei varsinaisesti tullut painostakaan sanomista, koska kuitenkin koko raskauden aikana tullut vasta 10kg ja ymmärrän toki itsekin että painonnousun on hidastuttava tuosta. Paino alkoi nousta, kun jäin sairaslomalle ja liikunta väheni lähes nollaan, 7vk ajan olen noussut lähinnä vain wc ja keittiöön! Hemoglobiini oli yllättäen hyvistä arvoista laskenut, siihen liittyviä oireitakin selvästi ollut (päänsärky, väsymys, korkea syke), nyt sitten rautakuurilla. Pääsin extra ultraankin vk 31+1 jolloin katsottiin vauvan painoarvio, se 1560g. Sain kuukauden päähän uuden ajan uä lapsiveden mittaukseen, kun arvioi lapsiveden määrän olevan vähän alakantissa.
 
Takaisin
Top