Neuvola jutut

Sain ekan neuvolan vasta 17.10. Silloin taitaa olla rv 9. En saanut samalle hoitajalle kuin esikoisella... Esikoisen th on tosi pätevä ja järkevä, mutta paljon poissa. Mulla oli viime raskaudessa puolet käynneistä jollekin muulle. Jännä nähdä jatkanko tämän uuden kanssa vai siirretäänkö mut tutulle seuraaville käynneille. Mä käyn kyllä mielelläni neuvolassa 😊
 
Ai niin, nyt kun on toinen raskaus, niin puhuttiin että mies ei tule mukaan käynneille. Ensinnäkin hankalampi järjestää kun on noi 2 vuotiaan hoitokuvioit ja toiseksi ei ole kiinnostusta tulla kuulemaan samoja asioita uudestaan. Tämä on mulle täysin Ok! Nyt ei kaipaa samalla tavalla tukea 😊
 
Mulla on eka neuvola kun on viikot 9+1. Ekassa raskaudessa ihan tykkäsin käydä neuvolassa, mutta kuten jossain viestissä aiemmin kirjoitin, niin nyt neuvolaan on matkaa 30 km/suunta, joten käyn mielelläni harvemmin. Viimeksi mies oli mukana tasan sen kerran, kun isyys tunnustettiin. Välimatkan ja töiden takia hänen olisi ollut hankala päästä useammalla kerralla, enkä kyllä kokenutkaan tarpeelliseksi. Tässä raskaudessa ei varmaan tule edes sitä yhtä kertaa, kun ollaan naimisissa. Mietinkin että täytyykö isyyden tunnustaminen tehdä jokaisesta lapsesta erikseen, jos vanhemmat eivät ole naimisissa? :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Mä varailen neuvolat omien aikataulujen mukaan, mies tulee mukaan silloin kun pääsee. Nyt opiskelijana lyhyempiä tai etä päiviä, niin varmasti ainakin osaan pääsee osallistumaan.
Töissä käydessä ei ole tullut mukaan, kun molemmat työskennelty aina tuntipalkalla (60km-100km päässä neuvolasta), niin turhaan tulisi vain vajaita palkkoja molemmille. Ultriin kyllä tulee mukaan, nyt ne on lasten koulun ja päivähoidon takia mahdollista kahden toteuttaa.
 
Neuvolan saa muuten valita itse, jos satutte tietämään et jossain neuvolassa on parempaa palvelua tai ette tykänneet edellisestänne, niin voi valita myös toisen neuvolan. Hoitajaa voi pyytää myös eriä, tai jotain tiettyä jos sattuu suosikki olemaan. :Winking Face:

Minä olen kotiäitinä ja hoidan kotona kolmea alta kouluikäistä lasta. Aina kun menen tutkimuksiin niin joku, yleensä mieheni joutuu jäämään pois töistä. Sillä koitan pitää tutkimukset minimissä ja ajat varaan mahdollisimman varhaiseen aikaan - miehelleni on helpoin joustaa työpäivänsä alusta. Kotiäitiys ja iso perhe vaatii tiimityötä!

Luonnollisesti mies jää kotiin lasten kanssa kun menen neuvolaan tai tutkimuksiin. Synnyttämään lähtiessä ollaan hommattu mummo lastenvahdiksi, muuten me aikalailla pelataan kahdestaan lastenhoito. Minun äiti asuu aika lähellä, mutta hän on vielä työelämässä eikä pysty aina joustamaan avuksi, ainakaan lyhyellä varoitusajalla. Synnytyksen ajoille hänet toki varataan jo hyvissä ajoin, ottaa usein vapaita silloin. Tosin nyt pari synnytystä on mennyt siten et illalla pistän lapset nukkumaan, sitten kärvistelemään suihkuun ja synnytän yöllä. Mies ehtii kotiin ennen kun lapset ehtivät heräämään ja mummon vierailua he eivät ehkä edes ehdi huomaamaan.
 
Mulla oli eilen neuvola (7+6), tosi kiva se oma neuvolatäti. Perus mittaukset tehtiin ja kaikki ok, hemoglobiini oli 117, eli ei mikään erityisen hyvä, varmaan saa alkaa rautaa napsia jossain kohtaa.

Verikokeet on parin vkon pöästä, otetaan laajat verikokeet niin nähdään kuulemma tuosta raudasta sitten siinä, että onko jo laskenut tästä mittauksesta jo. Mulla on edellisissä raskauksissa ollut haasteita noiden rauta-arvojen kanssa ja tupla-annoksella syönyt ja käytännössä ei oo nousseet, niin toivon et ei ala nyt jo tässäkin putoamaan.

Varattiin ultra, se on muistaakseni 26.10. 😊
 
Meillä oli myös neuvola tällä viikolla ja LA siirtyi yhden päivän eteenpäin eli olis nyt 14.5. Eipä enää hirveesti muistanut esikoisen ajalta mitä kaikkea tuolla läpi käydään. Oli onneks tosi kiva terveydenhoitaja, niin meni sujuvasti. Itellä eka raskaus päättyi kiireelliseen sektioon ja nyt sitten toinkin ilmi toiveen, että tämä mennään suunnitellulla. Katsotaan tuleeko kovin kivinen tie 😬
 
Meillä oli myös neuvola tällä viikolla ja LA siirtyi yhden päivän eteenpäin eli olis nyt 14.5. Eipä enää hirveesti muistanut esikoisen ajalta mitä kaikkea tuolla läpi käydään. Oli onneks tosi kiva terveydenhoitaja, niin meni sujuvasti. Itellä eka raskaus päättyi kiireelliseen sektioon ja nyt sitten toinkin ilmi toiveen, että tämä mennään suunnitellulla. Katsotaan tuleeko kovin kivinen tie 😬
Meilläkin meni eka raskaus kiireelliseen sektioon. Palauduin siitä tosi hyvin. Mulla on myös fiilis, että haluaisin sektion nytkin. Kätilö oli kärttyinen ja olin koko ajan piuhoissa kiinni enkä päässyt liikkumaan supistusten aikana. Synnytys oli huono kokemus oli ennen sitä sektiopäätöstä.
 
Meilläkin meni eka raskaus kiireelliseen sektioon. Palauduin siitä tosi hyvin. Mulla on myös fiilis, että haluaisin sektion nytkin. Kätilö oli kärttyinen ja olin koko ajan piuhoissa kiinni enkä päässyt liikkumaan supistusten aikana. Synnytys oli huono kokemus oli ennen sitä sektiopäätöstä.
Joo ymmärrän ja sama täällä. Mä en ehkä ihan vieläkään oo käsitellyt koko synnytystä ja nyt tuo terkka sanoi, et siinä lääkärikeskustelussa se sit käydään läpi. Lähinnä miksi meni miten meni. En kyl tiesä haluanko enää niitä haavoja repiä auki 😂
 
Halusi tai ei mutta edelliset synnytysmuistot kyllä nousevat uudelleen mieleen tässä kun raskaus etenee. Sillä kyllähän nämä on jollain konstilla lopulta ulos saatava. Onneksi tänne voi purkaa edellisiä synnytyksiään ja voidaan porukalla pohtia näitä. Onhan näitäkin että vaikka ensimmäinen synnytys on päätynyt sektioon, niin toinen synnytys on sujunut hyvin alateitse. Se on niin kiinni siitä missä asennossa vauveli yrittää sukeltaa ulos, ja tuntuu että se on kovin sattumasta kiinni. Samallakin äidillä on erilaisia synnytyksiä.

Oikeastaan voisi salaiselle puolelle laitella synnytyspohdinnat - ketjun pystyyn. Sinne voi sitten purkaa aikaisempia synnytyksiä ja pohtia tulevaa, ihan vain meidän kesken. :smiling-eyes:
 
Halusi tai ei mutta edelliset synnytysmuistot kyllä nousevat uudelleen mieleen tässä kun raskaus etenee. Sillä kyllähän nämä on jollain konstilla lopulta ulos saatava. Onneksi tänne voi purkaa edellisiä synnytyksiään ja voidaan porukalla pohtia näitä. Onhan näitäkin että vaikka ensimmäinen synnytys on päätynyt sektioon, niin toinen synnytys on sujunut hyvin alateitse. Se on niin kiinni siitä missä asennossa vauveli yrittää sukeltaa ulos, ja tuntuu että se on kovin sattumasta kiinni. Samallakin äidillä on erilaisia synnytyksiä.

Oikeastaan voisi salaiselle puolelle laitella synnytyspohdinnat - ketjun pystyyn. Sinne voi sitten purkaa aikaisempia synnytyksiä ja pohtia tulevaa, ihan vain meidän kesken. :smiling-eyes:
Joo hyvä idea!
 
Mä sain neuvolan 8+0, enkä ole kauhean innoissani menossa sinne. Edellisellä kerralla tuli olo, että olen suorastaan vaarallinen alkiolle -lihava, vanha, sairas ja huonoilla geeneillä varusteltu. Uutta tietoa ei juuri tullut, mutta sähköisesti täytettyjen esitietolomakkeiden kysymykset kysyttiin uudelleen ja näpyteltiin järjestelmiin käsin. Raskauden ongelmissa neuvola ei palvellut lainkaan. Ensikäynnin voisi tehdä videoneuvotteluna, mutta paino ja verenpaine pitää kuitenkin mitata neuvolassa tai terveyskeskuksessa, joten joudun kuitenkin käymään paikalla. Onneksi puoliso tulee mukaan!
Oletteko kokeneet, että neuvolakäynneistä on ollut hyötyä? Oma huono asenne ei tietysti helpota, mutta mikä auttaisi muuttamaan asennetta tai kestämään neuvolakäynnin?
 
Hmm, verenpainetta ja painoa nyt voi seurata kotonakin. Hemoglobiini on otettu usein käynnillä, samoin ultra alussa on ollut kiva. Kyllähän sitä joka käynnillä kuunnellaan dopplerilla sydänääniä, ainakin sitten kun viikkoja on vähän enemmän kasassa, ja pissanäytteestä vilkaistaan sokerit ja proteiinit - näillä tosin enemmän kai merkitystä viimeisellä kolmanneksella. Viimeksi sain lähetteen ferritiinin mittaukseen neuvolasta. Paljon valvontaa voi tehdä kotonakin, olen saanut tarpeen mukaan verensokerimittaria ja jopa testiliuskoja kotiin et tarkkailen omaa tilaani.

Onhan siellä ensikertalaiselle paljonkin juttua, just ruokavaliosta, valmennuksista yms. Näin kun on jo useamman tehnyt niin tuntuu että itse hyödyn parhaiten loppuvaiheesta. Alun jutut jo tiedän.

@juustokumina , jos ei kemiat osu yksiin jonkun tädin kanssa niin voit ihan hyvin pyytää aikaa toiselle (tai jopa vaihtaa neuvolaa). Minä en ole kokenut että olisin liian vanha äidiksi, ei minulle kukaan ole sellaista tullut sanomaan, vaikka ikää on +40v. Voithan pyytää myös harvennettuja käyntejä. Eka nyt on tärkeä et saa varattua ajan seulaan, ja myöhemmin Kela-käynti tietysti. Loppuraskauden seurantaa taas pidän hyvinkin tärkeänä, silloin vaikkapa sydänäänistä voidaan päätellä paljonkin vauvan voinnista.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä ohjeena on, että verenpaine ja paino pitää mitata luotettavalla laitteelle ts. terveyskeskuksessa tai neuvolassa. Tuo olikin hyvä muistutus, että saa lähetteet verikokeisiin ja nt-ultraan - niillä on jo enemmän merkitystä. Varmasti myöhemmin raskaudessa neuvolakäynnitkin muuttuvat hyödyllisemmiksi, kun seurataan vointia tarkemmin.
 
Meillä tiistaina ensimmäinen neuvola, ja silloin startataan myös vko 9. Vaikka varasin ajan heti, kun sain tietää raskaudesta, tuli neuvolakäynti mielestäni aika myöhäiseen vaiheeseen - meillä kun varauksen jälkeen kuitenkin mentiin varhaisultrassa viikko raskausviikoissa taaksepäin. Toivotaan, että saisi varattua aikaa sitten hyvin nt ultraan. Mietin että jos neuvolassa kuunnellaan sydänääniä jo nyt, niin vaikuttaako taaksepäin kallistunut kohtu sydänäänien kuulemiseen heikommin 🤔
 
Meillä tiistaina ensimmäinen neuvola, ja silloin startataan myös vko 9. Vaikka varasin ajan heti, kun sain tietää raskaudesta, tuli neuvolakäynti mielestäni aika myöhäiseen vaiheeseen - meillä kun varauksen jälkeen kuitenkin mentiin varhaisultrassa viikko raskausviikoissa taaksepäin. Toivotaan, että saisi varattua aikaa sitten hyvin nt ultraan. Mietin että jos neuvolassa kuunnellaan sydänääniä jo nyt, niin vaikuttaako taaksepäin kallistunut kohtu sydänäänien kuulemiseen heikommin 🤔
Mulla ei koskaan ole kuunneltu neuvolassa ekalla kolmanneksella. Varhaisultrassa kuitenkin useasti päivitelty sitä kuinka voimakkaasti taaksepäin kallellaan kohtu on ja silti on kyllä 9. viikolla jo kulunut kotidopplerilla jos on silloin tajunnut alkaa kokeilemaan.
 
Ensimmäinen neuvola takana hyvillä mielin. Tuntui, että terveydenhoitajan kanssa oli hyvä yhteys ja aika venyikin yli kahteen tuntiin. Paljon asiaa ja samalla myös tietyllä tapaa huojentunut, että sai kerrottua niistä omist ajatuksista eikä vastaus ollut pelottelua takaisin. Taisi jopa hieman onnitella vähäoireisesta raskaudesta 🙊!
 
Takaisin
Top