Neuvola- ja ultrakuulumiset

no niin, tänään käyty uusinta painoarviossa äitipolilla, kun viime viikolla mulle ei kukaan ollut muistanut soittaa, että lääkäri on sairaana ja ajat on peruttu...

minut otti siellä mieslääkäri, joka puhui vähän huonosti suomea. ensin tämä sanoi, että vauvahan on ollut viime käynnillä rv 33+4 (eli noin 4vk sitten, nyt siis on rv 37+6) ihan oikean kokoinen 2250g ja kyseli jotain syömisistä ja sokerien mittaamisesta.
käsikopelolla mahan päältä lääkäri arvioi, ettei vauva ainakaan liian suuri viikkoihin nähden ole. noh, kun tämä rupesi ultraamaan, niin pää ja reisiluu vastasivatkin hienosti rv38+0.

mutta sitten vauvan mahaa mitattaessa lääkäri sai sen vastaamaan 40+ viikkoja. lääkäri ultrasi muutaman kerran sen mahan kohdan aivan erilailla kuin edellinen lääkäri silloin rv33. nyt tämä lääkäri ei siirtänyt mahan kohdalla kunnolla kohdilleen sitä "mittausympyrää", missä siis on se ympyrä ja ne plus-merkit, joita voi siirtää että mittauskohdat menee vauvan vartalon muodon mukaan. eli lääkäri asetti ne plus-merkit tavallaan vain ylhäältä ja alhaalta kohdalleen, mutta ei sivusuunnassa ja nehän meni yli vauvan kehon. eli siitä ympyrästä jäi sivuilta isompi mitä vauva todellisuudessa oli...
edelliset lääkärit ovat asettaneet ne plus-merkit niin, että se mittausympyrä on mennyt vauvan mahan muodon mukaan. olen tosi huono selittämään, mutta toivottavasti joku ymmärsi...?
mutta voiko se mittaus pitää paikkaansa, jos ne mittakohdat eivät olleet kohdillaan?? o_O

ja tämä lääkäri sai sen takia vauvan kokoarvioksi nyt 3,6kg, vaikka siis 4vk sitten vauva oli vähän alle 2,3kg ja silloin sokerit eivät olleet vaikuttaneet vauvankokoon ollenkaan.

vaikka toisaalta taas se edellinen lääkäri sanoi, että monesti rd-vauvoilla tuo mahanympärys kasvaa suuremmaksi mitä muut paikat, että siinä mielessä tämän lääkärin mittaus voisi pitää paikkaansa. ja nyt siis lääkäri sanoi, että hartiat ja maha ovat vauvalla sen päätä suuremmat, että se on vaikeampi synnyttää ulos...

paikat oli pehmeät, mutta kiinni. olin vähän pettynyt, kun muistelisin että olisin edellisten lapsien kohdalla ollut jo näillä viikoilla vähän auki. eikä pää ollut kiinnittynyt. jos nyt ymmärsin oikein lääkärin puheista...

lääkäri kyseli mitä mieltä olen, jos annetaan viikon päähän ensi torstaiksi käynnistysarvio synnärille (viikkoja silloin siis 38+6) ja siellä sitten katsotaan, käynnistetäänkö synnytys silloin vai ei. vai haluanko odottaa luonnollista synnytystä, jolloin vauva saattaisi kasvaa yli 4 kiloiseksi. sanoin, että en mielellään haluaisi kovin paljon yli 4kg vauvaa synnyttää, kun edellisessä synnytyksessäkin kätilö sanoi, että oli viimeinen hetki käynnistää ettei minusta hyvällä tuon isompaa vauvaa mahdu ulos ja poika oli siis 3960g. tähän lääkäri sanoi: "no mutta onhan tuo ensimmäinenkin vauva mahtunut tulemaan ulos ja painoi 100g enempi!" joo, mutta silloin leikottiinkin ronskisti alapäätä että saatiin vauva mahtumaan ulos...

kyllä vähän rupesi jännittämään, että nyt sitten viikon päästä voi se vauva oikeasti jo olla sylissä! apua... mutta toisaalta mulla on sellainen olo, että viikon päästä eri lääkäri ultraa, niin tämä saa vauvasta pienemmän ja lähettää vain kotiin odottamaan.
vaikka voihan tosiaan tämä lääkäri olla oikeassa, mutta jotenkin vain epäilyttää...
 
Kyl ne pitäs siirtää sieltä sivustakin sen vauvan ympärysmittaa vastaamaan, jos kovasti rinkula ylittyy sieltä.

Kuitenkin jos sulla sokrujen kanssa on ongelmaa, niin melko tärkeä tieto tuo vatsanympäryksen oikea mitta, kun voi kertoa vauvan makrosomiasta/turvotuksesta, mikä johtuu sokereista.

Mutta viikko ei oo pitkä aika ootella, et sinänsä ei varmaan isoja muutoksia vauvan kokoon ehdi tulla.
 
Samaa mieltä, ei viikossa ehdi tapahtua mitän valtaisaa kasvua joten josko ne siellä käynnistysarviossa osaisivat kohdistaa rinkulan oikein. Eihän se maha mikään ympyrä ole, joten kyllä se mun mielestä pitäisi kohdistaa myös sivuilta.
 
ja mitä on seurannut, kun lääkärit katsoo ultralla vauvan kokoa, niin ruudussahan näkyy mitat ja mitä raskausviikkoa ne vastaavat, niin aluksihan ne ovat näyttäneet monta viikkoa edemmäksi, kun lääkäri on asettanut vain ne ensimmäiset "plussat" paikoilleen. itseä on ruvennut jo hirvittämään, että onko se vauva kasvanut tosiaan jo noin isoksi... mutta kun lääkäri on toisetkin "plussat" siirtänyt kohdilleen ja se rinkula menee vauvan muotojen mukaan, niin kummasti viikot ovat vähentyneet ja tulleet lähelle omia raskausviikkoja.
että sillaa voisi ajatella, että tämä kokoarvio on reilusti yläkanttiin.

ja esikoinen oli 4060g syntyessään 40+0, niin tämän päiväisen ultrauksen mukaan tämän vauvan pitäisi olla laskettuna aikana samoissa mitoissa esikoisen kanssa. ja esikoinen kuitenkin jollain rv34 vastasi kooltaan jo 36-37 viikkoista ja tämä vauva on kuitenkin ollut normaalin kokoinen tuona 34 viikolla, niin tuntuisi vähän hullulta, että jos tämä olisi ottanut niin kovan spurtin näin lopuksi. mutta mistäpä tuota tietää.

mutta joo tuskin se vauva yli neljää kiloa vielä viikon päästä on, että siinä mielessä olen ihan rauhallisin mielin. :) veikkaan edelleen, että viikon päästä synnärillä ultrassa vauvasta saadaan pienempi. mutta sitten taas ollaan vähän viisaampia. :)
 
Miulla on se äitipolin aika huomenna. Jännittää vaik ei oo mitää syytä ku en oo käyny siel muute ku alun ultrat ja sit päivystyksellisesti synnärillä. Tai lähinnä jännittää ku ne o neuvolassa ny jo kahdesti puhunu käynnistelystä ja synnärillä ei mitään sen suuntaista maininnutkaan et mitähän ne sit huomenna sanoo ja tarviiko jäädä jo. Toivomus ois et kaikki hyvin, katottais ultralla vaavia ja kohdunkaulaa ja sisätutkimuksessa kunnon ronklaaminen ja kaikki kunnossa ja kotiin. Ja ehkä ens viikolle tai sitä seuraavalle viä äpolin seuranta...


Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app
 
Ninetsulle tsemppiä painoasioiden pähkäilyyn! Ei ole ollenkaan nastaa huolehtia siitä, ehtiikö vauvaa kasvaa ja miten paljon. Onneksi sullakin tuo kontrolli viikon päästä, ei siinä ajassa ehdi liiemmin paniikkia syntyä :)

Meillä esikoinen oli 4300 ja mahtui kyllä ihan ok vaikka repesinkin. Juniori oli 10g vajaa 4kg ja tuli ihan sulavasti. Tämän nuorukaisen painoarvio oli reilu viikko sitten ultrassa 4200g ja kätilön mukaan 4300g. Sitten kun lyödään tuohon virhemarginaalit niin paino voi ollakin sitten ihan mitä vaan 3500-5000g :grin Mä olen tehnyt tietoisen päätöksen olla huolehtimatta painosta, kun en mitään asialle voi.

Tänään neuvolalääkärissä kylmää suihkua niskaan, kanavaa edelleen 2cm, osin kiinni ja pehmeä. Eli ei juurikaan mitään muutosta viikon takaiseen :mad: Ruma sana. Kyllä se lääkäri lohdutteli että tuo kertoo enempi menneestä, että voi sitten nopiaankin muuttua. Onhan se niin, mut olisin nyt suonut et olis ollut edistystä. Alapaine vähän koholla, pissa puhdas, painoa sievästi eli muuten kaikki ok. Päätä ei lekuri saanut enää liikuteltua. Maha on ihan älyttöman alhaalla, kävely on jo tosi tuskallista.

En varannut enää neuvola-aikaa kun maanantaina on se äpoli ja sanoin et ilman lasta ne ei mua sieltä kotio lähetä. On se kohdunkaula sen verran kypsä että saavat ballongin sinne tuherrettua ja sit vaan kalvot poks.

Lähtis nyt vaan iteksiin tulemaan viikonlopun aikana :wink
 
Mä kävin neuvolassa ja sain luvan elää normaalia elämää. Päänsärky oli helpottanut ja vaikka turvotus oli palannut, ei virtassa tai paineissa näkynyt mitään ihmeellistä. Käski touhuilla oman voinnin mukaan ja soittaa taas polille, jos jotain uutta oiretta ilmenee. Seuraava aika annettiin tiistaiksi. Eilen karkasin neuvolan jälkeen isoon kaupunkiin, kun alkoi kotinurkat ahdistaa. Kävin Prismassa kiertelemässä puoli tuntia ja nautiskelin, kun ei tarvinnut olla paikoillaan. Tänään suunnittelin siivoavani, repiväni tapetteja, käyväni asioilla ja ottavani aurinkoa terassilla (en tosin biksut päällä :p). Tai katsotaan nyt jaksaako sitä tehdä yhtään mitään. Nyt on vaan niin innoissaan, kun ei ole enää pakko levätä. Mutta älkää huoliko en aio itseäni täysin uuvuttaa. Pikkuhiljaa touhuilla vaan. Ja tämä into saattaa unohtua jo ennen puolta päivää.:wink
 
Mä kävin eilen neuvolassa 37+0. Pissa puhdas ja viime viikolla proteiinin takia laitettu virtsanäyte labraan oli puhdas. Muutenkin viime viikon lääkärikäynnillä oli tullut väärinymmärryksiä, kun oli se lääkäri laittanut mulle sokerit kahdelle plussalle.. :confused: Näin ei kuitenkaan ole, onneksi. Verenpaine oli 119/85, sf oli 41, rt:ssä pötkötti pieni edelleen masussa ja pikkusen sydän löi 127-151. Turvotukseen neuvolatäti naureskeli vaan, että toiset meistä turpoo enemmän ku toiset ja ku selitin et mitä oon yrittänyt tehdä sen vähentämiseksi niin naureskeli vaan et enempää en voi tehdä.
Maanantaina olis sit synnytystapa-arvio ja neuvolatäti sano et jos haluun skippaa torstaisen neuvolan ni se on ihan ok, koska oon ollut ma äippäpolil, mutta kyl mä sinne neukkuu meen to jos en oo ihan kuoleman väsynyt muutosta yms.
 
Äpolilla käyty. Paineet 143/89 alkuunsa ja tippui jonnekin 133/83 siinä levätessä, eli ihan kelvollinen eikä alemmas tarviikaan pyrkiä. Pissa puhdas tälläkin kertaa.

Meni muutenkin aika lailla kuten olin toivonut, tyttö oli kasvanut vähän viime kerrasta (nyt oli painoarvio 2900g), vaikka oli kuulemma vaikea sanoa mihin se kasvu on tullut kun edellisestä ultrasta ei ollut kaikkia tietoja merkattu kun oli päivystyksellisesti tehty. Kohdunkaula oli yhä vain sormelle auki, mutta oli ohentunut lisää - nyt kuulemma "sentin reuna" kohdunkaulaa jäljellä. Ja pyöräyteltiin vähän siellä kohdunsuulla jos saisi sinne tilaa. Tyttö on tosi alhaalla ja kohdunkaula matalalle tarjolla.

Eli loppulukema melko lailla sitä mitä olen arvellutkin - kaikki on hyvin. Synnytys voi käynnistyä tänä iltana, tai kahden viikon päästä. Ainoa että eivät kai sitten halua päästää niin pitkälle. Maanantaina pitää käydä neuvolassa kontrolloimassa verenpaineet ja pissa, torstaille laitettiin äpolille seuraava aika. Jos ei oo siihen mennessä syntynyt niin aletaan jutella käynnistyksestä ja kai sit viimeistään 41+3 katsotaan käynnistelyaikaa, eivät haluais päästää pitkälle yliajalle kun tyttö kuitenkin menee alakäyrillä, on hoikka vaikka pituutta on normaalisti ja on tuo verenpaine koholla.
 
Rv 37+5 neuvolassa. Menin päänsäryssä vastaanotolle. Ja ekaa kertaa viikonloppuna turvotusta, joten otin sormukset pois ja tiesin, että vaaka näyttää hurjia lukemia. Pissa kuitenkin puhdas ja RR 116/70. Painoa +875 per viikko ja kuulemma ihan luonnollista, fysiologista turvotusta loppuvaiheessa. Sf 33,5 eli ei minkäänlaisia merkkejä laskeutumisesta.

Painoa onkin nyt tullut viikkokohtaisesti eniten mitä koko raskausaikana. Torstaina aika synnärivastaanotolle lähinnä kai raskausdiabeteksen takia, mutta minä ja neuvolan terkka ollaan molemmat sitä mieltä, että nyt saisi kopeloida tuota alapäätä ja arvioida edes suurinpiirtein vauvan mahtumista. Selkäkivut ovat olleet kovat tammikuusta lähtien ja toiveena olisi, että vauva syntyisi ennen vappua ettei enää tarvitsisi kitkuttaa kun on jo kivasti viikkoja. :)
 
Äpolilta 40+3 kotiuduttu! Verenpaineet päänsärystä huolimatta ok, samoin pissa puhdas, turvotusta jonnin verran. Ihan outoa kun ne ei Jorvissa ota käyriä ollenkaan, Tammisaaressa ottavat aina. Samoin jouduin itse sanomaan, että katsotaan se protsku, ei ne sitäkään rutiinisti kaikilta ota.

Painoarvio todellä epämääräisten mittojen jälkeen 4300g. Lääkäri mittaili ja mittaili mutta mäkin näin, että hankalaa oli saada kun vauva pyöri. Pääkin liikkui ihan huolella, on ihan alhaalla mutta mulla on kuulemma 'tilavat paikat' nii mahtuu pyörittelemään. Eli vähän sinnepäin oli mitat joiden perusteella tuo laskelma, ihan höpöhöpöä sanon minä. Mutta sanoi lääkäri jo jalan luun perusteella että on iso lapsi, koripallopelaajako tästä tulee. Istukka alkaa olla kypsää kauraa, virtaukset olivat hyvät, lapsivettä aavistuksen yläkanttiin.

Kohdunsuulla oli kanavaa vielä 2cm semmosta pehmeää höttöä, mutta sisäsuu kahdelle sormelle auki eli melkein 2cm. Jei! Kalvot saisi jo noin ollen puhkottua, ballonkia voi käyttää mut ei välttämättä edes tarvi. Pyysin pyöräyttelemään reilummin ja lääkäri sitten ronkkikin kyllä ihan niin että vesi nousi silmiin.

Summa summarum, huomenna käynnistykseen! :thumright On niillä aamulla joku palaveri missä vielä päättävät päivän käynnistyksistä, mutta ellei tupa nyt kattoa myöden täyty siihen mennessä niin soittavat ja kutsuvat sitten tositoimiin. Oikein hyvä uutinen oli myös, että huomenna on vuorossa tuttu kätilö koko päivän, jolta tiedän saavani akupunktiota yms ja hän tietää toiveeni ja asennoitumiseni. Kaik peukut pystyssä ja varpaat ristissä että käynnistykseen tosiaan päästään ja saan vielä tutun ihmisen tueksi :angel7

Keskimmäinen lähti supistelemaan itse samanmoisen ronkkimisen jälkeen, eli onhan tässä vielä toiveita että lähtö tulisi tänäänkin! Mutta onpahan kivi pois hartioilta :)
 
Minä kävin tänään neuvolassa. Seuraava aika sovittiinkin sitten lasketun ajan jälkeen. Paino oli vaihteeksi vähän laskenut. Se sahaa nyt siellä 80,5-81 kilon välissä. Olkoon, en välitä. :)

Neuvolantäti lupasi jo ensi viikolla yrittää saada minulle aikaa äitipolille, koska vauva on niin iso. Sf-mitta oli taas kasvanut. Se oli nyt jo 36 senttiä, eikä laskeutumisesta ole mitään toivoa. Pää oli hieman alempana lantiossa, mutta liikkui kuitenkin ihan hyvin. Sen sijaan pojan liikkeet olivat vaisuja. Sain ohjeeksi tehdä liikelaskentaa ja lähteä sairaalaan, jos liikkeitä tulee alle 10.

Kotimatkalla auton penkki oli märkä ja minä ehdin jo ajatella, että nyt sitä mennään, mutta olikin vain valkovuotoa. Nyt on side, mutta se on pysynyt kuivana eli valkovuotoa. :mad:
 
Tänään rv 38+0 neuvola ja pitihän se vielä tähän raskauteen jotain shaissea mahtua.

Verenpaineita oon seurannu siis viime viikon neuvolasta lähtien ku oil sillon vähn koholla. no, ei oo kotimittauksissa ollu ku max 117/76 mutta nyt sitte oli taas koholla mutta kuitenkin vaan 123/86. En mielestäni jännittäny kyllä yhtään tai mitään.. Lisäks kerroin tästä mun sormiein ja naaman turvotuksesta, pää/silmäkivusta ja kahesta näköhäiriöstä joita oon saanu viimesen viikon aikana (niinku kipinöitä näkökentässä). Lisäksi painoa oli tullu +900g viime viikosta!!!

No, se terkkari sitte se soitti äitiyspolille kätilölle ja konsultoi sitä asiasta ja sitte vielä hommas synnytyslääkärinki puhelimen päähän. Sieltä tuli sitte ohjeeksi kiireellinen lähete äitiyspolille. Tosi kiireellinen ku on vasta ens viikolla mutta Oysin mittapuulla se on kiireellinen. Siellä sit katotaan tarkemmin että mikä tää pääsärky/turvotus/näköhäiriöhomma on.. Niin ja pissassa siis ei ollu proteiinia! Sain kyllä proteiiniliuskoja kotiin ja joka päivä pitää nyt mitata protsku pissasta...ja soittaa heti synnärille jos proteiinia ilmaantuu.

Eikä siinä vielä kaikki.. Pissassa oli SOKERIA! Just joo! Huomenna pitää viiä aamupissanäyte terveyskeskukseen ja jos on vieläki sokeria niin joudun SOKERIRASITUKSEEN! Mä kun niin sitä rakastin viimeksikki :sad001.

Niin ja kaiken tämän lisäksi vauva ei ollut edelleenkää laskeutunut tai kiinnittyny. Sf-mitta oli tosin sama, 33 ku viimeksikki joten se kuulemma antas ymmärtää että on aavistuksen laskeutunu.. Mutta pää heilu siltiki ees taas terkkarin otteessa. Mutta vauvalla muuten neuvolan perusteella kaikki ok, sykkeet 130-140 ja liikkui hyvin.
 
dulu: Ikävä kuulla. Minulla oli vähän samanlainen tilanne. Paineet kunnossa, päätä särki ja turvotusta oli reilusti. Virtsat oli puhtaat. En saanut lähetettä synnärille, mutta tilannetta seurattiin tehostetusti neuvolassa (kävin kaksi kertaa saman viikon aikana). Toivottavasti sinullakin on väärä hälytys.

Just juttelin parhaan kaverini kanssa ja kysyin, koska hänen mahansa laskeutui. Hän sanoi, ettei se laskeutunut ollenkaan. Se oli hyvä uutinen, koska tämä kaveri ei halua tulla alas eikä kiinnittyä. Sf-mitta oli viimeksi 36 senttiä.
 
no onpas dulu sun tilanne tosi kiirellinen, jos ensi viikolla vasta pääsee näytille äpolille... :eek: mun korvaan tuo sun neuvolassa mitattu verenpaine kuulostaa ihan ok:lta, paljon sulla on sitten ollut aikaisemmin neuvolassa? ja ihmettelin vain, että jos sulla nyt sattu oleen ekan kerran sokeria pissassa, niin kannattaako sitä sokerirasitusta enää tähän väliin ottaa, kun laskettuun aikaan on niin vähän aikaa... vai meinasko neuvolan täti, että se sokerirasitus otettaisiin sitten vasta raskauden jälkeen?
 
Tänään rv 39+3 perus neuvolakäynti.
Verenpaineet 122/80, ei turvotusta ja pissa puhdas.
Sf-mitta stopannut tuohon 33cm. (sama kuin vko sitten)
Pojan sykkeet 128 ja liikkeet ++.
Olin laihtunut kilon verran, mitä suuresti ihmettelin ku on tullut herkuteltua :p
Hyvin oli edelleen kiinnittynyt, päätä ei saatu heilumaan enään viikko takaperinkään.
Kovin koitin kysellä josko vielä neukussa tarkistais tällä viikolla ton kohdunsuun
tilanteen, mutta eivät kuulemma lähde tarkistuttamaan enään tässä vaiheessa ku ollaan niin lopussa.
Höh, olisin niin mielellään halunnut, jospa olis vaikka hyvällä tuurilla alkanut sen jälkeen tapahtumaan jtn.
Nyt vaan siis ootellaan josko se poitsu sieltä ihan itekseen lähtis tulemaan :Heartred Yliaikaiskontrolliin lähettävät vasta rv 41+5 jos ei aikasemmin oo mitään kuulunut.
 
Joo kyllä Se normaali minunkin mielestä oli tuo verenpaine mutta en tiiä onko siinä Sitte Se että on korkeempi ku mulla yleensä ollut. Normaalisti siis raskausaikana ollu n 110/73, usein myös vähemmän mut kuitenki korkeimmillaanki 117/75.

eiku kyllä Se meinas sitä sokerirasitusta vielä raskausaikana, ens viikkoa mietti.mun mielestä ihan turhaa,mielummin nyt vaan elän ja syön loppuajan silleen niinku ois raskausdiabetes,ilman mitään rasitustakaan!
 
Mullakin on tuo alapaine yleensä ollut siinä 72 luokkaa ja nyt tosiaan oli 80,
eli hieman korkeampi. Neuvolatäti vaan sanos että se on ihan normaalia jos paineet
hiukan nousee näin lopussa, kunhan nyt ei mitään järkyttävää eroa ole. :)
 
Dulu: RR kuulostaa ihan normaalilta, mutta näköhäiriöt ja suht iso painonnousu ja turvotus on kyllä aiheellisia soittoja äitipolille ja sitä kannattaa seurata ihan varmuuden vuoksikin. Tosi tylsää jos tässä vaiheessa joudut sokerirasitukseen! Ei yhtään kivaa. Sen takia ne seuloo, että estetään tilanteet jossa olis raskausmyrkytystä oikeesti. Ja hoitona siihen on tässä kohtaa lepo, joten ei kannata enempää murehtia. Jos oisi hätätilanne, oisit saanu ohjeet mennä päivystykseen tai ensiapuun.

Mulla myös painonnousu +875 g/viikko ja turvotusta. RR normaali ja pissa puhdas. Mutta kuulemma on ihan fysiologista, että lopussa turvottaa ja painonnousukaan ei mun kohdalla oo viite mistään vakavasta. Ja perhanan sokereissa on ollut 2 arvoa koholla, joten huomenna kuulen tuleeko tablettilääkitys.
 
Takaisin
Top