Ne kaikista tärkeimmät

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Vauvaa voi hoitaa niin monella tavalla ja erilaisella tarvikevalikoimalla kuin on perheitä. Mikä on yhdelle turha on toiselle arjen pelastus. Jotkin tarvikkeet lienee sellaisia että kaikki tarvitsee. Vai onko? Mitkä on sinun mielestä tarvikkeita joita ilman ei vain voi tulla toimeen? Oletko erimieltä muiden vastausten kanssa?

Itselle tulee mieleen nämä:

  • Turvakaukalo (no hyvä on, jos ei koskaan autoile ei tätä tarvitse)
  • Potta, sillä kyllähän jossain vaiheessa opetetaan käymään potalla
  • Syöttötuoli (ellet sitten halua toimia itse tuolina niin kauan että lapsi oppii istumaan tavallisella tuolilla)
  • Vaatteita
 
Äitiyspakkauksessa on kyllä hyviä tarvikkeita, esim. kuumemittari on tarpeellinen. Kylpyveden voi tunnustella kädelläkin, jos on taitava :)
 
Sitteri. Oli ihan ehdoton silloin, kun lapsi halusi katsella ympärilleen, mutta ei osannut vielä istua. BB:n sitterissä lapsi sai vielä otettua hyvin itsekin vauhtia, joten viihtyi siinä erinomaisesti. Erityisesti olin tyytyväinen sitterin olemassa oloon aina kun piti itse päästä suihkuun, laittaa ruokaa tai tiskata.

Lastenvaunut/rattaat. Ensimmäisen vuoden ajan ei oltaisi päästy kotoa edes kauppaan ilman näitä.

Tuttipullot & vatsavaivaisille tarkoitettu korvike. Lapsi olisi kuollut nälkään ilman näitä, ja tavallinen korvike aiheutti aina kolmen tunnin itkut mahakipujen vuoksi.

Ziljoona äp-makuupussia ja kosteussuojaa. Meillä puklattiin ja oksennettiin vauvavuosi alusta loppuun, ja monesti tuli kolme koneellista oksennuspyykkiä yhden vartin aikana, joten useimmiten lapsi oli kotona vaippasillaan makuupussin päällä, ja makuupussi sitten heitettiin pyykkiin aina kun sen päälle tuli kunnon oksennukset, ja seuraava tilalle. Ensimmäisenä vuonna lapselle puettiin vaatteet päälle vain silloin, kun piti lähteä kotoa ulos.

Kuumemittari, jossa on joustava mittauspää. Ei tarvitse pelätä satuttavansa lasta kun mittaa lämmön pepusta.

Nenäimuri. Pölynimuriin kiinnitettävä lisäosa, jolla räät saa imettyä pois lapsen nenästä. Paljon helpompi ja mukavampi käyttää kuin Frida.
 
Vaunut, vauva alkoi viihtyä niissä 4 kk vanhana, siihen asti huusi kyydissä koko ajan.

Hoitopöytä, ilman sitä ois ollut selkä kipeänä koko ajan. Tuli hoidettua kaikki mahdolliset toimet pöydällä, niin kauan kun vauva pysyi siinä.

Hyppykiikku ja syöttötuoli, niissä vauva viihtyi 4 kk eteenpäin, jotta sain esim. hampaat pestyä yms. jolloin en voinut pitää sylissä.

Olen eri mieltä edellisten kanssa, lähes kaikki heidän mainitsemat on meillä ollut todellisia turhakkeita.
Mm. Sitteri, vauva itki siinä koko 4 kk kun yritin opettaa siinä olemista, ennätys oli 10 min.

Äp kuumemittaria ei käytetty ikinä, ekan kerran kun olis tarvittu, siitä oli patteri loppu ja kolmesta kaupasta etsittiin niitä eikä löytynyt, eli siinä ei vieläkään ole patteria.

Tuttipullot, vauva ei suostunut juomaan yhdenkään mallisesta, oli tuttipää mikä hyvänsä. 2 kuukautta jaksoin yrittää opettaa. Sama tuttien kanssa.

Muita turhakkeita oli mm. Kaikenlaiset kantoliinat ja reput, 4 erilaista kokeilimme, järkyttävä huuto joka kerta. Onneksi sain myytyä melkein kaikki eteenpäin.
 
Meillä iso apu on ollut beaban up&down sitteri. Vauvan on saanut alusta asti ylös lattialta pois eläinten ja isompien lasten jaloista ja on myös viihtynyt paremmin, kun on ollut ylempänä.

Imetystyyny oli alkuun hyvä. Sai imetettyä kädet vapaina ja vaikka syötyä itse samalla.
 
Ennen 7kk ehdoton suosikki oli virikematto tai miten sitä kutsutaan. Ainoa paikka johon sai jättää ja sai vähäksi aikaa kädet vapaaks.
Kantoliina on must have meillä. Ainoa tapa miten nukahtaa kodin ulkopuolella ellei ole super väsynyt ja nukahtaa vaunuihin. (1v)
Pinnasänky on turha. Vie vaan tilaa.
 
Takaisin
Top