Nännihaavojen hoito - parafiini?

santukka

Silmät suurina ihmettelijä
Uusi tulokas on viikon vanha ja pyrin ruokkimaan hänet imettämällä. Pääasiassa tämä onnistuukin. Ongelmana on kuitenkin se, että molemmat nännit ovat haavautuneet. Imemisote on tarkastettu ja kunnossa. Liivinsuojukset tarttuvat rintoihin kiinni, mutta niitä pitää käyttää jatkuvan herumisen vuoksi. Ilmakylpyjäkään ei voi jatkuvasti ottaa.

Kysyisin, onko jollain kokemusta Jelonet-palovammataitosten käytöstä nännihaavojen hoidossa? Apteekissa tai neuvolassa ei osattu sanoa tähän mitään. Vaikuttava aine on parafiini, jota ainakin joillakin ulkomaisilla nettisivuilla suositellaan nännihaavojen hoitoon. Pitääkö parafiini pestä pois ennen imetystä? Käytän myös lanoliinia, mutta se pelkästään ei ehkäise nännin tarttumista liiviin/suojukseen, sen sijaan nuo Jelonetit toimivat erinomaisesti.
 
suosittelen itse käyttämään ns. villavoidetta, joka kulkee apteekissa nimellä Lansinoh. sisältää lanoliinia. ei kyllä suojaa vaatteita tahroilta, mutta tahrat lähtee useamman konepesun aikana. käytin alkuun, koska vauvalla oli huono imuote ja nännit haavoilla, nyttemmin en oo enää tarvinnut, joska tissit karaistuneet ja imuote parantunut.

ei oo kokemusta parafiinipalovammataitoksista, tiedän vain sen, että bepanthen on toinen, mitä suositellaan nännihaavojen hoitoon.
 
Tuo bepanthen on hyvä. Sairaalassa kun olin niin siellä sai jotain vahaa. En muista nyt millään minkä niminen se oli, mut luulis apteekissa tietävän. :) Mä kuitenkin pärjäsin alun tuolla bepanhenilla. Ei sitä tartte kovin kauaa käyttää, kun nännit siihen tottuu. Ja imettämisen jälkeen kannattaa puristaa nänniin kunnon maitotippa. Suojaa myös hyvin niitä. :) Mulla ainakin auttoi.
 
Minulla oli kans sama ongelma hetki sitten. Sain haavaumat hoidettua niin että ennen imetystä pumppasin muutaman kerran pumpulla, jotta sain nännin paremmin tarjolle, levitin reippaasti Lansinoh voidetta ja imetyksen jälkeen pieni maitotippa plus lisäksi lansinoh voidetta. Imetyksen jälkeen käytin sileäpintaisia- pesunkestäviä rinnan suojia. Myös imetyksen välillä pidin n. 1h verran maidonkerääjiä rinnoissa eli niistäkin oli apua. Kuulin että liika rintojen pesu ja ilmakylvyt pahentaisivat haavaumia. Näillä ohjeilla on omat rinnat pysyneet hyvänä..niin ja bepanthen on myös hyvä, mutta se kannattaa muistaa pestä pois aina ennen imetystä.
 
Takaisin
Top