Muuttiko vauva ruokailutottumuksianne?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Vaikuttiko vauva jotenkin teidän omaan ruokarytmiin tai ruokiin mitä syötte?

Meillä taisi lapsi vaikuttaa yllättävänkin paljon. Ihan jo imeväisenä poika sai äidin syömään kaksi lämmintä ateriaa päivässä yhden sijaan. Oli se ilmeisesti sen verran kuluttavaa. Sitten kun poika alkoi syödä viisi ateriaa päivässä vanhemmille kehkeytyi sama rytmi. Sanotaan että lapsi mukautuu perheen ruokarytmiin. Mutta kun vanhemmilla taisi olla aika huono rytmi niin meillä kävi vähän toisinpäin, kun ruvettiin syömään suht tasaisin väliajoin. :D

Itse ruokiin taisi vaikuttaa sen verran että aloin syödä välillä illalla (joskus aamullakin) puuroa pojan kanssa. Kun sitä puuroa keittää, tulee keitettyä välillä sen verran että itsellekin riittää. Jugurtti vaihtui äidilläkin maustamattomaksi, kun ei pojalle halunnut tarjota sokerimömmöjä. Olin jo aiemmin aikonut siirtyä maustamattomaan jugurttiin (johon lisää itse jotain), mutta olin liian saamaton kunnes se onnistui lapsen kanssa. Kasvikset taisi myös lisääntyä meidän ruokavaliossa, kun pitäähän niitä tarjota lapselle joka päivä ja vähintään lounaalla ja päivällisellä (muilla aterioilla saa yleensä marjoja/hedelmiä).
 
Esikoinen vaikutti siten, että tuli itse syötyä enemmän ja koska poika oli allerginen vähän kaikelle, niin olin imetysdieetillä ja oma ruokavalio oli silloin tosi suppea. Silloin oli myös löydettävä korvaavia tuotteita ennen käytössä olleille joista osa on jäänyt sitten ruokavalioon pysyvästi.
Toista lasta kun imetin jätin joitain ruoka-aineita pois, mitkä aiheutti vauvalle masuvaivoja.
Mitään lopullisia muutoksia en lasten takia tehnyt, mutta lasten myötä omakin syöminen muuttui säännölliseksi, kun nyt on vaan helpompi sitten syödä yhdessä lasten kanssa samaan aikaan.
 
Mä aloin syömään paljon säännöllisemmin ja useemmin ku ennen vauvan syntymää. Jo raskausaikana se ruokailurytmi muuttus jonkun verran. Mut vauvan synnyttyä vielä enemmän. Ja vaikka kuin syö aamupalan, lounaan, päivällisen, iltapalan ja välillä pientä välipalaa ni silti tuntuu et ois kokoajan nälkä..
 
Muuttui ehdottomasti huonompaan suuntaan. Ennen oli aikaa käydä kaupassa, tehdä ruokaa, syödä jne, nykyään ei mitään niistä. Ennen söin säännöllisesti tavallista kotiruokaa, nykyään syön paljon eineksiä ja korvaan ruokia esim. leivällä. Salaattia meillä on ollut kerran vauvan syntymän jälkeen.

En mitenkään ehdi syödä, vaikka nälkä olisikin. Tosin, nykyään en ole niin nälkäinen kuin ennen, koska en pääse neljän seinän sisältä mihikään kuluttamaan. Ruokakauppaan olen päässyt n. 5 kertaa vauvan syntymän jälkeen ja ruokaa olen pystynyt tekemään 2 kertaa. Vauva on kohta 3 kk.
 
Esikoisen syntymän jälkeen meidän ruokailu tottumukset parani! Kotiruokaa ollaan syöty kyllä jo ennen esikkoa, mutta sen jälkeen kun hän siirtyi samaan ruokaan kun me niin ruoka-ajat säännöllistyi ja kasviksien/hedelmien määrä lisääntyi! Eineksiä tai pika ruokaa meillä syödään todella harvoin eikä niistä lapset oikein edes välitä...
 
Alkuun oli sama kuin Ennillä. Silloin kun mies oli töissä en ehtinyt ruokaa laittamaan enkä oikein syömäänkään. Usein söin nopeasti esim. leipää tai eineksiä. Syöminen oli epäsäännöllistä ja usein söin iltapalan vasta, kun poika kävi yöunille... Mutta kyllä se sitten siitä tasaantui, kun poika kasvoi :) Huomasin kyllä, että se epäsäännöllinen syöminen jäi päälle ja korvasin aterioita leivällä. Nyt on kyllä säännölliset ruoka-ajat ja ruokakin on taas normaalia kotiruokaa. Poika syö useimmiten samaa ruokaa meidän kanssa joten kyllä siihen tulee kiinnitettyä paljon enemmän huomiota, että ruoka on terveellistä. Kasviksia ja hedelmiä tulee syötyä riittävästi :) Joten sanoisin, että ruokailutottumukset muuttui lopulta parempaan suuntaan :)
 
Vähemmän suolaa, enemmän yrttejä. Ja säännöllisemmät ruoka-ajat.

Puuroa tulee myös syötyä enemmän. Helemiä on aina ollut, nyt ehkä enemän lapsille maistuvaa eikä "tätä olisi kiva syödä tänään".
 
Aluksi oma syöminen oli huonohkoa. Söin silloin kun pystyin ja sitä mitä kaapissa oli. Tein ruokaa kun jaksoin ja ehdin. Nyt kun vauva syö kiinteitä 4-5x on itseäkin tsempattava koska haluan olla hyvä esimerkki. Nykyään syön yhdessä vauvan kanssa kunnon ruokaa.
 
Takaisin
Top