Move- ja Pisa-testien tulokset

Nepeta Cataria

Seurustelun sensei
Heinämammat 2016
Elomammat 2018
Eloäidit 2020
Helmikuiset 2022
Toukokuiset 2024
Nyt on ollut esillä lasten ja nuorten Move- ja Pisa-testien tuloksia ja niiden tulkintaa. Ja ei hyvältä näytä, tulokset tuntuvat laskevan tai ovat jo valmiiksi huolestuttavalla tasolla. Herääkö ajatuksia jommasta kummasta tai vaikka molemmista? Onko tieto näistä tuloksista vaikuttanut omiin kasvatuspäätöksiin?
 
Olen miettinyt, johtuuko somesta ja liiasta ruutuajasta, nykyajan paineista ja häiriökäyttäytymisestä ja mitä siellä taustalla voi olla. En ole asiantuntija, mutta on olo, ettei asiat ollut niin kaoottisia koulumaailmassa silloin, kun kävin kouluni itse. Kyllä huolestuttaa jo valmiiksi, kun esikoinen on nyt eskarissa ja aloittaa pian koulutaipaleensa. Millainen oppimisympäristö ja kanssaopiskelijat? Kuinka toteutuu tehostettu tuki ja muu kun on adhd myös tässä diagnosoitu? Pääseekö pienluokalle jos tarve vaatii? Miten voin itse vaikuttaa? Kouluun haku alkaa nyt tammikuussa ja onko meillä mahdollista valita muuta kuin kotia lähin?
 
Nämä ”ilmiöoppimiset” ja jo alakoululaisten ”itseohjautuminen” ja muu hankehumppa, sekä armosta annetut viitoset, niin ei mikään ihme, ettei kukaan opi mitään.
Ja tähän kun vielä lisätään inkluusio ilman rahoitusta, niin peruskoulu on pilalla.

Mitä tuohon liikuntaan tulee, niin jos ei halua veronmaku suussa treenata jossakin urheiluseurassa, niin vaihtoehtoja ei juuri ole. Omankin lapsen ( kolmasluokkalainen ) luokalla on lapsia, jotka treenaavat 5-10 kertaa viikossa.

Oma lapsi harrastaa ”vain” kerran viikossa uintia ja ratsastusta .Lisäksi käy kavereineen luistelemassa ( silloin kun kenttää ei ole varattu seuralle) ja pulkkamäessä.

Ja juniori ( päiväkoti-ikäinen) ei harrasta vielä yhtään mitään, mutta peuhaa lumessa, kun sitä nyt kerrankin on.

Vaikka meidän lähikoulumme ovat ihan hyviä, niin tilanne ei välttämättä säily hyvänä, kun kaupunki raahaa lapsia paikasta toiseen, ettei pääse syntymään ”hyviä” ja ” vähemmän hyviä” kouluja

Esikoinen on jo yksityiskoulussa, johon on pääsykoe. Juniori saa aikanaan päättää, hakeeko siihen samaan vai ei.
 
Nostin Pisa- ja Move-tulokset yhdessä otsikkoon koska fyysinen kunto kuitenkin kulkee jossain määrin käsi kädessä koulumenestyksen kanssa. Onhan siitä tutkimuksiakin. Fyysisten taitojen oppiminen edistää akateemisten taitojen haltuunottoa. Hyvä fyysinen kunto heijastuu myös lapsen itsetuntoon.

Varmasti tuo muuttunut kouluympäristö trendeineen ei ainakaan helpota erilaisen oppijan tilannetta. Isot ryhmäkoot ovat olleet arkea kyllä jo vuosikymmeniä, ja siltikään ongelmaa ei ole saatu purettua. Pienet ryhmäkoot käytännössä toteutuvat helpommin pienillä paikkakunnilla, jos vain pienien koulujen on sallittu säilyä.

Meillä on ihana pienehkö kyläkoulu tässä, jonne lapset sitten pääsevät. Luokkakoot ovat kohtuulliset ja vain yksi luokka per luokka-aste. Tällä hetkellä siellä on yhdistetty ykkös- ja eskariluokka, kun eskariluokka jäi pieneksi. Ottavat sitten luokkia erilleen osan opetuksen ajaksi. Olen tykännyt heidän opetuksestaan ja siitä miten ongelmia käsitellään, sillä ainahan jotain ongelmia lapsilla saattaa olla, tai he sellaisia keksivät.

Tuntuu vaan etteivät ainakaan ihan pienet lapset saa tarpeeksi liikuntaa. Eskari-ekaluokkalainen joutuu kulkemaan koulukyydillä kun turvallista reittiä ei ole, pyöräteitä puuttuu ja rekkaliikennettä on. Oma piha on ja välineet talviliikuntaan myös, mutta välillä lapsia on aika vaikea saada ulos keskenään. Välillä joutuu käyttämään kaikki suostuttelukeinot että saa lapset ulos. No ei ihme kun eipä me aikuisetkaan aina keksitä ulkona mitään järkevää tekemistä. Hiihtolatu menisi vierestä, ja ainakin viime vuonna se oli kovassa käytössä. Silläpä olen suunnitellut et jokaisella lapsella olisi ainakin yksi ohjattu fyysinen harrastus viikossa, silloin tulee väkisinkin liikuntaa, ja se ei ole säästä kiinni. Tavoitteet nyt eivät ole kovin kunnianhimoiset, kunhan lapsi oppii uusia taitoja. Paras ei tarvitse olla, eikä tarvitse kilpailla. Viskarini tosin on joukkuevoimistelussa nyt, ja fiilikset ovat kahtiajakoiset; on hienoa nähdä miten hän on kehittynyt todella nopeasti tässä syksyn aikana, uusia taitoja on tullut hurjaa kyytiä lisää vaativien ohjaajien ohjauksessa. Toisaalta edessä häämöttävä kisaaminen ei ehkä kuulosta niin loistokkaalta. Ehkä me roikutaan matkassa niin kauan kun lapsen motivaatio riittää ja sen jälkeen valitaan joku muu laji, tai harrastevoimisteluryhmä. Ajatukseni olisi tuo et lapselle olisi ihanne se 2h ohjattua liikuntaharrastusta viikkoon, mutta eipä me taideta edes itse siihen aina päästä.

Pakko tunnustaa et kyllä meilläkin medialaitteet vievät melkoisesti lasten huomiota. Se on vain niin ihanaa antaa puhelin käteen ja nauttia kun lapsi on paikallaan, riehumatta, tappelematta, sotkematta, ja metelöimättä. Toisaalta, välillä nuo järjestävät porukalla kunnon temppuradat lastenhuoneeseen ja pakko tunnustaa et hermostuttaa silloin, kun nuorimmainen on taapero ja tottakai hänen pitää päästä menoon mukaan. Mutta toistaiseksi ollaan selvitty vain pienillä kolhuilla.
 
Meillä joka paikkaan - myös sinne hiihtoladulle - pitää mennä autolla, koska lähiliikuntapaikkoja ei ole. Joskus tamppaamisen omaan pihaan ” ladun” mutta kun piha on ihan tasainen, niin ei oikein sovi kuin ihan aloittelijalle.
 
Takaisin
Top