Monikko odottajat

Mulla on nyt viikkoja 18+1 ja joku 5 päivää sitten alkoi tulla supistuksia kun heitin pidemmän lenkin ja niitä on tullut nyt joka päivä,tosin vähemmän silloin kun en ole lenkkeillyt kun lyhyempiä lenkkejä. Tuntuu myös alavatsassa painetta ja vihlontaa. Vähän pelottaa,onkohan ihan normaalia?
 
Mulla on nyt viikkoja 18+1 ja joku 5 päivää sitten alkoi tulla supistuksia kun heitin pidemmän lenkin ja niitä on tullut nyt joka päivä,tosin vähemmän silloin kun en ole lenkkeillyt kun lyhyempiä lenkkejä. Tuntuu myös alavatsassa painetta ja vihlontaa. Vähän pelottaa,onkohan ihan normaalia?


Mun muistaakseni vihlontaa oli paljonkin noilla viikoilla. Sinuna joisin paljon ja lepäisin jos kerta supistelee. Ja yhteys heti neuvolaan että saat mielenrauhan❤️. Itsellä samoja tuntemuksia joskus 20+ viikolla. Hakeuduin neuvolaan ja sieltä sain lähetteen labraan jossa katottiin mahdollinen streptokokki B, bakteerivaginoosi ja hiivatulehdus sekä virtsatulehdus. (Voivat olla syynä supistuksiin). Lääkäri tarkisti myös kohdunsuun tilanteen ja kanavan. Tsemppiä❤️
 
Mulla muistaakseni oli myös viikoilla 18-21 paineen tunteita. Kävin tarkituksissa parikin kertaa asiasta, kun epäiltiin virtsatientulehdusta, mutta sitä ei kuitenkaan löytynyt. Suosittelen kanssa käymään tarkistuttamassa tilanteen mielenrauhan vuoksi ja jos on tulehdus, niin saa heti lääkkeet. :)
 
Kävin tänää neuvolalääkärin vastaanotolla ja hänen mukaan supistukset normaalia kuhan ei ole kipeitä. Ei kyllä maininnut mulle mitään mistään tulehdus mahdollisuuksista,täytyy varmaa soittaa ja pyytää aikaa labraan.
 
Tänään 33+2 ja kävin seurannassa. Kaikki oli ok, tytöt n. 2400g ja 2300g❤️ Ja näillä näkymin saan toivomani sektion koska A perätilassa ja todella alhaalla.

On kyllä supistellut kiitettävästi jo viikon päivät ja paikat olivatkin pehmenneet mutta kuitenkin kiinni. Kanavaa jäljellä 1,5 cm. Seuraava seuranta meneekin taas kahden viikon päähän. Alkanut jo vähän jännittää:wideyed:
 
Eilen illalla supisteli n. 10 min välein. Estolääkettä ei annettu, kun supistukset sitten laantuivat - onneksi. Jos eivät olisi, olis tullu Kuopion reissu. Se riski on vielä 1,5vk. Sen jälkeen täällä saa kaksoset synnyttää.

Kanavaa ultralla noin 3cm ja paikat pehmeät. Kohdunsuu suljettu ja takana, mutta A painaa, vaikka on perätilassa. Ainoa synnytystapa, turvallinen sellainen, tulee olemaan sectio, jos ei ihmeitä tapahdu, et A kääntyis.

En taida tänään kotiin päästä, jos nuo nyt haluavat seurata tilannetta..

Oliko sinulla Elea mo-di raskaus? Ihmettelen vaan kun sinut on määrätty vuodelepoon ja kanavaakin puolet enemmän jäljellä kuin minulla. Minulla supistellut seitsemän päivää jatkuvasti (välillä kivuliaammin) mutta lääkäri ei ollut moksiskaan. Ja meillähän on suurinpiirtein samat viikot/päivätkin....:eek:
 
Oliko sinulla Elea mo-di raskaus? Ihmettelen vaan kun sinut on määrätty vuodelepoon ja kanavaakin puolet enemmän jäljellä kuin minulla. Minulla supistellut seitsemän päivää jatkuvasti (välillä kivuliaammin) mutta lääkäri ei ollut moksiskaan. Ja meillähän on suurinpiirtein samat viikot/päivätkin....:eek:
Di-di on, mutta kanava saattaa vuorokaudessa lyhentyä sentinkin. Ja kaksi nopeahkoa synnytystä, siksi olen ollut levossa. Ja liikkeellä olo aiheuttaa supistuksia ja painetta. Omakantaan useampi lääkäri oli kirjoittanut, että on suuri ennenaikaisuuden uhka. Ja Pirpanat kuitenkin viä pikkuriikkisiä, vaikka kasvavat omilla käyrillään tasaisesti. Kohta A on samankokoinen kuin minä syntyessäni rv 35.

Edit.
Mua on alkanu pelottaa vauvojen tulo. En oo yhtään valmis. Viikot vaan vierii eteenpäin ja syntymä yhä lähempänä. Pelottaa, et toiselle sattuu jotain. Jos en osaakaan hoitaa vauvoja oikein. Jos vauvat kuolee. Jos en tajuakaan lähteä ajoissa sairaalaan.

Kovin odotettuja ja toivottuja pienet ovat mun perheen keskuudessa. Poika 9v pelkää kans et vauvat kuolee. Hän on pelännyt sitä siitä asti, kun ensimmäisen kerran jouduin sairaalaan.. Koita omien pelkojen keskellä rauhoitella toista, et siksi mä olen sairaalassa, että seurataan, ettei vaan tapahtuis mitään. Ei mulla aiemmin mitään pelkoja ole ollut.

Myös sektio pelottaa. Aiemmat syntyneet alateitse melko nopeasti, ja olisin vielä kerran sen halunnut kokea. Mut lasten turvallisuus on pääasia. Elämä yksin sektion jälkeen jännittää, koska ei sais vissiin juuri mitään tehdä..

Onneksi huomenna mun muutto on ohi apuvoimien avulla. Ihanaa että on ihmisiä, jotka pyyteettömästi auttavat. Itselle hyvin vaikea tilanne, kun olen tottunut tekemään kaiken itse. Mut en sais nyt alkaa stressaamaan, sekin on pahasta. Ehkä mä selviän ja me selvitään. Kaikkea vaan taas tähän aikaan päässä pyöriikin.
 
Muokattu viimeksi:
Ihana kuulla Elea että oot saanu auttavia käsiä muuttoon. Nyt vain löydät itsellesi sopivan zen-tilan (helpommin sanottu kuin tehty) ja luotat siihen että kaikki menee hyvin. Pirpanoilla on kuitenkin jo hyvin viikkoja ja mukavasti painoa. :)
 
Di-di on, mutta kanava saattaa vuorokaudessa lyhentyä sentinkin. Ja kaksi nopeahkoa synnytystä, siksi olen ollut levossa. Ja liikkeellä olo aiheuttaa supistuksia ja painetta. Omakantaan useampi lääkäri oli kirjoittanut, että on suuri ennenaikaisuuden uhka. Ja Pirpanat kuitenkin viä pikkuriikkisiä, vaikka kasvavat omilla käyrillään tasaisesti. Kohta A on samankokoinen kuin minä syntyessäni rv 35.

Edit.
Mua on alkanu pelottaa vauvojen tulo. En oo yhtään valmis. Viikot vaan vierii eteenpäin ja syntymä yhä lähempänä. Pelottaa, et toiselle sattuu jotain. Jos en osaakaan hoitaa vauvoja oikein. Jos vauvat kuolee. Jos en tajuakaan lähteä ajoissa sairaalaan.

Kovin odotettuja ja toivottuja pienet ovat mun perheen keskuudessa. Poika 9v pelkää kans et vauvat kuolee. Hän on pelännyt sitä siitä asti, kun ensimmäisen kerran jouduin sairaalaan.. Koita omien pelkojen keskellä rauhoitella toista, et siksi mä olen sairaalassa, että seurataan, ettei vaan tapahtuis mitään. Ei mulla aiemmin mitään pelkoja ole ollut.

Myös sektio pelottaa. Aiemmat syntyneet alateitse melko nopeasti, ja olisin vielä kerran sen halunnut kokea. Mut lasten turvallisuus on pääasia. Elämä yksin sektion jälkeen jännittää, koska ei sais vissiin juuri mitään tehdä..

Onneksi huomenna mun muutto on ohi apuvoimien avulla. Ihanaa että on ihmisiä, jotka pyyteettömästi auttavat. Itselle hyvin vaikea tilanne, kun olen tottunut tekemään kaiken itse. Mut en sais nyt alkaa stressaamaan, sekin on pahasta. Ehkä mä selviän ja me selvitään. Kaikkea vaan taas tähän aikaan päässä pyöriikin.


Aa okei, mulla sitten varmasti vaikuttaa toi kun esikoinenkaan ei tullut alateitse, ei sitten millään. Niin sen takia ei ole määrätty vuodelepoon.

Samantapaisia pelkoja täälläkin, että jompikumpi kuolee tai että osaanko nyt sitten erottaa kivuliaat harjoitussupparit niistä oikeista. Ja saanko mä nyt sitte varmasti sen toivomani sektion vai montako kertaa siitä pitää lääkärin kanssa vielä keskustella. Todella stressaavaa ettei mun synnytyspelkoani oteta vakavasti.:banghead: Mutta syytän kyllä osaksi myös raskaushormoneja näistä mun peloista/stressistä.

Minulle sektio oli kyllä kaikin puolin positiivinen kokemus eikä ainakaan ystäväpiirissäni ole ketään jolla se ei olisi mennyt hyvin. Ja olen ymmärtänyt että suunniteltu sektio on todella turvallinen. Itsehän jouduin kiireelliseen sektioon etenemättömän synnytyksen vuoksi sekä kuumeen+ tulehdusarvojen takia. Siltikin kaikki meni tosi hyvin, vaikka siinä on riskinsä. Kannattaa tutustua sektio.fi sivustoon eikä niinkään googletella, itse ainakin törmäsin pelkästään pelottelusivustoihin.

Sektion jälkeen sai mun muistaakseni nostaa korkeintaan vauvan painon ja toipumisaika oli joku 4-6 viikkoa. No mä ainakin tein kyllä kaikkea kiellettyä ja nostelin painavia esineitä kun ei ollut lainkaan kipuja ni ei voinu millään muistaa asiaa. Se siinä oli vaikeinta. Oli onni ettei mitään revennyt.:grin Ja sairaalasta otin niitä ihania verkkohousuja mukaan että haava sai ilmakylpyjä ja parani nopeasti.
 
Ja tänään taas polilla kivuliaiden supistusten ja lapsivesimenoepäilyn vuoksi. Onneksi osoittautui runsaaksi, nestemäiseksi valkovuodoksi ja supistukset jatkuneet enemmän tai vähemmän kivuliaina jo pari viikkoa niin niille ei tehty mitään. Lääkäri käski vaan ottamaan iisimmin ja lepäämään.

Paskan marjat mitään levännyt vaan lähdin suoraan ostoksille niin että hiki vaan lensi. Kauhea stressi iski yhtäkkiä kun en ole tehnyt läheskään mitään hankintoja vauvoille. No nyt on vauvoille kaikki paitsi korvikkeet, kaukalot ja vaunut. Mies lupasi hommata ne. Mua on kyllä ruvennut ahdistamaan kun aika käy vähiin ja kohta kaikki muuttuu....että miten sitä osaa toimia kaksosten kanssa vai onko kaikki yhtä sirkusta....millasia tyyppejä sieltä oikein tulee ja mitenköhän paljon ne koettelee parisuhdetta....
 
Huomenna taas ultra, silloin 33+6. Saa nähdä, miten tytöt on kasvaneet ja onko A rt. Siltä ainakin tänään tuntui, kun yhtä aikaa potkuja tuli molemmille puolille ylämahaan. Onhan hän toki voinut takas pt kääntyä heti.. en osaa yhtää sanoa.

Kamala turvotus on, nilkkoja ei välillä erota lainkaan ja kävelykin on vaappumista. Onneksi muutto on ohi. Pikkuhiljaa tavarat löytää paikalleen.

Välillä ihan levossakin supistaa kipeetä. Niitä ei nyt montaa kuitenkaan tunnin sisään tule. Oleminen vaan alkaa olla hankalaa, vaikka maha ei suuren suuri ole. Mut on se itselle ja omaan varteen nähden iso. Minä oon sanonut, et eka päivä, milloin pienet vois tulla on 18.07.18. Seuraava sopiva on sit 28.07.18.

Kuopuksellahan oli la 4.7.09, niin sanoin et se syntyy 09.07.09. Ja näin kävi. Odotellaan.
 
A on rt!! B kääntynyt pt, mutta se ei haittaa. A'n sykkeet huitelee pilvissä, sitä lähdetään synnäriin nyt seuraamaan. Ja molempien painot laahaa perässä, reilusti alle alakäyrän kumpikin.

Nyt pääsin kotiin, mut pe aamuna pitää tulla takas..

Edit.
A painoarvio oli noin 1,8kg ja B noin 1,7kg, kun 2vk sitten 1,7 ja 1,6.
 
Muokattu viimeksi:
A on rt!! B kääntynyt pt, mutta se ei haittaa. A'n sykkeet huitelee pilvissä, sitä lähdetään synnäriin nyt seuraamaan. Ja molempien painot laahaa perässä, reilusti alle alakäyrän kumpikin.

Nyt pääsin kotiin, mut pe aamuna pitää tulla takas..

Edit.
A painoarvio oli noin 1,8kg ja B noin 1,7kg, kun 2vk sitten 1,7 ja 1,6.
Mukava että A nyt rt :) painoarviot tosiaan arvioita jotka voi olla suuntaan jos toiseen sanotusta mutta hyvä että seuraavat, aikaisemmassa raskaudessani vauvan painoarvio tehtiin ultralla samana päivänä kun syntyi ja arvio oli lähes 500g alakanttiin
 
Miten teillä muilla mennyt nyt helteillä?Minulla alkaneet turvotukset ja jalatkin tuntuu spagetilta. "Menkkajomotuksia" alavatsalla ja kipuja jos kääntyilen sängyssä. Maanantai-aamun ja viime yön kivuliaita supistuksia 10 min välein jotka kuitenkin loppuivat muutamassa tunnissa. Olen myös todella väsynyt, voisin nukkua kellon ympäri. :confused:

Henkisesti ja fyysisesti alkaa olemaan niin rankkaa että tuntuu että pää pimahtaa ihan just.....:arghh: :banghead:
 
Sairaalassa ollaan. Viime viikolla jouduin sisälle seurantaan ja siitä asti ollut. Kuumuus on ahdistavaa, on sitten sisällä tai ulkona, mutta ainakin levättyä tulee. Turvotus on laskenut itsellä kyllä nyt, kun levossa on kunnolla.
 
Paineet koholla. Tänään aiemmin mittasin 130/80, uusinnassa normit 115/71 ja 117/73. Illalla lepäiltyäni mittasin 133/83, uusinnassa 129/84 ja 128/92. Sormet ja varpaat turvoksissa.. Onneks aamulla äitipoliaika.. viimes kävinkin maanantaina. Äiti vie mut sinne ja lähtee sit lasten kans Tykkimäkeen. Isä tulee kasaamaan kaappia meille ja lupas hakee sairaalasta, jos ne ei ota sisään. Jos ottaa, tuo se sit mun tavarat. Kaikkeen pitää vissii valmistautuu.

Pääsen nyt sit taas sanoo asioista. Paineen tunteesta ja vihlonnasta alakerrassa mikä tuli uimareissun jälkeen ma, turvotuksista, maha- ja jalkasärystä, supistuksista.. ja tää väsymys on hirveetä.
 
Paineet koholla. Tänään aiemmin mittasin 130/80, uusinnassa normit 115/71 ja 117/73. Illalla lepäiltyäni mittasin 133/83, uusinnassa 129/84 ja 128/92. Sormet ja varpaat turvoksissa.. Onneks aamulla äitipoliaika.. viimes kävinkin maanantaina. Äiti vie mut sinne ja lähtee sit lasten kans Tykkimäkeen. Isä tulee kasaamaan kaappia meille ja lupas hakee sairaalasta, jos ne ei ota sisään. Jos ottaa, tuo se sit mun tavarat. Kaikkeen pitää vissii valmistautuu.

Pääsen nyt sit taas sanoo asioista. Paineen tunteesta ja vihlonnasta alakerrassa mikä tuli uimareissun jälkeen ma, turvotuksista, maha- ja jalkasärystä, supistuksista.. ja tää väsymys on hirveetä.


Mulla on sitten vuorostaan paineet alhaalla....mutta kuulostaa kyllä hyvinkin tutuilta noi sun muut oireet. Mulla ensi maanantaina poliaika ja synnytystapaarvio, sinne asti pitäis taas jaksaa. Jotenkin nyt tää helle kyllä pistää mielen ja olon tosi matalaksi kun mitään jaksa/pysty tekee....kuljen kotona läpimärissä vaatteissa ja otan kylmiä jalkakylpyjä niin ainakin minulla toiminut turvotukseen.

Kerrohan Elea sitten kuulumiset äitiyspolilta☺️
 
Kontrolliultra oli tänään. Rv 34+3. Kasvua on tapahtunut, nyt neidit olivat rauhallisempia, maltilliset sykkeet. Sekä A että B ovat RT! Molemmilla normaalimäärä lapsivettä. Painoarviot A'lla 2044g ja B'llä 1887g. Lääkäri sanoi, et jos pari viikkoa pysyisivät, niin hyvä olisi. Kohdunsuu kiinni, mutta pehmeä, kanavaa 2cm. Ens pe kontrolli. Molemmat ovat jo isompia kuin minä syntyessäni ja A'n painoarvio suurempi kuin kuopuksella rv 34+3. Hän oli 1997g.
 
Viimesen 1,5h supistellu epäsäännöllisesti. Otin 1g panadolia, kun alko tuntumaan jo pitkin jalkoja mahan ja selän lisäksi.
Ei nää nyt kyl päivällä voi tulla ku edellisetkään ei tullu.

Tuskin näillä supistuksilla aletaan synnyttää.

Edit.
Sairaalassa pitää nyt ainakin yö viettää. Seurataan, kun supistuksia tullu aamusta asti 2-12min välein, sairaalassa 10min välein.

Kohdunsuu kiinni, takana, ulkosuu hieman auki. Suihku auttoi pahimpiin kipuihin, kohta ehkä lisää särkylääkettä..

Äiti käy illalla lapset niille ja tuo mun sairaalakassin.
 
Muokattu viimeksi:
Adalatia annettiin hillitsemään supistuksia, jotta saisin nukuttua. Synnytystä on sivuttu monessakin kohtaa. Tulee olemaan alatie, saan antibiootit, koska strepto positiivinen ja ennen 37 viikkoo tapahtuva synnytys, jos tää nyt etenee tästä.
Vauvat voivat hyvin. Itsekin pärjään supistusten kanssa. Sain panadolia, sen pitäs auttaa, jos adalatista tulee päänsärkyä. Lämpötyyny nyt käytössä. Silti supistukset tuntuu, selässä etenkin..
 
Takaisin
Top