Miten te pidätte kodin siistinä? Vai pidättekö?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Olen tässä pohtinut, kun olen päivät kotona lasten kanssa, että miten ihmeessä kukaan saa pidettyä kotinsa siistinä, kun seurana on taaperoikäisiä. Meillä kaksi nuorinta ovat 2 v 7 kk ja 1 v, ja päivät ovat kuin kilpajuoksua siitä, kumpi ehtii enemmän, minä siivota vai he sotkea. Nuorin repii alas kaiken mihin vain yltää ja tyhjentää kaapit ja laatikot, eikä 2-vuotias paljon häviä sotkemisvauhdissa. Kun saan yhden asian tehtyä, on sillä välin räjäytetty joku muu paikka, kuten vaikka tyhjennetty eteisen laatikot pitkin poikin.

Niin että miten te teette sen? Vai teettekö?
 
Meillä lapset eivät ole koskaan juuri tyhjänneet laatikoita. Ne laatikot, mistä ovat olleet kiinnostuneita, on laitettu lapsilukon taakse tai otettu vetimet irti. Kaksosten aikaan tilaa rajattiin porteilla, jolloin kaaoksen hallinta vähän helpottui. :) Iltaisin kerätään lelut paikoilleen, ruokailun jälkeen heti tiskit koneeseen ja rikkaimurilla roskat ja murut vähintään kerran päivässä pois. Ei meillä ihan sisustuslehdeltä näytä, mutta hallitulta kaaokselta. :D
 
Onhan tässä välillä tekemistä. Meillä lapset (8v, 6v, 4v, 3v ja 1,5v) osallistuvat kodin siistinä ja puhtaana pitoon taitojensa mukaan. Joka ilta kerätään leikit pois lattioilta ja yrityksenä on, että aina leikin loputtua mutta se ei ihan vielä oikein toimi. Lasten huoneissa onkin päivisin melkoinen kaaos, mutta tykkään että yhteiset tilat ovat siistinä.
isot korjaavat omat astiansa pöydästä syömisen jälkeen ja laittavat suoraan koneeseen, pienemmät laittavat tiskialtaaseen.
Imuroin aina aamupalan jälkeen keittiön ja eteisen ja jos siltä näyttää, niin olkkarin myös. Kerran viikossa on siivouspäivä (torstai) ja lapset tietävät sen, silloin kaikille on jaettu omat hommat (imurointia, pölyjen huiskaamista, eteisessä kenkien järjestelyt, omien puhtaiden vaatteiden vientiä jne jne jne). Ollaan myös paljon pihalla kelien salliessa ja silloinhan ei sotkua synny sisällä :p Mä oon aina pitänyt siisteydestä ja oon melkoisen pedantti mitä siivoamiseen tulee.
 
Ei, ei tehdä. Kyllä täällä on aina enemmän tai vähemmän hallittu kaaos. Kovasti siinä auttaa kuitenkin se, että lapsi on opetettu pienestä pitäen laittamaan tavarat paikoilleen. Jos lapsi siis tyhjentää laatikon lapsi myös laittaa tavarat takaisin laatikkoon. Ja lelut kerätään illalla paikoilleen. :)
 
Tytärpuoleni sen sanoi tänään aamulla: "Te ootte varmaan tottunu tähän sotkuun kun täällä on monta lasta, mutta mä en kun äidillä on aina siistiä." :hilarious:
 
Ei meillä ihan siistiä ole, mutta melkein. En ole siirtänyt juurikaan tavaroita piiloon, en sulkenut kaappeja enkä rajannut tilaa. Alusta asti olen opettanut, mihin saa koskea ja mihin ei. Omaa työtäni helpottaakseni jokaisessa huoneessa on jotain sallittua, keittiössä yksi laatikko, josta saa ottaa astioita. Poika myös osallistuu mielellään kotitöihin, on osallistunut jo heti, kun oppi seisomaan.

Lelujen määrä on syytä pitää pienenä, jos tahtoo päästä helpolla. Toinen siivousta helpottava tapa on se, että vain ruokapöydässä syödään ja lopuksi pestään kädet.
 
Siisti koti..ikuisuusprojekti.. :rolleyes:

En ole itse eikä miehenikään niitä ihmisiä jotka osaa pitää kaiken järjestyksessä..
Vuosien varrella ollaan kyllä edistytty :) Ja kun lapsetkin on isompia on se helpompaa..vai onko? Nythän lapset tekee itsekseen enemmän kaikkea, käyttää useampia tavaroita kuin pieninä..eivätkä silti aina siivoa jälkiään :bored: Siis itsenäisesti ja käskemättä..
Sitten kun sisätiloissa asustaa vielä liuta eläimiäkin.. :rolleyes:

Meillä on keittiövuorot ja joka aterian jälkeen vuorolainen tyhjentää puhtaat astiat ja laittaa uuden koneellisen pesuun, katsoo että pöytä ja tasot on puhtaat, vie tarvittaessa roskat ja lakaisee lattian. Näin keittiö pysyy ok kunnossa. Tosin jokainen vuorolainen ei aina hoida ihan mallikkaasti kaikkea..siksi siis ok kunnossa :)

Sitten noin viikoittain eli tarpeen vaatiessa siivotaan yhdessä perussiivous ja lapset huolehtii omien huoneidensa siisteydestä mistä joutuu kyllä muistuttamaan..
 
Meidän poika on vielä vauva, mutta olen jo vähän miettinyt perusperiaatteita, joilla saisi kodin pidettyä ok kunnossa.

Mikään neurootikko en ole, mutta tykkään, että on perussiistiä. Niinpä säilytyslaatikoita on oltava tarpeeksi ja leluja kohtuullinen määrä. Ei niin kuin mummolassa, missä on nurkat täynnä leluja ja leikit jätetään lojumaan päivän päätteeksi pitkin lattioita. Poika saa oman huoneen, joten sinne voi koota autoradat sun muut olkkarin sijasta.

Keittiön siivoan aina käytön jälkeen, jo kokatessa laitan tavaroita pois sitä mukaa, kun niitä ei enää tarvitse. Pojan sotkut pyyhin saman tien pois, ennen kuin ehtivät kuivua kiinni. Tässä kyllä olisi labradorinnoutaja isoksi avuksi. :p

Meillä ei oikeastaan ole mitään ylimääräistä, joten siivoaminen on vaivatonta. Itsehän en ole mikään siivousintoilija, niin siitä on tehtävä mahdollisimman helppoa. Mies on onneksi myös siisteyden ystävä, poika saa osallistua kotitöihin sitten kun taidot riittävät. :)
 
Meillä ei edes neiti levitä laatikoita (paitsi lelulaatikot mutta ei esim keittiön kippoja ja kauhoja) ja silti on kaamee pommi koko ajan :grin

Aika hyvin on oppinu sietämään rojuja lattialla, lähinnä koitan puunata keittiötä sata kertaa päivässä ettei se räjähtäis ihan käsiin :grin Kestän kyllä muun sotkun mut siinä on aamu pilalla jos keittiössä oottaa edellisen päivän tiskit ja kaikki se sotku, ei paljo tee mieli alkaa aamupuuroja keittelemään..
 
Takaisin
Top