Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Kolmannen kohalla on aavistus rennompi ote näihin. Yritän vältellä kaikkea oikeasti vaarallista esim. pehmeät juustot tai alkoholi, mutta jos joskus yhen tai kaksi salmiakin syön niin en jää miettimään sitä, mutta en mitenkään kunnolla syö vaikka lakua usein tekeekin mieli 😀 Ja koska en ole mikään kova kahvin juoja niin en ala miettiä esim kylästellessä tuleeko väliaikaisesti enemmän juotua kahvia.
Hesen yms. hampurilaiset tai niiden majoneesit aina vähän mietityttää, mutta olen kuitenki syöny..
 
Tuntuu muuten kamalalta kun huomaa että on tullut jossain kohtaa "mokattua" vahingossa syömisen suhteen... itse syönyt mm pari valmissalaattia, joita ei kai suositella ja kerran meni salaattia josta huomasin että eipä oltu huuhdeltu kun tuli yht'äkkiä suuhun multainen maku 🫣
 
Oivoi! Mulla olisi tähän vaikka mitä sanottavaa, sillä ensimmäisessä raskaudessa olin HYSTEERINEN listeriapelon suhteen ja todella tarkka siitä mitä söin. Söin kuitenkin majoneesia, koska käsittääkseni kaikki kaupan lämpimässä säilytettävä purkkimajot tehdään pastöroidusta kananmunasta - miettikää millainen tauticocktail pääsisi muhimaan lämpimässä säilytettävässä säilykkeen veroisessa tuotteessa jos näin ei olisi. Näin mä ainakin järkeilen; tuote on käsiteltävä niin, että se kestää säilytystä ja on avaamiseen saakka mikrobivapaa (kaupan purkkimajoissa on myös vuosien säilyvyysaika vs. tuoremajot jotka säilytetään kylmässä). Ensimmäisessä raskaudessa välttelin myös raakamaidosta tehtyjä kovia juustoja, vaikka ne nyt virallisesti ovat sallittujen listalla: tästä syystä en uskaltanut syödä esim. purkkipestoakaan vaikka olen myöhemmin selvittänyt, että tottakai myös lämpimässä purkkipestot kuumennetaan niin, että mahdolliset mikrobit (listeria mukaanlukien) tuhoutuvat. Listeria ei pysty lisääntymään kovissa juustoissa, eli vaikka sitä olisi alkuperäisessä esim. parmesaaniin käytettävässä raakamaidossa, ei bakteeri pysty lisääntymään ja ajan myötä kuolee ko. olosuhteissa - ja koska parmesania kypsytetään aina vähintään vuosi, kuolevat loputkin bakteerit tuossa ajassa (olen kuitenkin itse ottanut varman päälle ja syönyt tässä raskaudessa parmesania jos se on kypsytetty vähintään 24kk - pidän siitä myös itse enemmän).

Kahvia join esikoisen aikaan kansi isohkoa kuppia päivässä ja niin myös nyt - kofeiinin käyttöä en kyllä muutenkaan hirveästi rajoita vaan on todella samoissa kuin itsellä perusarjessakin. Salmiakkia muutamia karkkeja ja salmiakki-/lakritsajäätelöä toisinaan. Mieheni tosin vitsailee, kun tietää että äitini himosalmiakin syöjä söi salmiakkia suuret määrät minua odottaessaan, että kuinka fiksu mahtaisinkaan olla jos näin ei olisi ollut 😁

Tässä raskaudessa olen siis ollut paljon rennommin ja syönyt esim. suomalaisten meijerien pastöroituja salaattijuustoja, edellä mainittuja kovia juustoja, tuorejuustoja, salmiakkia jne.

Multaiset kasvikset edelleen pesen ja kuorin aika neuroottisesti, raakaa naudanlihaa tai kalaa en syö (vaikka niitä rakastankin) ja en kyllä uskaltaisi hakea lounasta jostain kaupan avoimesta salaattibuffasta, mutta sitä nyt en tee kyllä muutenkaan.
 
Täällä myös kolmas raskaus ja rennompi mieli 😅 kahvia ei onneks tee mieli ja teellä pysyy kofeiinimäärät kurissa, muutaman lakun olen syönyt
 
Takaisin
Top