Miten kerroit vauvauutiset läheisille?

  • Ketjun aloittaja petra.houghton@sandviks.com
  • Aloituspäivämäärä
Vanhemmilleni soitin pari päivää positiivisen raskaustestin jälkeen, siskolleni kerroin jo aiemmin. Isän vanhemmille kerroimme vähän yli viikko sitten näyttämällä kuvan varhaisultrasta. :)
 
Mie kärvistelin n. viikon kertomatta kellekään plussattuani, kun odotin miestä ulkomailta työreissulta. Leivoin siinä sille sitten täytekakun ja tein kortin jossa luki päällä Onnea! Sisälle kirjottelin pitkän tarinan jaaritellen niitä näitä ja töksäytin sitten loppuun että me saadaan muuten ehkä vauva. 
(Se oli kuulemma arvannu meijän puheluiden perusteella asian niin oli jo siitä kannesta 99% varma että raskaana ollaan)

Äidilleni kerroin vasta neljännellä kuulla kun jännitin sitä niin paljon ja eri asuin paikkakunnista piittaamatta halusin kertoa kasvotusten. 
Kun sitten äippä tuli miesystävänsä kanssa käymään meillä kahvipöydässä ja miehet lähti keittiöön piipahtamaan, niin kysyin että haluaako nähdä kuvia. Äiti otti sitten iloisena ultrakuvat kätösiinsä ja loksautti suunsa auki, hetken hiljaisuuden jälkeen se osotti meidän uroskissaa ja kysy hieman änkyttäen et onko nää tämän. :D 
Siinä sit varmaan vartin verran se uskoi vakaasti että koitan huijata sitä, hihitteli naureskeli ja tuijotteli milloin mua, milloin kuvia ja milloin meijän kissoja. Varmisteli vielä mun ukolta ettei tää nyt oo mikään vitsi eikä meinannu sitäkään uskoa vaikka hymyssä suin siinä istuikin. 
Sitä uskoakseni hämäs aika paljon kun oli kaksin kappalein sikiöitä kuvassa :D

Ystäville kerroin pääasiassa kysymällä että "arvaappa mitä.." :)

Tarkoituksena meillä oli kylläkin lähettää kaikille joulukortit joissa on ultrakuvat muokattuina niin että olis sikiöillä ollut tonttulakit päässä, ei vaan maltettu odottaa ja masukin kasvo vähän turhan nopeeseen tahtiin että salassa ois pysynyt. :)
 
täällä mietitään, miten tässä raskaudessa kerrotaan vauvauutiset. Esikoista odottaessa kerrottiin kaikille aika heti, sitä mukaa kun satuttiin näkemään.

Mutta nyt pelottaa kertoa kenellekkään. Mieheni toki tietää jo, sekä pari kaveria ja siskoni.
Mut tuntuu etten haluais kertoa kellekkään muulle, sillä pelkään mielettömästi muiden reaktioita. Eihän se tietenkään oo niitten asia, mutkun oon muutenkin ollu nyt tosi herkillä, nii pelottaa et jos sieltä tulee jotain "ei-niin-kivoja"-kommentteja, että romahdan ihan täysin.

Ja silti luulen, et kaikki varmaan suhtautuu ihan hyvin. Mutkun oon näin nuori ja tää on toinen lapsi lyhyen ajan sisään, niin pelottaa, et jotkut saattaa siitä sanoa...

Toivottavasti saan pidettyä asian salassa mahdollisimman pitkään, eikä maha ala näkyä hirveen aikasin :)
 
Nyt rv 14+0 ja vain miehen vanhemmat tietää sukulaisista. Miehen isä oli nhnyt unen että olen raskaana ja soitti siitä sitten miehelleni. Miehen äitille ilmoitettiin ekasta ultrasta saman tien. Mutta minun vanhemmille kerrotaan jouluna ultrakuvalla joulukorttina läsnäollessa. eli siinä vaiheessa on jo rv 15+ joten jännää tulee. Aiemmin keskenmeno huomattiin vasta ultrassa ja sen vuoksi varovaisena nyt ilmoitellut tästä raskaudesta. Jotkut kaverit tietää ja kaikki mun työkaverit joille ilmoitin jo ennen ultraa työnlaadun vuoksi pakosta. Mutta nyt odotellaan sukulaisten reaktioita jouluna ;) Suvussa on jo molemmilla puolilla paljon lapsia eli ei ole ensimmäinen muutakuin meille. :D
 
Äidilleni soitin hänen syntymäpäivänään, olin tehnyt raskaustestin juuri pari viikkoa aikaisemmin. Sain sanottua onnittelut ja että mulla ei nyt oikeastaan ole mitään lahjaa, mutta sinusta tulee isoäiti. Sitten äiti itki ja nauroi yhtä aikaa ja kyseli, että onko se totta.
Muille kerrottiin sitten ihan vaan, että meille tulee lapsi/vauva. Mieheni kyllä arvuutteli yhtä kaveria, joka on koulutukseltaan kätilö, että mikähän tolla naisella mahtaa olla, kun se nukkuu koko ajan ja rinnat aristaa ja on muutenkin jotenkin herkkänä. No tämä kaveri oli kyllä jo itse aavistellut ennen, joten ryhtyi sitten saman tien onnittelemaan.
 
Äidille soitin ja kerroin, että hänestä tulee mummi, siskoille soitin ja kerroin, että heistä tulee tätejä. Muille olenkin sitten sanonut jotain sen tyyppistä kuin että "meillä odotetaan perheenlisäystä".
 
Minun (suuri) suuni alkoi laulaa melkeen samantien "riskiviikkojen" jäätyä taa eli rv13 alkaen. Suoraan kerroin asiasta itse äidilleni, ystävilleni, töissä. Samalla viikolla kerrottiin myös avomiehen sisaruksille, vanhemmille ja isovanhemmille. Avomies ei muuten edelleenkään ole (rv31 menossa) kertonut juuri kenellekään raskaudestani. Hän ei muutenkaan jaa omia asioitaan kovin herkästi, joten ei myöskään tätäkään. Ihmiset ovat aavistaneet itse, kuulleet asiasta minulta tai juorukellot ovat kilkattaneet.
 
:D ei olla kerrottu muutakuin ihan lähipiirille. vasta ensimmäisen kolmanneksen jälkeen "julkistetaan".

Mutta äitini on aina ollut tarkka koulutuksen suhteen ja olenkin tällä hetkellä jatkamassa opintojani aikuispuolella työn ohessa. olin vanhempieni luona ja olin päättänyt kertoa äitilleni. KOSKAAN ei ole jännittänyt niin paljon :D Minua rupesi naurattamaan ihan kamalasti ja äitiäkin hymyilytti kunnes paukautin että "äiti sinusta tulee heinäkuussa mummi". Hymy hyytyi ja ensimmäinen kysymys oli "entäs koulu..."
 
Nyt tuleva mummi osaa jo ottaa rennommin alkujärkytyksen jälkeen. :)
 
Olen ajatellu kertoa omille vanhemmilleni nyt jouluna, kun olen rv 6. Sitten sitä mukaan kun puheeksi tulee. Miehen vanhemmille ehkä 12 rv jälkeen. Ei olla anopin kanssa niin hyvissä väleissä. Sisaruksille kerron myös jouluna. Ostin vanhemmilleni tutin, jonka paketoin. Haluan nähdä heidän ilmeensä kun he avaavat paketin.

 
Me kerrottiin äitille viikko plussauksen jälkeen :) Olin niin huonovointinen että äiti olis arvannu. Iskälle sit laitoin tekstarin. Miehen vanhemmat sai tietää joulukortissa samoin kuten miehen toinen sisko. Miehen toinen sisko sai tietää mieheltä itseltään samoin kuten veli. Kummeille ja kavereille kerroin sit ihan naamatusten ja puhelimessa :)
 
Tokasta vauvasta kerrottiin tuleville isovanhemmille raskauden 2kk paikkeilla. Olin samana päivänä hiihtänyt finlandia hiihdon. He kysyivät, että miten hiihto sujui. Vastasin, että muuten hyvin, mutta pieni raskauspahoinvointi vähän haittasi. Olivat hieman yllättyneitä.
 
Hei!

Minä plussasin tänään<3 Ja kun mies tuli töistä sanoin "mulla on sulle yllätys, laita silmät kiinni". Sitten otin kädestä kiinni ja kuljetin miehen olohuoneeseen ja istutin sohvalle. Sitten otin hänen kätensä ja laitoin vatsalleni ja sanoin "saa avata silmät". Mies katsoi pöyristyneenä vuoroin masuani ja vuoroin minua. Sitten vielä vahvistin että "mä oon raskaana". Mies oli aivan innoissaan! <3 Katsotaan nyt milloin ja miten kerrotaan meidän vanhemmille.. Toisaalta olis kiva jo antaa "joululahja", mutta toisaalta taas kun on niinniin alussa vielä... Saapi nähdä. Ollaan vain miehen kanssa molemmat niin kärsimättömiä :D
 
Sisaruksille ollaan kerrottu ikäänkuin keskustelun lomassa, ja onnitteluja tullut :). Minun vanhemmilleni kerrottiin nyt eilen ja hekin innoissaan asiasta. Ongelmana kuitenkin on mieheni äiti, joka pitää poikaansa vieläkin aivan penskana/vauvana (kuopus on tottakai). Viimeksi eilen taisi joulupöydässä sanoa, kun mieheni söi kummipoikamme (1,5v) vakkarilusikalla, että hehän käyvät samasta asiasta. Alkoi niin *ituttamaan, että saavat kyllä tietää vasta sitten, kun maha näkyy. Miehenikään ei sen puoleen noista kommenteista pidä, ikää on kuitenkin lähemmäs 30v. Ehkä nyt puhuu sitten enemmän hormonit, kuin minä itse..
 
Vauvan isälle kerroin ensinmäisenä. Oli juuri ehtinyt lähteä töihin kun menin tekemään testin. Tekstiviestin laitoin "Onnea, iskä!", no se meni vähän ohi, kun mulla on tapana sanoa sitä iskäksi muutenkin :D siitä tuli sitten takasin ihan pihalla oleva viesti, ja tarkensin sitten, että onnea tulevalle iskälle, ni johan ymmärsi :)

Siskolle laitoin myös viestin muutaman tunnin rauhoittumisen jälkeen. Siskokin oli töissä tuolloin ja soitti sitten tauolta, sanoi, että oli ruvennut itkemään viestin nähtyä.
Äitin luo menin kertomaan siskon kanssa. Ostimme lahjan ja kortin, ja korttiin teksti, "Onnea tulevalle mummille" :)

Muille sukulaisille tieto levisi äitin kautta ja ekan ultran jälkeen laitoin facebookiin kuvan vauvasta, niin sai kaverit ja serkutkin tiedon :)
 
Hei!

Itse kerroin ensin omalle poikaystävälleni ensimmäisenä. Juoksin vessasta alasti testi kädessä, kun olin juuri menossa suihkuun ja olin aatellu et ei siellä mitään ole. Sitten hihkuin vaan että "mä oon raskaana!" ja toinen unenpöpperössä hymisee jotain takasin. :D 
Sitten soitin äitille ja parille hyvälle ystävälle kerroin myös. Äiti kuulosti siltä, ettei raskaus olisi yllätys yhtään mutta meillä on tietääkseni aika hedelmällinen suku kun tämä lapsi on jo 11 lapsenlapsi äidilleni. :)
 
Puetaan esikoiselle t-paita jossa lukee "minusta tulee isosisko" ja otetaan kuva kännykameralla ja sitten se viestinä eteenpäin lähimmille sukulaisille. Toivottavasti viesti menee perille :)
 
En ole vielä kertonu, nyt rv 12 +1. Ajattelin ens viikon ekan ultran jälkeen kertoa. Miehen äiti tietää kun herra kännipäissään puhelimessa asian kertoi :(

Mutta tuo mun oma äiti onkin luku erikseen....... Se vihaa mun miestä, syytä ei ole, joten tiedä sitten miten suhtautuu, no itkee tietysti, mutta raivosta vaiko ilosta :D Selviää sitten, ajattelin tehä "myöhästyneen ystävänpäiväkortin" johon liimaan joko ultrakuvan tai sitten kopion siitä... Asiaa ei helpota että asutaan 300 km:n päässä :(
 
Kerroin parhaille ystävilleni, että olemme varanneet ajan lapsettomuustutkimuksiin... Hetken tauko, "mutta sen ajan saa nyt perua"! Kesti jonkin aikaa ennen kuin viesti meni perille ja sitten itkettiin kaikki kolme :) Yhdelle ystävälleni kerroin voineeni huonosti jonkin aikaa ja uskovani sen jatkuvan vielä pidempään... Hetken aikaa hämmästeli, kunnes suu vääntyi hymyyn :) Omalle äidilleni mietin syntymäpäiväkorttia, jossa minun ja miehen nimien lisäksi onnittelijana myös "salamatkustaja". Välimatkan takia vain en pääse antamaan korttia oikeaan aikaan, mutta ehkä idea kestää myös viikon myöhästymisen :)

Haluan siis kertoa kasvotusten ainakin kaikkein lähimmille :)
 
Raskaus oli totaalinen yllätys meille molemmille, tuli täysin puskista. Mies oli töissä kun sain tietää ja läheteltiin siinä viestejä ja puhuttiin moottoripyöristä ja kesästä ja sanoin sitte että mä en taida ehkä pyörän selkään kesällä nousta kun olis vauva tulossa. Herra innostui ihan totaalisesti. Sen jälkeen soitin hyvälle ystävälle että onko se kotona, nyt olis pirun tärkeetä asiaa, kerrankin jotain kertomisen arvosta on tapahtunu. Hänelle menin sitte samantien kertomaan, oli ilme näkemisen arvonen (varmaan myös mun ilmeeni) kun yritti hörppiä siinä aamukahvia... :D arin päivän päästä plussasta oli varhaisultra kun oli veristä vuotoa ja kun siellä oli kaikki hyvin ja syke näkyi, ni kerrottiin vanhemmille. Mä kerroin omilleni puhelimessa, välimatkaa kun on pari tuhatta kilometriä ja mies kertoi omilleen ihan kasvotusten. Siitä sitte alettiin kertomaan sitä mukaa kun nähtiin. Parin päivän viiveellä oikeestaan kaikki sai tietää kun ladattiin ultrakuva Facebookiin. Ja puskaradio toimi myös, että loputkin sitte sai kuulla aika nopeesti vaikka ei olis naamakirjassa ollutkaan.
 
Takaisin
Top