Miten ja koska kerrotte raskaudesta muille?

Malttamaton145

Puuhakas puhuja
Maaliskuiset 2024
Omalle äidille ja siskolle ilmoitin heti kun positiivinen testi tuli. Myös muutama hyvä tuttu/ystävä tietää myös, lähinnä ne jotka tiesi myös tuosta huhtikuisesta keskenmenosta. ❤️

Muille kertomista odotellaan vielä että ollaan varmemmilla viikoilla. Toki tämä mikään niin salaisuus ole etteikö haittaa vaikka tieto välitttyisi eteenpäin 🤗

Sisaruksille, 4 & 6v kertomista ollaan mietitty että milloin olisi sopiva hetki ja millä tavalla. 😍Nukkeleikit olleet jo tovin kovin suosittuja ja välillä aina tuleekin kysymyksiä että koska meille tulis oikea vauva.
 
Omalle äidille, siskoille ja parhaalle kaverille olen kertonut, koska oli pakko saada jakaa näin ihana ja kutkuttava juttu ❤️ Jotenkin esikoisen kohdalla ei uskaltanut näin aikaisin kertoa mutta nyt haluan jakaa enemmän ja aiemmin tätä matkaa lähipiirissä!
 
Olen jo kertonut lähes kaikille, joille kertoisin heti keskenmenostakin. Meillä on semmoinen tilanne, että yrittäminen on lähipiirissä ja esim työkavereiden keskuudessa yleisessä tiedossa. (Tai siis en ole sitä heille sanonut, mutta onhan se ilmeistä, kun ensimmäinen raskaus 2020 oli jo näkyvä, minulla oli maha jo hankalasti peiteltävä, ja siitä tiedettiin tuttavapiirissä laajasti, enkä piilotellut sitä nt-ultran hyvien uutisten vuoksi. Kun vauva sitten menetettiin arvaamatta, niin kyllähän kaikki nyt tietävät/arvaavat meidän uutta lasta toivovan.) Siksi kerroimme heti plussattuamme anopille ja minä lisäksi siskolle ja muutamalle ystävälle. Minun vanhemmilleni kerroimme muutaman päivän päästä, kun tapasimme.

Edit. WhatsAppilla kavereille lähetin testikuvat, yhdelle kerroin lenkillä. Äidille kerroin sanomalla, etten voi syödä leivosta, jonka kuorrutteessa oli raakaa kananmunaa (tosi herkkä tapa, mutta tiesin hänen arvaavan heti, mistä on kyse 😂), anopille kerrottiin kasvokkain.
 
Mä en ole toistaiseksi kertonut, kuin omalle äidilleni. Hän, kaksi ystävääni ja esihenkilöni tiesi keskenmenneestä raskaudesta, joten arvaavat varmasti yrityksen jatkuvan. Ystäville ajattelin kertoa varhaisultran jälkeen, jos kaikki ok siinä kohtaa. Muille mahdollisuuksien mukaan vasta nt-ultran jälkeen. Ja samalla sit voidaan kertoa keskenmenosta.
Lähdetään kyllä reissuun rv9, et jos voin siellä kovin huonosti, niin voi osa miehen suvusta arvata. 😬
 
Me ei olla kerrottu vielä kenellekään. Jotenkin haluaisin kertoa ensin lapsille, että kuulevat sen varmasti juuri meiltä eikä joltain sukulaiselta. Ehkä yritetään malttaa nt-ultraan asti. Anoppi kyllä yleensä vaistoaa tällaiset asiat varhain kertomattakin. 😅
 
Olen kertonut niille kavereille, jotka tiesivät keskenmenosta sekä siskolleni. Minun on paljon helpompi kertoa avoimesti tilanteesta kuin salailla, kävi miten kävi. Ensi viikolla tapaan äitini, joka viime kerralla oli näillä viikoilla jo kuulemma naamasta nähnyt asian, en ole vielä päättänyt että kerronko vai annanko arvuutella. 😅
 
Me ei olla kerrottu vielä kenellekään. Jotenkin haluaisin kertoa ensin lapsille, että kuulevat sen varmasti juuri meiltä eikä joltain sukulaiselta. Ehkä yritetään malttaa nt-ultraan asti. Anoppi kyllä yleensä vaistoaa tällaiset asiat varhain kertomattakin. 😅
Se on muuten jännä juttu, ensimmäisessä raskaudessa moni kertoi tienneensä odotuksestani jo viikkoja aiemmin siinä vaiheessa, kun lopulta kerroin. Ei minulla ollut ollut silloin vielä edes mahaa, kun moni oli jo huomannut. Olivat hienotunteisesti odottaneet kuitenkin, että kerron itse. Kun kysyin äimistellen, mistä tiesivät, vastaus oli aina: "kasvoista" tai "silmistä". Olen sen jälkeen tutkaillut omia ja toisten raskaana olevien kasvoja ja silmiä ja yrittänyt nähdä sen eron. Erot ovat tosi pienet, mutta silmät ovat vähän kiiltävämmät kuin yleensä, ja pieni turvotus muuttaa kasvojenpiirteitä, esim nenä vähän levenee. Tarkkasilmäiset osaavat huomata nämä pienet erot, tai varmaan kokonaisuuden. Esimerkiksi edesmennyt isotätini näki tuttujen ihmisten silmistä heti, jos joku alkoi odottamaan.
 
Se on muuten jännä juttu, ensimmäisessä raskaudessa moni kertoi tienneensä odotuksestani jo viikkoja aiemmin siinä vaiheessa, kun lopulta kerroin. Ei minulla ollut ollut silloin vielä edes mahaa, kun moni oli jo huomannut. Olivat hienotunteisesti odottaneet kuitenkin, että kerron itse. Kun kysyin äimistellen, mistä tiesivät, vastaus oli aina: "kasvoista" tai "silmistä". Olen sen jälkeen tutkaillut omia ja toisten raskaana olevien kasvoja ja silmiä ja yrittänyt nähdä sen eron. Erot ovat tosi pienet, mutta silmät ovat vähän kiiltävämmät kuin yleensä, ja pieni turvotus muuttaa kasvojenpiirteitä, esim nenä vähän levenee. Tarkkasilmäiset osaavat huomata nämä pienet erot, tai varmaan kokonaisuuden. Esimerkiksi edesmennyt isotätini näki tuttujen ihmisten silmistä heti, jos joku alkoi odottamaan.
Mäkin oon huomannut tuon ihmeellisen kiillon silmissä itseltäni ja myöhemmin ystäviltä ja siitä oon heti tiennyt että ovat raskaana 🤭 joillain myös ylähuuli turpoaa hieman!
 
Ei vielä olla kerrottu kenellekän, kun on niin alussa. Mutta voi olla etten pysty asiaa kauaanpiilotella miehen siskolta, varsinkin kun ollaan menossa sen luo useammaks yöks kyläilemään 🤔
 
Parhaalle ystävälleni kerroin heti. Muille kerrotaan vasta mahdollisimman myöhään, halutaan rauhassa nauttia ja olla tämän asian kanssa. Lapset 3v ja 4v saavat tietää sitten joskus 🤭
 
Äiti, isä, sisko ja esikoisen kummitäti tietää. Kuulivat heti ku olin plussan saanu ja nähny heitä. Muille kerron sitten nt ultran jälkeen.
 
Mä maltoin kaksi viikkoa, ennen kuin kerroin äidille. Muuten ajattelin, että kerron esim. siskoille ja ystäville, kun nähdään (suurin osa asuu eri kaupungissa, niin ei nähdä säännöllisesti). Oon todella huono pitämään salaisuuksia tai kertomaan valkoisia valheita, joten en varmaan pystyisi edes pitämään suuta kiinni :D Töissä kuitenkin ajattelin kertoa vasta nt ultran jälkeen, saa nähdä miten onnistuu...
 
Töissä kertomiseen liittyen vielä, huomasin, että meidän firmassa raskauteen liittyvät pakolliset neuvola- ja lääkärikäynnit lasketaan palkalliseksi työajaksi ja niille on myös oma koodi työajanseurantajärjestelmässä (pregnancy jotain). Jos siis kirjaan ensimmäisen neuvolakäynnin ja ultran tuolle koodille, niin projarille ja esihenkilölle selviää, että olen raskaana. Mietinkin siis, että kertoisinko heille jo ennen ensimmäistä neuvolaa. Meillä on kyllä oikein hyvät ja läheiset välit, joten ei tuntuisi erikoiselta kertoa näin aikaisessa vaiheessa, mutta yleensä kai töihin kerrotaan vasta ekan kolmanneksen jälkeen. Kellään muulla samankaltaista järjestelyä töissä?
 
Töissä kertomiseen liittyen vielä, huomasin, että meidän firmassa raskauteen liittyvät pakolliset neuvola- ja lääkärikäynnit lasketaan palkalliseksi työajaksi ja niille on myös oma koodi työajanseurantajärjestelmässä (pregnancy jotain). Jos siis kirjaan ensimmäisen neuvolakäynnin ja ultran tuolle koodille, niin projarille ja esihenkilölle selviää, että olen raskaana. Mietinkin siis, että kertoisinko heille jo ennen ensimmäistä neuvolaa. Meillä on kyllä oikein hyvät ja läheiset välit, joten ei tuntuisi erikoiselta kertoa näin aikaisessa vaiheessa, mutta yleensä kai töihin kerrotaan vasta ekan kolmanneksen jälkeen. Kellään muulla samankaltaista järjestelyä töissä?
Meillä ei ole tuollaista järjestelyä, mutta oon jo pohtinut että varmasti melko nopeasti paljastuu asia töissä. Esimies tiesi silloin keskenmenosta, koska kivut alkoi kesken työpäivän ja täten oli pakko kertoa (tai ei mikään pakko, mutta siinä tilanteessa koin järkeväksi olla totuudenmukainen)

Eli nyt varmasti tietää että lasta yritetään. Uskon että asia tulee paljastumaan juuri näiden neuvolakäyntien myötä koska täytyy järjestellä työvuoroja niin että neuvolat onnistuu.

Toisaalta myös muutama työkaveri tiesi keskenmenosta, ja varmasti "tarkkailevat" käytöstäni 😅 Ja kun töihin palaan ensiviikolla niin heti on erilaisia eväitä ja vessassa saa ravata. Sekä se, että kahvia en juo 🙈
 
Oma TES antaa myös ymmärtää, että raskauteen liittyvät käynnit voi hoitaa työajalla, mikäli muuta vaihtoehtoa ei ole. Pitänee siis ainakin HR-sihteerille ja varmaan lähiesimiehellekin paljastaa melko varhain, vaikka mielelläni olisin odotellut pidempään. Mukavampi kuitenkin jos ei tarvitse kaikkia neuvolakäynteihin ja mm. sokerirasitukseen kuluvia tunteja korvata.
 
Minä olen esimiehelle paljastanut heti alussa, jos on ollut neuvolakäynti työajalla. (Meilläkin poissaolojärjestelmässä on oma koodi palkallisille neivolakäynneille.) Vastaus on ollut erittäin positiivinen. Ja hänen vaitiolovelvollisuuteensa voi todellakin luottaa. Esimies tiesi hoidoistakin, pakko oli kertoa, kun tuli poissaoloja äkkiä, alle vuorokauden varoitusajalla. Hienosti suhtautui niihinkin.

Ihan tilannekohtaista ja kunkin omasta ajattelutavasta riippuu siis, milloin töissä kertoo. Moni haluaa odottaa varmemmille viikoille. Laki määrää vain sen, milloin viimeistään on kerrottava.
 
Kahdelle parhaalle ystävälle kerroin heti, koska ovat muutenkin eläneet matkassa mukana tämän reilun 2.5 vuotta, ennen kuin hoitojen avulla saatiin "Kielo" aluilleen.

Muille kerrotaan varmaan vasta ekan kolmanneksen jälkeen, tai ehkä joillekin nyt perjantaina (8+0), kun ollaan käyty varhaisultrassa. 🤔

Tai sitten ei, kattellaan... 😅
 
Vielä ei olla kerrottu kenellekään. Äitini on pahanlaatuinen juorukello että sen jälkeen koko kylä asian tietäisi, joten odotamme rauhassa sinne asti kunnes olisi jo muutekin ns. julkista tietoa. No, saas nähdä arvaako raskauden miten pian itse.
 
Puolisolle tietysti saman tien ja samalla sovittiin ettei kellekään muulle kerrotakaan kuin vasta ekan ultran jälkeen eli joskus viikolla 13.
 
Ahdistaa kyllä työpaikalle kertominen..

Oon siis nyt viimeisessä työharjoittelussa ennen ku valmistun uuteen ammattiin ja tällä viikolla esimies kysyi, jäisinkö heille töihin harjoittelun jälkeen.
Toki olin siihen tähdännytkin, mutta voi veljet ku tuntuu pahalta sit melko nopeesti kertoo, että jään heti alkuvuodesta joksikin aikaa pois..

Ei pitäisi kyllä enää Suomessa tämmösiä asioita joutua "pelkäämään", mutta ei täällä äitejä kyllä kovin korkealle mielestäni arvosteta..
Huom. Tämä vain minun kokemus asiasta..
 
Takaisin
Top