Miten erotan lapsiveden?

kesämami

Vasta-alkaja
Olen vasta rv 24, mutta jos sattuisi tulemaan varhaisessa (ja miksei myöhemmässäkin) vaiheessa lapsivettä pieniäkin määriä, miten voin sen huomata? Housuni ovat lähes jatkuvasti märät - ohutta maitomaista valkovuotoa, pieniä määriä virtsaa, joskus miehen siemennesteen jäämiä. Aika hankala siinä lähteä sitten esim. hajun perusteella tulkitsemaan mikä neste milloinkin on kyseessä.
Ei lapsiveden meno kai kauhean yleistä ole vielä näillä viikoilla, mutta mahdollista. Enkä halua mitään tulehduksia tai muuta vaaroja. Toivoisin, että joku vastaisi. :)
 
Itselläni on viikkoja 39+5 ja saman asian kanssa pähkäilen koko ajan. Valkovuoto muuttuu vielä loppuraskaudessa vetisemmäksi niin todella vaikea erottaa tuleeko lapsivettä samassa, ku muutenkin aika reilua tuo valkovuodon määrä ja todellakin aika vetistä välilllä. Joskus olen yrittänyt pitää sidettä jonkin aikaa että jos siitä huomaisin valkovuodon ja lapsiveden eron.
Mutta neuvolassa sanoivat että se on aika harvinaista kuulema, että lapsivesi tulee tiputtaen. Ja jos on epävarma niin synnytysosastolla voi kuulema käydä tarkistuttamassa että onko sitä virtsan seassa. Itse en haluaisi turhaan sielä rampata.
Olisi kyl tosi kätevää jos apteekissa myisivät jotain testejä tähän tarkoitukseen. Pelastaisivat monet odottajat turhalta stressiltä. :)
OLisi kiva jos joku osaisi vastata, että mistä sen erottaa.
 
Mulla on vain kokemus siitä kun lapsivedet menee, sitä ei oikeesti vaan voi olla huomaamatta! Se lorahtaa kunnol jos lorahtaa. 
V. 2004 poikani LA oli 19.8. - sinä päivänä irtosi limatulppa, limaa ja viirumaista verta.. 
21.8. lorahti lapsivedet housuun, siitä ei voinut erehtyä kun housut meni ihan märäksi ja vessaan mentäessä paperi muuttui vähän pinkkimäiseksi pyyhkiessä.

Itselläni nyt rv 23+1, ja rupesin viikko sit käyttämään todella ohkasii pikkuhousunsuojia koska valkovuotoa on ja tuntuu kans ettei pissa tuu kokonaan pissatessa ja sit kun vessasta tullut niin tuntuu että housut ihan märät :( ei kivaa, mutta neuvolassa sanottiin että kuulemma ihan normaalia.
 
Raskauden aikana runsas valkovuoto on kai tosi yleistä, että varmaan todennäköisempää että ihan valkovuotoa tuo vain on :)

En tiedä mistä lapsiveden tunnistaisi jos sitä aivan pienesti tihkuttaen tulisi - kai siihen on olemassa jotain testejä? Muistaakseni vessapaperin pätkällä voi testata: jos paperi kastuu läpi, kyse voi olla lapsivedestä  - valkovuoto on limaisempaa ja jää paperille. Mutta jos virtsankarkailukin on todennäköistä, niin en tiedä sitten.. Ellei sitten hajusta tunnista. Lapsivesihän tuoksuu normaalisti tosi makealle.

Mutta jos vedet menevät, niin sen lorahtelun kyllä huomaa, lupaan! :D
 
Takaisin
Top