Mitä olit tekemässä, kun synnytys alkoi?

Kahta ensimmäistä synnytystä kommentoinkin jo aiemmin.
Kolmannessa raskaudessa torstaina tuli ensimmäisiä kipeitä supistuksia. Tiesin, että jos tuttu kaava pätee, niin vauva syntyy vkl aikana. Lauantaina vauva poraili päätään kohdunsuulle, supisteli harvakseltaan pitkin päiväö ja limatulppa irtosi, kohdunkaula hävisi (yletin itse kokeilemaan). Sunnuntaina yöllä alkoi supistella enemmän, synnytys käynnistyi klo 7 aamulla. Ja niinhän mytty syntyi sunnuntaina.

Eli varsinaisesti vaikea sanoa mitä tein kun synnytys käynnistyi. :)

Hitaasti, mutta varmasti. (; kroppa toimi jälleen tyylilleen uskollisena.
Saapa nähdä miten neljännellä kerralla käy!:Heartred
 
Lasketun ajan päivän iltana supisteli lievästi ja aika epäsäännöllisesti, aattelin että no ei tässä mitään vielä. Vuorokauden vaihtuessa olin just menossa nukkuu ja pääsin sänkyyn pitkäkseni, kun klo 00:20 tuli tosi jännä, semmonen sähköiskumainen tunne koko kroppaan. Vaistomaisesti pomppasin vauhdilla pystyyn (ei paljoo liitoskivut siinä vaiheessa haitannu :hilarious:) ja samantien lattialle lorahti kunnon lammikko, lapsivedet meni ja siinä vaiheessa ei ollu epäilystäkään oliko se lapsivettä vai mitä :D Tyttö syntyi vesienmenosta noin 16 tunnin päästä rv 40+1 :Heartpink
 
Ensimmäinen lapsi:
Rv 39+3 olin terassilla kavereitten kanssa viettämässä viimesiä vapaudenhetkiäni, kun alkoi selkää jomottaa. Päätin lähteä kotiin lepäämään. Aamulla tajusin että selkäjomotus onkin supistuksia. Iltaan kärvistelin kotona, kuudelta mies pakotti lähtemään sairaalaan. Kolme tuntia sairaalassa ja täydellinen tyttö sylissä:Heartred

Toinen lapsi:
Rv 40+1 ajeltiin yliaikaiskontrolliin sairaalalle. Kevyitä supistuksia oli, mutta pidin niitä harkkasuppareina. Lääkäri sanoi että pari senttiä auki, muttei välttämättä uudelleensynnyttäjänä tarkoita että synnytys olisi käynnissä. Kotiin ajettiin (matkaa 1,5h suuntaansa) ja eikun samantien takasin sairaalaan -poika synty muutama tunti myöhemmin:Heartred Vähän kyllä nauratti ettei lääkäri osannut sanoa onko synnytys käynnissä kun tutkimuksesta 9h myöhemmin oli poika sylissä.

Ekassa olin siis terassilla ja tokassa matkalla yliaikaiskontrolliin.
 
Eka synnytys alkoi päiväsaikaan viikolla 39 kun jotakin kotona puuhastelin ja säännöllisillä supistuksilla alkoi. Tanssin ja lauloin siinä kotona iltaan kunnes olo tuli tukalaksi ja lähdettiin sairaalaan, siellä poika syntyi sitten aamuyöllä.

Toinen alkoi alkuillasta säännöllisillä supistuksilla kun olin ulkona kävelyllä viikolla 35 ja lähdin saman tien sairaalaan. Poika syntyi aamuyöstä.

Kolmannessa heräsin yöllä viikolla 40 supistuksiin jotka tulivat taas säännöllisesti ja tilasin ambulanssin sillä asuimme syrjässä ja sairaalaan oli reilun tunnin matka. Supistelut jatkuivat kolme vuorokautta kivuliaina mutta kohdunsuu aukesi tosi hitaasti. Lopulta muutaman vuorokauden valvoneena ja ihan poikki tyttö syntyi. En edes tajunnut enää kunnolla mitään synnytyksen jälkeen olin niin loppu että vedin vaan hulluna ilokaasua kun vielä ompelivat.. Siitä synnytyksestä jäi ahdistunut fiilis :sad001

Neljännen synnytys alkoi viikolla 40 kun katsottiin Suomen jääkiekon MM-voittoa 2011. Säännöllisillä supistuksilla taas. Siinä samalla jännäsin kuinka Suomelle käy ja sitten lähdin taksilla puolen yön maissa hienoissa fiiliksissä synnyttämään ja matkalla kuskin kanssa hehkutettiin Suomen voittoa. Tyttö syntyi aamuyöllä. Oli helpoin ja paras synnytys. :)
 
Ensimmäinen käynnistettiin.

Toinen alkoi niin että oltiin juuri vietetty aivan ihana rentouttava päivä miehen kanssa, kun esikoinen oli ollut hoidossa.
Oltiin käymässä nukkumaan puolilta öin (mies ehti jo nukahtaa) kun kävin makuulle niin saman tien ensimmäinen supistus. Ja vaikka niitä aiemminkin oli ollut, niin tiesin vain että nyt se alkaa. Eivät olleet edes kipeitä, hyvin napakoita vain.
Seuraavaksi kun supistuksia olin kellottanut muutaman, nousin ylös niin huomasin että lapsivettä tihkuu ja siitä sitten lähdettiin synnytyspuuhiin. :)
 
Nukkumassa. Joskin nousin ylös vessaan ja sänkyyn palattuani valui lapsivedet. Siinä sitten alkoi supistukset hiljalleen tihentyä ja koventua. Synnärille lähdettiin aamupalan jälkeen ja sinne jäätiin.
 
Ekassa menossa nukkumaan, tokassa heräsin aamulla vessaan. Molemmat alkoi miedoilla mutta säännöllisillä supistuksilla eli olin vielä useamman tunnin kotona hengittelemässä.
 
Ensimmäinen käynnistyi kun olin ostoksilla, jatkoin sitkeästi loppuun saakka vaikka supistuksia tuli 3-4min välein :D
Toinen käynnistyi just ku oltiin miehen kanssa saatu keskellä yötä herännyt esikoinen nukkumaan ja päästy itse takas sänkyyn. Mies ehti nukahtaa mutta minä en, kun aloin jo herättelemään esikoista hoitoon lähtöä varten :D
 
Takaisin
Top