Oma, esikoisen, synnytys ei mennyt yhtään niin kuin olin kuvitellut. Tai olisin koskaan voinut kuvitella. Poika syntyi rv 39+4.
Saavuimme kättärille iltapäivällä 18.30 ja lapsi syntyi samana päivänä kello 19.05. Ensimmäinen "kova" supistus oli siinä kello 18.40?. Muuten luulin koio päivän kärsiväni ummetuksesta. Mahassa kiersi, mutta minkäänlaisia kipuja ei ollut. Kotona vessassa oaperii jäi verta, jolloin säikähdin ja lähdimme kättärille. Itse kävelin hyvätuulisena tutkimushuoneeseen, juteltiin ja naureskeltiin että varmaan kotiin vielä lähettävät kun sitten iski supistus ja selvisi että lapsi "syntyy nyt". Ja niinhän se poika syntyikin :)
Tuntuu hassulta ajatella näin jälkikäteen, että samaisen päivän aamulla kävin normaalisti neuvolassa, päivällä tyhjensin kirpparipöydän ja olimme miehen kanssa laittamasa venettä.
Potien "ummetusta". :D itse synnytys ei yllätyksekseni tehnytkään kipeää (ei edes kipulääkkeitä keretty antamaan) vaan tunne oli pikemminkin äärimmäisen epämukava.
Että niin. Vaikea sanoa missä olin kun synnytys alkoi. Kättärillä? Ei mennyt vesiä, ei irronnut limatulppaa, ei kovia supustuksia. Ei ennen itse varsinaista synnytystä.