Mitä neuvolakäynneillä tapahtuu

Sista

Jostain jotain jo tietävä
Hei! Etsiskelin täältä mitä neuvolakäynneillä tapahtuu ja enkä nähnyt vastaavanlaista keskustelua niin päätimpä perustaa tähän sellasen. Onnesta sekaisin ja hirveällä mielenkiinnolla tahtosin tietää mitä ekoilla neuvolakäynneillä tapahtuu. Voisiko joku kertoa hieman. Ja täällä on varmasti ihmisiä ympäri Suomea niin olisi kiva kuulla onko neuvola käynti systeemissä jotain eroja. Olen itse Oulun läänistä. 
 
Meillä ensimmäisellä neuvolakäynnilla kyseltiin kummaltakin kaikenmaailman perheen sairaushistoriat ja kaikennäköistä muutakin. Sitten meillä terveydenhoitaja katsoi ultralla vatsanpäältä että siellä on tosiaan pieni ihmisenalku lähtenyt kasvamaan ja saimme kuulla samalla pienen sydämenlyönnit ensimmäistä kertaa. Tämä käytäntö kuitenkin ilmeisesti vaihtelee aikalailla paikkakuntakohtaisesti eli ilmeisesti jokapuolella ei ole tämmöistä ultrausta [8|] Meillä ensimmäinen neuvola oli viikolla 8+3. Ja länsi-uudeltamaalla asumme.
 
Asutaan Oulussa ja ensimmäinen neuvolakäynti oli raskausviikolla 8+1. Käytiin tulevan äidin ja isän perustiedot läpi ja mahdolliset sairaudet. Otettiin verenpaine, paino, hemoglobiini ja pissanäyte. Antoi mukaan lukemista isälle ja äidille ja Helistimen DVD:n, jossa kerrotaan raskaudesta, synnytyksestä ja vauvan hoidosta. Ei siinä muuta sitten ollut. Seuraava aika katsottiin. Niin ja sovittiin aikoja verikokeisiin labraan.
 
Ekalla neuvolakäynnillä rv 7+1, käytiin läpi tosiaan perheen sairaushistoria aika kattavasti, sekä omat että omien vanhempien sairauksia (diabetesta, verenpainetautia jne), onko mulle mitään leikkauksia tehty, allergioita... Täytin sellaisen kyselyn alkoholin käytöstä, mikä oli helppo, kun ei meillä kotona kumpikaan käytä alkoholia, samoin tupakoinnit kysyttiin.
Sitten edeltävät ehkäisyt, mitä on ollut. Mitattiin paino, hemoglobiini, verenpaine. Mitään ultria/ dobblereita ei neuvolassa ekalla kerralla tehty. Juteltiin ummet ja lammet, minä kyselin aika paljon, kun esikoinen on kyseessä ja kysymyksiä tuntui olevan vaikka ja kuinka... [:D]
Äitiyskorttiin merkattiin, että lapselle annetaan sitten aikoinaan BCG-rokotus, koska isänsä on sieltä päin maailmaa, missä tuberkuloosia on vielä yleisesti tavattavissa.
Sitten käytiin kurkkaamassa näytteenottovessaan, terkkari kertoi miten seuraavalla kerralla toimin, kun neuvolaan tulen, eli sinne vessaan vaan näyte ottamaan ennen vastaanottoa..
Ja sitten annettiin tietty vielä iso kasa luettavaa kotiin, miehelle englanninkielinen vihkonen odotuksesta myös.. [:)]
Sitten piti valita synnytyssairaala näistä lähisairaaloista, eli mun tapauksessa valkkasin kättärin.

Näin Vantaalla mun kokemuksia!
 
Takaisin
Top