Mitä muistat -80-90 luvusta?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Nostalgisoidaan (tai kauhistellaan) yhdessä -80 ja -90 lukua. :) Meistä monet on olleet lapsia/nuoria joko molempina vuosikymmeninä tai ainakin toisena. Mitä te muistatte kultaisesta kasarista ja ysäristä?

Itse olen syntynyt -90 luvun alussa joten kasari jäi kokematta. Mutta tämä tuli mieleen kun lapsi sattui löytämään vanhat smurffi-kasettini. Niitä on nyt kuunneltu ahkeraan vaikka kasetit vanhuuttaan suriseekin. Ihan tulee oma lapsuus mieleen. Ja lapsuusajan musiikista kun on puhe niin meillä soi veljen toimesta Mr. Bombay ja itse kuuntelin Nylon Beatia. Tik tak ei ollut ihan suosikkejani, mutta sekin menetteli. Ja Aqua! Muistatteko vielä Barbie girlin? Entä Las Ketchupin?

Leikkiiköhän nykylapset vielä twistillä...
 
Itse myös syntynyt 90-luvun alussa, muistan napapaidat ja ne kamalat hirveen korkeet kengät, trumpettihousut, Nylon beatin, Tiktakin, las ketchupin, aquan, aikakoneen, smurffit, mitä kaikkea näitä nyt onkaan :grin musiikkia kuuntelin yleensä kasetilta tai sellaselta kannettavalta cd-soittimelta. Tv:stä muistan mm.vili vilperin ja babarin. Ja me ainaki kavereiden kaa pelattiin usein 7tikkua laudalla, hypättiin twistiä tai narua, vaihdeltii tarravihkoista tarroja..
 
Muistatteko vielä Barbie girlin? Entä Las Ketchupin?

Oi kyllä:D ja macarena :wink
Olen syntynyt -87 joten 90 luvulta on paljon muistoja...
Musiikki rintamalla just nää aloituksessa mainitut, myös se aivan kamala korvamato Eiffel 65-blue biisi :wink aikakone, shaggy ja Neon 2 soi kans radiossa... smurffi cd oli meilläkin kun sisko sen verran nuorempi...
lastenohjelmista tulee ensimmäisenä mieleen tohtori sykerö, tao tao, Maija mehiläinen ja barbababa:Heartred
Muistatteko vielä Jyrkin? Siis se suomalainen musa ohjelma:wink kummelikin oli vielä tosi tuore juttu :D
Teini vuosina sininen huulipuna ja järkyt silmärajaukset ja napapaidat... tai fubun super iso huppari ja löysät mic mac farkut:D voiko joku 90 luvun kasvatti sanoa että jos ei itsellä nii jollain kaverilla oli kyseinen varustus päällä:wink
Tämmöset tuli ekana mieleen kultaisesta 90-luvusta:wink
 
Niin ja kaveri kirjat! Onko niitä vielä ?
Joo näitä mekin kavereiden kanssa täyteltiin. Just tässä yks kerta näin kaupassa jonkunlaisen kaverikirjan, en kyllä avannut ja katsonut millanen oli sisältä enkä tiiä mahtaako moni näitä enää hankkiakaan..
 
Kasarista muistan vaan, kun äiti ja iskä oli jossain etelässä (Kreikassa?) lomalla ja toi mulle i-h-a-n-a-n mekon sieltä tuliaisiksi :Heartred Ysäri muistoja on enemmän, musiikista NKTB, BSB, dj bobo ja spaissarit tulee ekana mieleen. Slämärit ja kirjevihot :grin Jalassa oli hiihtarit ja tukka krepattu :hilarious: Ysärin lopussa koulussa piti olla käsilaukku eikä reppua, kaikki vaatteet oli ruutukuosia, farkuissa joissa oli tiukat lahkeet avattiin saumoja alhaalta 10cm, että laskeutuu paremmin paksupohjasten tennareiden päälle :laughing002
 
80-luvulta hajukumit, 2-puoleiset magneettipenaalit, puhelinkopit, korkolenkkarit, pöyheät tukat, lepakkohihaiset paidat, putkikassit, Dingo, Yö, Eput, vaaleanpunaiset luomivärit, neonväriset sifonkihuivit. Olihan niitä kaikkia hauskoja juttuja :)

90-luvulla tulivat ensimmäiset kännykät. Vaikka oli miten iso käsilaukku, kännykkä täytti sen kokonaan. Sisällä oli aivan tuskaa yrittää puhua siihen, jossain ikkunan välissä piti seisoskella että oli kenttää. Akku irrotettiin ja ladattiin joka päivä. Puhuminen oli kallista ja tekstiviesteistä ei edes unelmoitu.
 
En huomannut, oliko jo mainittu, mut meillä Spice Girls oli suurin juttu. Sitä kuunneltiin ja katsottiin koko ajan, myös pukeuduttiin ja piti valita kuka on kukakin heistä leikissä ja sit oli pleikkarille Spice Girls peli ja se elokuvakin tuli katsottua aika monta kertaa :D niin joo ja Spice Girls tikkarit ja kaikkien 24 keräilytarran kerääminen tikkareista :D
 
90-luvulla tulivat ensimmäiset kännykät. Vaikka oli miten iso käsilaukku, kännykkä täytti sen kokonaan. Sisällä oli aivan tuskaa yrittää puhua siihen, jossain ikkunan välissä piti seisoskella että oli kenttää. Akku irrotettiin ja ladattiin joka päivä. Puhuminen oli kallista ja tekstiviesteistä ei edes unelmoitu.

Meidän ensimmäiset kännykät oli jo pienempiä. Jotain Nokia 3210 yms. Lapsena pelasin vanhempien puhelimilla matopeliä. Oli myös siistiä, kun soittoääniä pystyi itse säveltämään ja jotkut mallit liikkui jos ne laittoi pystyyn ja värinähälytys päälle. :D

Olen nähnyt kaupoissa ystäväkirjoja, mutta en tiedä kuinka paljon niitä käytetään. Itse kun olin ala-asteella melkein kaikilla tytöillä oli sellainen. Jonkin verran niitä tehtiin myös itse. Ensimmäiselle sivulle laitettiin nimi ja jokin merkki ja samainen merkki sitten joka sivulle oman vastauksen viereen.
 
Olen syntynyt 93, joten muistan jotakin. Ihan varma sitten en enää ole siitä, meneekö jo 2000 puolelle jotkut muistot... :hilarious:

Napapaidat oli aika kova juttu, muistan jo pikkupenskana pöllineeni silloin teini-ikäiseltä serkulta napapaitoja ja kulkeneeni ne rehvakkaasti päällä. En tietty osannut englantia ja niissä lukikin sitten näin jälkeenpäin jostain kuvista katsoneena, ihan härskiyksiä... Eipä osannut äitinikään englantia. :rolleyes: Kännykkä mulla oli 3310, liilat kuoret. On itseasiassa vieläkin tallessa, poika leikkii sillä. Tuttu juttua katoin telkkarista ja luin kovasti Merja Jalon hevoskirjoja. Erityisesti Neaa ja Haavikon ravitallia. Kaverikirjakin oli, löysinkin yhden niistä tässä taannoin ja hekotin varmaan vartin niille vastauksille. Yksi kaveri oli joskus eka-tokaluokkalaisena laittanut "hartain toiveeni" kohtaan "saada orkku" ja piirtänyt oravan viereen :hilarious::hilarious:
Niin joo ja Spice Girls purkkaa! Oli hyvää. Sitä piti hakea aina mökin lähellä olleesta pikkukaupasta. Ja ne tarrat, vaikken koskaan kys. bändiä oikeastaan kuunnellutkaan.
Musiikista muistan sen verran, että minulla oli ihan ikivanha radio mistä ei kuulunut yleensä muuta kuin surinaa. Äiti kuitenkin kuunteli aina iskelmää, niin pistin mieluummin ne surinat päälle. Ensimmäinen oikea levyni taisi olla Kwanin Black Lotus, mutta se menee kyllä jo 2000 puolelle. Eiku niin, oli mulla joku hittimixlevy missä oli jotain danceartisteja, jotkut niistä biiseistä jumittuu vieläkin päähän ja mietin pääni puhki että mikä ihmeen biisi ja tajuan, että niin joo. Aikalailla oli koko levy jotain amispoppia, tälleen äkkiseltään muistan ainakin Es ist nie vorbei - Blümchen/E-Type (ihan kauhee korvamato!!) ja Mirror Mirror - Solid Base...Tanssin sitten tyytyväisenä niiden tahdissa.

Niiin joo ja toi kännyköiden sävellä-itse-soittoääni oli paras keksintö. Lainasin monesti jonkun puhelinta hetkeksi ja pimputin niihin jotain kauheuksia soittoääniksi. :grin
 
Olen syntynyt 89 ja muistan että lapsuus oli vapaata ja huoletonta aikaa maaseudulla. Riekuttiin pitkin maita ja mantuja, tehtiin majoja, rällättiin pyörillä, kohmottiin ja tapeltiin :joyful:
 
- tuttikorut
- tarrapurkat
- irtokarkit kiskalta "50 pennillä (hei MARKAT!!!) tota..." :Heartred
- hyvät lastenohjelmat!
- bum tsi bum, metsolat, puhtaat valkeat lakanat ja mitä näitä nyt on ...
- hiippapipot
- tamagotchit ja ghuussit (kumiset pörröpallot)
- housuhameet (vai tuliks nää lähempänä 2000-luvun vaihdetta?)
- vyölaukut
- pilapuheluiden soitteluXD
- takatukat
- kirjekaverit
- lappuhaalarit
- hiusdonitsit, paksut pehmeät hiuspannat ja muut hiusjärkytykset
 
Muokattu viimeksi:
Oi kyllä:D ja macarena :wink
Olen syntynyt -87 joten 90 luvulta on paljon muistoja...
Musiikki rintamalla just nää aloituksessa mainitut, myös se aivan kamala korvamato Eiffel 65-blue biisi :wink aikakone, shaggy ja Neon 2 soi kans radiossa... smurffi cd oli meilläkin kun sisko sen verran nuorempi...
lastenohjelmista tulee ensimmäisenä mieleen tohtori sykerö, tao tao, Maija mehiläinen ja barbababa:Heartred
Muistatteko vielä Jyrkin? Siis se suomalainen musa ohjelma:wink kummelikin oli vielä tosi tuore juttu :D
Teini vuosina sininen huulipuna ja järkyt silmärajaukset ja napapaidat... tai fubun super iso huppari ja löysät mic mac farkut:D voiko joku 90 luvun kasvatti sanoa että jos ei itsellä nii jollain kaverilla oli kyseinen varustus päällä:wink
Tämmöset tuli ekana mieleen kultaisesta 90-luvusta:wink
Jyrki ja Molli-Olli :grin (Olli oli mun silloisen koulun reksin poika! :D)
 
- tuttikorut
- tarrapurkat
- irtokarkit kiskalta "50 pennillä (hei MARKAT!!!) tota..." :Heartred
- hyvät lastenohjelmat!
- bum tsi bum, metsolat, puhtaat valkeat lakanat ja mitä näitä nyt on ...
- hiippapipot
- tamagotchit ja ghuussit (kumiset pörröpallot)

Siis ihan ehdoton oli noi tuttikorut :D
 
- leipäkone :facepalm:
- mokkapalat
- cool bites-jäätelöpalat!!!
- känkkäränkkä-pastillit
- tarrakirjat ja tarrojen vaihtelu kaverien kanssa :Heartred
 
Voi apua. :hilarious:

Edellä mainittujen ysärijuttujen lisäksi:
- Kun kuulet tämän äänen, on aika kääntää sivua.
-Commondore 64 ja ainoan pelin etsiminen kasetilta.
- Kaulapannat, jotka oli tehty ohuista kiemuraisista muovilangoista.
- Kylille lähtiessä äidillä oli olkatoppaukset ja mulla nauhoilla niskasta solmittavat pitsikaulukset.

Muodista en muuten tiedä, kun meidän kylällä kaikkien vaatteet ja tavarat oli Ellokselta tai marketeista.
Meillä ei kuulunut myöskään mikään järkevä radiokanava, joten äidin Kaija Koon Tuulten viemää ja Sauli Lehtosen Hopeinen Q kasetit oli kuuntelussa. Lempilaulu oli Kuka keksi rakkauden ja kerran syntymäpäivänä tätini soitti radion toivekonserttiin ja onnitteli tämän kappaleeen myötä. Se oli niin jännittävää, etten pystynyt kuunnella. :hilarious:
 
Heiiii, rio cola!! Se oli aivan mahtavaa. Viikonlopun paras juttu kun olin tenava :woot:
 
Näitä lukiessa tuli mieleen:

Telkkarista Ruusun aika, Blondi tuli taloon

Pastirol-tervapastillit ("tää on pastirol-päivä, päivä joka muistetaan...", mainoksessa oli kummelit) - tätä mietin juuri tässä taannoin jostain syystä :D

Hittibuumi-kokoelmaCDt
Biisien nauhoittaminen c-kasetille radiosta. Tähän liittyen myös korvalappustereot.

Ja siis juurikin nuo kumiset käkkäräavainlenksut/kaulapannat, tuttikorut, ghuussit, trollit...

Ja Merja Jalon Nummelan ponitalli, voi kyllä.

Bon Jovi (onhan se edelleen mutta sitä fanitti koko luokka)

Adidaksen raitaverkkarit

Hiphop-tanssi (tätä harrasti kaikki tytöt)

Paperinen kuukausikortti bussissa

Mä en pääse nukkumaan ollenkaan kun jäin ihan nostalgiatripille. Ah. Oispa vielä markat... :wink
 
Takaisin
Top