Mitä kaikkea pitää muistaa ostaa ennen kuin vauva syntyy?

Nennahh

Näppärä viestien naputtelija
Kerättäiskö tänne vaikka listoja, et mitä kaikkea pitää muistaa ostaa vauvalle. Isompia ja pienempiä juttuja. :)
 
No mä olen ostellut tällasia/ tulen osteleen.

- Vaunut
- Hoitopöytä
- Turvakaukalo
- Sitteri
- Paaljoon vaatteita!!

ym..
 
Oon kans vähän hukassa että mitä pitäisi ostaa. Tällä hetkellä mulla on vaan ollut mielessä noi rattaat ja vaatteet. Plus tietty sitteri, turvakaukalo ja joku puuhamatto:D syöttötuoliakin oon miettinyt mut ehkä sitä on turha ostaa vielä. Hoitopöytää en meinaa ostaa, pelkästään sen hoitoalustan. Tänne kämppään ei saa mahtumaan ylimäärästä roinaa hirveästi..:D
 
Itse en ole vielä mitään hankkinut. Muutto kun on kohta edessä, niin turha raahata tänne asuntoon ylimäärästä. 

Mutta Hankitaan seuraavat, ennen kun vaavi on maailmassa
-rattaata
-kylpyamme
-sitteri
-paaaljon vaatteita :D
-turvaistuin autoon
-tutit ja tuttipullot
-Sänky
-VAIPAT :D

siinä ne tärkeemmät tuli nyt mieleen, meijän hankinnoista :D Loput hankitaan sitten sitä mukaan, kun mieleen tuleen eteen/tarvitaan.
Ja itse kun haluan sen mammapaketin, niin sieltä saa kans todella paljon kaikkea :)
 
hmm...(rattaat ym tulikin jo..)

Vauvaa ja itseä ajatellen:

-Liivinsuojia ja ainakin yhdet imetysliivit laitokselle!
(itse unohdin sairaalakassista ku neiti synty melkee 3 viikkoo etuajas..  Oli muuten pyllystä laitoksella kun niitte kipeiden tissie kans liikuit ilman liivejä!)

-Lanoliinivoidetta
-Vaippoja
-Vanupuikkoja navan puhdistukseen
-Harsoliinoja
-Vaatteita tietty vauvalle
-Itkuhälyttimet
-Itselle imetyspaitoja
-Erilaisia tutteja(meidän neiti ei syö muuta kuin luonnonkumista)
- Tuttipulloja
-Pulloharja pullojen pesuun
- Vauvan pesuainetta/öljyä

Siinä oli nyt jotain mitä tuli äkkiseltään mieleen...
 
Mulla jo sairaalakassiin hommataan seuraavat:
- Lansinoh-voidetta rintoihin
-imetysliivit (x2, mahdollisimman mukavat)
-liivinsuojia
-mummomallisia alushousuja (vauva syntyy sektiolla ja karmein oivallukseni ekan sektion jälkeen oli, että kaikkien tavallisten alkkareiden kuminauhat jää just sektiohaavan kohdalle, lähdin siis alushousuostoksille, kun vauva oli kolme päivää vanha)

Kotiin itselle lisäksi moooonta pakettia suurimpia kaupasta löytyviä yösiteitä, jälkivuoto kun on sektionkin jälkeen jotain ihan kamalaa. Ja Panadolia, jolla selvitään sekä sektiohaavan kivusta että jälkisupistuksista.

Lisäksi vauvalle heti alkuun:
-vaipat
-vaatteita (näitä saa muuten lahjaksi hurjat kasat!)
-turvakaukalo, että päästään sairaalasta kotiin
-pinnis
-vaunut (tosin ne ehtii käydä ostamassa sitten vauvan kanssakin)
-pari tuttia varmuudeksi
-pari tuttipulloa ja korviketta varmuudeksi


Siinäpä ehkä ne akuuteimmat, loput voi ostella pikkuhiljaa, kun näkee minkälainen tyyppi sieltä tulee.
 
Yks tärkeä juttu, mistä kaveri mainitsi on nenäfriida ja keittosuolatipat. Vauva hengittää vaan nenän kautta, tärkeää olla joku millä nenän saa nopeasti auki!!
 
Vauvalle:
Harsoja
Vaippoja
Peppupyyhkeitä
Pieniä kietaisubodeja, puolipotkareita, puuvillatumppuja ym. helposti puettavaa
Sitteri
Turvakaukalo
Kuumemittari
Vanupuikkoja ja lappuja (navan putsaukseen)

Itselle:
Liivinsuojia
Imetysliivit
Lansinoh

Ja seuraavalla kerralla toivottavasti muistan ottaa synnärille mukaan ne imetysliivit, liivinsuojat, arsenaalin pillimehuja&suklaata ja omia sukkia :) Ei ollut kiva hiihdellä siellä sairaalassa sairaalapikkareista askarrellussa verkkotopissa, jonka olin tunkenut täyteen kaalinlehtiä..


 
NEEUSKA, meillä tosiaan menee melkein identtisesti nämä lapsukaisten iät ja lasketut ajat senki takia, että meilläki tuli poika kolme viikkoa etuajassa (37+0) :D

Noista tavaroiden hankinnoista, että sellasista isommista tavaroista on helpomoi alottaa. Sitte ku ne on hankittu voi keskittyä niihin pienempiin :)
 
Zanttu, olitko sillon pojan aikana marraskuiset ryhmässä?
Itse oli silloin vain aktiivinen lukija, nyt vasta alkanu kirjottelemaan :) Se tästä vielä puuttuis et oltais oltu samlla synnärillä :D eri paikkakunnat taitaa kuitenkin olla :D Meidän typy synty 37+4, eli ei ihan 3 viikkoa etuajassa, mut melkein..
 
En ollu sillon itse millään keskustelupalstalla, en edes tajunnu lukea niitä
Ja mun olis pitäny olla sillon joulukuisissa, kun laskettu aika oli 4.12. Poitsu päätti sitte tulla reippaasti marraskuun puolella ja kaikenlisäksi isänpäivänä tulla tupsahti :D Aika jännä kyllä, että sullaki tyttö tuli noinkin paljon aikasessa, kun kaikilla kavereilla esikoiset syntyneet reippaasti lasketunajan jälkeen. Keskoset tietenkin on sitte asia erikseen..
 
Zanttu olipas ihana isänpäivälahja :) Joo, no onnekseni tulikin vähän ajoissa, olen niin hermoheikko et olisin varmaan joutunu hullujen huoneelle jos yli olis menny :D
Täss nyt onkin miettimistä toisen kohdalla, että uskaltaako sitä juhannusta lähteä viettelemään 350km päähän, jos tuleekin yhtä ajoissa ku tyttökin...
 
Joo oli kyllä ihan kiva isänpäivälahja joo :) Mää olin kans tyytyväinen kun tuli aikasessa niin ei kerenny jännittää. Synnytyski oli tosi nopee, n. viisi tuntia vaan! Mää en kyllä uskalla lähtä mihinkään enää varmaan kuukautta ennen laskettua aikaa.. Poikaki nimittäin tuli ilman mitään ennakko varotuksia, yhen yhtä supistustakaan ei ollut tullu ennen ku sitte meni vedet. Sinä päivänä ku poika synty oli vaan vähä sellanen huono-olo, mutten yhtään osannu arvata, että siitä tulee lapsen syntymäpäivä :)
 
Eipä mullakaan mitään varotuksia tullu, vedet meni mullakin sängystä noustessa... Tosin meidän reissu kesti vähän pidempään, neiti päätti syntyä vasta seuraavana päivänä...
 
Meil on pieni kodinhoitohuone, johon jo esikoiselle tehtiin sellainen hoitonurkkaus allastason viereen:) Siinä on kätevä pestä peppu ja jopa kylvettää ku on syvä allas ja sit vieressä on pöytätasolla hoitoalusta ja sen yläpuolella kaappi, jossa vaipat yms.
 
Me meinattiin taas hankkia pinnasängyn päälle hoitotaso ja erillinen kaappi tarvikkeille, vaatteille, jne. Tämä ratkaisu oikeestaan tilan säästämiseksi. :)
 
Kahden pojan kokemuksella suosittelen hoitopöytää/tasoa kylppäriin :). Meidän molemmat pojat on pienenä pissanneet aina samantien kun vaipan avaa ja pippeli tuntee viileätä ilmaa :). Joten hoitopöytä kylppärissä, jossa lattian voi vaan suihkuttaa puhtaaksi, on aika näppärä. Ylipäänsä musta hoitopöydän lähellä on todella tärkeä olla vesipiste, jotta pepun saa pestyä. Isompana pissavaipat tulee vaihdettua ihan missä vaan, mutta kakkapepun kanssa on ikävä siirtyä huoneesta toiseen.

Me hommataan tällä kertaa varmaan se Ikean perus-kokoontaitettava hoitopöytä. Pojilla meillä oli sellainen, jossa oli sen hoitotason alla kylpyamme, mutta sitä tuli käytettyä niin vähän, että oli vähän turha. Hoitopöytä sijoitetaan yläkerran kylppärin suihkutilaan, koska sitä suihkua kukaan ei koskaan käytä, joten hoitopöytä saa olla siinä rauhassa.
 
Esikoisen kanssa meillä oli pinnasängyn päällä hoitotaso ja lipastossa vieressä vaipat ja rasvat yms. Koettiin se todella hyväksi ja käteväksi pienessä asunnossa. Vessaan oli ihan pieni matka eikä tainnut kertaakaan pissat olla lattialla. Aika lyhyt aika sitä tasoa tuli käytettyä kun tykättiin vaihtaa vaippaa lattialla jossa poika sai olla ihan rauhassa vähän aikaa ilman vaippaa, pyyhkeen tms. päällä. 

Toisen kanssa ei käytetty tuota hoitotasoa sängyn päällä kertaakaan, vaihdeltiin meidän sängyn päällä vaippaa tai sitten lattialla (meillä on lattialämmitys) joten ihan lämpönen oli eikä vetokaan käynyt kun suht. uusi talo. Tietysti viltin ja pyyhkeen päällä. 

Viimeksi wc oli huoneen vieressä, nyt muutettiin oma makuuhuone toiseen päähän taloa josta on pidempi matka vessaan, ajatellen pyllyn pesua että täytyy miettiä kodinhoitohuoneeseen joku vauvanurkkaus kenties. Tai sen näkee sitten käytännössä mikä on hyvä ratkaisu. 
 
Kolmatta odotellaan eikä meillä ei tuolle hoitopöydälle ja tasolle ole koskaan ollut käyttöä. Itse koin sen hyvin epäkäytännölliseksi ja vaihdan vaipan pyyhkeen ja suojan päällä, sohvalla tai sängyllä.Yölläkin on paljon helpompaa jos peppu pitää pestä nostaa vauva sängylleni ja vaihtaa vaippa.

Muuten tuota listaa:

-vaunut
- kaukalo jos kuljet autolla
(kannattaa valita yhteen sopivat niin saat kaukalon suoraan ratasosaan ja isommalle vaihdettua ratasistuimen samaan).

-vaatteita kohtuudella/vuoden aikaan sopivat vaatteet
         (esim 50-56cm jäävät todella nopeasti pieneksi).

-talvella lämpöpussi /kesällä kevytpussi ulkounia varten
 (äitiyspakkauksessa on hyvä mutta kovilla pakkasilla ohut)

-vaunuihin/kaukaloon sopiva hyönteisverkko

-vaippoja tai kestovaippoja

-sinkkivoide

- vauvaöljy

- kylpyaine/pesuneste/pesuvaahto

-perusamme

- pumpulipuikkoja navan putsaukseen

-vanulappuja ihon putsaukseen esim öljyllä (poimut)

-talkkia/talkkivoide

-harsoja 4-8kpl pulautuksiin

-vauvan pepun pesuun pikkupyyhkeitä

- hoitokassi/reppu tms.

-kuumemittari

-keittosuolatipat ja nenän tyhjennykseen joko letkullinen imuri tai säiliöllinen imulaite

-hajuttomia peppu/puhdistusliinoja

-rintareppu/kantoliina rauhoittaa lasta ja saat kädet käyttöön (itsellä manduca HYVÄ)

-ensitutti/tuttipullo (kaikilla maito ei nouse heti ja on annettava korviketta)
-korvikemaitoa muutama tetra

-KOKONAINEN KAALI: 
kylmä hieman litattu kaalinlehti rauhoittaa kipeitä rintoja kun maito nousee!!!

-aristaviin rinnanpäihin voidetta esim: Lansinol, Bepanthen
(toisilla autttaa rintakumin käyttö)

- kunnon imetysliivejä 2-4 joissa huomioit että rinnat kasvavat 
(kannattaa hankkia vasta loppuvaiheessa 7kk jälkeen).

-suosittelen lämpimästi kertisliivinsuojia.

-pitkiä yösiteitä jälkivuotoon joka kestää 4-8vka (itsellä kesti viimeksi 10vka).

-pinnasänky (kannattaa ostaa reunasta laskettava joka helpottaa yösyöttöjä ja saat vauvan nostettua helposti rinnalle ja takaisin omaan sänkyyn) esim. Brio

Hankintoja ei kannata stressata... ehdit kyllä!
 Rentoa odotusta
 
Takaisin
Top