Missä vaiheessa ei enää uskalla nukkua selällään?

mingala

Jostain jotain jo tietävä
Marrasmammat 2017
Huomenna poksuu 17+0, ja netistä kun koittanut lukea että missä asennossa kannattaa nukkua, niin monilla sivuilla lukenut että tyyliin rv 15-16 jälkeen ei kannata nukkua selällään, varsinkaan jos istukka takaseinässä.. Ettei käy niin että vauva painuu jotenkin napanuoran ja istukan päälle heikentäen verenkiertoa äidistä vauvaan? Onko näin?
 
Huutelen tuolta eri ryhmästä, kun sattui kysymys silmään "uusimmat viestit" -sivulta :)

Olen vatsakylkinukkuja (toinen jalka koukussa), mutta jo monta viikkoa on pitänyt nukkua tyyny koukussa olevan jalan alla, jotta tuo asento onnistuisi. Kun asentoa ja kylkeä sitten yöllä unissaan vaihtaa, niin eipä se tyyny sen toisen jalan alle löydä. Niinpä herään monesti selältäni, eikä se aiheuta minulle huonoa oloa tms. muutenkaan (nyt 31+4) Miten tuota selälleen kääntymistä voisi edes estää, ellei teippaa esim. tennispalloa selkään? :) Olen myös lukenut, ettei selällään oleminen ole automaattisesti pahasta, ellei se sitten aiheuta ikävää oloa.

Ps. Äitiysneuvolan sivuillakin sanotaan:

Jos äidille ei tule selinmakuulla huono olo ja tarvetta kääntyä kyljelleen, ei selällä nukkuminen ole mitenkään vaarallista.
 
Mun mielestä se oli niin että kohtu saattoi painaa äidin jotain valtimoa tms. että siitä tulisi se ''kielto''. Tosiaan ihan sen mukaan mikä itsestä tuntuu hyvältä. Mulla tuntuu ikävältä jo heti kun kohtu alkaa tuntua ''turvonneelta'' tai isommalta, joten olen luonnostani nukkunnut niissä asennoissa missä on hyvä olla. :)
 
Joo, sanoisin myös että siinä vaiheessa kannattaa unohtaa selällään nukkuminen, kun se alkaa tuntua huonolta. Mä en oo enää pariin viikkoon pystynyt.
 
Kysyin hierojalta että miten kauan voi hieroa niin että makaa mahallaan ja miten sen jälkeen. Hänen mielestään se tuntuu kyllä pahalta sitten kun ei ole enää ok. Itselläni nyt 16+0 ja vaikea kuvitella että vielä hetkeen tuntuisi pahalta maata selällä tai mahalla.
 
Mulla selällään nukkuminen tuo erikoisen paineen tunteen sekä fiiliksen että on sellainen raskas olo, itellä toimii hyvin kun nukkuu kyljellään ja laittaa tyynyn jalkojen väliin :)

Ennen olenkin ollut sellanen selälläni nukkuja.

Neuvolasta sanoivat että siitä ei varsinaista vaaraa ole mutta voi tuntua niin epämukavalta että väkisin tahtoo kääntyä kyljelleen :)
 
Ihan hyviä pointteja tässä selällään nukkumisessa. En ole tullut miettineeksi. Tällä hetkellä enempi mahallaan oleminen tuntuu "luonnottomalta..". Parhaiten nukun kyljellään.. :)
 
Okei, hyvä tietää :P mä tykkään nukkuu selällään, ja ei ole kyllä tuntunut yhtään vielä pahalta.. Kai sitä sitten voi jatkossakin vielä nukkua selällään :)
 
Mulla viikkoja 16+2 ja eilen illalla kun käännähdin mahalleen, niin ekaa kertaa tuntui siltä, ettei mahallaan voi olla. Selällään on joka raskaudessa nukkunut ihan loppuun asti. Mulla ollut jalat niin kipeät öisin, että niiden nostaminen on helpottanut, joten olen nukkunut tyynyt jalkojen alla.
 
Takaisin
Top