Minkä ikäisenä lapsi luistelemaan?

Hanna

Näppärä viestien naputtelija
Minkä ikäisenä teidän lapsenne on ekaa kertaa ollut luistimilla? Minkä ikäisenä on hyvä alkaa opetella luistelemista?

Tässä tuntuu olevan tosi isoa hajontaa, toiset ovat jo 2v jäällä ja toiset vasta viittä vaille kouluiässä.
 
Riippuu varmasti paljon lapsen motorisesta kehityksestä, missä vaiheessa harjoittelu on parasta aloittaa. Meillä lapset ovat olleet suksilla ensin 2v iässä ja luistimilla 3v iässä. On ollut meillä hyvä ikä.
 
meidän tyttö on melko pikkuinen vielä, 2 v 2 kk, mutta pukki toi luistimet ja kerran on suostunut ne laittamaan jäälle jalkaan. Katsotaan, lähteekö siitä innostus. Ainakin hän kokee kiehtovana, kun päiväkodin lähellä on koulun luistinrata ja siellä menee muutaman vuoden ikäistä nassikkaa. En itse osaa juurikaan luistella, mutta haluan opastaa lasta liikunnan iloista, mikä itsellä oli vähän puutteellista lapsena. Toki kävimme luistelemassa, mutta se taisikin olla se ainoa liikuntamuoto...
 
Riippuu lapsesta ja hänen kiinnostuksestaan. En väkisin alkaisi viedä pari-kolmevuotiasta jäälle, jos siitä ei vielä tulisi mitään. Myöhemminkin ehtii. Meillä nykyinen eskarilainen kokeili luistimista ekaa kertaa aika tarkkaan 3-vuotiaana (ehkä himpun vaille), ja kun ei ollut luistelutukea, eihän hän pysynyt pystyssä. Ja on niin temperamenttinen tapaus että suuttui siitä kun tarvitsi apuani ja kiljui vain että "Anna mun luistella, mikset sä anna mun luistella?!", vaikka olisinhan minä antanut, mutta kun ei siitä tullut mitään. :rolleyes: Nelivuotiaana hän meni paikallisen urheiluseuran luistelukouluun ja oppi siellä luistelemaan hyvin. Nyt eskarilaisena hän on ryhmänsä nopein luistelija. :)

Nykyistä 3-vuotiasta (juuri 3 vuotta täyttänyttä) ei olla vielä viety jäälle, mutta voisihan sitä koittaa. En kyllä osta hänelle vielä luistimia, koska lähistöltä saa vuokrattuakin, ja kun ei yhtään tiedä, tuleeko siitäkään mitään - on nimittäin sangen tulinen sielu tämäkin tyyppi. :grin
 
Me käytiin 3-vuotiaan kanssa varmaan pariin otteeseen jäällä. (Saatiin luistimet sattumalta lopputalvesta + lapsi oli jatkuvasti kipeä, niin ei ehtinyt enempää.) Ihan alkuun piti pitää kirjaimellisesti pystyssä ja muistutella että kokeile nyt ensin seistä (eikä leikkiä spagettia). Kun uskalsi varata jaloilla onnistui etenemään käsistä tuettuna. Tänä vuonna (4-vuotiaana) on sujunut jo paljon paremmin ja on ollut innostuneempi.
 
Meidän 2v4kk on sekä luistellut että hiihtänyt tänä talvena ekat kerrat. Tykkäsi molemmista, vaikka luistellessa pyllähtelikin aika paljon, ja se oli ainut asia minkä kotona muisti kertoa siitä mitä oli äsken ollut tekemässä :D
 
Viime talvena oli 2,5-v kun hiihti ja luisteli ekan kerran. Hiihto alkoi sujua jo silloin, luistelu hiljalleen vasta tänä vuonna (3,5v). Päiväkodissa käyvät vuoroviikoin hiihtämässä ja luistelemassa niin kauan kuin kelejä riittää, siinä ehtii tasapaino pikkuhiljaa löytyä (ja äidinkin hermot säästyy kun ei kaikkea pidä itse opettaa). :)
 
Viime talvena oli 2,5-v kun hiihti ja luisteli ekan kerran. Hiihto alkoi sujua jo silloin, luistelu hiljalleen vasta tänä vuonna (3,5v). Päiväkodissa käyvät vuoroviikoin hiihtämässä ja luistelemassa niin kauan kuin kelejä riittää, siinä ehtii tasapaino pikkuhiljaa löytyä (ja äidinkin hermot säästyy kun ei kaikkea pidä itse opettaa). :)

Onpa kiva että päiväkodissa viedään noin ahkerasti hiihtämään ja luistelemaan. :) Meillä lapsen päiväkodissa on käyty nyt kerran luistelemassa tänä talvena.
 
Meillä myös lasten päiväkodissa ja eskarissa käydään joka viikko useamman kerran hiihtämässä ja luistelemassa. Eskarilaiset tekivät myös läheiselle järvelle hiihtoretken tällä viikolla makkaranpaistoineen. :)
 
Miten meni/menee hiihtoloma, onko ohjelmassa luistelua? Itse ainakin viime viikolla suoriuduin lasten kanssa luistinkentälle peräti kahdesti :) Hiihtoon sen sijaan ei rahkeet riittäneet, täällä etelässä on niin kivikovana tuo lumen pinta, että lipsuu vaan joka suuntaan.
 
Miten meni/menee hiihtoloma, onko ohjelmassa luistelua? Itse ainakin viime viikolla suoriuduin lasten kanssa luistinkentälle peräti kahdesti :) Hiihtoon sen sijaan ei rahkeet riittäneet, täällä etelässä on niin kivikovana tuo lumen pinta, että lipsuu vaan joka suuntaan.
Mä kun luulin että asutaan samalla seudulla, mutta täällä ei ole ollut puhettakaan että lähtisi tuonne vesilätäkköön luistelemaan. o_O
 
Miten meni/menee hiihtoloma, onko ohjelmassa luistelua? Itse ainakin viime viikolla suoriuduin lasten kanssa luistinkentälle peräti kahdesti :) Hiihtoon sen sijaan ei rahkeet riittäneet, täällä etelässä on niin kivikovana tuo lumen pinta, että lipsuu vaan joka suuntaan.

Meillä oli loppuviikosta hangenpinta niin kivikova että oli hankiaiset ja mikäs lapsista sen mukavampaa kun hiihdellä hangen päällä :wink
 
Mä kun luulin että asutaan samalla seudulla, mutta täällä ei ole ollut puhettakaan että lähtisi tuonne vesilätäkköön luistelemaan. o_O

Kultanummen kenttä! Se on niin varjoinen, että ei ihan pienistä lämpimistä jaksoista hetkahda :) Ja huomennahan on taas -10 :D D:
 
Takaisin
Top