Milloin kerrotte raskaudesta työnantajallenne?

Annemaria999

Silmät suurina ihmettelijä
Milloin olette aikoneet kertoa raskaudestanne työnantajallenne? Olen nyt raskaus viikolla 14 ja kauhulla odotan hetkeä, kun raskaudesta pitää kertoa työnantajalle. Työskentelen miesvaltaisella alalla asiantuntijatehtävissä enkä ole todellakaan varma, miten uutinen tullaan ottamaan vastaan. Tiedän, että esimieheni on suutahtanut muutamille ex-työkavereille esim. työpaikan vaihdosta yms., koska he eivät hänen mielestään olleet lojaaleja yhtiötä kohtaan. Lisäksi erä miespuolinen työkaverini piti puolen vuoden vanhempainvapaa ja hänen tullessa takaisin työtehtävät olivat muuttuneet ns. asiantuntijatason tehtävistä hommiin, jotka yleensä annetaan harjoittelijoille ja kesätyöläisille. Toisaalta kyseinen kollegani ei ollut hoitanut hommiaan niin kuin olisi pitänyt ja se paljastui, kun hän jäi vanhempainvapaalle. Miespuolinen esimieheni on itse tietoisesti päättänyt jättää lapset hankkimatta, jonka pelkään myös vaikuttavan hänen reaktioonsa.
 
Minä kerroin pomolle jo ennen varhaisultraa ja sain onnittelut. Toki oon naisvaltaisella alalla. Oiskohan tolla esimiehelläsi itsellä joku lapsettomuusongelma kun tuollain suhtautuu?!
Mutta asiatontahan se on. Mielestäni voit hyvin kertoa sitten kun itsestä siltä tuntuu, kyllähän suurin osa ihmisistä jossain vaiheessa lapsia saa ja sen tietävät myös työnantajat :)
 
Mun mielestä on reilua kertoa sen verran ajoissa, että työnantaja saa hoidettua sijaisen rekrytoinnin rauhassa. Kauanko se kestää, riippuu tietysti työstä ja firmasta. Uskoisin että sulla on vielä aikaa odottaa jos haluat. Jos olet hoitanut hommasi kunnialla niin en usko että käy kuin tuolle lusmulle. Valitse hyvä hetki ja keskustele maltilla asiasta. Sulla on oikeus saada lapsia, äitiysloma on laissa määrätty, enkä usko että olet raskautunut vain tehdäksesi pomosi elämästä vaikeaa:wink
 
Minä olen kanssa miesvaltaisella alalla asiantuntijatehtävissä. Meinasin kertoa nt-ultran jälkeen ehkä pe tai ensi viikolla. Esimieheni on itse jäämässä parin viikon päästä opintovapaalle, niin on mielestäni ihan reilua kertoa hänelle hänen töissäoloaikaan tuo. Uskon että suhtautuu ihan ok. Vaikkakin olen vasta syyskuussa palannut töihin esikoisen äitiyslomalta..

Meidän firmassa rekryt vie helposti pari kuukautta ja jos jään jo kesäkuun aikana kesälomalle ja siitä suoraan äitiyslomalle, niin eipä tässä kauheasti ole aikaa jäljellä. Sitäpaitsi maha alkaa kohta jo paljastaa tämän olotilan, niin eipähän tule seläntakana puheita :)
 
Itse en yhtään tiedä. Tilanteeni on nyt vähän mitä on, sillä lain mukaan kun on tarpeeksi monta vuoden sopimusta, pitää työntekijä vakinaistaa, tätä kierrettiin nyt niin, että vuoden sopimuksien jälkeen uusi sopimukseni katkaistiin vuodenvaihteessa ja uusi soppari tehtiin alkamasn vuoden alusta.

Olen siis työskennellyt tässä työpaikassa vuodesta 2011. 9 kuukautta osa-aikaisena, sitten kaksi vuotta vuoden sopimuksilla (2x koko vuoden sopimus), viime syyslukukausi ja nyt sopimukseni on voimassa 31.7 asti.

Jos vain kroppa kestää, niin saattaisin voida olla töissä melkein sopimukseni loppuun asti, eli työnantajalle ei kovin paljon koituisi harmia. Toki jos joudun jäämään aiemmin jo pois, niin silti olisi menetys työnantajalle hyvin pieni, sillä työnkuvani on paikkailla aina mahdollista henkilökuntavajetta, mutta kun kyse on kesäkuukausista, niin vajetta ei tule olemaan :)
 
Mun sopimus jatkettiin syksyllä vuodeksi eteenpäin ja se loppuu 30.9.2015,´suoraan tuonne syksylle koska kesäksi ei tarvitsisi sitten etsiä enään tuuraajaa näille joita viime kesänäkin tulin tuuraamaan...
Minun täytyisi jäädä äitiyslomalle jo 2.7.2015 ja jos pidän kesälomat ennen sitä niin saan jäädä heti kesäkuun alussa, ja pidin lomat tai en, firman tarvitsee silti etsiä uusi kesätyöntekijä kesäksi :/
Sen suurempaa harmia ei koidu tälle firmalle, muutakuin se uuden ihmisen kouluttaminen ja ihmisen etsiminen, ja siksi ilmoitettava ajoissa.
 
Ma olen kertonut lahimmalle esimiehelle jo melkein heti plussattuani, tosin oli arvannutkin sen jo kun olin valitellut huonoa oloa. :) Mutta kun isossa kansainvalisessa firmassa ollaan, niin HR-osastolle ilmoitan viikon 20 jalkeen. Meilla on muutenkin lahes jatkuva rekrytointi paalla, kun suomalaisista on muutenkin jatkuva pula. Mutta kylla naa parjaa ilman muakin, ja samoihin tehtaviin en palais aippaloman jalkeen muutenkaan. :wink
 
Minä ilmoitin esimiehelleni viime viikolla (rv. 11+6) kun tuli puhetta tavoitteiden asettamisesta tälle vuodelle. Onneksi esimieheni otti asian hyvin ja palaan varmasti samoihin töihin mammaloman jälkeenkin.
 
Idasofia mulla on vähän sun kanssa samanlainen tilanne mutta olen ollut samassa työpaikassa ja samassa tehtävässä vuoden pidempään kuin sinä. Jäin esikoiselta mammalomalle kun sopimukseni oli kesken joten jonkinlainen työpaikka minulla on MUTTA nyt hoitovapaalla ollessani paikat on laitettu auki ja olenkin hakenut niin sanottua omaa työpaikkaani jota on minulle jo lupailtu jonkun aikaan..ensiviikolla olisi sitten haastattelu ja mua jännittää ja pelottaa ihan hirveenä miten käy ja nyt kun olen raskaanakin jälleen enkä ole todennäköisesti aloittamassa töitä ihan vielä! :nailbiting::sad001
 
Mä kerroin jo ihan alkuvaiheessa kun oli niin huono olo koko ajan. Meillä kyllä koko työporukka suhtautuu asiaan hyvin. Meiän firmassa ei edes mammaloman sijaisia palkata. Sanoin jo, että haluaisin jäädä kesälomalta suoraan mammalomalle. Onpahan kesätyöntekijöille töitä :wink
 
Mä kerroin kun eka kolmannes tuli täyteen. Osin sen vuoksi, että alkoi jo hieman selkeämmin näkyä ja lisäksi koska meillä on ne yt:t päällä.

Äitiysvapaan aikana tilanne työpaikalla voi hyvinkin muuttua, ja töihin palatessa ei välttämättä ole samaa pestiä tarjolla. Lain mukaan velvoite on antaa sama homma takaisin, jos töihinpaluu tapahtuu sen vanhempainvapaan aikana. Hoitovapaa sen sijaan on asia erikseen, eli sieltä palatessa ei tätä samaa velvoitetta ole, vaan työtehtävät voi tosiaan luvalla olla jotain ihan muuta.

Työntekijänä on hyvä tiedostaa myös nämä omat oikeudet ja velvollisuudet, että osaa huomioida ne oman perheen päätöksenteossa, ja valinnoissa sen suhteen että kuinka pitkään ja kumpi vanhemmista vapaita pitää. Kannattaa muistaa myös, että vapailla on vaikutusta eläkekertymään, ja sopia perheen sisäinen tulopolitiikka yhdessä.

Mä ajattelen, että äitiysvapaa on mahdollisuus myös jokaiselle itselleen miettiä, että olisiko aika kokeilla itse jotain muuta sen sijaan, että palaa takaisin vanhaan. Tapahtui muutos firman sisällä tai sitten firmaa vaihtamalla, niin itselle on ollut mielekkäämpää palata työn pariin, joka on sisältänyt uuden opettelua. Edellisen äikkärin jälkeen halusin myös priorisoida työn ja kodin uusiksi (olin aiemmin aikamoinen työnarkki), ja hakeuduin siksi uuteen paikkaan, ja pääsin luomaan oman työstandardini uusiksi. Tuntui helpommalta siinä hetkessä aloittaa puhtaalta pöydältä ja tehdä selväksi, etten vie töitä kotiin kuin erikoistapauksissa. Vanhassa paikassa odotukset olisivat olleet toisenlaiset, huomioiden minuun siellä liitetyn työidentiteetin.

Eli ihan aloittajalle vinkkinä, että ota selvää onko teillä paikallisesti sovittu jotain muuta näistä vapaalta paluu asioista, kuin mitä äsken kirjailin. Pohtikaa kotona miten toivoisitte yhdessä lastenhoidon järjestyvän. Lopullisestihan asian voi päättää myöhemmin, kun on tiedossa, että millainen vaatimuslista syntyvällä tulokkaalla on mukanaan. Ja jos tosiaan yhtään lohduttaa, niin sinä voit haluta toisenlaisia asioita työltäsi, sitten kun olet sinne valmis palaamaan. Koita olla stressaamatta raskausaikana tästä.
 
Ajattelin kertoa pomolle siinä vaiheessa kun nt-ultrassa on käyty ja toivottavasti kaikki silloin hyvin :) ei tarvitse selitellä kun kuitenkin joutuu neuvoloiden takia hieman sumplimaan työaikoja.

En usko että työnantajani pahastuu, meillä on töissä todella hyvä ilmapiiri ja päiväkodissa kun olen niin melko lapsimyönteinen ympäristö muutenkin :D olen määräaikaisella työsopimuksella joka loppuu kuukausi ennen äitiyslomalle jäämistä, joten ei pitäisi tulla siis mitään sanomista :)
 
Kerroin esimiehelle jotain rv 8-9, kun ensimmäisen neuvolakäynnin vuoksi piti muutella työaikaa. Meillä on kyllä todella mahtava esimies ja iloinen oli uutisesta. Nyt varmaan jo kaikki tietävät töissä kun ei tätä mahaa enää saa piiloon. Osalle tuntui olevan aikamoinen yllätys mun raskaus, ja kaikesta en oikein ole ottanut ns. selvää mitä oikeasti ajattelevat. Jotkut on niin aidosti iloisia mun puolesta.

Työn puolesta oleva "esimies" (oikeasti ei ole hallinnollisesti) kyllä jo itsekin ääneen mietti, ettei minusta taida kesäkuun alkuun asti olemaan töissä. Työ kun on sekä fyysisesti että henkisestikin todella kuormittavaa. Mulla kun on ennestäänkin vaivoja, ja kerroin että nyt on alkanut iskiaskin kipuileen, mikä edellisissäkin raskauksissa. Ihanaa että töissä on lähellä ymmärtäviä ihmisiä ja tiedän etteivät katso pahastuen jos jään saikulle jo aikaisemmin.
 
Vau, olipas grangerilta hyvä infopaketti! Mullehan kävi niin, etten kahden lapsen jälkeen (vapaat putkeen) saanut enää entisiä hommiani takaisin, vaan jouduin hanttihommiin vähän oman ydinosaamisen ohi. Tosin mun kohdalla vedottiin siihen, että hommien luonne oli muuttunut niin, että mun olisi pitänyt useamman kerran viikossa reissata pk-seudulle. En ollut valmis niin isoon venymiseen (pelkät matkat yli 4h/pv), joten en kokenut mulla olevan vaihtoehtoja. Vuoden tein hanttihommia, kunnes sain viime syksynä vähän takaisin niitä vanhan kaltaisia hommia – ja *keles, jouduin huomaamaan, että totta ne turisivat. Nää hommat sujuisi helpommin, jos reissaisin useammin tuonne ”päätoimistolle”. Jotenkuten olen tämän talven kitkutellut, mutta en saa parhaintani aikaan välimatkan vuoksi. Onneksi silti edes ON jotain hommia, tosin juuri tästä epäkohdasta johtuen joudun tämän uuden lapsen jälkeen todennäköisesti etsimään muita hommia. (Muutto ei tule kysymykseen, meidän muu elämä on täällä.) Tai mistäs sitä tietää, miten tuollakin tilanne ja hommat ehtii muuttua jälleen muutamassa vuodessa. :wink Mutta, kyllä ketutti palata töihin aivan muihin hommiin, enkä ollenkaan tiennyt tuosta erosta, että palaako vanhempain- vai hoitovapaalta. Oppia ikä kaikki.


Muutoinkin kyllä ERITTÄIN hyvin kirjoittettu tuo grangerin ”ohjeistus”. Kunpa joku olisi mulle yhtä kätevästi ja selkeästi jo esikoisen odotusaikana antanut vastaavia neuvoja ja miettimisen aihetta! :)


Sitten omaa napaa ja tätä kolmannen odotusta: Mä kerroin viime viikolla (12. rv) heti nt-ultran jälkeen pomolle, kun olin tällännyt meidän kehityskeskustelunkin siihen. Jännitti kertoa, vaikka pomo onkin tosi rento ja mukava. Meillä on kuitenkin tullut tiimiin yllättäviä muutoksia, joten vähän jännäsin reaktiota. Mutta onneksi hyvin meni ja pomo kommentoi selkeästi ja aidosti ilahtuneena että ”olipa mainioita uutisia!” :D Samana päivänä kerroin sitten parille lähimmälle työkaverille ja onnitteluja tuli. Tänään lykkäsin viestiä HR:lle ja kävin sitä varten Kelan laskurilla laskemassa äitiys- ja vanhempainvapaan päivämäärät. Kummasti alkaa konkretisoitua vauvan tuli, kun saa ihan mustaa valkoisella päivämäärinä! :Heartred
 
Ensimmäiseksi kiitos Granger:ille ajatuksia herättävästä kommentista. Pitänee pohtia asioita myös mieheni kanssa.

Kerroin lopulta viime viikolla esimiehelleni raskaudestani. Viikoja oli tullut jo täyteen 15+0 ja sain seulonnan tulokset, josta rohkaistuna sain kakistettua ulos, että olen raskaana. Esimieheni onnitteli ja sanoi, että oli arvannut jo kaksi viikkoa sitten, mutta halusi antaa minulle vapauden kertoa kun olen valmis :happy:. Eli loppujen lopuksi kaikki kai meni hyvin. Tänään pidimme ensimmäisen palaverin töitteni jakamisesta (eli äitiyslomani ajaksi ei oteta sijaista). Nyt pitäisi tehdä kattavat ohjeet töistäni, jotta töiden siirto sujuisi mahdollisimman helposti. Kävimme myös läpi etätyömahdollistuutta ennen äitiyslomalle jääntiä. Todennäköisesti työmatkojeni pituuden vuoksi (1,5 h suunta) loppuraskauden työskentely tulisi olemaan hyvin haasteellista, jos etätöitä ei sallittaisi ja pahimmillaan voisin joutua sairaslomalle pelkästään pitkän työmatkan takia.
 
En ole kertonut vielä, kun mahakaan ei näy vaatteiden alta. Kerron varmaan neuvolalääkärin jälkeen. Silloin olisin viikolla 17+5.

Esimies on tosi mukava ja suhtautuu varmaan tosi positiivisesti raskauteen, eli siitä ei ole kyse. En vain ole vielä halunnut kertoa siltä varalta, jos jokin meneekin pieleen (yksi keskenmeno takana).
 
Olen itse työnantaja, joten kerroin työntekijälle. Raskauteni edetessä ja äitiysloman alkaessa työntekijän työtehtävät tulevat hieman muuttumaan, joten piti jo vähän varoitella ja kysellä onko asia ok :wink
 
Takaisin
Top