Millaisia kätilöitä kohtasit?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Bloggaava kätilömme Kätilö-Anna on kirjoittanut tuoreen blogi-postauksen siitä millaista on olla kätilö. Tästä blogipostauksesta tuli mieleen, millaisia kätilöitä teillä oli synnärillä?

Ennen synnytyssaliin pääsyä (tutkimusten jälkeen) kätilöt eivät tuntuneet olevan kovin kiinnostuneita. Hyvin satunnaisesti joku kysyi mikä on tilanne ja totesivat ettei ilmeisesti ole vielä synnytys oikein millään tolalla, kun ei sitten kai sattunut tarpeeksi. Yövuoroon tuleva kätilö sitten tarkisti kohdunsuuntilanteen ja passitti synnytyssaliin. Synnytyssalissa kätilö oli avautumisvaiheen aikana avulias, mutta ponnistusvaiheesta jäi vähän paha maku. Osittain koska kätilö oli suurimman osan ajasta kiinnostuneempi käyristä kuin minusta. Synnyttäneiden osastolla suurin osa kätilöistä oli taas mukavia ja jäi sieltä hyvä fiilis. :) Hieman tosin hämmensivät, kun neuvoivat joissain asioissa keskenään eritavalla.
 
Enimmäkseen hyvin tympeitä, hoputtavia, arvostelevia, määräileviä ja ilkeitä. En kyllä tiedä, olivatko tapaamani henkilöt kätilöitä, hoitajia, lääkäreitä vai keitä, mutta puhun yleisesti ketä minun huoneessani kävi ja ketä tapasin synnytysosastolla. Olivat hyvin sen oloisia, että tippaakaan ei kiinnostaisi, jos ei olisi pakko sinuakin hoitaa. Myös kysymyksiin vastailtiin hyvin ilkeästi ja nenäkkäästi. Minä kyllä tiedän varmaan itse parhaiten asiat, eikä kukaan tuntematon.

Yksi oli tosi mukava ja hänen kanssa synkkasi hyvin. Harmi ettei montaa kertaa tavattu. Ihmetytti myös, että huoneessani ramppaava henkilö vaihtui jatkuvasti ja aina piti selittää tilanne uudelleen alusta. Tosiaan, ovi kävi koko ajan ei saanut olla yhtään hetkeä rauhassa, saati nukkua. Synnytyspaikka E-KKS.
 
Vanhempi nainen oli synnytyksessä hoitavana kätilönä, tosi mukava. Osastolla kaikki oli tosi ihania, nuoria naisia joista jäi tosi hyvä fiilis! :) yhtenä yönä oli vähän tylympi vanhempi yökkö mutta sekään ei ollut kun yhden yön. Mutta nimenomaan osastolla olon teki mukavaksi ihana henkilökunta, ja toki vauva itse:Heartred Synnytyspaikkana EKKS myös
 
Tähän on kyllä hiukan vaikea vastata, olin niin sumussa synnytyksen alettua ja monta päivää sen jälkeenkin! :O

Sen muistan, että aamulla synnytyssalissa, kun synnytys oli jo hyvässä käynnissä, nuorehko kätilö hieman moitti minua siitä, etten osannut/pystynyt ottamaan supistuksia vastaan, kun kipu oli niin jyräävä ja voimakas, kroppani vääntyi kaarelle väkisinkin, enkä saanut mitenkään otetta siitä valtavasta kivusta. Olisin mielelläni tahtonut selvitä ilman ylimääräisiä kipulääkkeitä, enkä uskaltanut ottaa ilokaasua tarpeeksi, kun pelkäsin siitä mahdollisesti tulevaa huonoa oloa. Pyytämällä pyysin epiduraalia, ja sain sen vasta melko myöhäisessä vaiheessa, kun kätilö kivenkovaan sanoi minun selviävän ilmankin. Muuten henkilökunta oli kyllä todella kannustavaa ja auttoivat minua sanoinkuvaamattoman paljon synnytyksen aikana, kun punkesin pylly edellä saapuvaa vauvaa ulos :) Osastollakin hoitajat/kätilöt olivat tosi kivoja sen mitä siitä ajasta muistan, ja useampikin henkilö yritti avustaa imetyksessä ja antoi vinkkejä vauvan hoitoonkin liittyen. Kaikenkaikkiaan siis mahtava kokemus, vaikka omat muistikuvat ovatkin melkoisen hatarat hetkittäin.
 
Synnytys kesti niin monta tuntia että siihen ehti osallistua kätilöitä kolmessa vuorossa. Ensimmäinen oli melkoinen hössöttäjä, joka sinkoili juosten paikasta toiseen ja puhui hirvittävän nopeasti. En muista puoliakaan mitä puhuimme :grin Toinen taas oli aluksi hiukan ikävän ja kylmän oloinen, mutta paljastuikin jutellessamme oikein mukavaksi. Kolmas ja samalla viimeinen, oli aivan ihana! Paras mahdollinen kätilö mitä maa päällään kantaa :Heartred Hänestä jäi todella lämpimät ja hyvät muistot.
 
Vanhempi nainen oli synnytyksessä hoitavana kätilönä, tosi mukava. Osastolla kaikki oli tosi ihania, nuoria naisia joista jäi tosi hyvä fiilis! :) yhtenä yönä oli vähän tylympi vanhempi yökkö mutta sekään ei ollut kun yhden yön. Mutta nimenomaan osastolla olon teki mukavaksi ihana henkilökunta, ja toki vauva itse:Heartred Synnytyspaikkana EKKS myös

Jännä juttu, itse en tavannut 4 päivään kuin yhden alle 50-vuotiaan.
 
Pääosin kätilöt ovat olleet ihan mukavia kaikissa kolmessa synnytyksessäni. Toisessa synnytyksessä oli vähän tympeämpi tapaus aluksi. Hän väitti, ettei synnytys voi olla käynnissä, koska supistukset tuntuivat myös selän puolella. Sanoin, että siellä ne tuntuivat ensimmäisessä synnytyksessäkin, mutta hän väitti silti, että synnytys ei ole käynnissä, jos supistukset tuntuvat siellä. Lopulta oli pakko valehdella, etteivät ne tunnu enää selässä, vaan pelkästään vatsan puolella. Vasta sitten pääsin saliin.
 
Aivan ihana kätilö oli ainakin ottamassa vastaan kun menin synnyttämään. Herttainen, asiallinen ja selkeästi työstään pitävä ihminen. Vuoron vaihtuessa oli myöskin ihan kiva kätilö, mutta tuntui pitävän paljon enemmän etäisyyttä ja toimi paljon eleettömämmin kuin ensimmäinen. Kolmas, joka tuli ponnistusvaiheessa avuksi, oli ihan kauhea. Olisin varmaan mätkinyt sitä, ellen olisi ollut ketarat levällään siinä pedissä :hilarious: Kiroilin ja rähjäsin kylläkin, oli tosi ajattelematon ja töykeä.
 
Pääosin kätilöt ovat olleet ihan mukavia kaikissa kolmessa synnytyksessäni. Toisessa synnytyksessä oli vähän tympeämpi tapaus aluksi. Hän väitti, ettei synnytys voi olla käynnissä, koska supistukset tuntuivat myös selän puolella. Sanoin, että siellä ne tuntuivat ensimmäisessä synnytyksessäkin, mutta hän väitti silti, että synnytys ei ole käynnissä, jos supistukset tuntuvat siellä. Lopulta oli pakko valehdella, etteivät ne tunnu enää selässä, vaan pelkästään vatsan puolella. Vasta sitten pääsin saliin.

Tyrskähdin spontaanisti luettuani tämän: olen pystynyt näemmä synnyttämään lapsen ilman, että synnytys on ollut edes käynnissä. Minulla supistukset tuntuivat aivan koko ajan voimakkaasti selän puolella, vatsan puolella ei oikeastaan juuri lainkaan missään kohtaa. Mielenkiintoinen näkemys kätilöllä.
 
Tyrskähdin spontaanisti luettuani tämän: olen pystynyt näemmä synnyttämään lapsen ilman, että synnytys on ollut edes käynnissä. Minulla supistukset tuntuivat aivan koko ajan voimakkaasti selän puolella, vatsan puolella ei oikeastaan juuri lainkaan missään kohtaa. Mielenkiintoinen näkemys kätilöllä.

Joo, todella mielenkiintoinen. Olen lukenut ihan alan kirjallisuudesta, että supistukset voivat tuntua vaikka reisissä ja siis todellakin myös selässä.
 
Hän väitti, ettei synnytys voi olla käynnissä, koska supistukset tuntuivat myös selän puolella.

Eipä nuo supistukset minullakaan tuntuneet lainkaan vatsan puolella, vain selän puolella, ja huolella tuntuivatkin, kroppa kaarella täristen niitä koitin siinä aikani kestää, kun kätilö vaan sanoi, että kyllä sinä pärjäät ilman kipulääkkeitä... :confused: Olipa kyllä melkoisen outo väite kätiöltä tuommoinen :wideyed:
 
Itse olen kohdannut ainostaan mukavia, empaattisia ja osaavia kätilöitä. Esikoisen synnytyksessä oltiin salissa yli 12h joten useampi vuoro ehti vaihtua. Hyviä tyyppejä kaikki.

Tokan synnytyksessäkin vaihtui kätilö kerran ja kun uusi tuli sisään saliin, kauhistuin jostain syystä. Hän kai näytti hämärästi tutulta (en muista mistä) ja meinasin saman tien pyytää vaihtoa. No, ilokaasun piikkiin kai sekoilut, loistava oli hänkin ja saattoi kuopuksen maailmaan osaavin ottein. Jälkeenpäin olen miettinyt näkyikö kasvoiltani kauhunsekainen ilme vai oliko tunne vain päässäni...
 
Muutama mukava joita näin vain vähän aikaa ja sitten se täysi kusipää jonka käytöksestä jäi paha trauma jota käyn vielä nyt 3 vuotta synnytyksestä läpi. Tiuski, vähätteli kaikkea mitä sanoin, naureskeli ja heitti nupiksi siteellä päähän kun en melkein tajun vieneen supistuksen kanssa pystynyt liikkumaan vaan roikuin vessan karmissa kun yritin päästä vessaan. Ei kuulemma ollut koko päivää aikaa odotella.
 
Synnytyksessä ollut kätilö oli hyvin osaava ja aikaansaava tyyppi. Tiesi tasan missä mennään ja ennakoi tilanteet hyvin. Olis ehkä voinut olla hivenen lämpimämpi tai empaattisempi näin ensisynnyttäjälle, mutta ihan hyvä mielikuva jäi kumminkin.
Osastolla tapasin sitten kätilöitä laidasta laitaan. Yksi ihana, nuori nainen pelasti meidän synnäriaikamme koska emme tosiaan mieheni kanssa tienneet mistään mitään kun olemme molemmat ihan vierailla vesillä. Hän jaksoi selittää asiat juurta jaksaen ja auttoi meitä kaikkien käytännön asioiden kanssa. Hän myös korjasi paljon työkavereidensa virheitä, sillä pari muuta vanhempaa tanttaa jotka eivät sovi alalle löytyi osastolta myös. Jos pyysi apua imetykseen tuli vain syviä huokauksia ja jos lasta ei saatu hereille tai syömään 3 tunnin välein saimme hirveät huudot niskaan. Huom, tämä sen jälkeen kun olemme pyytäneet henkilökuntaa auttamaan ja ketän ei ole löytynyt avuksi yli puoleen tuntiin. Yksi kätilö jopa väitti työtovereilleen että on opastanut meitä lypsämään maitoa ja tarjoamaan sitä vauvalle, ei muuten koskaan sanonut meille mitään sellaista tai edes antanut astiaa johon lypsää sitä maitoa... :bored:
 
Olin viikon klinikalla ja siihen mahtu niin monta kätilöä että sekosin laskuissa jo 20 kohdalla. Ikävä kyllä näistä vain 3 oli työnsä osaavia ja lämminhenkisiä... muutama todella mulkku mahtu mukaan, eteenkin ne vanhat tantat ketkä keskellä yötä tuli repimään mua nännistä ja retuuttaamaan vauvaa minkä olin juuri saanut nukahtamaan. En saanu nukuttua koko viikkoon kun ne kätilöt häiriköi kokoajan. aina vaihtu vuoro ja taas oli joku ovella varmistamassa ettei siel ketää nuku. Ennen synnytystä oli kiva kätilö kuka sanoi että mies saa olla mukana kokoajan, no vuoro vaihtui ja seuraava tuli mäkättämään että miehen paikka olis kotona.
 
Tulin sairaalaan 05.20 ja meidät vastaanotti todella mukava, nuori kätilö. Kätilö katsoi tilanteen ja päästiin siirtymään synnytyssaliin. Hänen vuoronsa loppui noin klo 07 jolloin uusi kätilö esittäytyi ja hänen mukanaan tuli myös kätilö-opiskelija. Ponnistusvaiheessa oli hyvä tsemppi päällä, vaihe oli nopea (10min) ja kätilöt kannustivat loppuun asti ja olivat ihania :Heartred lapsivuodeosastolla oltiin 2pv ja siellä myös todella mukavat ja asialliset kätilöt. Asumme pk-seudulla ja synnytyksen aikaan oli sulku täällä, joten jouduimme Lohjalle. Onneksi jouduimme sinne, menisin uudestaankin mikäli lisää vauvoja on tulossa :thumleft
 
Kaikissa kolmessa synnytyksessä kätilöt ovat olleet aivan ihania :Heartred
Ei ole pahaa sanottavaa synnyttäneiden osastollakaan olleista kätilöistä :)
 
Takaisin
Top