Millaiset vaunut hommaatte?

Itse unelmoin sellasista missä on erikseen runko-osa mihin adapterilla turvakaukalo, vaunukoppa tai ratasosa.
Jotkut neutraalin väriset ja isot neljä pyörää plussaa olis jos kromia vanteissa.
Kauheasti on vaunut muuttunut siitä kun viimeksi vaunuja ostelin 2010.

Mutta nyt vain fiilistelen niitä vaunuja varmaan veronpalautuksista pitää ostella.
 
Me ostettiin uutena Brio Smilet, nythän toi Brion vaunutuotanto on myyty Britaxille enkä tiedä onko noita vanhoja varastoja enää edes miten jäljellä.
Ollaan oltu supertyytyväisiä. Yhdistelmävaunut, joihin käy turvakaukalo suoraan kiinni samaan kohtaan mihin ratasosa. Vaunukoppa iso ja hyvä, ja ilmakumipyörät hyvät. Kääntyvät etupyörät erinomaiset, saa lukittua ja kulkivat talven lumissa hyvin. Etupyörät taitavat olla markkinoiden suurimmat (ei standardikokoiset vaan suuremmat).
Jälkikäteen miinusta ainoastaan tavarakorin keskellä sijaitsevasta palkista, jota ilman olisi helpompaa heitellä kamaa kyytiin. Mutta hyvin tuonne kaikki tarvittava uppoaa etenkin nyt ratasvaiheessa. Toinen miinus (jonkun mielestä voi olla plussakin) on ratasistuimen kiinteä turvakaari. Joskus tuntuisi helpommalta että sen saisi auki tarpeen vaatiessa.
Muutoin olleet todella näpsät käyttää, ketterät, kapeat ja kevyet, silti vakaat ja hyvin rullaavat. Ja lenkkeilty noilla on toooodellla paljon. Keskimäärin nyt tämän 10kk 10kilsaa joka päivä. Älyttömän hyvät myös busseissa kun taittuva aisa.
Meillä pakettiin kuului musta runko (kun haluttiin), vaunukoppa, ratasosa, jalkapeite, turvakaukalo + telakka sekä sadesuoja + hyönteisverkko. Hintaa tais jäädä alennusten jälkeen himppasen alle 700€. Jokaisen euron arvoinen ollut tuo kokonaisuus.
 
Meillä on Emmaljungan super vikingit ja siihen ostetaan koppa, seisomalauta ja/tai tupla-adapteri. Luultavasti kummatkin, koska seisomalaudalla tuskin lumen keskellä mitään tekee. Kokemusta näiden lisäksi Emmaljungan duo edgeistä classic chrome -rungolla, mikä vastaa myös hyvin Pullahiiri sinun etsimiäsi. Emmaljungiin saa tosiaan adapterin Britaxin, Emmaljungan, Maxi cosin ja Be safen turvakaukaloihin. Briot kuulostaa myös erittäin hyviltä ja näyttääkin hyviltä, ainoa mikä itseäni niissä mättää on se muovisuus, ei ole niin vankat kuin ej, mutta kevyemmät toki.
 
Mulla on uutena ostetut Brion happyt esikoisella, niillä pääsee hyvin kunnon kinoksissa ja pikku poluilla talvella. :D oon ollut tyytyväinen, ainut ärsytys tällä hetkellä on kun ne narisee. Mulla oli aiemmin käytössä kova kantokoppa ja nyt ollaan ihan ratasosassa.

Seuraavalle tarvitsisi ostaa tuplat.. Mua ei yhtään kiinnostaisi etsiä ja tutkia rattaita. :sad001
 
Minä haaveilen sellaisista kolmipyöräisistä yhdistelmävaunuista, merkkiä en ole vielä päättänyt joten saa ehdotella jos on kokemusta sellaisista! :)
 
Mulle liikkeessä sanottiin kolmipyöräisistä että keikkaavat helpommin. Mulla koti käyttöön Emmaljungat vaunulla ja ratasosalla ja matkarattaina Britaxin Motion 4, johon saa turvakaukalon. Kotosalla mennään Emmaljungilla ja autoon saa sit helposti pakattua Britaxit.
 
Meillä vaihtui scooterit city crosseihin kun saatiin torissa kaupat tehtyä. Ostetaan quadrolift vielä vauvaa varten. Neljä kiinteää pyörää, kolmeen asentoon säädettävä jousitus, tyntösuunta vaihdettavissa, kuomuun integroitu hyönteis- ja aurinkosuojat. Kai tohon jonkun adapterin saa kaukalolle, mut ite jotenkin kammoksun kaikkea mikä lisää kaukalossa vietettyä aikaa vauvalla(googlella löytyy selkävaivoista ja vauvan tukalasta hengittämisestä esim, ottakoon jokainen itse selvää jos kiinnostaa). Renkaita saa valita useammista jos uutena ostaa, meillä marathonit, eli keskellä menee semmonen kovempi raita, muuten normaalit puhkeamattomat. Mä en ite pidä ilmatäytteisistä renkaista.


Tuplarattaiksi meille tulee sitten emmaljungan twin city crossit tai twin ceroxit. Saa tuon vauvan kopan sitten tupliin tai rattaisiin tarvittaessa. Ikäeroa muksuille tulee n.1v3kk, että ei tule seisomalauta kyseeseen kun lenkkeilenkin paljon.

Kolmipyöräisenä meillä oli isommilla muksuilla jouksutuplat, jotka sai peräkärryksi pyörään. Ei ne normaalissa käytössä ainakaan meillä mihinkään keikkuneet :) Parilla kaverilla kans ollut kolmipyöräisiä ja eivät ole moittineet, kuulemma tosi näppärät kaupungissa.
 
Meillä on Brion Happyt ja Phil&Tedsin Navigatorit (tuplana käytössä parhaillaan). Happyt tekisi mieli myydä ja ostaa jotkut kevyemmät tilalle..
 
Meillä Brion Smilet ja ollaan tosi tyytyväisiä! Ketterät, isot pyörät, jotka kääntyy helposti. Menee suht pieneen tilaan ja siitä johtuen meillä ei oo ollenkaan matkarattaita.

Kakkonen pääsee vauvan syntyessä seisomalaudalle... katsotaan miten käy :)
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on sellaiset vanhat halpisvaunut käytössä ollut tytöllä, ihan ok toimivat. Niissä on iso vaunukoppa joka oli hyvä talvivauvan kanssa kun esikoinen syntyi tammikuussa. Nyt oon ihaillut Oran uusia malleja. Kalliita ovat enkä edes tiedä ovatko yhdistelmät, mutta nättejä! Täällä maalla ei tekisi mitään kääntyvillä eturattailla, joten saisi olla isot ilmakumirenkaat.
 
Meillä ei siis tarkoitus ole vauvaa autonistuimessa tarkoitus säilytellä mutta esim. Kauppa reissuilla se olisi todella kätevää.
 
Niin no jos vaunuja kauppareissulla roudaa mukana, niin ehkä voi olla kätevä, mut ei ole ikinä itsellä ollut mukana, ellei kävellen mene kauppaan :) Viikon ruokaostokset teen yleensä kerralla itsekseni lasten kans, että ei siinä kyllä vaunut tai kaukalot edes mukaan mahtuisi kauppaan :D Jonnekin ostohelvettiin (ikea, kauppakeskukset) sit tietysti vaunut mukaan kun useampi tunti matkoineen tuhraantuu.
 
itellä ei vielä mitään tiettyä mielessä, mut sellainen mikä menee sitten nyytistä niin pitkälle kun rattaita tarvitaan. tukevat, nelipyöräiset pitää olla. etsinnässä sellaisella vanhanmallisella jalkajarrulla olevat ja tietty pitää saada työntösuuntaa muutettua. sitten tulee eteen vielä se et työntöergonomia on oltava just eikä melkein kun tuota rankaongelmaa on itellä ja pituuttakin on. Jos valita voi niin harmaat/mustat/ruskeat :D

Meillä oli täällä tätin muruja varten teutonian kolmipyöräiset ja eihän niillä tehnyt mitään poluilla, möykyissä ja lumessa :D asvaltilla ne käänty tosin näpsäkkäästi, mut aut armias jos sattui vaik käpy sen yksinäisen etupyörän eteen nii johan oli kippaamassa..
 
Meillä on Emmaljungan super vikingit ja siihen ostetaan koppa, seisomalauta ja/tai tupla-adapteri. Luultavasti kummatkin, koska seisomalaudalla tuskin lumen keskellä mitään tekee. Kokemusta näiden lisäksi Emmaljungan duo edgeistä classic chrome -rungolla, mikä vastaa myös hyvin Pullahiiri sinun etsimiäsi. Emmaljungiin saa tosiaan adapterin Britaxin, Emmaljungan, Maxi cosin ja Be safen turvakaukaloihin. Briot kuulostaa myös erittäin hyviltä ja näyttääkin hyviltä, ainoa mikä itseäni niissä mättää on se muovisuus, ei ole niin vankat kuin ej, mutta kevyemmät toki.
Itse pidän juuri noiden Briojen ulkonäöstä, EJ on kanssa kauniita mutta melkoisen järkäleitä osa niistä. Meillä yhdet sellaiset edget mökillä rattaina. Ja Brio smilet eivät ole muovia :) jotain metallia joka anodisoitu kestämään kulutusta ja ehkäisemään korroosiota. Siis runko osa. :)
 
Ite kaipaisin edelleen kokemuksia noista tuplista, kun ne on seuraavaksi hommattava. Typy on vasta 1v5kk kun seuraava tulee.. ja inhoan tuota vaunuviidakkoa. Ekojen vaunujen suhteen käytiin parissa myymälässä katsoo esittelyt eri merkeistä ja nopsaa tuli päätös tehtyä sitten, kun googlella vielä etsi lisäkäyttökokemukset käytännössä eri blogeista.

Minusta eniten kannattaa miettiä millaiseen ympäristöön ja käyttöön ne tulevat. Paljonko liikkuu julkisilla, asuuko maalla, onko koiria ulkoilutettavina (esim ison koiran kanssa nuo kolmipyöräiset ei välttämättä ole parhaat) .. miten vaunut mahtuu omaan kotiin (rappukäytävä, parvekkeen ovet, hissi), paljonko lenkkeilee vaunujen kanssa.. onko vaunukoppa tarpeeksi pitkä (itellä ei tuollainen tullut mieleenkään kun ekoja vaunuja hommasi, että jollain merkillä saattaa olla suht lyhytkin ja kapea vaunukoppa). Haluaako että on heittoaisa tai että ratasosaa voi käyttää molempiin suuntiin... Meillä esim kun otettiin ratasosa käyttöön jo 5kk lopulla niin eipä tyttö viihtynyt kuin pari kk kasvot meihin päin, piti alkaa katsella maailmaa myös muualta :)

Ja jos käy oletettavasti paljon shoppaileen ruokaostoksia yksin, niin hyvä on olla tilava tavarakori.. niin ei tarvi sitä aisaa tunkea isolla kassilla niin täyteen että vaunut keikkaa helposti.

Itse tykättiin että turvaistuimen saa suoraan kiinni vaunuihin, esim juuri aluksi kaupassa käynnit helpompaa kun ei tarvi vaavia herättää ja nostella kaukalosta. Meillä vauva inhosi jos tunki turvakaukalon suoraan ostoskärryyn, heräsi tärinään ja pelkäsi. (eikä se jäänytkään kuin pariin kertaan se kokeilu). Ja noi Brio Smilet on kuin matkarattaat kun menevät niin pieneen kasaan, niin sikäli helpot heittää auton perään mukaan. Toki mekin sitten ulkomaan reissuihin ostetiin kumminkin myös käytetyt matkikset.
 
Ei se runko siis näytä muovia olevan, vaan lähinnä liikaa muoviosia istuimessa ja kiinnikkeissä, sama kuin bugaboossa on mun makuun liikaa hajoavia osia. :D Mutta Brioista en osaa sanoa juuta tai jaata muuten kuin ulkonäön perusteella. Emmaljungat, varsinkit edget on kyllä sellaset sotalaivat ettei meille niitä enää ikinä tule. Super viikingit on edes vähän näppärämmät, vaikka leveähköt nekin..

Nykyäänhän turvakaukalot on jo tosi ergonomisia, huonossa asennossahan se selkä niissä vaunuissakin on, kun selän pitäisi päästä kaareutumaan. Varmaan paras tapa on kuljettaa vaan liinassa, jos oikein tarkaksi mennään :)
 
Me ostettiin esikoiselle ensin käytetyt Gessleinit, jotka vei auton takakontista ihan järkyttävän suuren tilan. Lopulta noiden Gessleinien epäkäytännöllisyyden ja tilansyönnin vuoksi ostettiin lapsen ollessa 6 kk Bumbleriden Indie 3, joihin ollaan oltu tosi tyytyväisiä. Juoksen lapsen ja koiran kanssa, joten vaunujen/rattaiden tulee olla hyvin kulkevat ja ketterät. Nuo Bumbleridet on siis kolmipyöräiset ja ovat toimineet oikein hyvin 26 kiloisen koiran kanssa, joka välillä saattaa singahtaa oravien/kissojen/siilien perään. Eikä lapsonen saanut noita kaatumaan, kun nukkui niissä jokusen kuukauden vielä päiväuniakin rattaiden oston jälkeen. Metsään niitä ei ehkä ole suunniteltu, mutta poluilla pärjäävät kuitenkin kohtuullisesti (olivat viime viikonlopun sieniretkellä mukana).

Meillä lasten ikäeroksi tulee aika tasan kaksi vuotta, joten kovasti tässä mietin, hankitaanko tuplia. Oon miettinyt, että pitäisikö alkuun liinailla pienen kanssa esim. koiran pissitysreissut ja esikoisen puistoilut. Samalla kauhulla miettinyt kipeytyvää hartiaseutua, joka voi aiheuttaa migreenejä. En tiedä, onnistuuko juoksu enää kahden lapsen ja koiran kanssa.. Voihan nenä!
 
Lillie, millä tavalla liikaa hajoavia muovisia osia?
Mietin vaan meidän Buffaloita..

Meinattiin Bugaboo Donkey Duot ostaa. Vaikuttavat meidän tarpeisiin parhaimmilta, vaikka hinta kirpaiseekin.
 
Tai siis kun mä en nää esim. Buffaloissa kamalasti muovisia osia.
 
Takaisin
Top