Millä kantaa taaperoa?

  • Ketjun aloittaja Kantaja
  • Aloituspäivämäärä
K

Kantaja

Vieras
Heippa! Kannan vauvaa paljon trikooliinalla. Se on ollut ihana, mutta painoraja lähestyy. Olisi kiva seuraavaksi hankkia jokin kantoväline, jolla voi kantaa taaperonakin. Olisiko täällä kokemuksia taaperon kantamisesta? Kertokaa millä välineillä kannatte ja niiden risut ja ruusut.
 
Me kannettiin esikoista aikoinaan taaperona rengasliinassa. Plussaa helppokäyttöisyys. Sen saa nopeasti laitettua tarpeen tullen. Huonoa kantoergonomia, kun lapsen paino on vain toisen hartian varassa. Meillä on myös rintareppu, mutta sekään ei varsinaisesti ole paras ratkaisu kovin ison kantamiseen. Toivottavasti joku osaa kertoa parempia ratkaisuja.
 
Mä olen kantanut taaperoa manducassa selän puolella ja samalla välineellä kantanut vauvat edessä. Ainakin 10km metsäretket onnistunut ja lapsikin nukkunut siinä päikkärit. Muita en ole kokeillut, niin en osaa sanoa, onko jotain parempaa olemassa. Kyllä tuokin alkaa jossain vaiheessa hartioissa tuntumaan. Painoraja taitaa olla 20kg, mutta itse en ole kovin paljoa yli 12kg lasta enää kantanut.
 
Muokattu viimeksi:
Tulan kantorepulle suositus täältä. Löytyy erilaisia malleja, riippuen siitä Haluatko kantaa edessä, selässä ja kasvit itseesi vai menosuuntaan. Hintava, mutta sen arvoinen ja saa myytyä myös eteenpäin.
 
Mä oon kantanut kudotulla pitkällä puuvillaliinalla taaperoita selässs niin pitkään kun haluavat, manduca on jäänyt kaappiin. Aloittanut selkäpuolella siinä 2kk iästä eteenpäin. Ohut liina on yleensä kivempi, mutta pitkään kantaessa alkaa tuntua hsrtioiden päällä painavampi lapsi. Paksumpi liina jakaa painon paremmin olkapäille, mutta on muuten ikävämpi sitoa ja käyttää. Tykkään liinoista koska ei vaadi mitään säätämistä, yksinkertaisuudessaan istuu aina oikein. Haittapuoli ehkä se ettei vaunuilla tee enää mitään kun liinahomma alkaa sujua.
 
Miten puuvillaliina ei ollut tullut mieleeni! Tähän facepalm-hymiö. Mahtavaa, kiitos. Sellaista heti metsästämään.
 
Miten puuvillaliina ei ollut tullut mieleeni! Tähän facepalm-hymiö. Mahtavaa, kiitos. Sellaista heti metsästämään.

Meillä kudottu liima ollut käytössä. Pelkkä puuvilla materiaalina ei omasta mielestäni ole paras taaperon kanssa. Omat mieltymykset eri blendeihin ja paksuuksiin selviää kokeilemalla.
Meidän taapero ei viihdy kuin rengasliinassa lonkalla vaikka selkäkantojakin harjoitellaan pitkällä liinalla
 
Mun kroppa ei tykännyt yhtään rengasliinan toispuoleisuudesta, eli se oli lyhyiden hetkien hätäapu. :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

Vauvavuonna käytössä oli kaksi eri kudottua liinaa, toimi ihan ok, mutta meinasi usein painaa hartioihin vsikka miten asetteli. En ole ollut mikään aktiivisin kantaja, joten harjoittelu&opettelu olisi voinut vähän parantaa tilannetta, mutta toisaalta myös ärsytti kodin ulkopuolella käydä ähräämään pitkän liinan roikkuessa maassa, näkemättä mitä tekee. Ostin sitten kunnollisen taaperokoon kantorepun, se toimii mun hartioilla paremmin ja saa lapsen kyytiin paljon helpommin melkein missä vaan. Meillä käyttökerrat on jääny aika vähiin, mutta niissä tilanteissa olen todellakin arvostanut sitä. :White Smiling Face:
 
Olen paljon kantanut muinaisella Ergo-repulla, vaikka liinoistakin pidän. Reppu on niin helppo, että taapero tuli napattua sinne aina.
 
Vauvalla Baby Björn New Born kantoreppu ihan must have, siinä painoraja 11 kg tai vuosi. Meidän pojalla tuli tuo raja vastaan ennen vuotta, mutta ajoin asiansa kevään kaupssskäyntien, kesäretkien ja syksyn sieniretkien aikana. :) isompaa en olisi jaksanut kantaakaan..
 
Takaisin
Top