Mikä ihmeen synnytysvalmennus?

Ova83

Oman äänensä löytänyt
Oletteko olleet synnytysvalmennuksessa? Mulla on jäänyt koko raskaudessa tähän asti pimentoon missä kohtaa tollainen ois pitänyt olla. Silti netistä luen että oli niin hyvä valmennus ja osasi varautua hyvin jne. Mä olen siis käynyt miehen kanssa perus neuvolan niissä ryhmissä/valmennuksissa missä ensimmäisessä vain jutusteltiin ja tutustuttiin ryhmään, toiseen ei päästy kun oltiin ulkomailla mutta siellä oli kuulemma ollut imetyksestä ja katsottu kylläkin synnytysvideo missä sekä normi että sektio synnytys. Vikaan taas päästiin ja sielläkään ei ollut mitään ihmeitä, lähinnä keskityttiin isän rooliin ym. Mieheni koki noi aivan turhiksi. Kun käytiin sairaalaan tutustumassa niin ei nyt sielläkään mitään synnytysvalmennusta tosiaan ollut, kunhan katseltiin paikkoja. Olenko mä nyt missannut jotain oleellista? Laskettuun enää 6 päivää aikaa o_O
 
Meillä ainakin oli puhetta neuvolassa tästä synnytysvalmennuksesta mikä järjestetään paikkakunnasta riipuen joko omassa kaupungissa tai sitten siellä sairaalassa missä synnyttää. Miellä ei ollut omassa kaupungissa valmennusta, kun täällä ei ole sairaalaa missä synnyttää vaan valmennus olisi ollut kaksi kertaa kuussa lauantaisin Kuopiossa, minne menenkin synnyttämään. En kyllä itsekään tässä valmennuksessa käynyt koska meillä ei olisi ollut mahdollisuutta kierrellä edes paikassa, koska sinne valmennukseen voi saapua jopa pari sataa ihmistä kerralla kun on tän puolen savon alueen ainut sairaala minne synnyttäjät menee. Joten siis valmennus olisi ollut power point esitys ja n. 3h. Siellä olisi käyty läpi mm. hengitysharjoituksia, asentoja, kivunlievitystä, kuinka synnytys alkaa ja kuinka/ missä tilanteessa saapua sairaalaan.

Onpas outoa jos ei neuvolassa ole otettu asiaa esille loppuajastakaan?!
 
Ei ole otettu esille kyllä ollenkaan, siis onkohan nuo meiän kolme kertaa neuvolassa ryhmässä (mistä se yks missattiin) sitten olevinaan ollut toi meidän synnytysvalmennus... Hämmentävää! Kaikissa telkkariohjemissakin aina ollaan noissa valmennuksissa ja puuskutetaan isän kanssa yhdessä jollain jumppamatolla :laughing002
 
Ei Suomen synnytysvalmennuksissa ookkaan sellasta jenkkimeininkiä kun leffoisa näkyy. Noi missä oot ollut Ova83 on just ollut osa sitä valmennusta. Toki niissä varmasti on kuntakohtasia eroja ja tietty jo sillä on väliä että kuka ja mikä taho ne pitää. Kätilö vai terv.hoitaja, sairaala vai neuvola.
Varmaankin just se käyntikerta missä ette ollut, missä katottiin ne videot, olis käsitellyt enemmän itse synnytystä, mut mitään puuskutusharjotuksia en oo kuullut että missään olis ollut.
Eli ei hätää! Et siis periaatteessa oo missannut mitään.
 
Meillä valmennuksia oli neljä neuvolassa ja yksi synnytyssairaalassa.

Neuvolan valmennuksissa käsiteltiin vanhempien parisuhdetta, synnytystä teknisellä tasolla, (eli miten etenee jne), imetystä, raskauden jälkeistä ehkäisyä. Viimeinen ois ollut lapsenhoito ja vähän lisää parisuhdetta, mutta se jätettiin väliin. Ei mitään puuskutusharjoituksia meilläkään, saatiin jotain monisteita, missä oli synnytysasentoja ja kivunlievityskeinoja.

Sairaalan valmennuksessa käytiin läpi milloin pitää lähteä sairaalaan, mitä sairaalassa tapahtuu, saatavilla olevat kivunlievitykset ja sitten käytiin vilkaisemassa millaiset tilat on synnytysosasatolla ja synnyttäneiden osastolla.
Hyödyllisin siitäkin oli, tiloihin tutustuminen, että jos ois tarvinnut vaikka yöllä tulla, ei ois harhaillut sairaalaa ymäri etsimässä sisäänkäyntiä tms.
 
Okei, kiitoksia vastauksista :) Nytpähän selvis, eli onhan se meilläkin sitten ollut, mutta ei niin kattavana ja tosiaa missattiin se kerta milloin tuohon oltas varmasti eniten paneuduttu. Mutta ehkäpä sielä(kään) ei mitään niin ihmeellistä ois ollut, mitä en jo ois itse opiskellut netistä ym! :)
 
Takaisin
Top