Meille tulee kaksoset!

Täälläkin odotetaan kahta, tiedossa ollut nyt parisen viikkoa mutta täysin varmistui alkuviikolla kontrolliultrassa. En vielä tiedä mitä tässä pitäisi ajatella, en ole vielä oikein saanut edes järkeilyä itseleni että olen raskaana, saati että odotetaan kahta.
 
Tää on niin hurjaa! Viime torstaina viikoilla 5+6, alkoi itsellä verenvuoto jota kesti lauantaihin saakka. Olin varma, että sain keskenmenon muiden vakuuttaessa ettei näin suinkaan välttämättä ole käynyt. Sain maanantaina ultra-ajan tarkistukseen ja odotin että siinä paljastuisi vain jotain jäänteitä raskaudesta, ja näin selittyisi edelleen voimakkaana jatkuvat raskausoireeni. Ei, niin ei käynyt. Löytyi syke ja lääkäri jatkoi ultraamista näyttäen minulle munasarjat yms. Yhtäkkiä ruudulla vilahti jotain, toinen syke! Jos en olisi ollut makuuasennossa, olisin lentänyt pyrstölleni! En voi edelleenkään uskoa, että mennessäni toteamaan keskenmenoa, takaisin tullessani uutinen olisi jotain tälläistä, huh... Nyt viikkoja 6+6 ja välillä itkien, välillä nauraen eteenpäin...
 
Täällä käytiin kanssa vuotojen takia ultrassa viikolla 6+0, tuolloin ei sykkeitä löytynyt kummaltakaan. Tällä viikolla kontrolli ja hyvin olivat kasvaneet ja saatiin sykekin. Itsekin säikähdin noita vuotoja ja epäilin keskenmenoa, kaikki kuitenkin näyttäisi olevan hyvin. Vieläkin vuotoja on mutta lääkäri epäili niiden johtuvan vaan kohdun kasvusta varsinkin nyt kun siellä kaksi kasvaa. Tänään viikkoja 8+0 ja vain pieniä oireita.
Itselle tuo kaksoisraskaus ei tullut kovin isona yllätyksenä kun minulla on todella vahva sukurasite olemassa. Enemmän jotenkin yllätyin siitä kahdesta viivasta testissä, ei oikeastaan ehditty edes yrittää kun jo tärppäsi:grin
 
Muokattu viimeksi:
Oliko teillä oireet minkä laiset että osasitteko niiden perusteella epäillä? Mulla siis ei ultraa vielä ole ollut mutta voimakas sukurasitelöytyy. ( äidin puolelta jokaisessa sukupolvessa kaksoset ja äiti itse identtinen kaksonen). Pahoinvointia on aika paljon toisin kun esikoista odottaessa ei ollut ollenkaan. Ja plussa tuli aikasin vahvana näkyviin :D
 
Onnea kaksoten odottajille :) Itse en kyllä usko niitä odottavani, mutta kyllähän se on tuplapotti jos sellaine osuisi
 
Itsellä ei oikeastaan mitään oireita, vähän rinnat aristaa ja ajoittain alavatsassa nippailee. Pahoinvointia ei lainkaan. Että ei kyllä niiden perusteella osannut mitään päätellä.
Jälkeen päin mietittynä tuli heti tosi selkee plussa, viikot 5+0 tuolloin, mutta kun ei aiempia kokemuksia niin luulin että niin pitääkin tulla.
 
Itsellä rv 27+6 ja kaksosia odotellaan:-) sain itse tietää odottavani tuplia jo rv 8 ultrassa. Pahoinvointi oli aivan kauheaa rv 17 asti ja sen jälkeen raskaus edennyt suhteellisen hyvin. Sukupuoliakin jo vähä arvailtu et tyttö ja poika olis :Heartred
 
Täällä yksi ehkä kaksosten odottaja, kiva kun tällainen ryhmä löytyi. Kävimme alkuraskauden ultrassa rv7+2 joka oli laskettu raskaustestin antaman tuloksen ja oman kalenterin mukaan. Viikot olivatkin vasta 6+4, mutta löytyi kaksi alkiota ja kaksi sykettä, toinen alkio pienempi ja ilmeisesti heikompi syke, toinen taas tosiaan vastasi viikkoja 6+4 ja syke näkyi hyvin. Ultraaja sanoi myös, että on mahdollista, että taaksepäin kallistunut kohtu haittasi näkymää, ultraus tehtiin vatsalta eikä alakautta. Maanantaina kontrolli jossa selviää onko toinen syke vielä jäljellä. Jännittää kamalasti eikä oikein osaa olla ajattelematta kahta pientä sykettä, jotka ruudulla miehen kanssa nähtiin. Kyllähän ajatuksella kahdesta vauvasta on leikkinyt ja tästäkin varmasti selvitään.

Mun oireet on olleet vähän samanlaiset kuin kakkosta odottaessa, mutta vahvemmat; pahoinvointi alkoi ennen plussaa ja rinnat ovat alusta asti olleet kipeät ja turvonneet (tätä ei aiemmin ole ollut ja kolme kertaa olen ollut raskaana). Toista lasta odottaessa kävin nyös varhaisultrassa, jossa näkyi sykkeellinen alkio ja jämät toisesta alkiosta/ruskuaispussista, viikon kuluttua jämät olivat hävinneet kokonaan.

Minäli viimeviikon ultrassa rv:t siis ovat oikein (luotettavin tällähetkellä) olen tehnyt plussatestin rv3+6 ja silloin digi antoi päiväpissasta tuloksen "raskaana 2-3", siksi tosiaan ajattelin olevani pidemmällä ja en huomannut että oireet olisivat alkaneet tosi varhain.

Noh, pari päivää vielä epävarmuutta...vaikka tuntuukin että asian uskoo vasta rv12 jälkeen, tai rakenneultran jälkeen, tai kun on kesäkuu ja näkee saako syliin yhden vai kaksi vauvaa.
 
Hassua, kun mulle on viikon sisään ruvennut alavatsalla tuntumaan sellain "pallo", ihan kun olisi rakko täynnä, mutta ei se mihinkään häviä vessassa käynnin jälkeenkään. Kai se sitten on kohtu mikä tuntuu. :hilarious: Alkaa pikku hiljaa tää raskaus konkretisoitua, nyt ehkä alan uskoa että kaksi siellä kasvaa. Tänään rv 8+4
 
Hassua, kun mulle on viikon sisään ruvennut alavatsalla tuntumaan sellain "pallo", ihan kun olisi rakko täynnä, mutta ei se mihinkään häviä vessassa käynnin jälkeenkään. Kai se sitten on kohtu mikä tuntuu. :hilarious: Alkaa pikku hiljaa tää raskaus konkretisoitua, nyt ehkä alan uskoa että kaksi siellä kasvaa. Tänään rv 8+4


Odotan yhtä, mut mulle on tullu tää sama muutaman päivän sisään. Alavatsaa kun vähän painelee niin tuntuukin hiukan kohtu. Mulla tänään 9+2.
 
Kontrolliultrassa toinen alkio sykkeineen oli hävinnyt jonnekkin, niin kuin täti varotteli käyvän, mutta toinen yksilö jäljellä. Hyvä että yksi on mukana kesää kohti menossa, ja siitä onnellinen mieli, vaikka kyllähän ajatus kaksosista kutkutteli ihan hyvällä tavalla. Tsempit muille tuplamammoille! ❤️
 
Täällä tänään eka neuvola. Itelle tuli yllätyksenä ettei tuota kromosomi seulontaa, sitä verikoetta, voida nyt tehdä kun tiedossa kaksosraskaus, eli ei kuulemma anna tarpeeksi tarkkaa tietoa tms. Nt-ultra on kuitenkin ihan normaalisti ja muut verikokeet Niihin saa mennä nyt miten itselle sopii, kun ei tarvitse mitän tiettyä viikkoa odottaa.
Ylihuomenna mennään taas vilkaisemaan mitä masuasukeille kuuluu :D
 
  • Tykkään
Reaktiot: hme
Taas ultrassa käyty, molemmat vieläkin mukana :) Taas oltiin viikkoihin nähden jokusen päivän pienempiä, mutta niin joka ultrassa on ollut asukit vähän pienemmät, joku kerta enemmän joku kerta vähemmän. Itse en sykettä näytöllä erottanut, mutta näytti mulle vaan niin nopeasti etten varmaan ehtinyt erottaa. Luotan että lääkäri olisi sanonut jos sykkeitä ei olisi näkynyt, nyt vain sanoi että kaikki hyvin. Seuraavan kerran ultrataan sitten vasta nt-ultrassa synnytyssairaalassa missä on paremmat koneet.
Oireet on vähentyneet huomattavasti, enää rinnat vaan vähäsen aristaa. Vuotojen loppuminen on vaan hyvä juttu. Nyt vaan vähän jännitän, ettei oireiden lievittyminen tiedä huonoa.
 
Liityin tänne ihan vertaistuen toivossa kun oikein kenellekään ei voi vielä tästä puhua ja kysymyksiähän riittää :D
Meillä siis varhaisultrassa 9+1 löytyi identtiset kaksoset ja pää on ollut ihan pyörällä siitä saakka. Molemmat vastasivat viikkoja 9+0 ja molemmilla sydän jumpsutti mallikkaasti. Kamalasti pelottaa kaikki riskit ja päivä kerrallaan yritetään nyt mennä eteenpäin ja odotellaan np-ultraa että selviäisi mitä kaikkea nämä meidän pienet ihmeet jakaa keskenään, kuullemma ainakin istukan.
Pahoinvointi alkoi mulla jo ennen plussaa eikä oo helpotusta juuri näkynyt. Hyvän asian puolesta silti eli fiilikset ihan ok sen suhteen.
Nyt 9+6 ja np tulossa 12+2.
 
Tuplaonnea Fujin! Meillä olisi erimunaiset tulossa, mutta ihme kyllä pää ei ole pahasti sen suhteen pyörällä. Sulattelen vielä enemmän koko raskautta, miehestä en ihan ole selvillä mitä tästä kaikesta ajattelee.
Meillä viimeeksi perjantaina rv 9+1 ultrattu, silloin toinen 8+6 ja toinen 8+4, mitat ei ihan varmat kun lääkäri sanoi ettei hänen kone ole ihan tarkin tähän tarkoitukseen, mua siis ultrattu naistentaudeilla, missä ei yleensä raskauksia seurata. Ja meillä ei ihan ole tietoa kierron pituudesta tai ovulaatiosta niin lääkäri ei lähtenyt muuttamaan LA:ta. Pääasia että ovat molemmat joka ultrassa kasvaneet, tuosta pienemmästä saatiin sykkeetkin vasta melkein viikkoa toista myöhemmin. Odotellaan nyt nt ultraa, ei vielä tietoa milloin tulossa, veikkaan joulukuun alkua.
 
Raskaus oli meillä kovan työn takana ja mentiin varhaisultraankin niin, että itkin ennen ultraa vähän varmuuden vuoksi kun pelkäsin, että sieltä ei taaskaan löydy mitään elävää. Yllätys oli siis melkoinen ja ehdottomasti positiivinen! Identtisyys mietityttää tosi kovasti, tyhmänä googletin asiaa eikä se valitettavasti helpottanut yhtään. Uutinen oli niin iso yllätys siinä hetkessä, että muistan vain että tyypeillä on yhteinen istukka. Kuulemma seuranta om sitten 2-4viikon välein, mutta lisää selvinnee sitten siellä np:ssä.
 
Meillä tilanne olikin sitten vähän päinvastainen, tuli pikkuisen puskasta koko raskaus. Ehdittiin vasta jättää ehkäisy pois ja heti toisesta kierrosta tärppäsi, meillä kun ei olla yhtäaikaa mihen kanssa kotona kun viikonloppuisin niin oletin että kestää pidempään. Ensimmäinen raskaus nyt sitten menossa.
Niin noissa identtisissä tosiaan on isommat riskit kun erimunaisissa, vaikka riskiraskauksia molemmat ovatkin. Itse olen käynyt nyt vuotojen seurannassa 10pvä välein, nyt harvennettiin kun vuodot loppui. Varmaan sitten nt-ultrassa selviää täälläkin tarkemmin miten jatkavat seurontoja. Oman mielenterveyden kannalta olisi hyvä jos kerran kuussa pääsisi ultraan, kun niin vähäoireinen olen ollut koko ajan, että pelkään jonkin olevan huonosti ja kun ei ole kokemuksia miltä pitäisi tuntua.
 
Takaisin
Top