Matkustaminen

Hanna85

Oman äänensä löytänyt
Heippa! Kertokaahan kokemuksianne matkustamisesta raskausaikana. Itse olemme varanneet Lontoon matkan ja rv on silloin 25. 
 
Oikein hyvin sujuu matkustus raskausaikana! Ainakin jos on helppo ja periaatteessa oireeton, niinkun mulla on. Viime yönä tultiin 8päivän matkalta kotiin ja viime vko mulla oli vko22 menossa ja huomenna alkaa 23. Ja olikohan toukokuussa viikko 14 menossa, kun oltiin edellisellä reissulla. Mulla ei ollut mitään ongelmia kummallakaan kerralla. Toukokuussa olin iltaisin aika väsy ja syömisiä piti vähän katsoa tietty molemmilla matkoilla. Tuli syötyä jugurttia ja juustoa, jotka ei varmaa pastöroidusta maidosta olleet, mutta en mä oikeastaan ole niin pahasti noista niuhottanut Suomessakaan. Mut katso missä syöt jne, niin tuskinpa mitään ruokamyrkytyksiä tms saat.

Muista vaan levätä aina kun alkaa jaloissa tuntumaan ja juo paljon vettä! Auttaa paljon. Ja syö sopivasti ettei verensokeri laske kiukku/väsyasteelle. Hyvin se menee!

Ihanaa matkaa Hanna85! Lontoo on ihana :) ja sinne piti itsekin lähteä vielä samoilla viikoilla kun sinä, mutta matkaseuralaisella ei sitten budjetti riittänytkään ja muita kiinnostuneita ei ole eteen tullut. Jäi siis tohon viime viikon Espanjaan nyt matkustelut ennen vauvaa. Vauvan kanssa sitten seuraavalla kerralla pääsen ellei10.7 lentoa päiväksi Tukholmaan lasketa ;)
 
Sehän on tietty rv-raja milloin ei enää suositella lentämistä ja niillä viimeisimmillä viikoilla pitäisi olla lento-yhtiöön lääkärin lausunto lentokunnosta. Ainaki tälläisestä oon kuullu.
 
Joo Ryanairilla oli vko 28 rajana, ja senkin jälkeen saa lentää, mutta sitten pitää toimittaa lääkärinlausunto.
 
Joo joku suositusraja tais olla myös ja monella lentoyhtiöllä on rajana 6kk ja sen jälkeen vaan lääkärin lupapaperilla.
 
Joo en malta odottaa, että päästään Lontooseen:) Viime vuonna matka peruuntui viime hetkellä ja siitä asti harmittanut. Ja raskaus on ollut suht helppo, ei mitään epämääräistä.:) Joo, varmasti vaan järki päässä syömisen suhteen, kyllä minä täällä Suomessakin tarkkailen kaikkia ruokia ( ammatinkin takia, kun terveystarkastajan työtä teen). Ehkä välillä vähän liikaakin ;)
 
Hehee, ammatti puskee siis arkielämään kanssa :D

Me käytiin viime vuonna Lontoossa ja jäi vähän paikkoja kiertämättä, niin haluaisin takaisin. Niin ja viime vuonna satoi vettä aina päivällä! Kumisaappaat mukaan siis ;) lisäksi mun kaveri asuu Lontoossa ja häntä+miestään halusin mennä moikkaamaan. En nyt kuitenkaaan yksin viitsi lähteä, kun he on töissä kuitenkin päivät.
 
Mekin suunniteltiin miehen kanssa ensin reissua elokuuksi kun on hääpäivä, mutta mulla ei oikein olekaan vapaata enkä oikein uskalla lähteä kun jalat on nyt jo olleet aika loppu tuon turvotuksen vuoksi. Jos en sit jaksaiskaan kuljeskella niin eipä olis paljon iloa matkata ulkomaille :P Mutta mennään todennäköisesti sit lyhyelle lemmenlomalle Tallinnaan :D
 
Mä on matkustanut useasti raskauden aikana (työ- sekä lomareissuja). Olen lentänyt sekä Keski-Eurooppaan että Atlantin yli. Neuvolassa minulle neuvottiin että saa lähteä kun siltä tuntuu! Eli lähde ehdottomasti jos haluat ja kuuntele kehosi, se kyllä kertoo milloin on aika levätä - ja sitähän voi tehdä monissa paikoissa: kahvilassa, hotellissa, ... Lomareissulle otin hyvän kirjan mukaan, niin ei tuntenut pahalta jäädä joku päivä tekemättä mitään erikoista.

Tukisukkia minulle kyllä suositeltiin (erityisesti kai Atlantin yli menevän lennon takia, mutta olen pitänyt niitä nyt kaikilla lenoilla), koska vaara saada veritulpan (vai oliko jotain muuta?) on raskauden aikana kohonnut ja lentojen aikanakin se on kohonnut ja kun nyt molemmat tulee yhteen ... Lisäksi pitäisi liikuttaa lennon aikana jalkoja (pyöritellä välillä nilkkoja, nosta kantapäiden varaan, käydä vesassa) ja juoda paljon. Neuvolassa suositeltiin ostaa vähän kalliimmat tukisukat koska ne ovat yleensä paremmat.

Niitä rv-rajoja pitää tarkistaa lentoyhtiöltä (löytyy yleensä niiden websivuilla). Lentoyhtiöllä joilla mä oon lentänyt se oli rv 36 ja vasta sen jälkeen olis tarvittu lääkärin lausunto. Neuvolassa sanottiin että ainoa syy tähän on että lentoyhtiö halua estää että lennolla tulee synnytys (mutta kuka meistä nyt halua synnyttää lentokoneessa :D ) ja lääkäri voi todeta että kohdunsuu on vielä suljettu, eli synnytys sillä hetkellä epätodennäköistä.

Ruoka on mielestäni vaikein juttu matkojen aikana. Ulkomailla ei mahdollisesti lue maitotuotteista onko se pastöroidusta maidosta vai ei, joissakin maissa kuitenkin saa myydä vain pastöroidusta maidosta tehtyjä juustoja ja muuten siinä pitää lukea että se on tehty raakamaidosta. Ei aavistustakaan miten se on Lontoossa. Olen varautunut maito-ongelmaan ostamalla kalsiumtabletteja niin että niitä sitten söin matkojen aikana. Yhdellä matkalla mulla tuli tietystä ruuasta oksennus. Neuvolassa kyllä sanottiin, että kaikesta jota en ole tottunut syömään voi tulla paha olo ja oksennus. Kun olet kuitenkin menossa "vain" Lontooseen, niin siellä varmasti pärjäät ilman sellaista, kun sieltähän löytyy varmasti myös ruokaa joka ei eroa paljon suomalaisesta ruoasta. Mutta jos jostain tietystä ruuasta tulee paha olo tai jopa oksennus, niin älä stressaa, vaan syö jotakin muuta ;)

Ihanaa matkaa Hanna85 ja kaikille muillekin!
 
Täällä kanssa olis viikon matka varattuna loppukuulle Barcelonaan :) rv 25 sitten menossa, vähän jänittää tuon raskauden takia lähteä,( ruuat, lennot, pitemmät kävelyt..) mutta jospa se sujuu kun valmistautuu. Mulle ei mitään nuista tukisukista sanottu kun neuvolassa matkasta kyselin, oliskohan aiheellista hankkia? kuitenkin "vain" n3,5 h lento.
Ja jos joku on käynyt tuolla barcelonassa niin vinkkejä otetaan vastaan missä kannattaa käydä :)
 
Oi Barcelona on ihana kaupunki! Oltiin 2006 miehen kanssa. Siellä on vaikka mitä nähtävää kuinka paljon ja niillä turistibusseilla pääse helposti ja halvasti kiertelemään ne perusnähtävyydet :D Kannattaa käydä esimerkiksi siinä upeassa musiikkitalossa sekä katsomassa Antoni Gaudin suunnittelemia rakennuksia (ylväimpänä Sagrada Familia, vaikka ei kokonaan Gaudin taida ollakaan). Ja mies halus tietty FC Barcan kotistadionille Nou Campille kierrokselle... :P Espanjalainen ruoka on myös niin ihanaa :)
 
Meillä myös tarkoitus matkustaa, kun vielä kahdestaan enempiä suunnittelematta päästään :)Parin viikon päähän kyttäillään äkkilähtöä ja kuun lopussa olisi tarkoitus mennä kyläilemään miehen sukulaisten luona Ruotsissa. Laivalla varmaan otetaan hytti ihan vain raskauden takia, että pääsee tarvittaessa vähän lepäilemään.

Mulla ei oo mitään kummempia vaivoja ollut, joten uskon, että jaksan reissussa ihan hyvin. En ajatellut ruokailusta ottaa suurempaa stressiä, kunhan nyt sen verran katsoo, ettei epäilyttävissä paikoissa syö.
 
Me oltiin juhannuksena Barcelonassa! Ja mä suosittelen myös noita hop on hop off -turistibusseja, joita mulle kaveri suositteli ennen lähtöä. Pääsee hyvin näkemään myös "sivukujia" nähtävyyksien lisäksi ja voi jäädä kyydistä siellä missä haluaa. Ja 2 eri reittiä oli ja molempiin sai samalla lipulla mennä. Mulla ei mitään tukisukkia muuten ollut. Muistin liian myöhään, että ne olis lennolla varmaan ihan hyvä olla. Mut hengissä ollaan edelleen... Ei se lento paha ollu muuten, mutta peffa vähän alkoi puutumaan. Ja meillä mies mielellään pysähty ottamaan kaljan tms, jos mä vinguin väsymystä jaloissa loppuviikosta, kun jatkettiin vielä Barcelonasta etelämpään ;)
 
Minullakin raskausajan matkustus sujunut ihan hyvin. Pari viikkoa sitten tultiin 10 päivän Italian matkalta. Raskausviikkoja oli silloin 19. Lennolla käytin tukisukkia, jotka olivat todella hyvät. Suosittelen. Jalat eivät olleet läheskään niin turvoksissa kuin odotin. Onneksi lento oli lyhyt. Ainoa ikävä asia oli mielestäni, että maksaläikät alkoivat kukkia kasvoilla heti kun oltiin oltu päivä perillä. Onneksi ne ovat nyt vähän hälvenneet.

Esikoisen odottamisen aikaan oltiin myös Italiassa ja raskausviikkoja oli silloin jo 30. Hyvin meni silloinkin. Jaksoin kävellä nähtävyyksien perässä muiden kanssa ihan hyvin. Lisäksi italialaiset olivat yltiöystävällisiä minulle ison mahani kanssa. Jotkut miehet jopa flirttalivat minulle. Ovea avattiin ahkerasti ja kapeilla jalkakäytävillä annettiin auliisti tilaa. Se oli aika outo kokemus, kun Suomessa sellaista huomiota et saa välttämättä milloinkaan. Metrossakaan Hesassa en kertaakaan saanut istumapaikkaa ison mahan kanssa. 
 
Me ollaan kanssa suunniteltu reissua ekan hääpäivän kunniaksi. Vähän on vielä mietinnässä, kun mulla on siinä vaiheessa jo viikko 34 menossa.... Mut vaihtoehtoina siis päivä Tukholmassa tai sitten risteily Lappeerannasta Pietariin, sielläkin olis ihana olla ainakin se päivä tai sitten jos oikein huonosti käy, niin risteily tuossa Pyhäselällä ja Pielisjoella tästä Joensuusta käsin :D Eniten minnuu noissa pitemmälle tähtäävissä reissuissa huolettaa se bussissa/junassa matkaaminen, laivakyyti on suht tasaista varmaan tuossa elokuun puolivälissä, mut bussi kyllä täristää. Juna ei tietty niinkään, mut täältä ois niin paljon edullisempaa lähteä semmoselle matkatoimiston bussi satamaan systeemillä. Ja Helsinkiin siis matkaa on n. 500 km, Lappeenrantaan "vain" reilu 200km... :D
 
Oletteko muuten muut huomanneet, että iho olisi nyt raskauden aikana herkempi auringolle? Jostain luin, että näin olisi ja huomasin sen viikonloppuna myös käytännössä. Vaaleudestani huolimatta mun iho ei pala juuri koskaan, mutta nyt iho punoitti parin tunnin aurinkoannoksesta, kun olin futiskentän laidalla. Olin ihan ihmeissäni, koska en ole todellakaan tottunut moiseen. Nyt täytyy ilmeisesti ruveta rasvailemaan ja olemaan varjossa enempi, jos iho reagoi noin helposti.
 
No nyt on matka varattuna ja lähtö keskiviikkona Rodokselle. Ihana päästä reissuun lekottelemaan, pulikoimaan ja syömään hyvin :)
 
Niin ja mulla ei ole iho ollu herkempi raskauden aikana. Ihmettelinkin oikeestaan, kun en palanu Espanjassa. Ihan vähän vaan sain punotusta iholle ja herkempi oli pari päivää, mut muuten en palanu.
 
Reissusta kotiuduttu ja hyvin meni kaikki. En jaksanut olla ihan niin kiinnostunut kaupoista ja ostoksista kuin olisin ehkä normaalisti, mutta lähdimmekin rentoutumaan ja sitä saatiin kyllä tehdä. Neljä kirjaa tuli reissussa luettua :) En ilmeisesti ole vielä riittävän näkyvästi raskaana, kun jokaisessa ravintolassa ruuan päätteeksi tuotiin  alkoholia pöytään meille molemmille... Bussissa tosin yksin kiltti nainen antoi paikkansa minulle. Lämmitti mieltä :)

Maanantaina lähdetäänkin sitten taas reissuun. Miehen sukulaisten luo Tukholmaan. Tykkään ihan hulluna siitä kaupungista, mutta saapa nähdä onko energiaa pörrätä ihan entiseen malliin. Onneksi voi sitten vain hengailla ja katsella ihmisiä, jos siltä tuntuu. Ja loppupeleissähän sinne lähdetään niitä sukulaisia tapaamaan:)
 
Takaisin
Top