Matkustaminen raskaana

tiiinnna

Vauhtiin päässyt keskustelija
Huhtikuun äidit 2019
Tuli mieleen avata keskustelua matkustamisesta raskaana. Eli lentäminen, ruuat maailmalla, turvallisuus jne..

Ekan raskauden aikana olin Rodoksella viikolla 26, se meni täysin ongelmitta. Nyt olen suunnitellut Kiinan matka ajankohdalle, jolloin raskausviikot on noin 20. Mutta pitkä lentomatka vähän epäilyttää. Toisaalta jotkuthan reissaa viimeisillään tai paljonkin raskauden aikana. Onko teillä kokemusta?
 
Itsellä kokemusta vain ihan alkuraskaudesta kun olimme kreikassa rv8 tienoilla. Tuolloin en kyllä välttänyt mitään muuta kun alkoholia. Silloin tosin eka neuvola oli vasta palattuamme ja neuvolan täti ei oikein tykännyt kun olin syönyt ihan normaalisti välttelemättä mitään ruoka-aineita.
Kaverini kanssa olimme espanjassa kun hän oli rv24. Tästä vuosia aikaa ja silloin muistaakseni tarvitsi lääkärintodistuksen lentämiseen. Hän ei syönyt mitään kylmiä salaatteja eikä kaloja vaan kaikkea mikä oli kypsennetty ihan kypsäksi. Lentokoneessa oli tukisukat ja käveli paljon lennon aikana.
 
Me ollaan menossa joulukuussa Italiaan. Silloin pitäisi olla suunnilleen rv 24. Varattiin matka just ennen kuin saatiin tietää raskaudesta, mutta oltaisiin varattu se varmasti joka tapauksessa. En ajatellut ottaa raskaudesta mitään sen suurempaa stressiä. Lentokoneessa pitää jumppailla säännöllisesti ja syön sitten vaan kunnolla kuumennettuja ruokia. Onneksi pizzat ja pastat on suurimmaksi osaksi ihan ok raskaanakin. Viinit tietty jää juomatta, mikä on ehkä vähän harmi, mutta eiköhän siitä selvitä:)
 
Hei, itsellekin ajankohtainen aihe! Mulla on tulossa parin viikon päästä työmatka (silloin rv8) itä-Eurooppaan ja vähän jännittää miten tarkka pitää olla ruokien suhteen.. Sitten vielä syyskuun lopulla (rv11-12) tulossa lyhyt reissu Lontooseen. Onneksi molemmat lennot lyhyitä ja reissut nyt alkuraskaudesta, mutta nuo ruokajutut kyllä vähän mietityttää... Muita reissuja ei ole suunnitteilla ja viime raskaudessa en matkustanut kuin kotimaassa, tosin onnistuin eräästä pohjois-Suomen lomakohteesta saamaan influenssan rv20 (joo, en ollut ottanut rokotusta, nyt meinaan ottaa).
 
Meillä risteily yhteen Keski-Euroopan maahan loppuvuodesta. Astetta tarkempana ajattelin olla ruokailujen suhteen, vaikka varmaan suht turvallista sielläkin on syödä. :rolleyes: Risteily varattiin lähinnä siksi ettei taaperon kanssa tarttis lentää, mut myös tän raskauden kannalta oon tyytyväinen että valittiin lopulta risteily. En muutenkaan tykkää lentämisestä.
 
Mulla on tiedossa työmatka marraskuun lopulla Keski-Eurooppaan. Kovin innoissani en ole, koska näillä reissuilla on yleensä ohjelmaa aamusta iltaan, joten jaksaminen mietityttää. Varmaan joutuu ottamaan oman tauon johonkin väliin, jos siltä tuntuu. Onneksi kyseinen reissu on kuitenkin vain pari yötä.
 
Me ollaan varaamassa matkaa helmikuun alkuun Italiaan. Kai se nyt on ihan turvallista lentää kun ei lentoyhtiötkään kiellä :grin edellinen raskaus meni sen verran hyvin että jotenkin luotan että tämäkin menee hyvin. Jospa sit tulee ongelmia niin perun. Muita menossa reissuu vielä talven puolella?
 
Nauris, se mitä ehkä miettisin noin myöhäisessä vaiheessa matkustuksen suhteen, on mitä tapahtuisi jos vauva syntyisi etuajassa. Muistaakseni kaveri sanoi muutama vuosi sitten selvittäneensä, että mikään vakuutusyhtiö ei korvaa raskauteen liittyviä sairaalakäyntejä viikon 28 jälkeen matkalla. Eli saattaisi tulla tosi iso lasku, jos joutuisi synnyttämään ulkomailla ja jos vauva vielä tarvitsis tehohoitoa tms. Itse ainakin selvittäisin tätä asiaa, ennen matkan buukkaamista.
 
Mun tekis hirveesti mieli varata joku rantaloma tammikuulle esim. Thaimaahan, Sri Lankalle tai Malediiveille. Tammikuun 11. päivä alkaisi kuitenkin jo viimeinen kolmannes, joten en taida uskaltaa. Pitkät lennot voi olla siinä vaihessa jo vähän tukalia ja pelkään myös tota ennenaikaisen synnytyksen mahdollisuutta. Mutta katsotaan nyt, miten tää raskaus edistyy. Jos kaikki näyttää hyvältä, niin voihan sitä ottaa sitten vaikka äkkilähdön.
 
Nauris, se mitä ehkä miettisin noin myöhäisessä vaiheessa matkustuksen suhteen, on mitä tapahtuisi jos vauva syntyisi etuajassa. Muistaakseni kaveri sanoi muutama vuosi sitten selvittäneensä, että mikään vakuutusyhtiö ei korvaa raskauteen liittyviä sairaalakäyntejä viikon 28 jälkeen matkalla. Eli saattaisi tulla tosi iso lasku, jos joutuisi synnyttämään ulkomailla ja jos vauva vielä tarvitsis tehohoitoa tms. Itse ainakin selvittäisin tätä asiaa, ennen matkan buukkaamista.
Hyviä pointteja! Pitää ehkä ottaa sellainen lentolippu jossa on peruutusmahdollisuus. Meillä perheessä ei kukaan ole syntynyt etuajassa ja itsekin olin viime raskaudessa hyvä vointinen ja tyttö syntyi 41+4. Mutta eihän sitä koskaan tiedä...
 
Takaisin
Top