Matkarattaat

vappu

Näppärä viestien naputtelija
Tammikuunmammat 2015
Tarvittavat ominaisuudet, paras hinta-laatusuhde? Ainoat rattaat vai kakkosrattaat? Mitä sitä pitäisi osata miettiä matkaratasviidakossa?
 
En ainakaan huomannut että joku olisi jo näistä jutellut. Nyt tuli ajankohtaiseksi kun pitäis lähteä lentokoneella maailmalle. Haluaisin matkarattaat, jotka saa makuuasentoon kun vauva on vielä niin pieni. Pitäisi saada yhdellä kädellä kasaan kun lapsi ei osaa vielä seisoa vaan pitää pitää sylissä. Pitäisi olla tietysti myös suht kevyet ja pieneen tilaan menevät, muttei kuitenkaan mitkään vempulat. Ja pitäisi suojata lasta auringolta ja sateelta. Plussaa tietysti jos renkaat kulkisi myös huonolla kelillä Suomessa ja käyttöikä olisi pitkä. Nyt on katottu vähän Britaxin B-Agileja ja Baby Joggerin City mini -matkarattaita. Osaako joku kertoo näitten eroista? Eri mallien hyvistä ja huonoista puolista? Ja miks noin iso hintaero? Toiset saa parilla sadalla ja toiset maksaa 700! Luulin että vaunupohdinta ois riittäny! Mutta ei noita isoja yhdistelmiä kyllä maapallon toiselle puolelle raahata...
 
Meillä vähän sama tarve, tosin ei matkan takia vaan ihan muuten vaan.
Kaikki hyvältä vaikuttavat maksaa vähintään sen 500€. Oon katellu Stokken Scoot- kärryjä ja Phil&Tedsin Promedareja, mut törkeen hintasia molemmat.
Ite tykkäisin viel siitä, et istuinosan sais käännettyä. Eka nasu äitiä kihti ja sit, ku isompana alkaa äiti tympiä, ni nasu menosuuntaan.
 
Jossain muussakin ketjussa näistä on puhuttu, mut en muista missä. Omat lempparini on babyzen yoyot ja mountainbuggy nanot. Molemmat menee superpieneen tilaan ja saa ihan makuulleen. Vauvan naamaa vaan ei taida saada itseä päin vai saakohan? Tarvetta ei näille meillä toistaiseksi ole mutta jatkan haaveilua :)
 
Noi molemmat oli kyllä pieniä ja kevyitä, mutta ainaki noissa nanoissa se kasaaminen oli sen verran monivaiheista ettei se kyllä vauva sylissä onnistu :/ stokke scootit taas paino ihan hirveesti. Melkeen 13 kiloa. Suunnilleen puolet siitä ois sellanen inhimillinen kantaa jos mukana on muksua ja kassia ja nyssäkkää. Ja tässä nyt siis ite mietin vaan sitä ulkomailla reissaamista.
 
Meille on tulossa noi stokke scootit. Niissä plussaa se, että istuimen suuntaa saa vaihdettua. Tosi monissa matkarattaissa vauva naama menosuuntaan, mikä näin pienellä vieraassa paikassa/ruuhkassa yms tuntuu vähän turhan varhaiselta. Tykästyin niihin muutenkin ja luulen, että myydään noi meidän yhdistelmävaunut pois kunhan scootit saapuvat :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Meillä on Carena explore ja oon tosi tyytyväinen. Helppo kasata ja koota, yhtenäinen työntöaisa niin helppo työntää yhdellä kädellä ja vakaat työntää, Kuomun menee reilusti alas eikä hintakaan päätä huimaa.
 
Minä haluan myös tässä vaiheessa rattaat, joissa lapsi voi istua selkä menosuuntaan ja siksi meidän näppärät yhdistelmävaunut luottaa. Esikoinen halusi istua kasvot työntäjään päin vielä 1,5-vuotiaana, eikä pistä pahakseen nyt vuosi myöhemminkään sitä, jos niinpäin istuu. Meillä tosin esikoiselle vois hommata matkarattaat, mutta seisomalauta välttää toistaiseksi (jos oon harvoin yksin lasten kans liikkeellä) ja kauppakeskuksissa yms. on talon rattaita tai ostoskärryjä, jos liikutaan koko perheellä. Puistoon mentiin talvella pulkkaillem ja nyt kesällä pyöräillen (esikoinen siis pyöräilee ja minä työnnän vaunuja).
 
Meilläkin oli harkinnassa britaxit mutta ne oli tosi isot matkarattaiksi, lähes samaa luokkaa brio smilen kanssa, niin en katsonut siinä olevan järkeä.
Harkittiin mamas&papas armadillon ja mountain buggy nano välillä ja päädyttiin armadilloon. Armadillo flipissä saa istuimen käännettyä joko työntäjään päin tai menosuuntaan mutta nämä rattaat maksoi niin paljon enemmän et päädyttiin armadilloon.
Mun blogissa on vertailua matkarattaista..
 
Mua myös mietityttää noiden kaikkein kevyimpien matkarattaiden tukevuus, työntömukavuus, kestävyys yms.. siis uskaltaako lasta jättää hetkeksikään rattaisiin ilman että niistä pitää kiinni?
 
Voi että, ei meillä mitään matkarattaita vielä oo! enkä kyllä oo vaunujen/rattaiden kanssa mitenkään vertailla että mitkä ois parhaat.. En edes tiedä minkä merkkiset meidän yhdistelmävaunut on, mutta niissä saa vauvan kasvot/selän menosuuntaan. Jotkut matkarattaa ois kyllä kätsyt :)
 
Kannattaa varmaan myös miettiä että missä niitä matkarattaita tarvii.. Jos pelkkä kauppakeskus rattaat niin varmaan pienirattaiset ja kevyet on hyvät, jos meinaa matkustella ulkomailla niin ite ottaisin vähän tukevammat että ei mene hermo huonommilla kaduilla kävellessä siihen että rattaat jää joka kiveen kiinni eivätkä kaadu niin helposti. Meillä on matkarattaat nenä menosuuntaan mutta kuomussa on iso ja hyvä kurkistusluukku joka on kokoajan auki.
 
Itekään en ostaisi kaikkein kevyimpiä ja hepposimpia sateenvarjorattaita, ku niillä ei pääse kulkemaan esim. soratiellä. Käyttötarpeesta kyllä kiinni eli jos vain ns. shoppailukäytössä keskikaupungilla niin sit varmasti luottaa, mutta esim. eläinpuistossa näkee porukan tuskailevan. Toisaalta en ostais myöskään kalleimpia. Tuntuu hullulta ostaa ensin +/-700 euron yhdistelmät ja sit laittaa melkein saman verran matkarattaisiin. Meidän rattaat aika kevyet ja muutenki näppärät kasata. Vievät kyllä varmasti enemmän tilaa, ku matkarattaat, mutta autoon mahtuu, myös lomareissulle. Pitää ostaa sit joskus, kun lapsi tarttee rattaita vain satunnaisesti eli parin vuoden kuluttua, jos tuntuu, että tarvetta.vielä on. :)
 
Meillä Britaxin B Agile 4-rattaat ja oon ollu super-tyytyväinen niihin. Tukevat oikeesti jopa kävelylenkillä, mut menee pieneen kasaan (varsinkin jos nappaa renkaat irti). Näppärät bussissa, onnistuu hyvin työntää yhdellä kädellä ja on mielestäni tyylikkäät.
 
Britaxit näyttää kyllä hyviltä mutta ite en niistä tykkää kun niissä pitää olla valjaat kiinni koko ajan. Matkaratas viidakko :grin
 
Turvaistuinviidakko on kuulkaas sitten aivan omaa luokkaansa! :D Perustanpa siitäki jo oman ketjun, vaikka monella varmaan ajankohtainen vasta ens talvena. :wink
 
Meillä on brion happyt ilmakumirenkailla tähän peruskäyttöön ja ne kulkee niin kevyesti joka maastossa että en usko että luovun niistä. Eikä mun mielestä yhetkään matkarattaat oo niin tukevat että ne soveltuis koiralenkille hiekkatielle. Mutta noi on tietty suht isot ja raskaat. Eli matkarattaat sais sitten olla kevyet ja ketterät ja käytössä lähinnä kauppareissuilla. Tähän tarkotukseen kelpais melkeen mitkä vaan kevyet, mutta nyt kun on ulkomaanreissuja tulossa ja tyttö on vielä suht pieni niin pitää pystyy makuuasennossa nukkumaan ja tulee muutakin maastoa kun kauppakeskuksen lattiaa. Toi että sais käännettyy kasvot työntäjään ois tietty plussaa mut ei näillä vaatimuksilla oo olemassa sopivia rattaita muutenkaan :D niissä b-agileissa jää vaivaamaan vaan se verkko jolla kuomua pidennetään. Eikö se kuomun ajatus vähän katoo jos se on verkkoa? Eihän se sillon suojaa sateelta, auringolta, tuulelta tai miltään? B-agile plussassa ois kunnon kuomu, mutta hintaa taas enemmän. Baby joggerit kestää painoo enemmän ja niitten tavarakori ei oo niin matalalla (eli kurassa) kun britaxeissa. Tää nyt on tällasta tajunnanvirtaa, jossa ei oo sen enempää järkeä. On vaan nii hankala päättää! Näin jo painajaisiaki rattaista :D
 
Onko kenelläkään kokemusta tai edes nähnyt livenä armadillo city rattaita?
Meillä matkarattaat hankinnassa ja suosikkeja ovat Yoyot sekä nuo Armadillo cityt.
Täällä ei vaan myydä missään liikkeessä kumpikaan ja siksi kokemuksia kaivataan. Haussa siis pieneen kasaan menevät matkikset. Nanoja käytiin katsomassa, mutta tylsät värit ja kasaaminen ei ollut mikään nopea ja näppärä toimenpide ja siksi niistä luovuttiin.
 
Mä kans himoitsen niitä yoyoja :) ei vaan ole toistaseks mitään tarvetta niille. Pitää varmaan varata joku matka että saa ostaa rattaat :D
Mulla on joku ihme pakkomielle (peritty isältäni, jolla on sama fiksaatio) kaikkeen mikä menee pieneen tilaan. Kaapin perukoilta löytyy mm. mikrokuitu pyyhe ja silkkilakanat, jotka menee ihan pikkumyttyyn, lisäks on läjä erilaisia reppuja ja kasseja jotka menee pieneks ja sit on vielä ne kaikki muut tavarat joiden olemassaoloa en edes muista... Pieneen tilaan menevää piknikalustaa oisin tarvinnu useinkin, mut se menee niin pieneks että on aina hukassa kun sitä etsii.
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Takaisin
Top