Marraskuun Murut 2012 <3

Se ensimmäinen ultra tehdään alakautta. Näkee varmemmin niskaturvotuksen, jota siinä mitataan. Näin ainakin kaikissa paikoissa mitä mä tiedän, ja esikoisesta itellä muistissa.
 
Ne mun foolihappotabletit on tällasta kuin Foliren:
http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/epages/KYA.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/KYA/Products/OE0317514

Nuo on ainakin tosi pieniä, että luulis menevän helpommin alas vaikka ois vähän huono olokin. Ja kuvauksessa sanottiin myös raskausajasta tuosta tuotteesta. D-vitamiini on mulla vielä pureskeltavaakin, ettei tarvi nieleskellä. Ja muista oon miettiny että saan varmaankin tarpeeksi ravinnosta, varsinkin kun nyt raskauden myötä oon yrittäny vielä monipuolistaa syömistä. Ainut mitä vielä mietin on Omega 3-tabletit, kun mulle ei meinaa kala oikein upota...
 
Meki eka kokkeiltii sitä kapula sissää -jutskaa mut ei sillä näkyny mittää ja hetiko vattan päältä katottii nii oli jo paljon valosampaa ja erotti sen pikkusen sieltä :)

Mulla fiilikset heittelee miten sattuu tän raskauden kans. Toki oon tosi onnellinen ja iloinen,että meille tullee perheenlisäystä ja voi,että oon niin varma,että tosta meijä poitsusta tulee hyvä isovelu vauvelille <3 en malta odottaa,että päästään kaikki yhessä toljottammaa niinkin kaunista ja ihmeellistä asiaa!

Mutta on mulla vähä haikee mieli,ku tuntuu siltä,että jään kumminki loppupeleis yksin. Oon kumminki vasta 20v ja kaverit justii siinä iässä,että etsivät ittiään ja tykkäävät bilettää.Sillon ku tulin raskaaksi mulla oli paljon kavereita ja muutama hyvä ystävä. Nyt ei ole enään ko pari hyvää ystävää ja jokunen satunnainen kaveri..Entäs sitten ku tenavia onkin kaksi? en omista autoa,joten liikkuminen on paljon vaikeampaa sitten kun nykyisin. Tuo meijä poitsu osaa olla aika haastava tappaus ja siihen päälle vielä vastasyntynyt. Uskon,että tuun pärjäämään,mutta onko se hyväksi olla koko ajan "yksin" ja kaivata päivittäin sitä tunnetta että joku soittais ja pyytäis leffaa/syömään yms.Toki ne mun sydänystävät yrittävät olla mahollisimman paljon mun kans ja tukea asiassa ku asiassa, jopa hoitavat mukulaani vaikka heillä ei juurikaan ole kokemusta lapsista eikä niistä niin paljon välitäkkään,joten heistä olen erittäin ylpee ja kiitollinen,että omistan edes pari tuommoista.Ilman heitä en ois tässä,mutta jotenkin tuntuu,että ei se riitä..jotain puuttuu.

 monet kaverit "hylkäsivät" minut raskaaksi tullessani koska aikani ei muka riittänyt heille. paskat sanon minä! mulla oli aikaa vaikka muille jakkaa,mutta aina ois pitäny mennä johonki baariin tai muualle missä oli paljon elämää ja mää kun en pystynyt jatkuvan pahoinvoinnin ja väsymyksen takia niin yritin toitottaa sitä,että tulisivat meillä käymää ja pitämään seuraa koska heillä liikkuminen oli huomattavasti helpompaa..mutta ei,ei sen vertaa voinu kiinnostaa :( Oon vähä pettynyt itteeni ku en aikoinaan valinnut kavereita tarkemmin. olisha se pitäny arvata ku kaikilla muilla oli kauheet tulevaisuuden suunnitelmat,ammatit yms ja mää halusin vain olla kotiäiti :D tiesin,että tuun tekemään lapseni nuorena koska mulla vaan on tietty järjestys elämässäni josta kerron ehkäpäs myöhemmin. Oon ajatellut jotain tukiryhmää nuorille äideille täällä oulussa ja ajattelin kysästä asiasta enemmän kun on neuvola-aika jos saisi edes pari mammakaveria joitten kanssa puhua vain lapsukaisista ja tehä sellasia äiti-lapsi-juttuja enemmän :) ja tämä on se puuttuva pala! mammakaverit :D
Tulipas purettua sydäntä,mutta helpotti kiitettävästi ku sai purkaa ajatuksia :)

ps.saattaa olla hieman sekava teksti ko tässä silimät ristissä kirjottelen,joten painunpa nyt samontein pehkuihin! hyvvää yötä :)
 
Jospa mäkin uskaltautuisin joukkoon mukaan :) Meille on siis tulossa ensimmäinen lapsi ja viikkoja tänään mun laskujen mukaan 5+1. Eka neuvola on 11.4. eli siihen asti tarttis vielä odotella ennen kuin kerrotaan asiasta vanhemmille (päätettiin miehen kans näin).

Itsellä on ollut niin hyvä olo, että en oikein ole uskoakaan tätä :D Välillä on mahassa tuntunut "oudolta" ja eräänä iltana kun satuin syömään sipsejä niin turvotus oli aivan tajuton :O Ja väsymystä on tietty, eilenkin menin nukkumaan kahdeksalta illalla (piti siis vaan vähän lukea, mutta siihenpä sit sammuin sänkyyn ja mies armollisesti herätteli myöhemmin etten nuku farkut jalassa koko yötä...) Mua tosin varmasti väsyttää sekin että oon pyrkinyt juomaan kahvia vain aamulla pari kuppia ja muuten jättämään sen normaaliannoksen kofeiinia sitten pois.

Noista vitamiineista. Ite päätin ostaa apteekista sellasen raskaana oleville/imettäville tarkoitetun valmisteen, jossa pitäis olla kaikki tarpeellinen. Neuvolasta tosin lupasivat lähettää jotain infoa niin katsotaan sit uudelleen mitä suosituksia sieltä annetaan :)

Aurinkoista ja iloista odotusta kaikille! :)
 
Minä olen syönyt foolihappoa ja kalkkitabletteja, joissa on D-vitamiinilisää. Tosin nyt viikkoon en ole noita kalkkeja (ja siis myöskään D:tä) saanut alas, kun on ollu niin huono olo. Foolihapot oon saanu syötyä, kun ne on niin pieniä. Väistyis vähän tää paha olo, niin sais taas tuota kalkkia syötyä. Tarttisin sitä, kun en maitotuotteita käytä. Juustoa normaalisti syön, mutta nyt viikkoon en oo tuon pahoinvoinnin takia iljenny syödä sitäkään. Omegoja tuskin saan myöskään tarpeeksi, kun ei tuu ihan joka viikko kyllä lohta laitettua, mutta niitä en voi purkista syödä.

Niin ja joo, minä oon ratkaissut housuongelman turvotukseen niin, että olen nyysinyt miehen housut :D Me ollaan aika samankokoisia, pikkasen väljemmät vyötäröltä nuo sen, joten nuo sen housut menee mulle hyvin nyt. Farkut tuntui niin karseilta päälle, kun koitin. Tuntui, että ne sais mahasta puristamalla nyt vielä herkemmin laatan lentämään.
 
huoh. Mulla on ennen yhtä lääkärille aika, viime yönä holahti verta housuihin niin et tuli ihan läpi, ja tiputteli vessanpönttöön. Sen jälkeen ollu tuhrusta vuotoa, käydään nyt tsekkaamassa kuinka on käynyt.
 


lullaby kirjoitti:
Meki eka kokkeiltii sitä kapula sissää -jutskaa mut ei sillä näkyny mittää ja hetiko vattan päältä katottii nii oli jo paljon valosampaa ja erotti sen pikkusen sieltä :)

Mulla fiilikset heittelee miten sattuu tän raskauden kans. Toki oon tosi onnellinen ja iloinen,että meille tullee perheenlisäystä ja voi,että oon niin varma,että tosta meijä poitsusta tulee hyvä isovelu vauvelille <3 en malta odottaa,että päästään kaikki yhessä toljottammaa niinkin kaunista ja ihmeellistä asiaa!

Mutta on mulla vähä haikee mieli,ku tuntuu siltä,että jään kumminki loppupeleis yksin. Oon kumminki vasta 20v ja kaverit justii siinä iässä,että etsivät ittiään ja tykkäävät bilettää.Sillon ku tulin raskaaksi mulla oli paljon kavereita ja muutama hyvä ystävä. Nyt ei ole enään ko pari hyvää ystävää ja jokunen satunnainen kaveri..Entäs sitten ku tenavia onkin kaksi? en omista autoa,joten liikkuminen on paljon vaikeampaa sitten kun nykyisin. Tuo meijä poitsu osaa olla aika haastava tappaus ja siihen päälle vielä vastasyntynyt. Uskon,että tuun pärjäämään,mutta onko se hyväksi olla koko ajan "yksin" ja kaivata päivittäin sitä tunnetta että joku soittais ja pyytäis leffaa/syömään yms.Toki ne mun sydänystävät yrittävät olla mahollisimman paljon mun kans ja tukea asiassa ku asiassa, jopa hoitavat mukulaani vaikka heillä ei juurikaan ole kokemusta lapsista eikä niistä niin paljon välitäkkään,joten heistä olen erittäin ylpee ja kiitollinen,että omistan edes pari tuommoista.Ilman heitä en ois tässä,mutta jotenkin tuntuu,että ei se riitä..jotain puuttuu.

 monet kaverit "hylkäsivät" minut raskaaksi tullessani koska aikani ei muka riittänyt heille. paskat sanon minä! mulla oli aikaa vaikka muille jakkaa,mutta aina ois pitäny mennä johonki baariin tai muualle missä oli paljon elämää ja mää kun en pystynyt jatkuvan pahoinvoinnin ja väsymyksen takia niin yritin toitottaa sitä,että tulisivat meillä käymää ja pitämään seuraa koska heillä liikkuminen oli huomattavasti helpompaa..mutta ei,ei sen vertaa voinu kiinnostaa :( Oon vähä pettynyt itteeni ku en aikoinaan valinnut kavereita tarkemmin. olisha se pitäny arvata ku kaikilla muilla oli kauheet tulevaisuuden suunnitelmat,ammatit yms ja mää halusin vain olla kotiäiti :D tiesin,että tuun tekemään lapseni nuorena koska mulla vaan on tietty järjestys elämässäni josta kerron ehkäpäs myöhemmin. Oon ajatellut jotain tukiryhmää nuorille äideille täällä oulussa ja ajattelin kysästä asiasta enemmän kun on neuvola-aika jos saisi edes pari mammakaveria joitten kanssa puhua vain lapsukaisista ja tehä sellasia äiti-lapsi-juttuja enemmän :) ja tämä on se puuttuva pala! mammakaverit :D
Tulipas purettua sydäntä,mutta helpotti kiitettävästi ku sai purkaa ajatuksia :)

ps.saattaa olla hieman sekava teksti ko tässä silimät ristissä kirjottelen,joten painunpa nyt samontein pehkuihin! hyvvää yötä :)


tääl on vähän samat fiilikset, vaikka ei noita kavereita oikestaan ole enään, ku muutettiin tunnin ajomatkan päähän, niin eipä täällä ole kukaan käyny pariin vuoteen ja autoa ei mullakaan ole :D yksin saa kaikki päivät kökkiä sisäl.. joku kaveri saattaa soittaa ehkä kerran kk, ehkä kerran kolmessa..
 
eikö lohi oo muuten kiellettyjen listalla? ite söisin useastikkin lohta, mut oon saanu sen käsityksen et ei sais syödä.. :/
 


pepi kirjoitti:
huoh. Mulla on ennen yhtä lääkärille aika, viime yönä holahti verta housuihin niin et tuli ihan läpi, ja tiputteli vessanpönttöön. Sen jälkeen ollu tuhrusta vuotoa, käydään nyt tsekkaamassa kuinka on käynyt.


toivottavasti kaikki on kunnossa !
 
Pepi: Voi, toivottavasti on kaikki kunnossa!

butter: Itämeren lohta ei saisi syödä kuin rajoitetusti, Norjan lohta saa syödä.
 
hmmn.. pitääpi kattoo tänään kaupasta sattuisko mun lemppari hunajasuikale lohi oleen norjasta :D mun isä on kalastaja pohjanmaalla ja meillä on siellä joka ikinen pv kalaa myös tarjolla, kaikenmailman kalaherkkuja.. mut se kalastaa perämerellä, niin niitä ei saa sitte syyä? tuntuis vähän tyhmältä ostaa kaupasta kallista, ulkomailta tuotua, ei tuoretta kalaa ja sen pitäis sitten olla turvallisempaa..? :O hmmn.. no mut hyvä tietää ettei tarvii ainakaan kokonaan lopettaa kalan syömistä :) oon tänään tehny lastenhuoneen sisustussuunnitelmat.. onkohan vähän liian aikasta? :D
 
Voi pepi, toivottavasti kaikki on kunnossa!

Neuvolasta sain eilen 5 A4 sivullista vältettäviä ruoka-aineita :D Maalaisjärjen käyttö on onneksi silti sallittua. Mä kyllä toisaalta oon vältellyt muutenkin melkein kaikkia listan ruoka-aineita. Eivät kuulu lemppareihin.

Kalasta olitte keskustelleet, joten kopioinpa tästä mitä sanotaan kalasta:

" Syö vähintään kaksi kala-ateriaa viikossa. Itämerestä pyydettyä suurta silakkaa, lohta tai meritaimenta voi syödä enintään 1-2kertaa/kk. Sisävesialueen isokokoista ahventa, kuhaa ja maketta suositellaan vain rajoitetusti. Haukea vältetään kokonaan. Syö vain kuumennettuna tyhjiö- ja suojakaasupakattuja ja graavisuolattuja sekä kylmäsavustettuja kalatuotteita ja mätiä."


Syynä välttämiselle mainitaan listeria sekä korkeat elohopea-, dioksiini- ja PCB-pitoisuudet, jotka voi aiheuttaa kehityshäiriöitä lapselle.

Me tästä lähdetään pikku hiljaa reissuun viikonlopuksi. Todella helpottunut fiilis, kun tänään löytyi ultrassa syke pieneltä ihmisenalulta!  Hyvää viikonloppua kaikille!
 
On kyllä niin sääli,että jotkut ihmiset on niinki ajattelemattomia,että jättävät heti ku toisella tapahtuu elämässä jotain suurta. Liekkö ovat koskaan olleet mittää hyviä ystäviä,kerta on nui helppoa päästää irti. Mutta joo,jättäis tollaset ihmiset omaan arvoonsa ja antaa niitte jauhaa sitä skeidaa kuinka vaikeeta mun kans on olla tekemisissä ko mullon tää lapsi :D

Ootko muuten ajatellu onko siellä päi mittää tukiryhmiä? tai että voisit edes harkita käyväs sellaisessa? Mää oon kuullu,että täällä on ja ne kokkoontuu melekeenpä joka pv. jotenka ajattelin käyä tsekkaa meiningin! jospa sais sitte sitä vertaistukea iha in real life :)
 
ei oo kyl tullu viel mieleen, ku esikoita odotan.. mut saattaishan tääl ollakkin :) ehkä ois aika iso kynnys lähteä mukaan.. oon taas sit tämmönen vähän vähemmän äidillinen (ainakin vielä) ymmärrän enemmän talonrakentamisestakin kun vauvvoista.. :D voishan sitä katella mitä täällä ois tarjolla.. eipä siitä ainakaan haittaa voi olla :)
 
5 tuntia odottelua ja kokeita takana, onneksi kaikki hyvin!! Pieni sydän sykki ruudulla, kun viimein päästiin ultraan. Eivät osanneet sanoa mistä vuoto johtuu, mutta pääasia että masussa kaikki sittenkin hyvin. Kyllä silti on pelko persiissä, kun tommosia vuotoja tulee! Ultra näytti kyllä viikon vähemmän mitä menkoista laskettuna, siitäkin jäi pelko ettei kaikki ehkä olekkaan niinkuin pitäisi. No, seuraamme tilannetta nyt. Ainakin se pieni sydän sykki <3
 
Ihanaa kuulla että siel pieni sydän sykkii <3 Toivottavast nyt kaikki vaan olis hyvin eikä vuotokaan enää pelottelis :) Tarrasukkia <3
 
Pepi: Ihana kuulla että kaikki on kunnossa. :) <3

Onko muuten jollain muulla tullut vatsalihakset kipeiksi alkuraskauden aikana? Huomasin tuossa eilen, että vatsalihakset edestä ja sivuilta on ihan kivikovat ja todella kipeät, enkä mielestäni ole tehnyt mitään vatsalihasliikkeitä tai muutakaan vastaavaa. Tosin nyt parina päivänä jotkin tietyt hajut on laukassu todella rajun pahoinvointikohtauksen, että on vaan mennyt kylmiä väreitä koko kehossa. Mahtaakohan siitä johtua..?
 
hienoa kuulla että kaikki oli kunnossa kumminkin ! :)

vatsalihaksista en osaa sanoa, ku on maha enemmän tai vähemmän kokoajan kipeenä.. tosin mulla on aina :D en tiedä johtuuko alaselkäkivuista, ollu kohta 2v putkeen tajuttoman kipee, tai sit siitä et maha ei toimi ku piti lopettaa tupakanpoltto.. välillä kyllä tuntuu selvemmin et kipu ois alavatsassa,.. mistäköhän vois johtua?
 
Pitäisköhän munki uskaltaa liittyä tänne. Keskiviikkona testasin plussan ja menkkojen mukaan LA ois 19.11. Pikku kakkosta odotellaan ja esikoinen nyt 1,5 vuotta. Meillä oli tarkotus vielä odotella ennenku oltais alettu yrittämään tätä vauvaa mut kuume tais kasvaa niin kovaksi et sattuki sit pieni vahinko.. :D Varhaisultraanki varailin tänään ajan ja se ois parin viikon päästä. Kovasti pelottaa kyllä tää alku et kaikki menis hyvin mut se nyt varmaan on kaikilla muillaki täs alussa sama juttu. 

Pepi: Mun kaverilla oli alkuraskaudessa melko runsastaki vuotoa melkein 12 viikolle asti. Terve pieni poika sieltä kuitenkin syntyi. Vuodon syy ei tainnu koskaan selvitä.. Hyvä et siellä pieni sydän sykki! :)

Manque: Kiva kuulla et varhaisultra meni hyvin!

Alavatsakivuista: Vatsalihakset mulla ei ollu kipeenä mut koko ajan vatsaa pikkusen juilii tai muuten vaan sen olemassaolo tuntuu.. Luotan siihen et tää kuuluu tähän alkuraskauteen. En enää muista miten esikoisesta oli. :)

Kovasti tarrasukkia kaikille mukaan!
 
Takaisin
Top