Mammalomalle jääminen....

sase-86-

Oman äänensä löytänyt
Miten ajattelitte äitiysvapaalle jäädä???

Pidättekö työssäkäyvät kesälomat eka vai jätättekö myöhemmäksi?

Jostain kuulin et kannattais säästää lomat myöhemmäksi silleen et jos isä pietää sen kk-vapaat niin ite olis siin samalla lomalla, ja näin olis rahallisesti kannattavampaa...jos jollain olis kunnon tietoo täst :D

Itse vaan epäilen et sitä ollaan joko saikulla tai sit lomalla tuo kk ennen mammalomalle jääntiä...esikoistakin odottaessa ei viimeiseen kuukauteen tullu työnteosta mitään ku on nostoja ja muita vaivoja...
 
Itse pidin kesälomat pois ennen kun jäin esikosta äitiyslomalle.
Sit ku oli tarkotus siirtyä hoitovapaalle, ni pidin äitiysloman aikana kertyneet lomapäivät eli vuosiloman samaan aikaan kun mies piti isäkuukauden :) Oli mun mielestä ihan toimiva järjestely.

Nyt oon miettiny että kun jään hoitovapaalta taas suoraan äitiyslomalle, niin kai se vuosiloma kertyy äitiysloman ajalta samalla tavalla kun esikoisestakin?
 
Mullahan alkaisi äitiysloma jo toukokuun lopulla (ja sehän on ihan kohta - jaiks!). Olen ajatellut pitää kertyneet kesälomat vasta äitiysloman tai vasta jopa hoitovapaan jälkeen. Alustavasti olen nimittäin ajatellut jatkavani hoitovapaalla. Näin ekan lapsen kanssa en tosin osaa kunnolla arvioida, kuinka hyvin viihdyn kotona. Mies haluaa pitää ainakin sen parin kuukauden isyysloman kanssa, ja sen ajoitus pitää toki myös miettiä.

Optimistisesti ajattelen, että pystyn paiskimaan istumatyötäni ihan äitiyslomaan asti, mutta se jää nähtäväksi.
 
Mä aion pitää kesäloman vasta sitten vanhempainloman jälkeen. Itse asiassa meidän firman politiikan mukaan se on pakkokin pitää ennen kuin alottaa mahdollisen hoitovapaan. Ja sit pidän siihen putkeen varmaan seuraavankin kesän loman, ja jään sitten vasta hoitovapaalle ainakin joksikin aikaa. Jonkun verran on vielä suunnitelmat tän suhteen auki sieltä loppupäästä...

Niin ja siis jos loppuaikana on kauheen tuskaa, niin sairaslomaa saa varmaan aika helposti. Kyllähän se paljon kannattavammaksi itelle tulee olla sairaslomalla kuin kesälomalla ;-)
 
Mitä ihmettä, kertyykö vuosilomaa myös äippäloman aikana?! :D Aikamoista luksusta, nimimerkillä vasta viime keväänä valmistunut ja kesällä työelämään siirtynyt..

Mä en yhtään tiedä miten teen lomieni kanssa. Varmaan aika paljon ratkaisee se, pääsenkö kesäkuussa lentämään Kreikkaan ja missä olen keväällä töissä (jos siis joudun tämän pölyallergian takia työpaikkaa vaihtamaan). Olin suunnitellut pitäväni lomaa ihan kesäkuun alusta pari viikkoa mammalomaan asti Kreikan reissun takia, mutta toisaalta voihan se olla, että olen silloin jo sairaslomalla - kuulemma harvat voi työskennellä päiväkodissa ihan siihen mammaloman alkuun asti.

No, ehkä nämä kuviot selkenee tässä neuvolakäynnin ja työkuvioiden selviämisen myötä. :)
 
Pidän lomat vanhempainvapaan jälkeen. Olen nyt itseasiassa 5 viikkoa vuosilomalla ja sen jälkeen jään hoitovapaalle. Muuten en olisi saanut tältä ajalta mitään rahaa kun isä on isäkuukaudella. En edes kotihoidontukea :(

Viime raskaudessa olin vikat 2 vaiko 3 viikkoa sairaslomalla liitoskipujen vuoksi. Tämä tuli ihan yllätyksenä, luulin että voisin olla töissä loppuun asti.

Tuosta loman kertymisestä en osaa sanoa.. meillä työnantaja maksaa ensin 3kk ajalta täyden palkan. Luulisi, että siltä ajalta ainakin lomia kertyy?
 
Jep,
Äitiys- ja vanhempainloman ajalta kerääntyy vuosilomaa, hoitovapaan ajalta ei.
Meilläkin työnantaja maksaa ekan 3kk äitiyslomasta täyttä palkkaa (ja vielä puhelinetu ja nettikin säilyy sen ajan), luksusta :-)
 
Piti tutkia tuota KVTESiä vähän tarkemmin ja mikäli oikein käsitin, niin meille maksetaan ekalta 72 äitiyslomapäivältä (olikohan se peräti arkipäivältä, en muista enää) varsinainen palkka ja meille kertyy vuosilomaa äitiysloman aikana. Wohoo!
 
osaattekohan sanoa miten mun kannattaa tehdä, kun joudun luultavasti tossa helmikuun alussa jäämään saikulle rv 19 liian riskialtiin työntakia (ja ei, en saa erityisäitiysvapaata:/ ). elikkä saikuttelen siis itseäni mammaloman alkuun, onpa turhauttavaa. Lisäksi mun tarkoitus ei ole palata tuohon työhön enää äitiysloman jälkeen, että irtisanoisin itseni. Onko sillä väliä irtisanonko itseni ennen mammalomaa vai sen jälkeen? vaikuttaako jotenkin äitiysrahaan jos ennen sitä irtisanon itseni? en ole mistään saanut näitä vastauksia keltään ja ärsyttää kun olisi kuitenkin ihan kiva olla tietoinen miten mun käy:D tarkoitus olisi mennä oppisopimuksella opiskelemaan toista alaa äippäloman jälkeen..

Osaatteko auttaa mua?=)
 
Joo siis lomat kertyy äitiysloman aikana jos äidillä on voimassa oleva työsopimus. Tietysti jos on vakituinen, se on itsestäänselvää mutta jos työsopimus loppuu jossain vaiheessa äitiysloman aikana, siihen loppuu tietysti lomatkin. :) 

Itse olen hoitovapaalla eikä voimassa olevaa sopimusta ole (kiitos hoitoalan) joten aloitan tod.näk. äitiysloman varhennettuna jolloin se alkais 21.5.13. Rahallisesti on parempi jäädä ajoissa kun sitten loppupäässä kun jään taas hoitovapaalle, tulee yhdet lapsilisät enemmän ja hoitorahakin on isompi kun on useampi lapsi. Näin meillä. 

ninspe; kuulostaa hankalalta tilanteesti mutta sinun tilanteessa itse irtisanoisin itseni vasta äitiysloman loputtua. Sulla kertyy lomat sitten siihen asti ja saat ne sitten  rahana vaikka sen jälkeen kun irtisanot itses, minusta noin olis kannattavampaa. Äitiysrahaan jo saikulle jääinen voi vaikuttaa jos haluat että äitiysraha lasketaan edeltäviltä 6kk eikä vuoden 2011 tulojen mukaan. Lakipykälistä en tiedä mitään joten tää on vaan mun mielipide ja miten hyötyisit itse enemmän. :D Tokihan sulle karenssi tulee mutta jos sulla olisi jo valmiina oppisopimuspaikka irtisnomishetkellä niin eihän sillä olis mitään väliä.  
 
Hemppa, joo mulla on vakituinen työsuhde. :)

ninspe, onpa tosiaan hankala tilanne. Miksi et ole oikeutettu erityisäitiysrahaan jos kerta työsi on liian riskialtis? :/ Oletko selvittänyt miten sun palkka määriytyy tuon pitkän sairasloman aikana? Minäkin irtisanoisin itseni vasta äitiysloman jälkeen, kyllä se voimassaoleva työsuhde toisi ainakin itselleni jonkinlaista turvan tunnetta äitiysloman ajaksi.

Eikös äitiyspäiväraha lasketa sen 6 kk:n tulojen mukaan ainoastaan, jos tuloissa on tapahtunut yli 20 %:n muutos verrattuna edellisiin tarkistettuihin verotietoihin?
 
Kiitos hemppa =) joo googlailin vielä vähän ja totesin että ehkä on fiksumpaa lähteä sitten äitiysloman jälkeen vasta... mutta sitten mulla on vielä se probleema että mulle maksetaan palkkaa ekalta 3 kuukaudelta ja jos en palaa työhön niin joudun maksamaan sen takaisin. voi luoja!:D ehkä pyydän palkatonta ekaa 3 kuukautta niin en joudu siinäkään mihinkään vastuuseen sitten.

tiinaO_o, en saa erityisvapaata koska työ ei täytä ilmeisesti kuitenkaan niitä kriteerejä minkä takia sitä saa. Meinaan kyllä yrittää vielä työterveyden kautta, ne on aika myötätuntoisia siellä ja voisivat ehkä kirjoittaakkin mulle jonkun lappusen minkä avulla voisi saada sitä vapaata... Enkä ole kyllä siitäkään tietoinen miten palkan saan sairaslomalta!:S hirveästi vielä selvitettävää. Meinasin vähän että soittelen tuonne liittoon jos he osaisivat auttaa minua tän asian kanssa:)
 
Kertokaapas te jotka tiedätte: Kun elan sivuilla sanotaan et äippäloma alkaa 30-50 päivää ennen la:ta. Ja mulla on semmonen tilanne et tuskin pystyn työssäni jatkamaan mammaloman alkuun asti, mut muutama päivä ennen mammaloman alkua on tilaisuus, johon mun on pakko osallistua "työntekijänä" harrastukseni kautta. Eli kyse ei siis ole mun varsinaisesta duunista silloin. Eli voinks päättää et alotan mammaloman 35 päivää ennen l.aikaa? Ja jos voin ni onks se sit jossain kohtaa pois mun äippälomasta tai jostain, vai tekeeks se ainoostaan sen että saan sitä ns. pienempää mammaloma-ajan liksaa jo vähän aiemmin? Tämmössiä kun ei oo tarvinu koskaan vielä miettiä... :D
 
Mää oon ymmärtäny,et voit jäädä äitiysvapaalle joko sillon 30pv tai 50 pv ennen, en sit tiä saako sit siltä väliltäkin valita..?? Jos aloitat varhennettuna, niin ne onnistuu pois äitiyslomalle lopusta, eli jos aloitat ä-loman varhennettuna (50pv ennen), loppuu ä-loma 20 aikaisemmin. Korjatkaa joku jos olen väärässä :) Ite jäin esikoisesta sairaslomalle vajaa 4kk ennen la:ta jatkuvien supistelujen takia...:( Työ oli raskasta ja työmatka oli 160km päivässä... Nyt oon hoitovapaalla esikoisen kans, ja mammaloma alkaa 1.6.2013:)
 
ninspe, miten niin joudut maksamaan 3kuukauden palkan takaisin jollet jatka työssä?!?!?! :O
Koska Kelahan maksaa sun työnantajalle siltä 3 kuukaudelta korvauksen, joka on suurinpiirtein yhtä suuri kun sun palkka....

Hemppa, sähän olet nyt myös hoitovapaalla? Saako sen siis itse päättää aloittaako äitiysloman varhennettuna? Hmmmm..
 
Mun käsittääkseni äitiysloman aloituksen saa itse valita, rajat on vaan se viimeistään 30 päivää ja aikaisintaan 50 päivää ennen laskettua aikaa. Äitiyspäivärahaa saa tietyn verran päiviä, eli jos aloittaa aikaisemmin, se myös loppuu aikaisemmin. Sen takia useimpien varmaan kannattaa mieluummin hakea saikkua loppuraskauteen, kuin aloittaa äippäloma aikaisemmin.

Mä en voi lomiini vaikuttaa, kun olen opettaja, joten ensi kesän lomat tavallaan missaan kokonaan. Onneksi työnantaja sentään maksaa sen ekat 3kk täyttä palkkaa. Seuraavana kesänä palaan töihin 2,5 kuukaudeksi, joten silloin saan kesken hoitovapaan hetken täyttä palkkaa. Siinä kohtaa mies on meillä kahden edellisen kanssa pitänyt isäkuukauden, kun mä olen ollut lomalla, niin ollaan saatu olla pitkät kesät yhdessä. Tällä kertaa täytyy laskea taloudellisesti, miten kannattaa, kun mies aikoo jäädä myöskin lasten kanssa hoitovapaalle. Mä olen kotona todennäköisesti siihen saakka kun kolmonen on noin 1,5v ja sitten mies jää noin puoleksi vuodeksi kotiin. Ja kolmonen menee sitten täytettyään 2v päiväkotiin, samaan aikaan kun kakkonen aloittaa eskarin. Kakkonen saa nyt välissä jäädä kahdeksi vuodeksi kotiin ja mennä vaan kerhoon, esikoinen aloittaa ensi syksynä eskarin ja käy siellä ainakin sitten ne ilmaiset 4h päivässä.
 
En ole ihan varma mutta miksei saisi valita itse aikaa, milloin aloittaa ä-loman. Ainakin kun itse tein laskurilla Kelan sivuilla "hakemusta" niin kone vaan ilmoitti että aikaisintaan voi jäädä 21.5. mutta hyväksyi myös mun ehdotuksen 1.6. aloitettavaksi. Joten se ei ole tuo 30arkipäivää ennen eikä myöskään 50arkipäivää ennen vaan joku siltä väliltä. 

Ja siis juuri niin että äitiysloma loppuu niin monta päivää aiemmin kuin olet sen aloittanut. Jos verrataan siihen 30arkipäivään jolloin pitää viimeistään aloittaa mammis. 

Neeuska, kyllä mun mielestä itse saa päättää millon aloittaa ä-loman, ei kenelläkään ole siihen mitään sanomista kaiketi. :D Tietysti Kela voi aina yllättää. 

ninspe, eihän sun tietenkään tarvii maksaa palkkoja takaisin sitten irtisanouduttua. Sehän olis ihan hölmöä. Niinkuin Neeuska kirjoitti, kela maksaa sun työnantajalle sen palkan verran eli työnantaja ei siinä häviä mitään. Ja kun aiot irtisanoutua, et tietenkään sano että olet miettiny sitä jo pidempään vaan että se päätös tuli lapsen syntymän jälkeen tms. 

 
mitähän mä sitten olen lukenut? :D luin liittoni sivulta että työhön pitää palata, muuten sitä palkkaa ei makseta ja pahimmassa tapauksessa joudun maksamaan rahat takaisin. hmm, ehkä sitten ymmärsin väärin täytyy soitella sinne liittoon tosiaan niin olen taas hivenen fiksumpi:D Ihanaa kun täällä on minua fiksumpia! Olisin ihan hukassa jos pähkäilisin näitä kaikkia yksin.:D
 
Minä ajattelin jättää kaikki lomat pidettäväksi äippäloman jälkeen ja aloittaa äitiysloman vasta sen minimi 30 päivää ennen laskettua aikaa. Mielummin kauemmin kotona sitten vauvan kuin pelkän masun kanssa. Pidentää mukavasti kotona olo aikaa kun kaikki tämän kesän kesälomat, tuleva talviloma ja äippäloman aikana kertyvät uudet lomat tulee sitten pidettäväksi. Ja silloin saa palkkaakin ja lomarahat jotka voi hieman tulla silloin tarpeeseen, jei!!!  Mulla kun alkaa äitiysloma toukokuun lopussa niin ei ole sitä ennen "kesäloman tarpeessa". Itse olen vakituisessa kaupungin virassa, joten helppo toki näitä miettiä. Ja jos en pysty olemaan töissä äitiysloman alkamiseen asti, uskon että saan sairaslomaa. Siihen ettei pysty töissä käymään ei kannata lomapäiviä käyttää... Tsemppiä kaikille määräaikaisissa työsuhteissa ja muissa hankalimmissa kuvioissa asioita pähkääville!
 
mä oon työtön, joten jään sitten kk enne laskettua äippälomalle, ku ei ole järkeä jäädä aiemmin. Outoa ollu ettei olekaa töitä, mut kai tähän totttuu.
 
Takaisin
Top