Maalaisäiti ja kaupunkilaisisä

RiikkaTe

Vauhtiin päässyt keskustelija
Mun ongelma voi monesta tuntua ihan tyhmältä, mutta mulle se on aika iso asia.

Olen varttunut maalla, en maatilalla, mutta metsän keskellä, niin että lähimpään kauppaan on 7km. Ala-asteelle on 1,5km jonka lapsena aina kävelin. Rakastan luontoa ja viettäisin sielä mielelläni aikaa enemmänkin. Kun oloni on huono, lähden mieleläni samoamaan metsään koska sielä saa itkeä, puhua ääneen, tehdä mitä vaan ja yleensä kukaan ei näe (tosi harvoin olen nähnyt ihmistä kotiseutunut metsissä). Lisäksi koirat saavat juosta metsässä vapaana. Luonto on aina ollut mulle pakopaikka pahalta maailmalta, se on ollut mulle paras ystävä. Lisäksi arvostan erilailla pieniä asioita ja musta on hienoa jos kaikki ei ole niin helppoa ja käden ulottuvilla. Musta on hienoa etten teini-iässä voinut norkoilla kaupungilla ja en törmännyt ala-asteiässä ikinä tupakkaan tai alkoholiin, jota taas kaupungissa on jo ala-asteilla. Arvostan sitä, että liikuin lapsena paljon kävellen ja pyörällä, samoilin metsässä ja opin itekseni tuntemaan paljon eläimiä, hyönteisiä ja kasveja. Kun jouduin ex-miehen opiskelujen vuoksi asumaan kaupungissa pari vuotta, haaveilin koko ajan vaan omakotitalosta maalla, se oli ainoa tavoitteeni.
Erosin miehestäni ja löysin uuden miehen jolle kerroin kuinka tärkeää luonto mulle on ja haluan asua malla. Hänestä se oli ok ja olin onnellinen kun tiesin että löysin kumppanin joka myös haluaa maalle. Asuimme ensin parissa pienessä kylässä vuokra-asunnoissa. Kyseessä oli pienet paikkakunnat, joten olin tyytyväinen ja kun tiesin että suunta on vaan maalaisempaan, en murehtinut.
Aloimme katsella omakotitaloa ja ensin kiertelimme maalla katselemassa taloja ja olin valmis tekemään pienen kompromissin ja muuttamaan kylään, josta löytyisi kauppa ja muita "mukavuuksia". Taloja katsellessamme, mies alkoi pikkuhiljaa kallistua koko ajan enemmän kaupunkiin päin ja hän halusi katsella taloja myös kaupungista. Ensin pistin vastaan ja sanoin ettei meidän kannata katsella niitä koska en halua muuttaa sinne. Mies oli tästä mörkkinä joten suostuin katselemaan myös kaupunkitaloja, itse katselin taloa maalta. Lopulta mies sai jotenkin mut pyörrettyä katsomaan kaupunkitaloja ja ajattelin että voihan sellaisessakin vähän aikaa asua. Löydettiin kiva talo kaupungista ja ostettiin se. Ajattelin että pääsenhän mä aina maalle pakoon.
Seuraavaksi alettiin puhua siitä, että hankittaisiin lapsi ja enempiä miettimättä ryhdyttiin laittamaan hommaa alulle. Mies sanoi mulle yhtenä päivänä että hänkin on alkanut miettiä että maalle voisi muuttaa, jos asuisi ensin muutaman vuoden kaupungissa. Ilahduin kovasti ja koska en tarkentanut mitä mies tarkoitti, luulin että kyseessä olisi 2-5 vuotta kaupungissa ja sitten maalle.
Raskaus tärppäsi ja kun otin puheeksi sen, etten halua kasvattaa lastani kaupungissa, koska en ole itse kaupunkilainen enkä halua lapsestanikaan sellaista. Mies oli tästä erimieltä ja kertoi oman näkemyksensä ja tyrmäsi omani. Yritin pistää vastaan mutta itkuhan siitä vain tuli ja masennuin. Mies tarkoitti, että voidaan muuttaa maalle kun lapsi on 16-vuotias.. eli siihen olisi 17 vuotta aikaa. Mulle tuli tunne, että mut on huijattu elämään elämää jota en halua. Ja vaikka tuon jälkeen rauhoituin hetkeksi, niin ajattelen lähinnä tuskissani tulevaa 17 vuotta kaupungissa jossa en viihdy. On ihan kivaa kun kauppa on lähellä.. mutta missä on mun pakopaikka? Ja mitä mun lapsesta tulee.. kaupunkilainen.. Mä asun kaupungissa, mutta en ole kaupunkilainen.
Musta tuntuu, että elän toisen elämää, elän elämää jota en koskaan ole itse halunnut.

Miten tästä voisi puhua vielä miehelle? mitä teen?
 
Työthän sen pitkälti määrää missä asutaan. Ehkä teidän kannattaa ensalkuun hankkia vaikka kesämökki luonnonhelmasta jossa voit aina käydä kun kaupunki alkaa ahdistamaan. Voi olla että mökkeilyn koettuaan miehesikin alkaa arvostamaan luonnon tervehdyttävää vaikutusta ja muuttuu suosiollisemmaksi maalle muuttamiseen.

Toinen vaihtoehto on tietysti kakkosasunto siellä maalla.
 
Meillä asetelma on ikään kuin toisin päin.  Mies on maalta kotoisin ja sinne hinkuu hirveästi.  Mulle selvisi esikoista odottaessa että musta ei todellakaan olisi muuttamaan jonnekin "jumalan selän taakse" kun mun koko verkosto on Uudellamaalla.  Mä en tuntisi sieltä "metsästä" ketään, en koskaan pääsisi minnekään ja olisin siellä "vankina" omassa kodissa.  Mies on semmosella alalla töissä että joutuisi käymään viikkokunnissa sitten töissä ja mä mätänisin siellä kotona YKSIN ts. ainoa sosiaalinen kontakti olisi oma lapsi.  Ei hyvä.  Tämä siis mulle selvisi siinä kohtaa kun ekaa odottaessa ja pikkuvauva-aikana jouduin seuraelämän kutistuessa olemaan jo olosuhteiden pakosta niin paljon yksin.  Asutaan just semmosessa paikassa mihin on hankala päästä julkisilla ja mun kavereilla ei autoja ole.  Itsekään ei sitten aina tullut lähdettyä kun toisilla aika iltapainotteisia huveja jne.  Mua kuitenkin on lohduttanut se että mulla on TEORIASSA mahdollisuus päästä puolessa tunnissa ihmisten ilmoille, oman perheeni luo, kauppoihin, kavereita tapaamaan jne.  Nyt kun lapsi on isompi, on liikkuminenkin helpompaa.
Meillä on ikään kuin kompromissi se että asutaan "puolimaaseudulla" eli ikkunasta näkyy vain peltoa ja metsää.  Silti esim. Helsinki (oma syntymäkaupunkini) on ihan lähellä, pienen automatkan päässä.  Mies silti säännöllisesti painostaa että pitäisi sinne jonnekin pihtakönkäälle muuttaa...  Mä koen sen todella epäreiluna, miehellä on kuitenkin valtavasti sukulaisia ja kavereita pitkin maata (reippaasti siis täälläkin) mutta mulla ei valitettavasti ole kontakteja kuin täällä.  Ainahan voisi tutustua uusiin ihmisiin, mutta etenkin kotona lapsia hoitaen se on melko mahdotonta...  Mies taas ei ole esim. omista tapaamisista ja harrastuksista tinkinyt ja liihottaa pois kotoa kyllä...
Toistaiseksi tämä meidän kompromissi on toiminut ihan ok.  Mies kyllä on pettynyt kun ei sinne kotiseudulleen pääse.  Mä olen kyllä hänelle suoraan sanonut että ikinä en tule sinne muuttamaan, mutta tämä elättelee toivoa siitä huolimatta.  Hankalia nämä tapaukset kyllä...  Ehkä teidänkin onnistuu kehittää jokin kompromissi?
Mulla kaupunkilaisuuteen sitoo eniten ne sosiaaliset kontaktit, tukiverkosto.  Maalla viihtyisin muuten jos saisin ne "omat ihmiset" sinne mukaan <:)
 
Ihana tuo Moonin kuvaus maaseudusta! :D Ite siis asun "metsässä" ja "Jumalan selän takana".. hehheh. Ihan totta kyllä puhuit.. Sosiaaliset yhteydet on aika heikonlaisia (netti ja puhelin <3) et kyl välillä joutuu ihteesä tsemppaamaan, et saa kontakteja ylläpidettyä. Muutaman kerran oon nyt isännälle sanonu, et oon aika väsyny puhumaan vaan vauvaa... onneks nyt jälleen kaks autoa meillä käytössä.
Mut en vaihtais tätä asumismuotoa omalla mehtätilalla järven rannalla mihinkään! <3

Niin ja pitää selventää, et sillä mie sanoin tuosta neuvolassa puhumisesta, kun RiikkaTen tekstistä sai sellasen kuvan, ettei oikein saa sitä tiettyä kontaktia mieheensä, et ei saa niitä omia ajatuksiaan ja tunteitaan täysin perille, niin vois olla helpompi, jos siinä on joku ulkopuolinen vieressä kannustamassa siihen molemminpuoliseen vuorovaikutukseen.. :)
 
Kiitos vastauksista :)

Meillä estää sen kompromissin se, että mun mies on ehdottomasti sitä mieltä että lapsen pitää käydä koulunsa isossa koulussa jossa varmasti saa kavereita. Mutta kouluun ei saa olla liian pitkä matka, jottei kavereiden tapaaminen vaikeudu. Eli jos muuttaisimme ihan kaupungin viereen maaseudulle (joka kävisi mulle mainiosti) niin sielä olisi pieni kyläkoulu tai sitten pitäisi kuskata lasta kaupunkiin jolloin koulumatka ja matka kavereille on pitkä.

Miehen yksi parhaista nuoruusajan kavereista asui juuri maalla mutta kävi kaupungissa koulunsa ja hänellä oli vaikeaa päästä aina tapaamaan kavereita silloin kun halusi. Mutta mies taas uskoo että pieni kyläkoulu on kaikkein pahin vaihtoehto lapselle. Oon itse käynyt pienen kyläkoulun ja olin kyllä koulukiusattu, mutta se ei johtunut vain siitä että koulu oli pieni, satuin nyt vaan olemaan sellainen että jouduin helposti silmätikuksi, tai oikeastaan kaverini oli sellainen ja koska olin hänen kanssaan, minustakin tuli kiusattu. Kolme veljeäni on elänyt oikein mukavat kouluvuodet pienessä kyläkoulussa ja heillä oli paljon kavereita, on vain sattumaa että satuin joutumaan kiusatuksi.. mutta mies tuntuu ajattelevan että meidän lasta kiusattaisiin pienessä koulussa... vaikka häntä on kyllä kiusattu isossa kaupunkikoulussakin, joten en ymmärrä miten se auttaa asiaan mitenkään.

Mulla ei ole kaupungissakaan ystäviä, en tapaa oikeastaan ketään muita kun työkavereita töissä ja viikonloppuisin perhettä kun menen maalle isän luo. Joten mulle olisi yks ja sama missä asun koska yksin olisin kuitenkin. Viihdyn yksin ja maalla saisin olla rauhassa. Nyt raskausaikana on korostunut se, että mua suorastaan ärsyttää kaikki pällistelevät ihmiset. Kun astuu kotiovesta ulos, on samantien kaikkien nähtävillä, vaikka ei ihan keskellä kaupunkia asutakkaan. Musta tuntuu että jokainen ihminen katsoo mua ja koiria kun liikutaan. Koirille ja mulle olisi parempi asua maalla, saataisiin juosta metsässä vapaana.. mutta mies on täysin varma että lapselle on parasta olla kaupungissa. Mä taas pelkään juuri kaikkea sitä kaupungin turmellusta, mitä en maalla koskaan kohdannut. Olen elänyt täysin "mäkkivapaata"-elämää, eli mitkään pikaruokapaikat ei ole ollut nurkan takana, en ole voinut törmätä ulkona kulkiessa juoppoihin, narkkareihin tai pelännyt että kukaan vaanisi missään.. kaupunki on kuitenkin vaarallisempi paikka kuin maalaiskylä ja enemmän kaikkea "turmellusta" ympärillä.

En ole mikään erakkoluonne, pidän kyllä ihmisseurasta ja olen mielelläni ihmisten kanssa tekemisissä, mutta oma rauha on omaa rauhaa. Haluaisin voida kulkea omalla pihamaalla vaikka alasti. Nyt musta tulee mökkihöperö koska en halua lähteä ulos, ahdistaa kaikki ne ihmiset jotka tulee mua vastaan. Kun haluan olla ihmisten ilmoilla, niin olen mielelläni, mutta haluaisin itse voida päättää koska olen ja koska en.

Aion kyllä kesällä välillä majoittautua isän luo, vanhaan lapsuuden kotiini. Mutta mies tuntuu kummeksuvan sitäkin. Ei luulisi olevan niin kovin vaikeaa tajuta, että mulle on tärkeää oma rauha ja luonto. Jos olen siihen lapsena tottunut, niin miksi mun pitäisi nyt väkisin olla muuta kuin olen. Ei musta tule kaupunkilaista, en ala siitä nauttia, se on fakta mutta mies tuntuu luulevan muuta.
 
Niin ja lisäyksenä vielä että mökin hankkiminen tai kakkosasunto maalta ei onnistu millään. Meillä on tosi vähän rahaa ja asuntolaina nykyisestä asunnosta pitää meidät niukkavaraisinä tulevat 20 vuotta.

Mies kovasti yrittää piristää mua sillä, että kehuu kuinka meidän nykyinen asunto on hyvä sijoituskohde, että sen saa vielä tulevaisuudessa myytyä kovaan hintaan kun on hyvällä paikalla ja sitten saadaan tosi hulppea talo jostain maalta. Joo, mutta paljon se lämmittää jos ensin pitää lähes 20 vuotta kuihtua kaupungissa. Mun pitää siis ensin 20 vuotta elää ja vain odottaa tulevaa.. ja mitäs sitten.. lopulta varmaan menetän hermoni kaupunkiin, sekoan ja joudun johonkin hourulaan :D.
Viimeksi kun elin pakonsanelemana kaupungissa pari vuotta ex-miehen kanssa ja haaveilin vaan omakotitalosta maalla.. niin se johti pettämiseen ja sitten eroon. Vaikka haluaisi kovasti ajatella positiivisesti, niin mistä tiedän ettei se johda siihen uudestaan?
 
Mä ostin viime kesänä pakopaikan
Pakko päästä välillä tuulettumaan pois - vaikka olen muuten vastuullinen perheenisä ja uratykkikin.
 
Last edited by a moderator:
Takaisin
Top