Lokakuun jutusteluja

Ikeasta saa ihan muovitetun aluslakanan/vuodesuojan kuminauhareunalla. Meillä on sellainen meidän sängyssä, koska meidän kissa välillä mielenosoituksellisesti menee peiton alle pissalle. Ollaan oltu tyytyväisiä, ei ole hiostava eikä tartte alkaa petarista asti aloittaa pyykkiurakkaa.
 
Hittolainen, eihän miulle oo tullu tollainen mielenkään. Mie olen ajatellut, että näin ensisynnyttäjällä vettä ei tulis silleen lorisemalla tai veden tuloa sais jotenkin kontrolloitua. Mutta niin ei siis vissiin ole. Hmm
.. Täytyypä pohtia mitä suojia mie alan asentamaan.
 
Ei sitä pysty mitenkään kontrolloimaan, näin olen ymmärtänyt. Se vaan lörähtää. :D TAI saattaahan se olla, että niihin kalvoihin tulee eka vain pieni reikä, josta nestettä tihkuu, ettei kaikki tule kerralla.. Mutta olen ymmärtänyt, että oli sitten ensimmäinen tai viides synnytys, niin lapsivedet voi holahtaa ihan kunnolla. Ja sitähän muodostuu sitten koko ajan lisää... Toki joillakin ne vedet menee vasta laitoksella, kun ne puhkaistaan. :) mutta yritän nyt vähän ennakoida, voihan olla että ne ei mene kotona olleskaan
 
Mulle ei oo tullut mieleenkään mitkään suojaustoimenpiteet :D Esikoisen synnytys alkoi kyllä vesien menolla, ja sen tiedän ettei sitä pysty kontrolloimaan, mutta mulla tuli sitä kuitenkin sillai hissukseen. Laitoin siteen pöksyihin ja ajettiin 30min matka synnärille missä vaihdoin sairaalavaatteet päälle ja omat housut oli siinä vaiheessa vain hiukan nihkeät.
 
Mulla tuli esikoisesta vedet enkä ole silti ajatellut alkaa suojaamaan sänkyä :oops: oon vaan ajatellut että pesukone on sitä varten.
Mulla tuli sitä vettä kyllä oikein lorisemalla, ei auttanut paksuimmat yösiteet ollenkaan. Sairaalaan lähtiessä laitoin vauvan vaipan housuihin ja paksun pyyheliinan auton penkille, kun nousin synnärin pihalla autosta ulos kastui housut aivan litimäriksi nilkkoihin asti. Kun kävelin suihkusta tutkimuspöydälle ilman housuja, valui lapsivettä vanana lattialle ja loiskahti lisää kun nousin pöydältä alas :confused: :grin Siitä huolimatta vauvalla oli edelleen lapsivettä hyvin myös kohdussa.

Silloin kyllä osasi arvostaa sairaalaan vaatteita erityisesti verkkopikkareita ja jättiläissiteitä :)
 
Miulla on kaks kerttaa menny lapsvedet kotona (siitä oon aina tienny lähttee laitokselle). Eka kerran lopetin just vauvan peiton päärmeiden ompelun, kun tuntu, että nyt tulee jottain ja ryntäsin vessaan. Eka aattelin, että vitsit pissasinko houssuun, mut kun pöntöllä istuissa sitä vaan loris, tajusin sen olevan lapsivettä. Sit kulin vähä aikkaa käsipyyhe haarovälissä ja laitokselle lähtiissä laitoin yösitteen pikkareihin. Miulla sitä vettä ei tullu hirveesti, kun oli muutenkin hivenen niukanlaisesti vaikkakin normaalin rajoissa.
Toisella kerttaa heräsin supistuksiin ja menin sit käymmään vessassa ja jäin jalkeille, eikä menny kun puolisen tunttii niin taas loris. Ei siis oo onneks mittään menny pilalle vesien takkii. Mut tollasen sängyn suojan voiskin hankkii, kun sit vauvan synnyttyä, saattaa vauvalle tulla pissavahinkoja meijän sängyssä. Ja miulla maittookin tullee ihan reilusti. Aiemmin oon pyyhkeillä ja fleecepeitoilla suojannu sängyn.
 
Voi flunssa! Eka oli mies ja nyt minä. Kuumetta ei ole nostanut mutta veto on ihan poissa. Tekisi mieli nukkua koko ajan.

Eipä ole käynyt sängyn suojaaminen mielessä. Voisi laittaa korvan taakse tai toivoa että menee sängyssä niin saisi tekosyyn sängyn vaihdolle :wink :D
 
Minä taidan nyt varalta antaa sen pissalakanan olla, jos sattuu yöllä sänkyyn vedet menemään :) ei haitannut yöunia mitenkään. Harmittaisi jos uusi, hyvä ja ihan kohtuu hinnakas sänky menisi pilalle. Sen sijaan sohvalle jos lorahtaisi, niin ei haittaisi yhtään :D sais vihdoin (ehkä) uuden sohvan. Mun tuurilla vedet menee tyyliin jossain kauppareissulla.

Ostinpa sitten rintapumpun ja testasinkin tietty tuntien itseni erittäin hölmöksi, koirakin tuntui katselevan, että mitä hittoa tuo emäntä puuhaa. Pumppaaminen teki yllättävän kipeää. Järkytyksekseni toisesta rinnasta tuli hieman kellertävää nestettä. Jotenkin oudoksuttaa ajatus, että tuo aine tulee minusta ja sitä pitäisi vielä syöttää toiselle ihmiselle! Vaikka kyseessähän on taas "maailman luonnollisin asia". Ei voi mitään, tuntuu kummalta.
 
Justiina89 ostitko minkä mallisen pumpun? Oon ite miettiny aventin manuaalista pumppua.
 
Ostin halvimman mitä prismasta löyty, Emma-merkkinen käsikäyttöinen, ihan pätevän oloinen kampe. Maksoi alle 20 €, niin ei putoa korkealta jos se onkin huono. Kyllä tuo hyvin meni ainakin minun rinnan/nännin ympärille ja siinä oli sisällä sellanen silikonipehmike. En uskaltanut paljoa sijoittaa, kun ei tosiaan tiedä omasta maidontuotannosta. :)
 
Mulla on myös tuo Emma-pumppu, sain sen kaverilta ilmatteeksi. :)
 
Täälläkin alkoi tänään virallisesti mammaloma :) Aiemmat kuusi viikkoa menivät sairaslomalla, niin ei tunnu niin kovin erilaiselta. Toisaalta sain perjantaina luvan alkaa vähän liikkua, kun 34 viikkoa tuli täyteen lauantaina. Tuli kovin helpottunut olo, että ollaan päästy tänne asti.

Reilu viikko sitten sunnuntaina vietettiin taas yksi yö sairaalassa, tällä kertaa synnytyssalissa. Supistukset tuli 3min välein, mutta loppuivat reilun neljän tunnin jälkeen. Tilanne ei edennyt ja sain puhuttua lääkärin päästämään mut kotiin. Kun pari tuntia oli ollut rauhallista ja vauva voi hyvin, lääkäri laski vielä kotiin neljän jälkeen aamuyöstä :)

Tuolla reissulla mittasivat taas pienokaisen kokoa. Oli tuolloin 2400g, eli yli normaalin. Jouduttiin/ päästiin nyt sitten painokontrolliin, mikä on viikon päästä maanantaina. Pienokaiselle olisi tullut kahdessa viikossa 600g lisää painoa?! No toisaalta, hän oli niin alhaalla ja kiinni mussa, ettei pään ympärystä saatu kunnolla mitattua. Toisaalta hyvä, että kontrolloivat ja saan taas viikon päästä nähdä pienen :) Edellisen raskauden lopussa mulla todettiin raskausdiabetes ja olen siksi käynyt tässä raskaudessa kahdesti sokerirasituksessa. Arvot ovat olleet molemmilla kerroilla hyvät. En sitten tiedä, miksi tämä pieni olisi niin iso?!

Me ei päästy synnytysvalmennukseen, mutta viime viikon sunnuntain jälkeen naurettiin miehen kanssa, että hänellekin alkaa olla jo aika selvää, mitä sairaalassa tapahtuu, kun sinne synnyttämään mennään. Toivotaan, että seuraava lähtö olisi kolmas ja viimeinen :)

Täälläkin pieni painaa jo kovasti. Nivusiin ja alaselkään juilii ikävästi. Supistuksia on nyt ollut vähemmän. Vauvan liikkeet on enemmän sellaist möyrimistä kuin potkuja. Ehkä hänelläkin alkaa olla jo tukalat olot? Eilen kiukuttelin miehelle vaivojani ja tuskaista oloa. Hän yritti piristää mieltäni sillä, että ei ole tullut mitään hepatogestoosia tai diabetesta ja että nyt voin vielä nauttia mahasta. En oikein ollut vastaanottavaisessa tilassa eilen. Tänään olen taas osannut iloita tästä ajasta ja masusta. Kovin samoissa mietteissä taidamme olla kaikki :)

Voikaa hyvin!
 
Tulipa mieleeni että sattuiko kukaan katsomaan erilaisia äitejä eilen ? Omasta mielestä melkosen hurja jakso !!! Meitähän tietysti on moneen junaan....
 
Mä katsoin sen tänään nauhalta. Itsestäni ei olisi kyllä kotisynnytykseen miehen kanssa kaksistaan, mutta jokainen tosiaan tekee omat päätöksensä. :)
 
Jaksossa oli kyllä aika ääripää "tapaus" ja myöskään en ihan kaksisteen miehen kanssa uskaltais. Eihän hekään loppujen lopuksi kaksisteen olleet :) Täytyy hattua nostaa koska ovat päätöksissään pysyneet ja eivät muusta maailmasta sekä sen painostuksesta välitä :rolleyes:
Tietty pitää muistaa että heillä kaikki edellytykset oli 10+ vauvankin suhteen... eli se ääripäisyys ja kuinka hienosti voi asiat mennä kun luontoa ei häiritä :)
 
Mä olisin esikoisen kohdalla varmaan kuollut kotisynnytykseen! Eli ei kiitos tänne niitä edes mielikuviin :D

Mun sisko oli 2 viikkoisen vauvansa kanssa meillä tänään melkein koko päivän. Tehtiin ruokaa, jauhettiin "kakkaa", ulkoiltiin ja touhuttiin mun esikoisen kanssa :) Se oli niin varovainen vauvan kanssa ja kiinnostunut siitä! Siitä tulee kyllä niin mahtava isoveli :) Sanoinkin siskolle että hyvä kun käy nyt usein vauvan kaa kylässä niin saa esikoinen esimakua tulevasta!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä en oo miettin synnytystä, en ees sitä millä meen ja kuka mun kans tulee sinne...ainoa mitä olenbmiettinyt, kuka tulee esikon seuraksi..
Ehkä olen outo..8viikkoa laskettuun..huih.
 
Siis kukin toki tyylillään, mutta tunnen itseni ja olen tyypiltä ennemmin sellainen, että haluan uskoa ja luottaa asioihin erikoistuneisiin (tässä kätilöihin, lääkäreihin ja hoitohenkilökuntaan).

Varmaan on niinkin, että joillekin olemme "liukuhihnatuote" mutta eiköhän heidän koulutuksessa ole puhuttu yksilöllisyydestä paljon :)

Aina ei tietysti olosuhteiden pakosta ehditä ammattihenkilöstön pakeille, mutta minä kyllä todellakin hartaasti toivon ehtiväni. Kyllä sitä ensimmäistä synnyttäessäkin oli niin pihalla ja en nyt väitä olevani niin "täysoppinut" asian suhteen tässä toisessakaan raskaudessa :)
 
Eilen viety pissanäyte, ei tulehdusta. Johtuisiko alapään pistelevä tunne sitte kohdunkaulan muutoksista, se oli nyt hieman lyhentynyt ja pehmentynyt.

Eilen juteltiin miehen kanssa isyysvapaista ja käytännön jutuista. Heillä voi vapaalle jäädä aika liukuvasti ja hänellä on ns. "pekkaspäiviäkin" varastossa. Olisi kiva, että mies saisi olla kotona ainakin 2 viikkoa vauvan syntymän jälkeen, ihan käytännön syidenkin takia. Meillä on koira, jota tietty pitää ulkoiluttaa päivittäin, niin se voi olla aluksi vauvan kanssa lähes mahdotonta... Muistaakseni talviaikaan oli "sääntönä", että pitäisi se kaksi viikkoa odottaa ensimmäistä ulkoilua ja sitten pikkuhiljaa aloittaa. En sitten tiedä, kuinka tarkkaa tuo on. Jos lapsi on lämpimästi puettu, niin mikähän siinä lienee ongelma? Niin ja mies voisi hoitaa kauppareissut aluksi yksin. Mies raukka jo mietti, että hän alkaa aamuvuoropäivinä nukkumaan meidän toisessa makkarissa, ettei herätä vauvaa! Mies siis joutuu heräämään ennen neljää. Minä tuumasin, että katsotaan nyt ensin miten herkkäuninen kaveri on kyseessä. :D minä sanoin, että tuskinpa vauva edes herää ja jos herääkin, niin se ei ole vaarallista.

Nuo koiran ulkoilutukset vähän mietityttää. Mies ei ihan joka viikko pysty käyttämään koiraa iltapissillä, niin mietin, olenko ihan moraaliton ja huono äiti, jos illalla vauvan nukkuessa otan itkuhälyttimen mukaan ja käytän koiraa pari minuuttia tuossa talon nurkalla, sen verran, että ehtii pissiä. Aamulla ja päivällä toki vaunuillaan/ulkoillaan yhdessä, mutta ilta pitäisi mielestäni pyhittää rauhoittumiseen. Mitä olette mieltä?
 
Justiina, mä ainakin tekisin niin että vauvan nukkuessa pissattaisin koiran. Vauva ei pysty loukkaamaan itseään vaikka heräiskin, eikä se saa traumoja siitä jos se hetken on hereillä kun sä oot koiran kanssa ulkona :)
 
Takaisin
Top