Listeriaa ja muita "kamaluuksia"

en mä kyllä jaksais huolestua :) itekin söin just mansikkakakkua ihan hyvillä mielin.ymmärtääkseni sikiöhaitat on lähinnä alkuraskaudesta,ei niinkään tässä vaiheessa enää.
 
Mä oon syönyt ulkomaisia mansikoita ihan pesemättömänä... Tosin pari rasiallista syötyäni heräsin miettimään, että miks ne ulkomaiset PAKASTEmarjat on nimenomaan kiellettyjä kuumentamattomina, mutta ulkomaisista tuoreista marjoista en muista kuulleeni mitään ohjeistusta... Tai siis pitäähän noin lähtökohtaisesti kaikki multaiset kasvikset pestä, oli ne sitten koti- tai ulkomaisia, mutta kun mulla ei ole tapana liottaa mansikoita tai muitakaan marjoja, niin jäivät sitten nuo ulkomaiset mansikat huuhtaisematta.
 
Pakastemarjat pitää muistaakseni kuumentaa 70 asteiseksi noroviruksen takia. Siis nimenomaan ulkomaiset ja ilmeisesti niistä etenkin vadelmat. Taitaa olla kaupoissakin pakastealtaisiin teipattu lappu asiasta, ainakin täälläpäin :)
 
Mäkin kiskasin eilen hyvällä ruokahalulla jugurtin aamupalaksi, vähän siinä ihmettelin, että onpas jännän taskulämmintä ja varmuudeksi vilasin jääkaapin lämpömittaria: + 15! Että tiedä sitä nyt sitten montako päivää tässä on syöty semipilaantuneita elintarvikkeita, mutta en jaksa enää huolestua. Listeriankin itämisaika on niin pitkä, että vauva ehtii ottaa hatkat ennen sitä :)

Mutta nyt on kuulkaa hienot uudet jääkaapit ja pakastimet, on vaikka mitä toimintoa, hyvä kun eivät siivoa ja tiskaakin puolesta :)


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Ulkomaista alkuperää olevat pakastemarjat tulee kuumentaa kauttaaltaan vähintään 5 minuutin ajan 90 asteessa tai keittää 2 minuutin ajan.
Tuossa suora lainaus Eviran sivuilta.
 
Pakastemarjoja en ole syönyt koko raskausaikana - mikä on suoraan sanottuna harmittanut, koska niistä olisi saanut todella paljon arvokkaita ravintoaineita :sad001 Mutta keittäminen on tuntunut työläältä, koska tavallisesti söisin marjat esim myslin kanssa. Eli joutuisin ensin keittämään, sitten jäähdyttämään, ja senkin jälkeen kyse olisi enemmänkin marjakeitosta tai kiisselistä kuin marjoista, joten se siitä sitten.

Tuoreita mansikoita olen sen sijaan ajoittain ostanut - ja tietysti pessyt hyvin. Jos mustikatkin saisi pestyä yhtä helposti (ja varmasti hyvin), söisin varmaan niitäkin.

Marjat on ehdottomasti se ensimmäinen asia, joka palaa mun ruokalistalle, jahka tästä kyyditysvaiheesta päästään :)
 
Mä oon omat pakkaset syöny tyhjäksi js onneksi ollu kaupoissa kotimaisia pakastemarjoja. Ulkolaisia oon käyttäny korkein kiisselin tekoon just ton keittelyn takia. Kohtahan onkin taas aika täyttää pakastin kotimaan marjoilla:) Yleensä ostan torilta tai sitte joltaki innokkaalta marjastajalta:wink
 
Mä olen syönyt pakastevadelmoita silleen, että pistän vaan kuppiin ja mikroon muutamaksi minuutiksi niin on suunnilleen kuumennettuja. Ja sitten luonnonjugurttia tms. päälle.

Alkuraskauden välttelin pakastemarjoja lähes kokonaan, mutta sitten tajusin tän mikrolämmityksen ja nyt syön niitä vähintään muutaman kerran viikossa, kun tekee mieli. Oletan että tää mikrolämmitys on tarpeeksi hyvä keino siihen listeriaan yms pöpöihin, mutta en ole kyllä ottanut selvää. Ainakin jos ne ehtii kiehahtaa mikrossa niin pitäis olla ok.

Tuoreita marjoja on kyllä ikävä! Ostin vähän aika sitten tuoreita vadelmia kaupasta (Espanjasta tms) ja ne oli kyllä ihania, mutta niin kalliita.

Edit. Oho, en tiedä onko se mikrotekniikka sittenkään ok, jos marjojen pitäisi kiehua kahden minuutin ajan! Mutta mun mielestä tuo kuulostaa kyllä vähän hätävarjelun liioittelulta, luulisi että se että ne kunnolla kiehahtaa jo ihan riittää.
 
Mä oon ratsannut meidän ja anoppilan pakastimet melkein tyhjiksi. Appivanhemmat ovat ihan superinnokkaita marjastajia ja heillä mökillä kaikenlaista puskaa, niin ei kyllä pääse tällä munkaan tahdilla kesken loppumaan.
 
Itse en kyllä luottas tuohon mikrolämmitykseen, on ne bakteerit ja viruksen sen verran sitkeitä, jos niitä nyt omalle kohalle sattuu. Mä itseasiassa söin noin 20 rv kaverilla smootien enkä hokannu kysyä mitä siihen käytti. Parin päivän päästä yrjösinkin mahan tyhjäksi ja sitten rupes kiinnostaan, mitä oli käyttäny. Oli kuulemma itsekin käyny tyhjentämässä mahansa. Rainbow pakastemarjat (oikeastaan nyt kaikki, kun aiheuttavat mulle närästystä) ovat nyt pannassa. Norovirus epäilyshän se oli, mutta sen ei pitäs haitata sikiötä ja ainakin vauveli vaikuttaa kovinkin elävältä. :)
 
Oman pakkasen tyhjennyttyä oon turvautunut kotimaisiin pakastemarjoihin. Niitä vaan, jos mieli tekee, nam!
 
Mutta kyllähän kotimaisissakin marjoissa voi olla norovirusta tai listeriaa tai jotain muuta pöpöä, että jos ihan varmuuden päälle pitää pelata, niin kaikki pitäisi kuumentaa. Samaten kaikki tuoreet vihannekset pitäisi vähintäänkin kuoria ja pestä hyvin, ja mielellään myös kuumentaa jos haluaa olla iiiihan varma. o_O Porkkanoissakin voi kuulemma olla yersiniaa jne jne.

Mutta totta tietysti, että ulkomaisissa marjoissa se riski noroihin sun muihin on suurempi ja sen takia ne suosituksetkin on. Tosin sekin riippuu ihan mistä maasta ne marjat on.
 
No tottahan toki kaikissa marjoissa on joku riski (no, lähes kaikissa ruoissahan joku riski voi olla... ), mutta se riski on todella pieni kotimaisissa marjoissa. Ulkomaisissa sen sijaan uhka on todellinen, tapauksia kuulee jatkuvasti.

Ainakin itse uskon vahvasti, että kyllä siinä enemmän hyötyjä menettää kun haittoja saa, jos jää vihanneksetkin syömättä sen takia että niissä voisi olla jotain. Mutta ihmiset suhtautuu erilailla riskeihin, ja se suotakoon. :)
 
Anoppi oli kuulemma aikanaan saanut listerian (raskaana ollessaan; ei vaikuttanut raskauteen onneksi mitenkään) kotimaisista juureksista.

Oma suhtautuminen on ollut luokkaa 'jos sen voi pestä hyvin, syön', mutta noi marjat, etenki mustikat ja tietysti vielä enemmän pakasteesta, on niin hankala oikeasti saada pestyä, että ovat jääneet. Parin kuukauden sisään ahmin sitte senki edestä :)
 
Takaisin
Top