Liikunta/ harrastukset

Rapakuntoisemman ex-liikkujan tarinaa taalla. Ajattelin, etta ensimmaisesta raskaudesta viisastuneena, talla kertaa liikun enemman ja salikorttikin oli valmiina - ja sitten iski pahoinvointi. Oksennan joka kerran, kun syke nousee normaalia korkeammalle ja liikunnasta tulee ns. melko rasittavaa. Eli niin jai lenkkeily ja salit. Olen jo muutenkin rapakunnossa, kun en ole rutinoitunut liikkuja ollut sitten ensimmaisen raskauden alun.

Teen siis ihan perusjumppaliikkeita kotona (olen siis ollut aktiivinen liikkuja, joten muuvit ovat muistissa) ja joogaa. Rakastin raskaus joogaa! Haluaisin kokeilla raskauspilatesta. Aion harjoittaa lantionpohjanlihaksia, jalkoja, selkaa ja kasia tassakin raskaudessa.

Aioin kayda uimassa ja olen kaynytkin, mutta siita tuli niin huono olo, etta kayn kokeilemassa viela kerran ja katson jatkanko.

Kuten moni on sanonutkin, kannattaa olla aktiivinen itselleen ja oloonsa nahden sopivalla tavalla. Liikkuminen auttaa monen vaivan ennaltaehkaisyyn. Itse jarkytyin, kuinka huonoon kuntoon raskaus vei, vaikka olin liikkunut loppuun asti (joogaa, pyorailya ja kavelya voinnin mukaan) niin paljon kuin pystyin. Loppuviikkoina en pysytynyt liitoskipujen vuoksi kavelemaan pitkia matkoja ja turvotuksen tuoma jalkasarky oli helvetillista. En olisi koskaan raskauden alkuaikoina uskonut, miten raskaus vaikutti vointiini.
 
Voin suositella mamma joogaa :) Ajattelin 4x kurssin jälkeen jatkaa, en välttämättä viikottain mutta säännöllisesti kuitenkin. :) Ihanaa ettei tarvii miettiä mitä liikkeitä voi tehdä ja mitä ei kun ohjaaja on miettinyt ne kaikki sopiviksi raskaana oleville. :)
 
Mä googlailin eilen raskausjoogaa netistä ja aika kivasti löytyi esim youtubesta :grin

Lisäksi mun viikon liikuntakalenteriin kuuluu rasvanpolttotunti, pumppi-tunti, jazztanssi ja päivittäinen lenkkeily koirien kanssa sekä salillekin yritän kerran viikkoon ehtiä :happy: Tykkään liikkua paljon ja toivonkin että pystyn liikuntaa harrastamaan loppuun asti!
 
Mä harrastan tankotanssia, kuntosalia ja ulkoilua satunnaisesti. Nyt reilu kuukauteen en oo tehnyt mitään, tosi voimakkaat pahoinvoinnit täällä :sad001 kuntosalille palaan kun vointi sen sallii, tankoilu jää tauolle suosiolla.
 
Hienoa Lottie. Mulla ei toivoakaan urheilusta, koiralenkitki tuntuu välillä ylivoimasilta. Odotan niin sitä, että olo helpottaa ja pääsen taas liikkumaan. Mua ei ole luotu makailemaan sohvalla.
 
Ennen raskautta ainakin yritin käydä säännöllisesti salilla, mutta nyt raskauden aikana en oo käyny kertaakaan. Viime viikot on menny pääasiassa sohvalla maaten. Aina hetkittäin kun olo on ollu parempi niin oon koittanu vähä jumppailla ja hyppiä hyppynarulla. :joyful: Ehkä sitten vois taas harkita sitä salille menoa kun pystyy syömään vähän paremmin. Toki aion ottaa rauhallisesti jos/kun sinne pääsen.
 
Pitkästä aikaa luin tätäkin ketjua ja olipas kiva huomata, että on muitakin heppailevia äitejä täällä. Nyt oon jättänyt ratsastuksen kokonaan pois. Haikeaa ja melko vaikeaa onkin ollut että muut ratsastaa sitä omaa hevosta. Varsinkin, kun se on nuori ja itse olen mennyt sillä melkolailla itse. Se heppanen näyttää olevan niin hukassa muiden kanssa. Yrittää toki kokoajan miellyttää ratsastajaa, mutta ei selkeästi ymmärrä mitä siltä pyydetään. Hyvähän se toki on tottua muihinkin ratsastajiin...

Oon pyrkiny nyt lenkkeilemään ja lihaskuntoo oon jonkin verran tehnyt. Nyt iski flunssa päälle, niin ei hirveän raskasta pysty tekemään :/
 
Täälläkin heppaillaan, kävin kerta viikkoon tunneilla. Kun plussasin kävin kahdella tunnilla, mutta sitten oli pakko luovuttaa tallille yli puolen tunnin matka ja pahoinvoinnin ja väsymyksen kanssa tuo alkoi olemaan liian vaarallinen yhdistelmä. Nyt sitten pidetään illat sohvaa paikoillaan ja odotellaan että olo helpottaisi toisella kolmanneksella. Ei vaan jaksa tehdä mitään
 
Ihanaa löytää täältä muita sielunsiskoja jotka myös taistelee pahoinvoinnin kanssa.

Mulla ollut jo reilu kaksi kuukautta ihan hirveetä pahoinvointia ja jäätävää väsymystä ja kun mikään ei maistu eikä mitään saa alas niin energiat on ihan nollassa liikkumiseen. Mä olen siis ollut suht aktiivinen liikkuja aiemmin mut nyt pari vuotta liikunta-aktiivisuus on selvästi laskenut vaikka satunnaisesti lenkkeilinkin ja kävin välillä aktiivisesti salilla ja puoli vuotta kävin zumbassakin. Parin vuoden aikana ylimääräistä on kertynyt kuitenkin about 10 kg joka sekin ahdistaa ja jota yritin pudottaa pois ennen raskautta. Mä olen aina ollut normaalipainoinen ja ylipäätään painostani tosi tarkka joten on ollut shokki miten on 10 kiloa päässyt jotenkin salakavalasti kertymään ja ahdistaa jo valmiiksi miten paljon kiloja raskausaikana tulee kertymään ja lähtevätkö ne pois. Kova olisi into nyt liikkua raskausaikana aktiivisesti ja muutenkin olla terve odottava mamma ja mulla itse asiassa paino laskikin tuossa alussa 1-2 kg pahoinvoinnin takia, tällä hetkellä paino sama kuin ennen raskautta eli ei vielä oikeastaan mitään ylimääräistä ole kertynyt ja nyt rv 12+4 menossa. Pahoinvointi on vaan niin voimakasta, etovaa oloa on joka päivä ja nyt viime päivinä tuntuu että oksentelu on ruvennut lisääntymään melkein päivittäiseksi ja jo työmatkat on vaikeita kun tosiaan tuntuu että koko ajan saisi olla vati leuan alla, ei mitään puhetta että jaksaisi tai pystyisi töiden jälkeen vielä lähtemään lenkille koska pahoinvointi on varsinki iltaisin voimakasta. Jonkin verran viikonloppuisin olen päässyt tekemään vaihtelevasti 30 min - reilu 1 h kävelylenkkejä, mutta kuukauden lenkkeilymäärä on laskettavissa siltikin yhden käden sormin. Liikkumattomuudesta poden hirveitä omantunnon tuskia ja jotenkin koen että olen vaan huono ja piittaamaton mamma :sad001 oma äitini jaksaa muistuttaa koko ajan että pitäisi liikkua ja varoittelee jatkuvasti raskausdiabeteksestä, vaikka tiedänkin että hän tarkoittaa sillä vain hyvää niin se tuntuu vaan entisestään lisäävän stressiä. Toivottavasti olo helpottuisi jo piakkoin niin pääsisi ulos, nyt on ollut niin ihania syysilmojakin. Onneksi edes jonkin verran tulee hyötyliikuntaa kun työ- ja kauppamatkat kuljen kävellen. Oli tarkoitus alottaa nyt syyskuun alussa uudella kuntosalillakin mutta sekin on nyt suosiolla hyllytetty.
 
Radi voi olla vaiks liikkuis miten. Mulla oli viimeeks vaik ohjasin zumbaa 4krt viikossa reippaasti yli raskauden puolivälin.
 
Olen harrastanut crossfitiä 4-5 kertaa viikossa parin vuoden ajan ja samaa tahtia olen jatkanut koko alkuraskauden. Tosin ihan äärimmäisestä ponnistelusta olen luopunut, vaikka se vaikeaa on ollutkin. Painon- ja voimanostoliikkeissä en nyt tavoittele tulosten parantamista enkä ennätyksiä maksimeissa, mutta muuten mennään aika normaalisti. Suorat vatsalihakset pitäisi ilmeisesti jättää tässä vaiheessa pois. Vai mahtaako se nyt koskea vain pinnallisia suoria, ei syviä?

Ruokahalu on ollut jo monta viikkoa surkea, mutta treenin jälkeen on ollut se hetki, jolloin olen pystynyt syömään jotakin oikeaa. Toivottavasti pystyn jatkamaan treenejä - toki kevennettynä - loppuun saakka.
 
Olen harrastanut crossfitiä 4-5 kertaa viikossa parin vuoden ajan ja samaa tahtia olen jatkanut koko alkuraskauden. Tosin ihan äärimmäisestä ponnistelusta olen luopunut, vaikka se vaikeaa on ollutkin. Painon- ja voimanostoliikkeissä en nyt tavoittele tulosten parantamista enkä ennätyksiä maksimeissa, mutta muuten mennään aika normaalisti. Suorat vatsalihakset pitäisi ilmeisesti jättää tässä vaiheessa pois. Vai mahtaako se nyt koskea vain pinnallisia suoria, ei syviä?

Ruokahalu on ollut jo monta viikkoa surkea, mutta treenin jälkeen on ollut se hetki, jolloin olen pystynyt syömään jotakin oikeaa. Toivottavasti pystyn jatkamaan treenejä - toki kevennettynä - loppuun saakka.

Siinä vaiheessa kun vatsa pullahtaa näkyville, ei suositella vinojen eikä suorien vatsojen treenaamista eikä liikkeitä missä paine kohdistuu liikaa ko lihaksiin. Myös esim punnerrukset ja lankku. Eikä treenaamisesta olisi mitään hyötyäkään kun lihakset siirtyvät pois kasvavan kohdun tieltä. Vatsalihakset erkanee raskausaikana ja treenaaminen saattaa suurentaa rakoa ja hidastaa palautumista synnytyksen jälkeen. Omaa kehoa kannattaa kuunnella. Jos jokin liike tuntuu ikävältä tai oudolta kannattaa sen tekeminen lopettaa. Googlettamalla löytyy kyllä paljon tietoa mitä liikkeitä kannattaa välttää ja mitä suosia niiden sijaan. :)
 
Muokattu viimeksi:
Ratsastusta harrastin mutta nyt olen lopettanut. Uimassa käyn edelleen ja salia olen vähän vähentänyt.. Ratsastuksen haluan aloittaa uudestaan mahdollisimman pian sitten kun tämä nyytti syntyy. Kauhea ikävä sitä :sad001
 
Minä olen harrastanut ihan samoja lajeja kuin ennenkin raskautta. Salia, jumppaa (pumppia, rasvanpolttoa), lenkkeilyä, pyöräilyä, tanssia sekaisin, toki omaa kehoa kuunnellen. Salilla ja pumpissa maximi painoja olen pienentänyt hieman, mutta kyykyt, punnerrukset, lankut, kahvakuulailu ym. kuuluu perustreeniin . Neuvolantätikin suositteli jatkamaan normaaliin tapaan :happy: Ainut minkä olen jättänyt pois raskausajaksi on spinning-tunnit.
 
Huh, mä niin toivon, että pääsisin taas liikkumaan, kolmas kuukausi sohvaperunana menossa. Oksennus lentää joka kerta kun lähden koiran kanssa kävelylle, joten haaveissa pysyy kaikki muu liikunta. Toivon edelleen pääseväni uimaan jossain vaiheessa sekä mammajoogaan marraskuussa. :) tavoitetta kerrakseen entiseltä kilpaurheilijalta. Niin ne vaan ajat muuttuu.
 
Mä käyn kerran viikkoon bailatino fitness tunnilla, lihaskunto osuudessa himmailen vähän. Ja sit kehonhuoltoo tulee baletissa, ei oo mun juttu mut kyllä mä siellä nyt käyn jouluun asti :D Sit käyn esikoisen kanssa bailatino babyssa ja lenkkeilen koirien kaa päivittäin. :) Ratsastus jäi esikoista odottaessa, en siis mitenkään säännöllisesti sitä oo koskaan harrastanu vaan omaks iloks sillon tällön :)
 
Huh, miten huonoon kuntoon sitä tässä parin kuukauden aikana on ehtinyt itsensä saada, kun ei pahoinvoinnin vuoksi ole kyennyt tekemään oikein mitään. :D
Nyt äkkiseltään kun lähdin taas kaksi päivää sitten treenaamaan, niin kyllä on jokainen lihas niin jumissa ja kipeänä, että itkun kanssa sai sängystä nousta :D

Korkean sykkeen treenit ei sovi kropalle enää, mutta hieman kevyempää aerobista ja lihaskuntoa kykenee jo melkein entiselleen tekemään.
nyt vain odotan että tämä lihasjumi vaihe menee ohi niin pääsee taas jatkamaan. tänään ja eilen mennyt vain venytellessä ja vähän joogaakin YouTuben avustuksella testasin tänään. :)
 
Mä oon käynyt nyt kahvakuulassa, balancessa ja spin. Ne tuntuu kaikki hyviltä. Ainoa mikä vähän ärsyttää että pitää miettiä korvaavia liikkeitä kun muut tekee vatsoja..
 
Takaisin
Top