Liikunnan vähyys raskausaikana

Tupunen

Vasta-alkaja
Synnytyksen lähestyessä on ruvennut mietityttämään, kuinka siitä selviää kun kunto on laskenut raskausaikana tosi paljon liikunnan puutteen takia. Ruokavaliokin on ollut välillä aika herkkupainotteinen ja painoa on tullut lisää jo 15 kiloa (37.viikko). Nyt tämä tietysti harmittaa kovasti, ja mahdollisen seuraavan raskauden alkaessa aionkin kiinnittää paljon enemmän huomiota ruokailuun ja liikuntaan. Oletteko muut jaksaneet liikkua ja syödä terveellisesti?
 
Syöminen on pysynyt kohtuullisen hanskassa, ja alkuraskauden über-väsymyksen jälkeen liikuntaakin tuli kohtalaisesti tuonne raskausviikolle 28 asti, mut sitten kun olin tohtorin määräyksellä kaksi viikkoa vuodelevossa, niin vuodelevon purkamisen jälkeen, normaalien harrastusten jäätyä kesätauolle ja tavallisen arkirytmin rikkouduttua (en ole enää töissä) on tuntunut ylivoimaiselta saada itseään edes kävelylle... äääähh... tanssitunneilla oli paljon helpompi käydä kuin lähteä itsekseen taapertamaan tuota liiankin tuttua lampea ympäri!
 
Ei se ehkä niinkään ratkaise se raskausajan liikkuminen, vaan se pohjakunto. Ja kyllä ne kivut saa synnytyksessä niin paljon adrenaliinia liikkeelle, ettei varmaan vauva jää mahaan autokoulua odottelemaan. Raskastahan se voi olla huonolla kunnolla, mut syntyy se kuitenkin:) Enemmänhän siittä liikunnnasta painotetaan sen takai et verensokerit ja kilot pysyy käsissä, mun mielestä sulla on ihan mukavasti kiloja, ei liikaa ollenkaan. Loppu aikana painon nousu voipi olla enemmän nesteistä kuin läskistä kiinni.
 
Mä olen samasta asiasta myös huolissani, tosin mulla on vielä aikaa korjata tilannetta hieman. Oon rv 21+3 ja painoa on tullut 10kg eli suhteessa sun painon nousuun, paljon enempi. Alkuraskauden oli niin väsynyt ja vetämätön etten vaan jaksanut enää töiden jälkeen tehdä mitään. Kotihommia tietysti pyrin tekemään, mutta nekin oli uuvuttavia. Lisäksi söin alkuun aika paljon, koska en pystynyt olemaan syömättä. Jos en syönyt tunnin välein, mulle tuli ihan järkyttävän huono olo. Nyt on alkanut vähän helpottaa, mutta kunnon nostaminen on tosi vaikeaa kun on ehtinyt jo tulla tuota painoa ja masu on kasvanut. Oon ruokailemista pystynyt vähentämään ja jättämään kaikkia herkkuja pois. En kuitenkaan ole kovin paljon liikkunut, kävelyillä käyn koirien kanssa ja sitten hyötyliikuntana on kodinhoitoa. Kunto on ehtinyt sen verran rapistua, etten tiedä millä sen nostaisin vielä.. kun en kovin paljon nauti liikunnasta. Aiemmin tykkäsin kävelyistä, hölkästä, uimisesta ja tanssimisesta.. mutta nyt ei hölkkä enää onnistu, uimaan en kehtaa mennä ja baareihin ei viitsi enää tällä mahalla mennä tanssimaan :D. Uimista pitäisi varmaan harrastaa, pitäisi vaan löytää paikka missä kukaan ei näe mua :D
 
Mulla on alkanu nolottaa tämä vötkyily - ainoa liikunta mitä teen on pesänrakennus eli suursiivoilu. Mutta minkäs teet, kun istuinluut menee niin kipeeksi pyörällä ajaessa ja jalat on usein niin turvoksissa ettei saa nilkkaa ojennettua, niin ei tee mieli kävelemäänkään. Olen kyllä touhuillut talkoohommissa ja tehnyt kevyttä roudausta ym. hommaa, mutta sekin alkaa jo tuntua tukalalta, varsinkin nostaminen, ei niinkään kantaminen. Viikkoja on nyt 31 tasan.

Heitin talviturkin viime lauantaina, viimeinkin, ja kävin vielä alkukesästä ohjatussa vesijumpassa mutta siinäkin pääpaino oli vatsalihaksissa ja jokaista liikettä piti soveltaa niin ettei potki itseään mahaan. Jotkut venytyksetkin tuntui oudoilta, niinkuin ois maha kramppaillut.

Kiloja on tullut tähän mennessä 8 (ja ennen ekaa neuvolaa 3 ylimääräistä... kiitos joulu). Olo ei ole paras mahdollinen mutta luotan siihen että viime syksynä vesijumpalla ja ratsastamalla sekä pyöräilemällä kohennettu pohjakunto auttaa sitten synnytyksessä. Yksi ihana hyötyliikuntamuoto elikä marjojen poiminta taitaa jäädä tältä sesongilta väliin, ainakin maan tasossa kasvavien lajikkeiden poiminta :)
 
Takaisin
Top