Liikettäkö..?

Hamsteri juoksupyörässä:D Minusta taas käännökset tuntuvat siltä kuin mahassa olisi kuivausrumpu, koko maha menee ympäri. Se vähän kutittaa, ja heräänkin siihen.

Nyt on ollut hiljaisempi yö, aamulla piti ensimmäiseksi kuunnella sydänäänet. Kyllä se siellä jyskytti.
 
Sunny82: Mukava lukea että jollain muulla on samantyyppisiä kokemuksia! Myös minulla esikoinen oli todella pitkään perätilassa ja käännöstä ei pystytty yrittämään, koska mahani oli liian piukka. Lapseni koko arvioitiin ultratessa todella paljon yläkanttiin, laskettuna aikana vähintään 4 kg + isopäinen, joten en halunnut edes lähteä alatie synnytystä yrittämään ensisynnyttäjänä. Pieni tyttö 3300g sieltä syntyi, eikä se pääkään minusta yhtään normaalia suuremmalta näyttänyt :) Kokoarviot eivät kyllä aina ole ihan paikkaansa pitäviä!

Olen paljon miettinyt mikä mahtoi olla syynä että lapsi niin pitkään istuskeli mahassa...Sitä en saa varmaan koskaan tietää! Tämä nykyinen masuasukki on ollut paljon vilkkaampaa sorttia, mutta nyt mielestäni liikkeet ovat jotenkin hidastuneet enkä ole enää sellaista kunnon möyrimistä tuntenut. Olen pienikokoinen ja maha on myös jo aika piukan tuntuinen, vaikkakin siitä ei kyllä varsinaista haittaa vielä itselle ole. Mielestäni olen kyllä pikku jalkojen vilinää nyt tuntenut kylkiluiden lähettyvillä joten olettaisin että pää alaspäin masussa oleillaan :wink Itse toivoisin myös normaalia alatiesynnytystä, mutta jos tämäkin nyt päättäisi vatsassa loppuun asti istuskella, todennäköisesti kokisin sektion paremmaksi vaihtoehdoksi siinä tilanteessa. Mutta kyllä mulla vahva luottamus on että ihan luonnollisen synnytyksen saan kokea!
 
Lapselle voi myös yrittää "antaa tilaa" kääntyä paremmin, en tiedä miten hyvin toimii mutta itse lueskelin aiheesta esikkoa odottaessa. Neiti tosin oli ihan oikein päin. En tiedä onko mulla aikanaan vaikuttanut vai oliko kääntynyt ihan issekseen, mutta tässäkin raskaudessa välllä tulee sellainen olo että pitää tuota masua roikottaa - nojata siis johonkin polviseisonnassa tai ihan seisaallaan vaikka pöydän reunaan ylävartaloa. Niitä oli jotain ihan erityisiä asentojakin jotka auttaisivat lasta käännökseen lähdössä. Voin katsoa kirjan nimen jos löydän... Meidän pikkuinen on perätilassa, mutta niinkuin joku jo kirjoitti nää kerkee vielä moneen kertaan vetämään rundia ympäri!
 
Meilläkin on vauva vielä jalat kohti maata, päänsä kanssa yrittää työntyä välillä tuosta ylämahasta läpi :laughing002

Nyt on tuntunu muutamana iltana sellai "napse" mahassa, tuntuu selkeesti sisällä mut ei tunnu ulospäin. Hyvin tasainen napsahdus aina n. 2 sekunnin välein, tunne kestää ehkä jonku kymppiminsan, ja sit loppuu ihan huomaamatta. Mietin, et voiks se sit olla sitä hikkaa, mut hikkaako nämäkään ihan noin tiheeseen ja rytmitettyyn tahtiin? Tosiaan kun se napse tulee tosi säntillisesti n. 2 sekunnin välein, ei oo välissä pidempiä tai lyhyitä välejä, vaan napsuu ihan tasaseen sen jonku kymmenen, ehkä viistoista minsaa.

Huolissaan en tuosta tunteesta ole kun se ei ole millään tavalla ikävän tuntuinen tai satu (apua toivottavasti ei tartte ollakaan..??), mutta lähinnä kiinnostaa et mistä noin säntillinen "napse" voi johtua? :)
 
Takaisin
Top