Leikkimatto - kokemuksia?

Niittyleinikki_

Puuhakas puhuja
Maaliskuiset 2023
Meillä vauva kohta 4 kk ja kyselenkin kuinka kauan teidän vauvat olleet kiinnostuneita leikkimatolla olemaan? Meillä ei vielä leikkimattoa kun pidin sitä turhana "hömpötyksenä" mutta nyt huomaan et se vois olla kiva niin ei tarviis aina antaa tippunutta lelua takaisin vauvan käteen.

Eli mistä mihin ikään vauva viihtyi matolla? Vai eikö viihtynyt ollenkaan?

Mitä mattoja teillä on? Linkkejä tai kuvia voi laittaa.

Mites jos puklaa matolle, onnistuuko pesu jos on kaikkia peilejä ym härpäkkeitä matossa..

Kiitos jo etukäteen! 😊
 
Meillä oli käytössä jostain 3kk iästä 5-6kk ikään, toki kun alkoi kääntyä mahalleen joskus 4kk iässä niin sitten ei enää oikein pysynyt selällään ollenkaan mutta mielestäni kuitenkin oli ihan hyvä hankinta että paljon käytettiin noiden kuukausien aikana. 😊

Linkkaan alle meidän maton mallin, ostettiin käytettynä. Tässä mallissa valoja ja ääniä. Ja tämä oli oikein helppo pestä koneessa jos tuli puklu, kaikki härpäkkeet sai irrotettua. Harmitti melkein myydä eteenpäin.. 🙈

 
Meillä on ollut lähes alusta asti käytössä. Nyt viisikuinen ja viihtyy lähes ainoastaan mahallaan eli meillä ei ole enää kaaret käytössä. Mutta toimii hyvin alustana. Tietysti jos viihtyy paljon selällään niin kaaret on kivat.
Meillä on myös pesty jos useaan kertaan kun kaaret on irrotettavat. Merkki näyttäisi olevan joku Bellino. On siis vain lainassa, enkä tiedä onko jo alun perin ostettu käytettynä. Jos tulee lisää lapsia niin sitten joudutaan ostamaan oma. Alussa tässä noi härpäkkeet oli liian korkeella, mutta narun avulla laskin alemmas.Tämän lapsen kanssa en ehkä enää 4 kk iässä ostaisi, mutta riippuu tosi paljon lapsesta😊
 
Meillä on ollut noin 3,5 kk alkaen käytössä. Käytettynä ( 10€)ostettuun mattoon kuuluu kaaret, johon olen vaihtelevia tavaroita ripusteluita. Aiemmin lattialla oli kylmä, ja leikkipaikka oli siksi korkeammalla.
Vauva nyt 5kk, viihtyy yhä sen päällä. Tosin halutessaan touhuaa itsensä sen päältä pois. Välillä lasken hänet siihen selälleen välillä mahalleen (osaa kääntyä myös itse)
Sangen käteväksi se on osoittautunut, kaikki vieraat osaavat väistää vauvan omaa aluetta ja sen läheisyydessä olevia leluja/ kirjoja. Itse istun/ makoilen sen vieressä jumppamaton päällä, yhdessä leikkiminen/ löhöily on kivaa.
 
Meillä oli ensin kaverilta lainaksi saatu matto, josta minä en pitänyt yhtään eikä mielestäni vauvakaan. 😉 Hirveää meteliä piti tai siis siitä sai eri melodioita, jotka olivat korvaani kamalia. Ostin uuden, joka oli melko hintava, mutta joka pennin arvoinen. Vielä 1-vuotiaana taapero leikki sillä ja se koristaa edelleen olohuonettamme ja toimii lelujen säilytysalustana, vaikka taapero on jo yli 2 ja pian vauva saa sen käyttöönsä. Olen monesti pessyt pesukoneessa ä, kun kaikki osat ja lelut saa irrotettua ja hyvin on kestänyt.

 
Meillä oli ensin kaverilta lainaksi saatu matto, josta minä en pitänyt yhtään eikä mielestäni vauvakaan. 😉 Hirveää meteliä piti tai siis siitä sai eri melodioita, jotka olivat korvaani kamalia. Ostin uuden, joka oli melko hintava, mutta joka pennin arvoinen. Vielä 1-vuotiaana taapero leikki sillä ja se koristaa edelleen olohuonettamme ja toimii lelujen säilytysalustana, vaikka taapero on jo yli 2 ja pian vauva saa sen käyttöönsä. Olen monesti pessyt pesukoneessa ä, kun kaikki osat ja lelut saa irrotettua ja hyvin on kestänyt.

Onneksi meidän leikkimatto on mykkä!
 
Meillä on Tiny Loven Into the Forest -leikkimatto ja vauva 3,5 kk on siihen ihan hulluna. Ostettiin se vauvan ollessa himpun yli kuukauden ja silloin vauva oli ihan lumoutunut, enää ei ihan niin innoissaan, mutta viihtyy edelleen tosi hyvin. Tuossa leikkimatossa on ääniä (musiikkia tai erilaisia yksittäisiä ääniä, kuten puhelimen pirinä tai vauvan nauru) ja äänen tahtiin vilkkuvia valoja, ja nämä on kyllä mielestäni iso tekijä sille, että vauva viihtyy niin mukavasti. Masullaan ollessa puolestaan tykkää näperrellä maton yksityiskohtia. Sanoisin leikkimatosta, että mitä rumempi, sen parempi. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Vauvat tykkäävät väreistä ja rasittavista renkutuksista. Tosin pakko myöntää, että mun mielestä tuo meidän on kyllä nättikin!
 
Meillä oli skip hop treetop friends leikkimatto. Otettiin käyttöön, kun vauva oli 2 kk, viihtyi siinä hyvin kunnes alkoi liikkua itse eikä enää pysynyt matolla. Pestiin monta kertaa, kun mattoon tuli pukua, peilin saa matosta irti pesun ajaksi. Matto meni hiukan nyppyiseksi monen pesun jälkeen.

Tässä matossa on esim. kulkunen, kiliseviä helmiä ja rapisteltavaa, mutta ei mitään liian rasittavaa ääntä 😅. On myös tosi värikäs ja omasta mielestäkin kivan näköinen
 
Meillä leikkimatot oli kovassa käytössä molempien lasten kanssa. Oli kahden villin koiran kanssa hyvä, kun tiesivät varoa sitä mattoa, oli selkeä missä vauva hengailee. Toki oppivat nopeasti muutenkin varomaan vauvaa. Ja oli kiva saada joskus molemmat kädet vapaaksi, kun kaikki kotityötkin piti "arkisin toimistoaikaan" itse tehdä, niin vauvana viihtyivät hyvin siinä matolla ihmettelemässä.
 
Meillä on Tiny Loven leikkimattoja kaksi erilaista, toinen kotona ja toinen mökillä. Viihtyy vielä näin 5,5kk iässäkin leikkimatolla, kestosuosikki on siitä roikkuva siililelu josta kuuluu melodia aina kun sitä lyö 😄 Ja peili (ei lasia)! Siitä on kiva katsoa omaa naamaa ja jyrsiä välillä reunaa, sekä kuolata peilin pinta märäksi 😌
 
Takaisin
Top