Lasten ja vauvojen pussailu

Ilpuri

Kommentoinnin ninja
Oon miettinyt sellaista asiaa, kun minä oli ihan pieni äiti ja isi pussailivat minua, samoin siskoni joka on huomattavasti vanhempi kuin minä ja hänen poikaystävä/kihlattunsa myös. Siis suulle. Se tuntui minusta hyvin normaalilta. Tyyliin hyvänyönpusu ei mitään mistä pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus. Sit myöhemmin siskoni sai vauvan, josta luonnollisesti kasvoi taapero. Tämä pussailu kulttuuri jatkui. En muista milloin tämä loppui, varmaan jossain luonnollisessa vaiheessa.
Edelleen esim muutaman ystäväni kanssa vaihdamme poskipusut kun näemme, mutta vanhempiani en tokikaan enää pussaile, enkä siskoni miestä kuten en siskoanikaan :D

Ymmärrän että on kaikkia hammasjuttuja ja bakteerijuttuja joita leviää kun pieniä vauvoja ja lapsia pussailee, enkä nyt ole kiinnostunut siitä.
Mieheni perheessä tälläinen suulle pussailu ei ole ollut tavanomaista ja kerran kun puhuttiin asiasta, hän oli ihan kauhuissaan. Tottakai pusut lapsille poskille, päähän, you name it, on normaalia hellyyden osoitusta mutta onko "normaalia " nykyään pussata suulle? Itse jotenkin olen kasvanut tuosta ulos, ja bakteerikammoista itseäni ahdistaisi tosi paljon jos joku muu kuin itse tai mieheni passaisi tulevaa vauvaani suulle. Enkä sano että itsekään niin välttämättä tekisin, mietin vain. Enkä jotenkin kehtaa kavereilta kysyä.

Kysymykseni nyt kuuluu, miten teidän perheissä pussaillaan?
 
Poskelle tms suukotetaan lapsia, mutta ei suulle.

Miellän suulle pusuttelun kuuluvan parisuhteeseen.

Ja karies-bakteerin tartuttaminen lapselle "tieten tahtoen" on viimeinen naula arkkuun mun ajatusmaailmassa. :wtf:
 
Kyllä meillä ainakin pussailu on ja on ollut normaalia, kuten teilläkin. Omaa lasta, siskon lasta yms. Läheisiä halaillaan ja pussaillaan aina. Ja näin meillekin/mekin lapsena tehtiin.

Olen yrittänyt lapselle opettaa pussaamaan poskelle, kun hän on kova pussailemaan äitiä, mutta ei kelvannut. Hän haluaa pussata suulle tai ei ollenkaan. Varmaan tullut siitä, kun pussailee aina nukkejaan. Ei ole siis mistään nähnyt mallia eikä kukaan ole opettanut suulle pussaamaan.

Meillä vissiin sama tilanne kuin teillä, koska mies ei pussaile lasta koskaan. Eikä sen enempää minuakaan.

Meillä ei ole ollut tapana halata/pussata poskelle aikuisia tuttuja/kavereita tms. Joko kätellään vieraampia tai vaan tervehditään.
 
Mä muistan pussanneeni vanhempia suulle pienenä lapsena, vanhemmat yrittivät kyllä opettaa siitä tavasta pois. Ihmettelin miksi, nyt ymmärrän vähän paremmin. Mutta eipä siinä ole mitään seksuaalista, vain lapsen tapa osoittaa hellyyttä.
 
Meillä pussataan lasta poskelle, miehen kanssa vain pussaillaan suulle. Tuntuu ällöttävältä ajatus pussata meidän poikaa suulle. En kuitenkaan tuomitsisi perheitä joissa pussataan lastakin suulle. Se on niin miten sen mieltää. Minä miellän sen kuuluvan parisuhteeseen ja jossain määrin seksuaaliseksi. Jos toinen ei sitä ajattele niin niin ei ole minun tehtävä kääntää heidän päätä. Ja lapsen aloitteesta suulle pussailussa nyt ei ainakaan ole mitään seksuaalista. :)
 
Suomessa ei perinteisesti ole pusuteltu lapsia suulle, mutta monessa muussa maassa se on ihan normaalia. Meillä pusutellaan lasta paljon, mutta ei suulle eikä navan ja polvien väliin. Lähestulkoon kaikkialle muualle kyllä. En osaa paheksua suulle pusuttelua, itsestä se vain tuntuu väärältä ja toki mielessä pyörii myös kaikki pöpötkin. Itselläni on ihan riittävästi reikiä hampaissa, ja teen parhaani, että lapseni voisi sen välttää.
 
Meillä ei lapsia pussailla suulle ja, niinku suski75 sanoo, eikä navan ja polvien väliin... muuten pusaillaan ja pöristellään, varsinkin vauvoja ja pieniä taaperoita, tulee pusuteltua ympäri kroppaa! Isompia lapsia poskelle/otsalle:)
Tuttuja halataan mutta ei pussata...
Ainut ketä pussaan suulle on toi mun ukkeli:wink
En kyllä pysty muistamaan että mitenkä oli kun itse olin pikkunen...
 
Takaisin
Top