Lasta kiukuttaa päiväunien jälkeen

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Meidän poika on taas ruvennut tarvitsemaan päiväunet kotosallakin (välillä ei siis tarvinnut). Päiväunille meno sujuu ilman suurempia ongelmia. Mutta sieltä herääminen... Melkein joka kerta poikaa kiukuttaa kaikki ja ihan mahdottomasti.

Onko muilla vastaavaa? Saisiko täältä vertaistukea tai vinkkejä asian kanssa...
 
Meillä on ollut tuota lähes aina, nyt viime aikoina vasta helpottanut, kun ovi on auki ja lapsi saa itse nousta pois herättyään. Aiemmin, ja edelleen silloin tällöin, menee jopa kolme varttia, kun lapsi joko köllöttelee omassa sängyssä tai sylissä ja heräilee. Ei puhettakaan, että lähdettäisiin mihinkään heti herättyä. Aikansa jurotettuaan ja heräiltyään lapsi on valmis jatkamaan päivää.

En ole keksinyt mitään konstia välttää tuota pitkää heräämistä ja jurottamista, vain aika ja rauhallinen mahdollisuus heräillä ovat toimineet.
 
Muokattu viimeksi:
Pojat on meillä olleet sellaisia, että mikäli heräävät kesken unien (kesken unisyklin), niin ovat kiukkuisia ja huutavat puolikin tuntia turhautumistaan, ja siihen ei auta oikein mikään.
Jos oon joutunut herättämään kesken kaiken niin mahdollisuuksien mukaan oon pyrkinyt seuraamaan unisyklejä ja herättämään sellaisessa vaiheessa kun unisykli on vaihtumassa ja uni on hetkellisesti kevyempää. (Eli yleensä 45-60min on yksi sykli, meillä ainakin ollut melko kellontarkkaa. Ja lapsen liikehtimisestä huomaa, että sykli on vaihtumassa.)
 
Pitää kai sitten vain varata paljon aikaa ja ladata hermot päiväunien aikaan että jaksaa kuunnella sitä kitinää. :meh: Tuota unisyklijuttua voisi kokeilla. Mikä lie sitten on meidän pojan rytmi. Hän nukkuu tätänykyä 45-60 min päiväunet (pidemmät vaikuttaa yöuniin) ja joka kerta sama juttu.
 
Meillä on usein tuota. En tiedä mistä johtuu, enkä ole osannut tehdä asialle mitään. Lapsi muutenkin vaativampaa sorttia, niin on menny samaan piikkiin. Aamuisin tätä pahantuulisuutta ei koskaa ole ja aamupäivisin on ylipäätään parhaimmalla tuulella.
 
Takaisin
Top