Lapsettomuus & ruokavalio

  • Ketjun aloittaja Maikki1234
  • Aloituspäivämäärä
M

Maikki1234

Vieras
Hei,

Onko kukaan saanut apua lapsettomuuteen mistään tietystä ruokavaliosta?
 
En tiedä onko ollut vain sattumaa mutta kaksi plussaa on tulleet sen jälkeen kun olen jättänyt vehnän ja sokerin minimiin. Eka kerralla noudatin Martina Aitolehden valmennusta ja toisella sovelsin samoja periaatteita.
Puhdasta ruokaa, paljon kasviksia. Leipä pois ja herkut pois.
Eka raskaus meni kyllä kesken ja tämä toinen ihan alussa, jonka jatkosta on epävarmuus. Mutta muilla kerroilla ei ole edes ollut mitään yritystä raskautumiseen.
 
Minä olin juuri tulossa tänne foorumille perustamaan ketjun siitä, onko kellään todettu keliakiaa lapsettomuustutkimuksissa ja jos on, niin onko gluteeniton ruokavalio auttanut. Ja miten pian raskaus on alkanut ruokavalion muutoksen jälkeen? Sisällytän kysymykseni tähän samaan ketjuun.

Mielenkiintoista kuulla, Mette, että vehnän vähentäminen on auttanut. Itsekin olen vähentänyt vehnää, mutta ei ole raskaus alkanut muista terveysvaikutuksista huolimatta. Luin juuri, että hoitamaton keliakia saattaa olla syy lapsettomuuteen. Aion hakeutua testiin pian.
 
Meillä on nyt 1kk vanha tyttö, ivf-alkuinen raskaus. Ennen ekaa pakastesiirtoa tehtiin kolme tuloksetonta inssiä. Sen jälkeen siirryin täysin gluteenittomalle mun vaikean ibs:n takia. Olin aiemmin syönyt rautaa, mutta arvot ei kohonneet. Gluteenittomalla ruokavaliolla ferritiini alkoi kohota.

Lisäksi otin ravintovalmentajalta ruokavalion, joka tähtäsi hedelmällisyyden parantamiseen (todella kasvispitoinen, paljon oransseja ja punaisia kasviksia & hedelmiä suosiva, nämä kuulemma lisäävät hedelmällisyyttä). Lisäksi todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen aloitettiin tyroksiini. Aiemmin keliakia poissuljettu, klinikalta laitettiin ensikäynnillä labrat, kuulemma heillä rutiinitutkimus tsekata asia ennen hoitojen aloitusta.

Vaikea sanoa, mikä näistä auttoi, mutta tosiaan eka pas tärppäsi (tuoresiirtoa ei tehty) ja tuossa hän tuhisee vieressä. Lisäksi söin äitiysmonivitamiinia, c-vitamiinia ja d-vitskua.
 
Täällä sama eli gluteeniton ja lisätty sokeri minimissä oikeastaan melkein koko vuoden jo. Pari kiloa ja turvotus lähti vaikka en olekaan ylipainoinen. En oo kuitenkaan vhh eli syön puuroa ja hedelmiä pari päivittäin. Selvästi kuitenkin tulehdus laski elimistössä ja tosi hyvä, energinen olo. Keliakia on suljettu pois.
 
Mä kävin osteopaatilla, joka oli erikoistunut myös finktionaaliseen lääketieteeseen ja suositteli kans jättää maitotuotteet, gluteiinin ja sokerin pois. Tuo sokeri ehkä vaikein itselle, miten ootte herkutellu sit sokerin poisjättämisen jälkeen? :)
Oon nyt ollu 2 viikkoa täysin ilman kofeiinia, melkoiset vieroitusoireet kyllä on ollut Astonished Face- Seuraava steppi vois olla tuosta sokerista luopuminen Beaming Face With Smiling Eyes
 
Hei,

Onko kukaan saanut apua lapsettomuuteen mistään tietystä ruokavaliosta?

Mulla oli ylipainoa ja lapsettomuuslääkäri suositteli painonpudotusta ennen IVF-hoitoja. Siitä lääkärin kanssa totta kai samaa mieltä että se on helpoin keino parantaa prosetuaalista onnistumista ihan omin keinoin. Itse aloitin ketogeenisen ruokavalion ja tiputin 18kg. Korkeahko verenpaino katosi ja veriarvot parani ja tietysti olo parani huimasti. KEtogeenisessä minimoidaan hiilihydraatit, eli periaatteessa melkein samaa, mitä täällä moni sanoo: sokeri pois. Kaikki turhat sokerit pois ja valkoisesta jauhoista tehdyt tuotteet pois. Transrasva-tuotteet kannattaa karsia koska voivat ylläpitää matala-asteista tulehdusta kropassa. Ala harrastaa kaupassa sitä että luet kaikkien tuotteiden ravintosisällöt. Yllätyt siitä missä kaikessa on paljon sokeria. Itse otin käyttöön sokerin korvikkeen, jotta sai itse edes tehtyä jotain makeahkoa. Stevia on hyväksytty käytössä jopa raskaana olevilla, niin sitä käytän (tippoina sekä granulaanina).
Lisää ruokavalioon pari kertaa viikossa kalaa tai ainakin Omega-3 ravintolisä, koska ne auttaa minimoimaan pahan rasvan (omega-6:n vaikutuksia). Lisää kasviksia ruokavalioon, niiden kuitu on terveellistä.
Mukaan ravinnon lisäksi nämä päivittäin: D-vitamiini (50mg), mammamultivitamiinit, missä foolihappo tai erikseen Folaattilisä ja rauta, jos yhtään epäilystä alhaisesta ferritiinitasosta. Itse lisäsin lääkärin suosituksella myös Q10 jokapäiväiseen käyttöön. Oli suuri vaikutus miten meidän alkiot IVF:ssä alkoi jakautumaan blastoiksi saakka Q10 käyttöönoton jälkeen.

Kaikista näistä ohjeista ja neuvoista huolimatta jokaisen meidän kroppa on erilainen ja reagoidaan asioihin erillä tavalla, joten jos olette koittaneet jo sen vuoden tuloksetta, niin menkää heti lääkäriin. Sitä ensimmäistä käyntiä on turha pitkittää. Tämä yleisneuvona, koska joskus tie voi olla pitkä hoitojenkin kanssa, niin ei kannata jäädä yksin yrittämään ilman apuja. En valitettavasti tiedä sinun/teidän historiaa, niin en tiedä oletteko jo hoidoissa. Tsemppiä yritykseen!! :)
 
Minä olin juuri tulossa tänne foorumille perustamaan ketjun siitä, onko kellään todettu keliakiaa lapsettomuustutkimuksissa ja jos on, niin onko gluteeniton ruokavalio auttanut. Ja miten pian raskaus on alkanut ruokavalion muutoksen jälkeen? Sisällytän kysymykseni tähän samaan ketjuun.

Mielenkiintoista kuulla, Mette, että vehnän vähentäminen on auttanut. Itsekin olen vähentänyt vehnää, mutta ei ole raskaus alkanut muista terveysvaikutuksista huolimatta. Luin juuri, että hoitamaton keliakia saattaa olla syy lapsettomuuteen. Aion hakeutua testiin pian.

Ei ollut minulla keliakiaa, toisaalta onneksi.
 
Olen itse miettinyt myös tätä, että olisiko esim. sokerin ja vehnän rajoittamisesta hyötyä. Mulla ei siis ole ylipainoa, vaan oon siellä normaalipainon alaosissa. Kuitenkin monesti lukenut siitä, että sokeri ylläpitää jonkinasteista tulehdustilaa kropassa. Jos jollakin on tärpännyt tämäntyylisessä tilanteessa ruokavalion avulla, niin olisi kiva kuulla :)
 
Täälläkin yksi ketogeenisellä ruokavaliolla plussannut. Uskon, että omalla kohdalla olennaista oli verensokerin tasaaminen (joka auttoi sitten hormonitasapainoa?) tuolla ruokavaliolla. Olen ollut aina laiha läski ja kärsinyt satunnaisista verensokerin heittelyistä vaikkei mulla mitään diabetestä ole. Eli painon putoaminen ei mulla todellakaan ollut tavoitteena vaan ravintotiheä vähähiilarinen ruoka. Tämä kyllä sitten laittoi jotain kropassa oikeaan asentoon, sillä plussasin ekan kerran oltuani ruokavaliolla vain muutaman kuukauden. Ja keskenmenon jälkeen taas pian uudestaan,
Josta syntyikin esikoinen. Tosiaan yritystä ennen ekaa plussaa oli jo pari vuotta alla ilman tulosta.
 
Mulla todettiin matala amh ennen tätä raskautta. Luin It Start’s with Egg kirjan. Ja tiedän jo aika paljon ruokavaliosta, kun alla on koulutusta ruokavalioihin. Hyödynsin myös kaloreita. Mutta söin välimerellisen ruokavalion periaatteita hyödyntäen. Tiedän jo, ettei rypsiöljy eikä kasvisproteiinit sovi omalle keholle. Punaisen lihan poisjättöä suositellaan jos munasolujen laatu on huono. Mistään en täysin luopunut. Kofeiinin jätin lähinnä satunnaiseen teekuppiin. Oliiviöljy oli käytössä. Siitä meni noin 5,5 kk kun olin luomukierrosta raskaana sen jälkeen kun sain aika murskatuomion lapsettomuuspolilla. Ja vieressä makaa terve, elävä tyttö, kolmen menetetyn raskauden jälkeen. Toki mulla oli myös liuta lisäravinteita, joilla tuin kehoa ja myös vilkuilin sillä silmällä mitä ravintoaineita kannattaa mihinkäkin aikaan kierrosta syödä.
 
Tuo termi "laiha läski" tuntuu aika omalta. Olen ison osan aikuisikää ollut lievästi alipainoinen, mutta syönyt usein aika epäterveellisesti silloin kun olen syönyt. Nyt oon jo monta vuotta syönyt terveellisemmin kyllä, mutta paino pysyi silti alipainon puolella, kun mulla ei kauheen usein jotenkin tee mieli syödä (ellei siis saa syödä jotain tosi epäterveellistä, mitä tarkotuksella en oo ostanut kotiin valmiiksi). Lapsettomuushoitoihin hakeutumisen jälkeen aloin lukea enemmän siitä, että alipaino heikentää hedelmällisyyttä. Sen seurauksena oon nyt pyrkinyt pitämään painoa normaalipainossa, eli tähdännyt siihen, että painoindeksi pysyisi yli 19. Mutta en saa tuota onnistumaan jos en syö herkkuja - eli oon ratkaissut tuon ostelemalla ittelleni kaappiin suklaata, mitä "saan" syödä sillon kun mieli tekee.

Nyt sit alkanu mietityttämään, että mahtaako tuo lisätty sokeri nyt tosiasiassa kumota sen hyödyn mitä tällä normaalipainolla saa :sad001 mutta toisaalta olen lukenut, että IVF:ssä alempipainoisilla on kohonnut riski hyperiin. Me ollaan sinne seuraavaksi menossa, joskus kesän lopulla. Eli voi ihan hyvin olla, että tässä kohtaa on järkevämpi tehdä se, millä saa painon pysymään koholla. Mutta kyllä tää mietityttää.
 
Ei ollut minulla keliakiaa, toisaalta onneksi.

Hyvä kuulla! Tosin, ei mullakaan ollut tähystyksestä eikä verikokeista huolimatta keliakiaa, vaikka oireilen selkeästi viljoille ihon kautta kutinana, vesikelloilla ja vatsanväänteillä sekä ripulilla :Smirking Face:
Oon sit näitten oireiden takia noudattanut gluteenitonta ruokavaliota, maito myös saa ihon vesikelloille joten senkin olen jättänyt pois pari vuotta sitten (ikävä hyviä juustoja :loudlycrying: ).
Ainut paha siis on tuo sokeri ja erilaiset transrasvat joita mm. vegelevitteissä..

Mutta! Ryhtiliikkeenä aion vähentää sokerin minimiin, ja levitteen jättää leivänpäältä pois.
 
Tuo termi "laiha läski" tuntuu aika omalta. Olen ison osan aikuisikää ollut lievästi alipainoinen, mutta syönyt usein aika epäterveellisesti silloin kun olen syönyt. Nyt oon jo monta vuotta syönyt terveellisemmin kyllä, mutta paino pysyi silti alipainon puolella, kun mulla ei kauheen usein jotenkin tee mieli syödä (ellei siis saa syödä jotain tosi epäterveellistä, mitä tarkotuksella en oo ostanut kotiin valmiiksi). Lapsettomuushoitoihin hakeutumisen jälkeen aloin lukea enemmän siitä, että alipaino heikentää hedelmällisyyttä. Sen seurauksena oon nyt pyrkinyt pitämään painoa normaalipainossa, eli tähdännyt siihen, että painoindeksi pysyisi yli 19. Mutta en saa tuota onnistumaan jos en syö herkkuja - eli oon ratkaissut tuon ostelemalla ittelleni kaappiin suklaata, mitä "saan" syödä sillon kun mieli tekee.

Nyt sit alkanu mietityttämään, että mahtaako tuo lisätty sokeri nyt tosiasiassa kumota sen hyödyn mitä tällä normaalipainolla saa :sad001 mutta toisaalta olen lukenut, että IVF:ssä alempipainoisilla on kohonnut riski hyperiin. Me ollaan sinne seuraavaksi menossa, joskus kesän lopulla. Eli voi ihan hyvin olla, että tässä kohtaa on järkevämpi tehdä se, millä saa painon pysymään koholla. Mutta kyllä tää mietityttää.
Kirjoitin tuon viestin, jossa sanoin olevani "laiha läski". Mä oon kans ollu kauhea herkkuhiiri sillon ennen raskauksia, eli hoikkuudesta huolimatta sokeria meni kyllä aivan liikaa päivittäin, sekä pastaa, nuudelia ym. ruoaksi. Eli tavallaan en ihmettele, ettei mulla oo sokeri- ja hormonitasapaino ollu kohdillaan. En osaa ottaa kantaa mikä merkitys sokerilla on IVF:n onnistumisen kannalta. Itse heräsin näihin ruokavalioasioihin ja hedelmällisyyteen, kun mulla todettiin sillon ihan yllättäen lievästi pco-tyyppiset munasarjat ja meni useampi kierto ilman että sain kunnollista ovisplussaa tikkuun vaikka kierto oli aina ollu säännöllinen. Siitä sitten kun googlailin niin mulle alkoi selvitä että pco:lla ja hedelmällisyydellä ylipäätään ja ruokavaliolla taitaa olla joku yhteys...tietenkään lääköri ei mitään tämmöisestä puhunut.
 
Mielenkiintoisia pohdintoja täällä! Onko sulla Vierailija ultrattu munasarjoja ruokavaliomuutoksen jälkeen? Tarkoitan siis, että onko sokerien vähentämisellä ollut vaikutusta pco-tyyppisiin munasarjoihin tai kenties ovisplussan löytymiseen?

Itse oon myös hoikka ollut aina, mutta sokeria ja vehnää menee kyllä aivan liikaa ja oon miettinyt, että minkä verran ruokavaliolla voisi olla vaikutusta esim. kiertohäiriöihin.
 
Mun epäsäännöllinen kierto ja munasolun hidas kehittyminen, mitkä olivat syynä siis aiemmin lapsettomuuteen, poistuivat treenaamisen/ ruokavalion myötä. Eli varmaankin ihan se että aloin kiinnittämään huomiota hiiöareiden, rasvojen ja proteiinien määrään ja syömään tarpeeksi...
Tosin nyt kolmatta yrittäessä raskautumishaasteita edelleen, syytä vaan ei löydy 🤦‍♀️
 
Yritin etsiä sopivaa topikkia siinä onnistumatta, joten raapustan tähän! En ole tässä yli parin vuoden yritystaipaleen aikana "poppakonsteja" kokeillut, lähinnä omien perussairauksien lääkitysten takia. Nyt kuitenkin syvällinen googlaus ja asioihin perehtyminen johdattivat ubikinolin ja ubikinonin äärelle. Jenkkien mukaan kyseinen valmiste olisi avuksi juuri IVF:ssä munasolujen laatuun. Kuuri tulisi aloittaa ainakin 3-4kk ennen teoreettista punktiota.

Meillä on IVF suunnittelukäynti joulukuun ensimmäinen päivä ja tämän lisäravinteen ajattelin ottaa kokeiluun. Haasteena siis myös alhainen AMH. Suositeltu annos ubikinonia (hankalemmin imeytyvää) on 300-600mg päivässä. Onko muilla ollut käytössä ja mistä mahdollisesti olette tilanneet? Suomalaisissa nettikaupoissa näkyy olevan enintään 200mg nappuloita. Näiden lisäksi alkaa kuntokuuri ja ruokavalion karsinta; tarkoituksena siirtyä välimerenruokavalioon, vähentää sokeri ja vehnä minimiin siinä ohessa. Tämä IVF on se viimeinen oljenkorsi ja nyt on laitettava kaikki peliin niin sanotusti.
 
Yritin etsiä sopivaa topikkia siinä onnistumatta, joten raapustan tähän! En ole tässä yli parin vuoden yritystaipaleen aikana "poppakonsteja" kokeillut, lähinnä omien perussairauksien lääkitysten takia. Nyt kuitenkin syvällinen googlaus ja asioihin perehtyminen johdattivat ubikinolin ja ubikinonin äärelle. Jenkkien mukaan kyseinen valmiste olisi avuksi juuri IVF:ssä munasolujen laatuun. Kuuri tulisi aloittaa ainakin 3-4kk ennen teoreettista punktiota.

Meillä on IVF suunnittelukäynti joulukuun ensimmäinen päivä ja tämän lisäravinteen ajattelin ottaa kokeiluun. Haasteena siis myös alhainen AMH. Suositeltu annos ubikinonia (hankalemmin imeytyvää) on 300-600mg päivässä. Onko muilla ollut käytössä ja mistä mahdollisesti olette tilanneet? Suomalaisissa nettikaupoissa näkyy olevan enintään 200mg nappuloita. Näiden lisäksi alkaa kuntokuuri ja ruokavalion karsinta; tarkoituksena siirtyä välimerenruokavalioon, vähentää sokeri ja vehnä minimiin siinä ohessa. Tämä IVF on se viimeinen oljenkorsi ja nyt on laitettava kaikki peliin niin sanotusti.

Itse olen käyttänyt juuri noita apteekista löydettäviä 200mg ubiqinoneja. Ei Suomesta löydy ilman reseptiä vahvempia, noilla koen että on tullut tulosta juuri munasoljuen laadussa sekä siinä miten hedelmöittyneet alkiot on jaksaneet kasvaa blastoiksi.

Suosittelen, että älä ota liian drastista kuuria mitä et pysty ylläpitämään sitten IVF:n kanssa. Tai kannattaisi ehkä lopettaa drastinen kuuri ajoissa ennen IVF:ää. Yleensä jyrkät muutokset kropassa voi aiheuttaa jotain tuntemattomia vaikutuksia, esim. jos laihduttaa juuri ennen IVF:ää (minä laihdutin 18kg) niin vietin ennen ensimmäistä punktiota yhden kierron ns. taviselämää ilman laihduttamista, jotta kroppa ehtii tasaantua ennen IVF:ää. Sama ruokavalion kanssa, eli jos poistat turhat vehnät ja sokerit (mikä mun mielestä on hienoa tulehduksellisuudenkin vähentämistä kropassa) niin kannattaa tehdä sekin ehkä niin, että pystyt ylläpitämään about samanlaista elämää myös IVF:än alettua sekä siirtoon mennessä ja kun raskaus alkaa. Itsellä on käytössä ollut pari vuotta joko ketogeeninen ruokavalio tai VHH (ei kuitenkaan IVF:n tai raskauksien aikana) eli kaksi ensimmäistä hoitovuotta, mutta nyt tähän viimeisimpään siirtoon juttelin lääkärin kanssa että haluaisin pitää ketogeenisen tai VHH:n edelleen päällä siirtoonkin, kun voin niin paljon paremmin ilman niitä sokereita ja turhia hiilareita. (suvussa diabetes rasitetta). Niin olen nyt ollut vuoden alusta saakka koko ajan joko ketogeenisella tai VHH:lla (n.50g Hiilihydraatteja/pvä). Tänään on rv17+4, että mulle ainakin sopii tämä VHH vielä raskaanakin. Pitää vaan pitää hyvää huolta että syö laadukkaita kuituja ja hiilareista kasviksista joka päivä.

Tsemppiä tosi paljon Muutoksiin!
Jos haluat tietää lisää, niin saa kysyä ihan joko tässä tai yv:llä :smiling-eyes:
 
Itse olen käyttänyt juuri noita apteekista löydettäviä 200mg ubiqinoneja. Ei Suomesta löydy ilman reseptiä vahvempia, noilla koen että on tullut tulosta juuri munasoljuen laadussa sekä siinä miten hedelmöittyneet alkiot on jaksaneet kasvaa blastoiksi.

Suosittelen, että älä ota liian drastista kuuria mitä et pysty ylläpitämään sitten IVF:n kanssa. Tai kannattaisi ehkä lopettaa drastinen kuuri ajoissa ennen IVF:ää. Yleensä jyrkät muutokset kropassa voi aiheuttaa jotain tuntemattomia vaikutuksia, esim. jos laihduttaa juuri ennen IVF:ää (minä laihdutin 18kg) niin vietin ennen ensimmäistä punktiota yhden kierron ns. taviselämää ilman laihduttamista, jotta kroppa ehtii tasaantua ennen IVF:ää. Sama ruokavalion kanssa, eli jos poistat turhat vehnät ja sokerit (mikä mun mielestä on hienoa tulehduksellisuudenkin vähentämistä kropassa) niin kannattaa tehdä sekin ehkä niin, että pystyt ylläpitämään about samanlaista elämää myös IVF:än alettua sekä siirtoon mennessä ja kun raskaus alkaa. Itsellä on käytössä ollut pari vuotta joko ketogeeninen ruokavalio tai VHH (ei kuitenkaan IVF:n tai raskauksien aikana) eli kaksi ensimmäistä hoitovuotta, mutta nyt tähän viimeisimpään siirtoon juttelin lääkärin kanssa että haluaisin pitää ketogeenisen tai VHH:n edelleen päällä siirtoonkin, kun voin niin paljon paremmin ilman niitä sokereita ja turhia hiilareita. (suvussa diabetes rasitetta). Niin olen nyt ollut vuoden alusta saakka koko ajan joko ketogeenisella tai VHH:lla (n.50g Hiilihydraatteja/pvä). Tänään on rv17+4, että mulle ainakin sopii tämä VHH vielä raskaanakin. Pitää vaan pitää hyvää huolta että syö laadukkaita kuituja ja hiilareista kasviksista joka päivä.

Tsemppiä tosi paljon Muutoksiin!
Jos haluat tietää lisää, niin saa kysyä ihan joko tässä tai yv:llä :smiling-eyes:
Suuret kiitokset viestistä! Tsemppasi todella! Jotenkin tuntui, että homma lähti kiitäen käyntiin kun vasta eilen ilmoitin kolmannen inssin epäonnistumisesta ja tänään on jo suunnitteluaika kalenterissa ja uusi hoitopolku auki järjestelmässä :Weary Cat Face:

Itsellä on siis kilpirauhasen vajaatoimintaa, migreeniä, hyperprolaktinemiaa ja IBS. Tuon vatsan kanssa saa olla tarkkana mitä suuhunsa laittaa jos meinaa voida hyvin. Painoa on muutamia kiloja ylimääräistä. Ennen inssejä oli painoindeksi normaalissa ja nyt lipsahtanut 25,1. Painonpudotus suuremmin siis ei ole tähtäimessä vaan juurikin solutasolla tasapaino ja ylipäätään energisempi fiilis ja jaksaminen tässä ruljanssissa ja projektissa syksyn pimeydessä kun mieskin lähtee taas ulkomaille töihin aina puoleksi kuukaudeksi kerrallaan. Onneksi tämä prosessi tuli tässä lomalla nyt tietoon niin saa jäsenneltyä ajatuksensa IVF:stä ja syksystä ylipäätään ennen töihin paluuta.

Kävin apteekissa juuri ohimennen ja sielä oli poistomyynnissä Q10 ubit, 120 tablettia 100mg, parasta ennen syyskuun loppuun. Siitä saa mukavasti kahden kk kuurin alkuun ja vaivaisella 17€:lla!

Tuun höpisemään enemmän tuonne IVF ryhmään varmasti jahka joukukuu lähestyy :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Nyt odotellessa keskityn törkeesti vaan itseeni ja omaan hyvinvointiin. Se on ainut, mihin itse pystyy tässä kyydissä vaikuttamaan.
 
Yritin etsiä sopivaa topikkia siinä onnistumatta, joten raapustan tähän! En ole tässä yli parin vuoden yritystaipaleen aikana "poppakonsteja" kokeillut, lähinnä omien perussairauksien lääkitysten takia. Nyt kuitenkin syvällinen googlaus ja asioihin perehtyminen johdattivat ubikinolin ja ubikinonin äärelle. Jenkkien mukaan kyseinen valmiste olisi avuksi juuri IVF:ssä munasolujen laatuun. Kuuri tulisi aloittaa ainakin 3-4kk ennen teoreettista punktiota.

Meillä on IVF suunnittelukäynti joulukuun ensimmäinen päivä ja tämän lisäravinteen ajattelin ottaa kokeiluun. Haasteena siis myös alhainen AMH. Suositeltu annos ubikinonia (hankalemmin imeytyvää) on 300-600mg päivässä. Onko muilla ollut käytössä ja mistä mahdollisesti olette tilanneet? Suomalaisissa nettikaupoissa näkyy olevan enintään 200mg nappuloita. Näiden lisäksi alkaa kuntokuuri ja ruokavalion karsinta; tarkoituksena siirtyä välimerenruokavalioon, vähentää sokeri ja vehnä minimiin siinä ohessa. Tämä IVF on se viimeinen oljenkorsi ja nyt on laitettava kaikki peliin niin sanotusti.
Mä oon ny vedelly melkotarkkaan 4kk ubikinonia 600mg/päivä. Yliopiston apteekista oon netistä tilannu. Vastikää siel oli hyvässä alennuksessa syyskuussa vanhaks meneviä, ostin niitä sen verran että riittää sinne syyskuuhun 😌 mut tokikaan en osaa sanoa mitään vaikutuksista. Mutta samassa veneessä siinä että haave olis että tuolla paranis mahollisesti laatu.
 
Takaisin
Top