Lapsen migreeni

Zeni

Tietävä tietäjä
Tammimammat 2017
Kesäkuun äidit 2019
Minkä ikäisenä teillä on lapsilla alkanut migreenikohtaukset? Meillä ihan kohta 8v poika on nyt reilun vuoden verran saanut toisinaan (oletettavasti) migreenejä, usein useamman huonosti nukutun yön jälkeen ja jos on ollut kovaa stressiä. Toistaiseksi ovat taittuneet burana+pamol f -yhdistelmällä ja levolla. Käy niin sääliksi lasta, kun kipu on todella kovaa ja meillä neljä pienempää sisarusta pitää huolen ettei hiljaisuudesta ole tietoakaan :sad001 Nyt on koululääkäri parin viikon päästä, niin pitää muistaa mainita asiasta.
 
Meidän tytöllä epäiltiin migreeniä jo neljä vuotiaana. Käytiin neurologilla ja pään magneetti kuvauksessa, pidettiin myös päänsärky päiväkirjaa, mutta diagnoosia ei saatu. Pääkivut oli rajuja ja kaatoi neidin sänkyyn pimeään kokonaan peiton alle. Mielestäni vaikutti migreeniltä. Nyt on pitkään ollut ilman noita pahoja kohtauksia mutta pää kipuja on jatkuvasti.
 
Nyt iski jo niin lähelle! Itse olen aina sairastanut migreeniä, en siis muista aikaa ilman tätä riesaa ja äiti sanoo, että jo lähes vauvaiässä sain outoja kipukohtauksia, mitkä helpottivat pimeässä ja hiljaisessa nukkumisella. Lukioikään saakka menin itse Burana+panadol lääkityksellä eli käsikauppalääkkeillä kunnes lukioiässä kävi stressi niin suureksi, että migreeni lähes päivittäin ja kovasti rajoitti elämää. Tuolloin aloittelin ekaa kertaa estolääkitystä ja tähän mennessä olen aina kahden vuoden välein joutunut vaihtamaan ja tullut testattua lähes kaikki mahdolliset estot. Täsmälääkkeinä minulla on voltaren rapid 50mg ja panadol Forte 1g. Virallisia testauksia minulle ei olla tehty, mutta selvä migreeni ja kun aina olen tätä sairastanut, ei ole kukaan nähnyt tarpeelliseksi tutkimuksia tehdä.

Nyt meillä tuo reilu Kaks vuotias ja Hällä välillä tulee samantyylisiä kohtauksia, hakkaa päätään lattiaan ja itkee lohduttomasti.. toki nyt sekoittuu pahasti uhmaan Nämä oireet, mutta uskon vahvasti, että tämä riesa hänellekin periytyy ja näyttää merkkejä kyllä, että jotain päänsärkyjä Hällä jo on. Aion neidin kyllä testata, jos ja kun kohtauksia alkaa ilmetä tiheämmin ja saada siihen kunnon nopeavaikutteiset täsmälääkkeet aina iän mukaan. Kannattaa tosiaan lääkärissä käydä näiden vuoksi ja mahdollisuuksien mukaan jopa erikoislääkärin puheilla, jolla voi olla jotain lääkkeettömiä keinoja migreenin hoitoon.
 
Takaisin
Top